Het grote DF cryptocurrency topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Rnd
Berichten: 2210
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: Het grote DF cryptocurrency topic

Bericht door Rnd » 28 feb 2024, 14:40

Ik denk dat je wel gewend bent om met een Mastercard te betalen. Is best gebruikersvriendelijk.

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7027
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: Het grote DF cryptocurrency topic

Bericht door Fabian » 28 feb 2024, 14:54

Ik snap er ook maar weinig van, maar moet ook zeggen dat ik de energie ook niet kan vinden me er helemaal in te verdiepen. Maar vind het wel interessant allemaal. Verhaal van Wouter ook. ZOu ook best wel een klein bedragje erin willen vastzetten om eens te proberen voor de lange termijn, maar waar te beginnen idd.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8003
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Het grote DF cryptocurrency topic

Bericht door MParallel » 28 feb 2024, 15:05

Fabian schreef: 28 feb 2024, 14:54 Ik snap er ook maar weinig van, maar moet ook zeggen dat ik de energie ook niet kan vinden me er helemaal in te verdiepen. Maar vind het wel interessant allemaal. Verhaal van Wouter ook. ZOu ook best wel een klein bedragje erin willen vastzetten om eens te proberen voor de lange termijn, maar waar te beginnen idd.
Same here. Ergens wil ik het ook niet snappen, want geen zin in zo'n persoon te worden die 24/7 koersen moet checken, want stel je voor dat...

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31262
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Het grote DF cryptocurrency topic

Bericht door JP » 28 feb 2024, 15:24

Stel je stopt wat spaargeld in btc en wacht 5-15 jaar. Wie zegt me dat ik dan nog kan cashen wat er over blijft ?

Als ECC nu to-the-moon zou gaan, gegarandeerd dat 90% hier niet weet in welke lade en met wel inlog je hier nog maar iets van terug kan vinden. Dan koop ik liever een paar kg goud, dan heb ik iets 'in handen'.

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9104
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Het grote DF cryptocurrency topic

Bericht door smiley » 28 feb 2024, 17:30

Crookie schreef: 28 feb 2024, 12:54 Een groot deel van de bitcoin adressen is nog steeds ongeroerd….
Ik ben wel benieuwd hoeveel er verloren is gegaan.
In het begin toen je die dingen nog kon minen met een cpu, en er best wat kon verzamelen met minimale inspanning.
Wie weet wat er verloren is gegaan met gecrashte disks, verloren passwords, etc.

Deze van 2011 blijft leuk (bitcoin was toen iets van 1 euro 50)
starcraft.JPG
starcraft.JPG (27.28 KiB) 1074 keer bekeken

Gebruikersavatar
Joost H.
Berichten: 1869
Lid geworden op: 18 nov 2006, 14:58
Locatie: Rosmalen

Re: Het grote DF cryptocurrency topic

Bericht door Joost H. » 28 feb 2024, 18:59

https://bitcoinpizzaindex.net/

Dit blijft ook een mooie, ieder haar 22 mei BTC pizza day.

Tom
Berichten: 21736
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Het grote DF cryptocurrency topic

Bericht door Tom » 28 feb 2024, 19:07

Deze is ook leukl, artikel uit 2019 over een model:
https://medium.com/@100trillionUSD/mode ... fa0fc03e25

Nu ben ik niet zo van dat gelul over lijntjes en modellen (en maar op de gok wat tekenen en hopen dat het uit komt), maar deze is wel bekend/geinig, met huidige koers:

Afbeelding

Op Twitter: https://twitter.com/100trillionUSD

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Het grote DF cryptocurrency topic

Bericht door Niels » 29 feb 2024, 03:11

Fabian schreef: 28 feb 2024, 14:54 Ik snap er ook maar weinig van, maar moet ook zeggen dat ik de energie ook niet kan vinden me er helemaal in te verdiepen. Maar vind het wel interessant allemaal. Verhaal van Wouter ook. ZOu ook best wel een klein bedragje erin willen vastzetten om eens te proberen voor de lange termijn, maar waar te beginnen idd.
Als je er geen energie in wilt steken om e.e.a. uit te zoeken maar een digitaal spaarpotje wilt dan zou ik via Kraken wat BTC, ETH kopen aangezien dat toch wel de Shell's, ASML's van de crypto zijn. Het instap moment is niet gunstig maar dat laat zich toch niet voorspellen. Wil je wel ergens gunstig instappen dan moet je veel onderzoeken en een gokje wagen denk ik.

