Het grote DF cryptocurrency topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
martll
Berichten: 1408
Lid geworden op: 30 apr 2012, 19:42

Re: Het grote DF cryptocurrency topic

Bericht door martll » 21 nov 2018, 14:34

smiley schreef: 21 nov 2018, 14:32 Crypto opportunity mannen.
viewtopic.php?f=60&t=36702
Het opgevraagde onderwerp bestaat niet.

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9104
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Het grote DF cryptocurrency topic

Bericht door smiley » 21 nov 2018, 14:36

Dat opruimen gaat snel hier. Was spam.

Afbeelding

Tom
Berichten: 21736
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Het grote DF cryptocurrency topic

Bericht door Tom » 21 nov 2018, 14:38

MParallel schreef: 21 nov 2018, 14:30
Blockchain lijkt me prima techniek. Maar al werkt straks alles via blockchain, dat heeft volkomen niks te maken met de waarde van een cryptomunt. Dus die zie ik niet torenhoog zijn omdat we straks allemaal aan de blockchain zitten.
Als je het een betaalmiddel gaat maken moet het natuurlijk wel een waarde hebben, anders kun je er niet mee betalen ;)
In principe is het niks waard, "we" (d.m.v. vraag en aanbod) gaan het een waarde geven. Wat die 'normale' waarde gaat zijn weet niemand. Dat is net zoals goud, ook waardeloze rommel maar ergens in de geschiedenis hebben we het een bepaalde waarde toegekend die door de jaren heen is gestegen omdat het aanbod klein is en de vraag groot.

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10423
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Het grote DF cryptocurrency topic

Bericht door tomgtr » 21 nov 2018, 14:38

MParallel schreef: 21 nov 2018, 14:30
Jinx schreef: 21 nov 2018, 13:00 Vergeet niet dat de prijs van een bitcoin niets te maken heeft met de techniek...
De hele crux.

Blockchain lijkt me prima techniek. Maar al werkt straks alles via blockchain, dat heeft volkomen niks te maken met de waarde van een cryptomunt. Dus die zie ik niet torenhoog zijn omdat we straks allemaal aan de blockchain zitten.

Ik heb ook geen glazen bol, maar zo'n run als een jaar geleden zie ik niet meer gebeuren.
Klopt, de uiteindelijke afrekening in blockchain zal gewoon in gangbare currencies gaan. Vanwege witwaspraktijken en embargo's zullen landen/centrale banken nooit iets anders toestaan. En als het vanwege veiligheid, gemak of snelheid (hahahahaha) wel in crypte gaat kan dit alleen als die crypte min of meer stabiel is aan de gangbare munt. Maar uiteindelijk zijn alle vage icootjes alleen een ongereguleerde manier om geld binnen te halen voor vooral avonturiers en fantasten.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39755
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Het grote DF cryptocurrency topic

Bericht door Arthur » 21 nov 2018, 14:39

Goud rommel? Goud is iig tastbaar en een edelmetaal.

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10423
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Het grote DF cryptocurrency topic

Bericht door tomgtr » 21 nov 2018, 14:39

smiley schreef: 21 nov 2018, 14:36 Dat opruimen gaat snel hier. Was spam.

Afbeelding
At your service.

Tom
Berichten: 21736
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Het grote DF cryptocurrency topic

Bericht door Tom » 21 nov 2018, 14:46

Arthur schreef: 21 nov 2018, 14:39 Goud rommel? Goud is iig tastbaar en een edelmetaal.
Ja, kiezelstenen zijn ook tastbaar. Als ik je auto wil kopen met een aanhanger kiezelstenen stuur je mij toch ook weer weg? :)
De enige reden dat jij goud zou accepteren is omdat je weet dat je het weer kunt verhandelen voor een ander goed.

Gebruikersavatar
Booooh
Berichten: 3426
Lid geworden op: 13 mar 2008, 23:51
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
Locatie: https://dbf.nl

Re: Het grote DF cryptocurrency topic

Bericht door Booooh » 21 nov 2018, 14:55

Flippo's waren ook ooit een rage ;) ...

Gebruikersavatar
Jinx
Berichten: 1147
Lid geworden op: 21 aug 2008, 16:20
Locatie: Den Haag

Re: Het grote DF cryptocurrency topic

Bericht door Jinx » 21 nov 2018, 15:10

Hoe bedoel je ooit, heb je gezien wat een complete eerste generatie Flippo set kost tegenwoordig? :wink:

Net als de eerste game boy, super soakers, eerste generatie Pokémon kaarten, allemaal hun gewicht waard in goud.

Gebruikersavatar
Booooh
Berichten: 3426
Lid geworden op: 13 mar 2008, 23:51
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
Locatie: https://dbf.nl

Re: Het grote DF cryptocurrency topic

Bericht door Booooh » 21 nov 2018, 15:24

:mrgreen:

Precies, maar het is heden ten dage weinig courante handel zeg maar, voor verzamelaars is iets altijd wel wat waard, bij ons zijn er veel gewoon in de vuilnisbak terecht gekomen uiteindelijk, het lot van vele (en misschien wel alle) crypto muntjes vrees ik ...

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39755
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Het grote DF cryptocurrency topic

Bericht door Arthur » 21 nov 2018, 15:41

Tom schreef: 21 nov 2018, 14:46
Arthur schreef: 21 nov 2018, 14:39 Goud rommel? Goud is iig tastbaar en een edelmetaal.
Ja, kiezelstenen zijn ook tastbaar. Als ik je auto wil kopen met een aanhanger kiezelstenen stuur je mij toch ook weer weg? :)
De enige reden dat jij goud zou accepteren is omdat je weet dat je het weer kunt verhandelen voor een ander goed.
Ik vind het niet echt een vergelijking, net zoals de flippo's. Zo kun je het allemaal wel baggetelliseren, maar zo werkt het niet. Goud is een delfstof, zeldzaam en als edelmetaal veel waard. Daarmee wil ik niet zeggen dat dit nooit met crypto gaat gebeuren, maar goud is echt wel wat anders natuurlijk. Weet jij ook wel, alleen het is zo leuk om het onderuit te halen met, min of meer, dezelfde argumenten ;)

Wouter81
Berichten: 9063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: Het grote DF cryptocurrency topic

Bericht door Wouter81 » 21 nov 2018, 15:49

Eens met Tom. In zekere zin kun je zelfs stellen dat Bitcoins waardevoller zijn dan goud. Er wordt nog regelmatig nieuw goud gedolven terwijl je bij BTC echt weet dat er sprake is van een eindige voorraad en weet waar het ophoudt (bij de 21 miljoen). De schaarste is dus zelfs hoger.

Verder is de enige reden dat wij waarde hechten aan goud (of Rolexen of BMW's) boven andere metalen omdat daar consensus over is. Net zozeer dat wij waarde hechten aan eurobiljetten. Tot het systeem crasht en ook die eurobiljetten minder waard zijn dan het papier waarop ze gedrukt zijn.

Tom
Berichten: 21736
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Het grote DF cryptocurrency topic

Bericht door Tom » 21 nov 2018, 15:59

Arthur schreef: 21 nov 2018, 15:41
Goud is een delfstof, zeldzaam en edelmetaal
Beetje in geknipt.
Wat als goud morgen vrijwel niks meer waard is? Gewoon, omdat niemand het meer wil hebben.
Dan is het nog steeds delfstof, zeldzaam en een edelmetaal. Wil jij het dan ook nog hebben? Je kan er weinig mee namelijk, behalve sierraden of een gouden tand van maken. Of wil je het alleen hebben omdat het veel waard is en doet het feit dat het een zeldzaam edelmetaal is eigenlijk niet zo ter zake?

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Het grote DF cryptocurrency topic