Persoonlijk denk ik dat de meeste lezers in dit topic denken in FIAT currency terwijl een hoop BTC en ETH bezitters dat niet meer doen.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26737
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Het grote DF cryptocurrency topic

Bericht door Martijn_bmw » 29 feb 2024, 07:09

^^ die laatste opmerking snap ik niet want als je dat niet doet blijft de waarde van 1btc 1btc en hoef je geen koers te volgen.

Daarnaast wat kan je nu buiten het illegale circuit kopen met cryptomunten. Uiteindelijk moet je het eerst omzetten in “fiat geld” voordat je er goederen van kan kopen (huis, auto, boot, etc) en dan blijft die wisselkoers toch van belang.

Zolang je arbeid inspanning wordt uitgedrukt in “fiat geld” is dat volgens mij de waarde van iets en is de koers van cryptomunten gelijk aan aandelen, goud etc speculatie op koers winst

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6011
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Het grote DF cryptocurrency topic

Bericht door matthyssie » 29 feb 2024, 10:25

Tom schreef: 28 feb 2024, 19:07 Deze is ook leukl, artikel uit 2019 over een model:
https://medium.com/@100trillionUSD/mode ... fa0fc03e25

Nu ben ik niet zo van dat gelul over lijntjes en modellen (en maar op de gok wat tekenen en hopen dat het uit komt), maar deze is wel bekend/geinig, met huidige koers:

Afbeelding

Op Twitter: https://twitter.com/100trillionUSD
Help me even, wat zegt dit precies dan? Heb te weinig tijd om die hele site door te lezen. :lol:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Het grote DF cryptocurrency topic

Bericht door Bert ///M3 » 29 feb 2024, 10:30

Martijn_bmw schreef: 29 feb 2024, 07:09
Zolang je arbeid inspanning wordt uitgedrukt in “fiat geld” is dat volgens mij de waarde van iets en is de koers van cryptomunten gelijk aan aandelen, goud etc speculatie op koers winst
Dit.

Als het enige nut van je asset waarde vermeerdering is, heb je dus altijd een iemand nodig die het op een latere datum voor meer geld kopen wil. Je hebt dus een vraag nodig. Zoals anderen aangeven, het is ook opvallend dat de eigenaren van Cryptomunten vooral allerlei claims maken, digitaal goud, opslag van waarde enz enz, meestal gebaseerd op lucht. De enige rode draad is de illusie dat koersen oneindig door blijven stijgen.

Je hebt nu die spot ETF's. Worden gemarket als makkelijk want je kan nu gewoon op een normale beleggersrekening BTC kopen in de vorm van een ETF. Dat is helemaal niet het doel van bijvoorbeeld BlackRock. Die bewaren namelijk gewoon jou BTC (Niet zelf maar bij CoinBase) en daar reken je dus een managment fee voor af. In Fiat. Maw ze willen zelf niks met BTC van doen hebben, maar ze pakken wel graag een graantje mee van het gedrag van de cryptobeleggers. Er schuilt alleen een probleem achter. Als al die spot ETF's hetzelfde product vertegenwoordigen, krijg je een race to bottom in managment fees. En uiteindelijk zullen er best wat zijn die de deuren sluiten omdat er voor de uitgever geen winst meer in zit.

In elke vorm van handelen heb je altijd het probleem dat je kopers nodig hebt als je ergens van af wilt. Als ik bijvoorbeeld BTC zou willen handelen kan ik dat ook dmv BTC futures doen. Daar heb ik dus geen ETF voor nodig, geen gedoe met exchanges en storage enz, en uiteindelijk veranderd er dus geen enkele BTC van eigenaar. Waarom dan een spot ETF? Je boort een totaal nieuwe markt aan van mensen die geen trek hebben in exchanges enz. Met uiteindelijk als enige doel dat je dus een afzetmarkt bouwt voor diegenen die hun BTC om willen zetten naar fiat. En dit zijn voornamelijk retail beleggers omdat je met een gewone cash account dus ETF's handelen mag, ipv een margin account welke je nodig hebt voor meer geavanceerde derivaten transacties.