Bericht door ///Joost » 21 nov 2018, 16:17

Tom schreef: 21 nov 2018, 15:59 Wat als goud morgen vrijwel niks meer waard is? Gewoon, omdat niemand het meer wil hebben.
Dan is het nog steeds delfstof, zeldzaam en een edelmetaal. Wil jij het dan ook nog hebben? Je kan er weinig mee namelijk, behalve sierraden of een gouden tand van maken. Of wil je het alleen hebben omdat het veel waard is en doet het feit dat het een zeldzaam edelmetaal is eigenlijk niet zo ter zake?
Iedereen begrijp het wel denk ik, maar het is aan beide kanten uit te leggen, omdat cryptovaluta nog zo ontastbaar/onbegrijpelijk is. De bitcoin als valuta heeft vanwege de zeldzaamheid (21 mln) dus de potentie om veel waard te worden. Dit gaat echter pas gebeuren naar mate er meer vraag naar komt, en dus wanneer er op grotere schaal adoptie plaats vindt. De munt is echter zo volatiel dat je al een heel groot deel van de boot gemist hebt op het moment dat de waarde/adoptie significant stijgt. Ik ben het er dus mee eens dat het op dit moment een gokje is, maar wel met zeer grote winstpotentie en relatief weinig risico (tenzij je er je hele pensioen in stopt, maar dat is gewoon dom).

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Het grote DF cryptocurrency topic

Bericht door Robin » 21 nov 2018, 16:18

Goud blijft waarde houden, dat is duizenden jaren zo en zal duizenden(als de mensheid nog bestaat) jaren nog zo blijven. prijzen fluctueren, maar je kunt als de boel platgebombardeerd is met 'goud' wel 'kopen' en 'ruilen' en'met 'n BTC kun je nul als alle systemen platliggen en jij wil eten/overleven....

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Het grote DF cryptocurrency topic

Bericht door Robin » 21 nov 2018, 16:24

Er wordt (hier) veel te veel naar NL, het westen, West Eu gekeken, 90% van de hedendaagse mensheid kan amper overleven op deze aardbol, weten niet wat een bankrekening is, laat staan een creditcard /pinbetalen en cryptocurrency. Die denken in dollars, diamanten, Rolexen, cash etc....
Goud vergelijken met cryptocurrency voor de vorm/analogie, het zal wel, maar schiet niet op.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Het grote DF cryptocurrency topic

Bericht door ///Joost » 21 nov 2018, 16:32

Robin schreef: 21 nov 2018, 16:24 Er wordt (hier) veel te veel naar NL, het westen, West Eu gekeken, 90% van de hedendaagse mensheid kan amper overleven op deze aardbol, weten niet wat een bankrekening is, laat staan een creditcard /pinbetalen en cryptocurrency. Die denken in dollars, diamanten, Rolexen, cash etc....
Goud vergelijken met cryptocurrency voor de vorm/analogie, het zal wel, maar schiet niet op.
Deels heb je gelijk. Het ironische is echter dat cryptovaluta juist als een voordeel wordt gezien voor derdewereldlanden, omdat je geen bankrekening hoeft te bezitten en toch spullen kan kopen. Zie bijv Venezuela die hun eigen PETRO al hebben ingevoerd (even buiten beschouwing gelaten met welk doel en of dit verstandig is).

Het is exact zo met de aandelenbeurs. Ga in barre tijden met je aandeel Apple maar eens een brood betalen bij de bakker. Dat gaat ook niet. Maar zo kun je alles doodberedeneren natuurlijk.

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Het grote DF cryptocurrency topic

Bericht door Robin » 21 nov 2018, 16:45

Tja, in de praktijk ben je echt beter uit met dollars/cash en goud dan met BTC in die landen:)

Venezuela, laten we 't daar een andere keer over hebben(deel van m'n schoonfamilie is half Ven half Col) als we 't gaan hebben over hoe je 'n land naar de afgrond brengt...

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39755
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Het grote DF cryptocurrency topic

Bericht door Arthur » 21 nov 2018, 18:16

Tom schreef: 21 nov 2018, 15:59
Arthur schreef: 21 nov 2018, 15:41
Goud is een delfstof, zeldzaam en edelmetaal
Beetje in geknipt.
Wat als goud morgen vrijwel niks meer waard is? Gewoon, omdat niemand het meer wil hebben.
Dan is het nog steeds delfstof, zeldzaam en een edelmetaal. Wil jij het dan ook nog hebben? Je kan er weinig mee namelijk, behalve sierraden of een gouden tand van maken. Of wil je het alleen hebben omdat het veel waard is en doet het feit dat het een zeldzaam edelmetaal is eigenlijk niet zo ter zake?
Dat gaat niet gebeuren, Robin beschrijft het goed. Ik weet niet of het ter zake doende is dat het een edelmetaal is. Vermoed van wel, gewoon pisbakkenstaal brengt iig niets op. Sieraden en gouden tanden zijn altijd handig in tijden van nood. Hebben daarom vissers ook niet zo'n grote gouden oorring? Ik zal ze tippen dat ze nu een sticky in de zak steken met een Bitcoin erop ;)