ETF creëren ook de illusie dat de markt nu ineens gereguleerd is. Ja de handel in ETF's zelf wel, maar het lastige is dat de handel in BTC zelf nog steeds een free for all is.

Is niks anders als speculatie 101.

Betekend niet dat je er niet mega aan verdienen kan. Kijk naar elke andere speculatieve asset, de meeste winsten worden meestal net voor de top behaald.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Het grote DF cryptocurrency topic

Bericht door Niels » 29 feb 2024, 15:42

Mooi betoog Bert maar je stelt zelf ook al dat een briefje van €500,- zelf die waarde ook niet heeft. M.a.w. wat voor crypto geldt qua nadelen, geldt net zo goed voor Fiat….beide blijft speculatie waarvan de waarde afhankelijk is van factoren w.o. emotie. Daarbij is het grootste aandeel Fiat in de westerse wereld ook digitaal. Het is maar in welk systeem je vertrouwt waarbij de Fiat bezitters er niet rijker op geworden zijn de laatste jaren. Ik vond het mooi om in het dure Zwitserland RON98 te tanken voor 1,80CHF wat moet je blij zijn met de € in Nederland :lol:

Ja wil je wat kopen dan moet je eerst crypto ff omzetten, ja dat is nog omslachtig maar uiteindelijk een kwestie van tijd. Vriend van me heeft nog amper Fiat bezit. Zet wat om naar USD als ie in States is, zet wat om in € als ie in de EU is. Lacht zich dood wanneer zakenpartners grote sommen geld willen omzetten van € naar $ of andersom via een bank of moeten betalen in andere currency (duur, traag, gezeik). Het bankensysteem is als een stoffig old boys network die nog altijd belachelijk veel geld aan minimale diensten verdienen. Ik heb geen 100btc hoor maar het is een kwestie van tijd dat je met crypto gewoon gaat kunnen betalen maar zo kijk ik er tegenaan.

Zoals gezegd denken mensen in Fiat wat logisch is als je voornamelijk in NL verblijft maar er zijn mensen die bezig zijn om meer crypto bij elkaar te sparen dan €’s en dat vind ik niet onverstandig mits je begrijpt hoe de financiële systemen werken.

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11744
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Het grote DF cryptocurrency topic

Bericht door WJ » 29 feb 2024, 16:54

Als je in wil stappen en niet weet hoe of wat, stop het in BTC of ETH en gewoon DCA.
Elke maand 50euro of waar je je fijn bij voelt en als je dat doet maakt de eth/btc prijs 'van dat moment' ook niet uit.
Als je er nu een berg inpropt dan zijn de high's en low's van crypto misschien wat stressvol, daarom gewoon die golf bevaren met DCA.

(Dollar-Cost Averaging (DCA) is an investment strategy designed to reduce the impact of market fluctuations and volatility on an investor's portfolio. It involves consistently investing a fixed amount of money at regular intervals, regardless of the asset's price)

Wouter81
Berichten: 9063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: Het grote DF cryptocurrency topic

Bericht door Wouter81 » 29 feb 2024, 17:24

Niels schreef: 29 feb 2024, 15:42 Mooi betoog Bert maar je stelt zelf ook al dat een briefje van €500,- zelf die waarde ook niet heeft. M.a.w. wat voor crypto geldt qua nadelen, geldt net zo goed voor Fiat….beide blijft speculatie waarvan de waarde afhankelijk is van factoren w.o. emotie. Daarbij is het grootste aandeel Fiat in de westerse wereld ook digitaal. Het is maar in welk systeem je vertrouwt waarbij de Fiat bezitters er niet rijker op geworden zijn de laatste jaren. Ik vond het mooi om in het dure Zwitserland RON98 te tanken voor 1,80CHF wat moet je blij zijn met de € in Nederland :lol:

Ja wil je wat kopen dan moet je eerst crypto ff omzetten, ja dat is nog omslachtig maar uiteindelijk een kwestie van tijd. Vriend van me heeft nog amper Fiat bezit. Zet wat om naar USD als ie in States is, zet wat om in € als ie in de EU is. Lacht zich dood wanneer zakenpartners grote sommen geld willen omzetten van € naar $ of andersom via een bank of moeten betalen in andere currency (duur, traag, gezeik). Het bankensysteem is als een stoffig old boys network die nog altijd belachelijk veel geld aan minimale diensten verdienen. Ik heb geen 100btc hoor maar het is een kwestie van tijd dat je met crypto gewoon gaat kunnen betalen maar zo kijk ik er tegenaan.