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8003
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Het grote DF cryptocurrency topic

Bericht door MParallel » 21 nov 2018, 18:27

Jinx schreef: 21 nov 2018, 15:10 Hoe bedoel je ooit, heb je gezien wat een complete eerste generatie Flippo set kost tegenwoordig? :wink:

Net als de eerste game boy, super soakers, eerste generatie Pokémon kaarten, allemaal hun gewicht waard in goud.
Waar is Captain Hindsight toch als je hem nodig hebt...

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31262
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Het grote DF cryptocurrency topic

Bericht door JP » 21 nov 2018, 18:30

Ik heb nog wel wat knikkers en zelfs bonken (nee, niet aardappels)

Gebruikersavatar
Jinx
Berichten: 1147
Lid geworden op: 21 aug 2008, 16:20
Locatie: Den Haag

Re: Het grote DF cryptocurrency topic

Bericht door Jinx » 21 nov 2018, 18:35

MParallel schreef: 21 nov 2018, 18:27
Jinx schreef: 21 nov 2018, 15:10 Hoe bedoel je ooit, heb je gezien wat een complete eerste generatie Flippo set kost tegenwoordig? :wink:

Net als de eerste game boy, super soakers, eerste generatie Pokémon kaarten, allemaal hun gewicht waard in goud.
Waar is Captain Hindsight toch als je hem nodig hebt...
Afbeelding

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8003
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Het grote DF cryptocurrency topic

Bericht door MParallel » 21 nov 2018, 18:37

^^
Dat is dus te laat.

Tom
Berichten: 21736
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Het grote DF cryptocurrency topic

Bericht door Tom » 21 nov 2018, 18:48

///Joost schreef: 21 nov 2018, 16:17
omdat cryptovaluta nog zo ontastbaar/onbegrijpelijk is.
De gebruiksvriendelijkheid van crypto is nu natuurlijk kut (qua aankopen en verhandelen, dat is nog moeilijk voor de leek), maar je huidige geld is net zo ontastbaar. Ja, je kunt nog betalen met biljetten en muntjes maar het merendeel betaald alles giraal. Het zijn maar wat cijfertjes die ergens in een computersysteem staan geregistreerd. Als het eruit ligt kun je ook niks (terwijl crypto echt decentraal is i.t.t. je bank, dus in die zin zelfs veiliger en een betere beschikbaarheid).
De bitcoin als valuta heeft vanwege de zeldzaamheid (21 mln) dus de potentie om veel waard te worden. Dit gaat echter pas gebeuren naar mate er meer vraag naar komt, en dus wanneer er op grotere schaal adoptie plaats vindt. De munt is echter zo volatiel dat je al een heel groot deel van de boot gemist hebt op het moment dat de waarde/adoptie significant stijgt.
Klopt helemaal, maar dat ontkent toch niemand hier?
Arthur schreef: 21 nov 2018, 18:16
Vermoed van wel, gewoon pisbakkenstaal brengt iig niets op.
Maar papier met een watermerk en een getal erop wel? ;)
De enige reden dat goud en papier met watermerkje een 'waarde' heeft is omdat het beperkt beschikbaar is en anderen er een waarde in zien en hun spullen ervoor willen ruilen. Als ze dat niet meer willen heeft het geen waarde meer.
De sterke schommelingen van crypto zijn natuurlijk kut en daardoor kan het (nog) geen betaalmiddel zijn, maar toch willen mensen graag BTC hebben, dat alleen al geeft het een waarde.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39755
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Het grote DF cryptocurrency topic

Bericht door Arthur » 21 nov 2018, 18:52

Ik zeg ook niet dat dat niet kan... Maar goed, je bent een 'believer' en het moet zo gaan. Daarmee bagetelliseer je de huidige betaalmiddelen mét waarde, vind ik.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Barend, EvdP, Google [Bot], jos_br, L5S1, sitechris, Stefan, Stefan R en 147 gasten