Zoals gezegd denken mensen in Fiat wat logisch is als je voornamelijk in NL verblijft maar er zijn mensen die bezig zijn om meer crypto bij elkaar te sparen dan €’s en dat vind ik niet onverstandig mits je begrijpt hoe de financiële systemen werken.
Exact Niels. En dat omzetten is al helemaal geen ding meer: neem een cryptocreditcard van bijv. ByBit of Crypto.com. Dit is gewoon een Visa of Mastercard waarmee je wereldwijd overal kunt betalen. Je cryptotegoed wordt bij een betaling automatisch omgezet naar fiatgeld voor de restauranthouder, webshop of hoteleigenaar. Werkt perfect.

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote DF cryptocurrency topic

Bericht door Elise » 29 feb 2024, 17:33

Wat zijn de (transactie) kosten (percentage?) bij een betaling van zeg €100 en op basis van welke koersgegevens wordt deze uitgevoerd?
Zijn die kosten ook vooraf in te zien, zodat je weet wat je kunt verwachten?

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Het grote DF cryptocurrency topic

Bericht door Robin » 01 mar 2024, 06:50

Ik kijk nu naar dit, eerste kwartier is inleiding, maar wil wel door kijken....

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26737
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Het grote DF cryptocurrency topic

Bericht door Martijn_bmw » 01 mar 2024, 07:01

Wouter81 schreef: 29 feb 2024, 17:24
Niels schreef: 29 feb 2024, 15:42 Mooi betoog Bert maar je stelt zelf ook al dat een briefje van €500,- zelf die waarde ook niet heeft. M.a.w. wat voor crypto geldt qua nadelen, geldt net zo goed voor Fiat….beide blijft speculatie waarvan de waarde afhankelijk is van factoren w.o. emotie. Daarbij is het grootste aandeel Fiat in de westerse wereld ook digitaal. Het is maar in welk systeem je vertrouwt waarbij de Fiat bezitters er niet rijker op geworden zijn de laatste jaren. Ik vond het mooi om in het dure Zwitserland RON98 te tanken voor 1,80CHF wat moet je blij zijn met de € in Nederland :lol:

Ja wil je wat kopen dan moet je eerst crypto ff omzetten, ja dat is nog omslachtig maar uiteindelijk een kwestie van tijd. Vriend van me heeft nog amper Fiat bezit. Zet wat om naar USD als ie in States is, zet wat om in € als ie in de EU is. Lacht zich dood wanneer zakenpartners grote sommen geld willen omzetten van € naar $ of andersom via een bank of moeten betalen in andere currency (duur, traag, gezeik). Het bankensysteem is als een stoffig old boys network die nog altijd belachelijk veel geld aan minimale diensten verdienen. Ik heb geen 100btc hoor maar het is een kwestie van tijd dat je met crypto gewoon gaat kunnen betalen maar zo kijk ik er tegenaan.

Zoals gezegd denken mensen in Fiat wat logisch is als je voornamelijk in NL verblijft maar er zijn mensen die bezig zijn om meer crypto bij elkaar te sparen dan €’s en dat vind ik niet onverstandig mits je begrijpt hoe de financiële systemen werken.
Exact Niels. En dat omzetten is al helemaal geen ding meer: neem een cryptocreditcard van bijv. ByBit of Crypto.com. Dit is gewoon een Visa of Mastercard waarmee je wereldwijd overal kunt betalen. Je cryptotegoed wordt bij een betaling automatisch omgezet naar fiatgeld voor de restauranthouder, webshop of hoteleigenaar. Werkt perfect.

Maar zoals ik eerder aangaf arbeid wordt uitgedrukt in “fiat geld” hoe kijken mensen daar dan tegenaan?

Is je arbeid van een jaar bijvoorbeeld 2jr geleden dan 10btc waard en nu opeens nog maar 1,5btc en over 2jr wellicht weer 10btc waard… ik ben blij dat mijn werkgever niet zo’n fluctuerend salaris beleid er op na houdt :lol:

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Het grote DF cryptocurrency topic

Bericht door Robin » 01 mar 2024, 07:49

@Martijn, we hebben(dikke) inflatie dus jouw fiatgeld ontwaardt sowieso:)
https://allesovercrypto.nl/blog/fiatgel ... ige-uitleg

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote DF cryptocurrency topic

Bericht door Elise » 01 mar 2024, 08:13

Martijn_bmw schreef: 01 mar 2024, 07:01 Is je arbeid van een jaar bijvoorbeeld 2jr geleden dan 10btc waard en nu opeens nog maar 1,5btc en over 2jr wellicht weer 10btc waard… ik ben blij dat mijn werkgever niet zo’n fluctuerend salaris beleid er op na houdt :lol:
Dat wordt in de toekomst gereguleerd door de CCB. :lol:
Centrale Crypto Bank

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26737
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Het grote DF cryptocurrency topic

Bericht door Martijn_bmw » 01 mar 2024, 08:15

Robin schreef: 01 mar 2024, 07:49 @Martijn, we hebben(dikke) inflatie dus jouw fiatgeld ontwaardt sowieso:)
https://allesovercrypto.nl/blog/fiatgel ... ige-uitleg
tja ik heb geen tonnen over, enige serieuze waarde die ik heb zit in mijn huis en de rest van salaris is gewoon om van te leven (maandelijks dus uitgeven aan hypotheek, g/w/l verzekeringen, eten, kinderopvang, vervoer, etc) zoals waarschijnlijk voor 98% van NL.

Wellicht dat voor die ander 2% van NL BTC een leuke belegging is maar dan zijn we terug bij af in de discussie het is een belegging net als aandelen, goud, huizen etc. om later weer (als het meezit) met koerswinst om te zetten in fiatgeld om er daadwerkelijk goederen mee te kunnen kopen.

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote DF cryptocurrency topic

Bericht door Elise » 01 mar 2024, 08:29

Martijn_bmw schreef: 01 mar 2024, 08:15 tja ik heb geen tonnen over
Stel je hebt wel tonnen over die je in crypto stopt, waar laat je die crypto?
Laat je dat in een online account ergens staan? Gebeurt er wat (daar zijn legio voorbeelden van) dan zijn de crypto's weg, het depositogarantiestelsel is niet van toepassing.
Thuis op je computer of zo'n ledger stick lijkt me ook niet echt een goed idee als het over tonnen gaat (inbraak, brand etc.).
Je ledger stick in een bankkluis bij zo'n ouderwetse bank bewaren lijkt dan de beste oplossing. :coffee:

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Het grote DF cryptocurrency topic

Bericht door Robin » 01 mar 2024, 08:30

Ha tja, fiatgeld 'op de bank' is zeer handig en peace of mind, maar goud/og, btc, kunst, apart spul weetikveel 'staat geen prijs op'

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31262
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Het grote DF cryptocurrency topic

Bericht door JP » 01 mar 2024, 11:47

Met tonnen op de bank (wie heeft het niet?) is er maar 1 goede belegging...... viewtopic.php?t=42984

Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Het grote DF cryptocurrency topic

Bericht door Crookie » 01 mar 2024, 14:33

matthyssie schreef: 29 feb 2024, 10:25
Tom schreef: 28 feb 2024, 19:07 Deze is ook leukl, artikel uit 2019 over een model:
https://medium.com/@100trillionUSD/mode ... fa0fc03e25

Nu ben ik niet zo van dat gelul over lijntjes en modellen (en maar op de gok wat tekenen en hopen dat het uit komt), maar deze is wel bekend/geinig, met huidige koers:

Afbeelding

Op Twitter: https://twitter.com/100trillionUSD
Help me even, wat zegt dit precies dan? Heb te weinig tijd om die hele site door te lezen. :lol:

Kleurtjes geven de duur tot de volgende halvering aan en de prijs-action.

Grijze lijn is zijn verwachting.

Verwachting is dus hoe minder bitcoin in omloop, hoe hoger de prijs.

Gebruikersavatar
Hitz
Berichten: 1936
Lid geworden op: 12 jan 2012, 11:09
Auto: Mercedes-Benz S 320 CDI
Locatie: Flevoland

Re: Het grote DF cryptocurrency topic

Bericht door Hitz » 01 mar 2024, 15:32

Waarom heb je nooit een lineaire schaalverdeling op die linkerkant?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 328Ti, BMWDennis, erwin20vt, MarcH, Ti-Tourist (Erik) en 114 gasten