Mazda RX8 - Veel voor weinig

Voor alle koikarpers en andere rauwe auto's uit het land van de rijzende zon.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Mazda RX8 - Veel voor weinig

Bericht door Reind » 22 okt 2013, 09:07

Als liefhebber van RWD zit ik vaak te speuren naar leuke opties. Vaak kom ik niet verder dan BMW maar via het verkoop topic op DF zag ik een RX8 staan.

Ik slinger Mobile.de aan en tot mijn verbazing worden er veel mooie RX8 231PS modellen aangeboden tegen aantrekkelijke prijzen. Nu weet ik dat het niet de meest betrouwbare auto's maar indien je eentje koopt die net veel onderhoud heeft gehad kan je toch niet veel gebeuren? Brandstof gebruik is wel hoog met niet extreem. Wegligging schijnt geniaal te zijn, evenals de loop van de wankelmotor.

Ik zou wel een jaartje een RX8 voor erbij willen. En als het moet kunnen de kids ook nog mee.

Dit vind ik wel een mooie.
BOSE-Soundsystem mit CD-Wechsler, 6-Gan ... rt werden

Wie heeft er ervaring met deze auto's?

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Mazda RX8 - Veel voor weinig

Bericht door allen » 22 okt 2013, 09:36

Ervaring niet, maar ik snap je wel. Vind het zelf ook nog altijd mooie auto's. Was leuk geweest als ze wat beter tegen extreem korte ritjes konden. Had mdv een mooie boodschappenwagen en ik iets om zo nu en dan een rondje in rond te knallen.

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Mazda RX8 - Veel voor weinig

Bericht door Petrolhead Tom » 22 okt 2013, 09:58

Prachtig maar ik durf het niet aan. De rx8 van Dale Lomas plofte ook zomaar op de ring.

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6126
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Mazda RX8 - Veel voor weinig

Bericht door EvdP » 22 okt 2013, 10:26

Ik heb er ook wel eens over nagedacht, ik durf het ook niet aan. Ik ben erg bang dat het onderhoud een kostbare kwestie wordt. Ook omdat ik geen flauw idee heb wat er qua onderhoud om de hoek komt kijken bij zo'n rotatie motor. Ik heb een 130i gekocht omdat dit een veilige keus was voor mij. Een RX-8 vind ik eigenlijk veel leuker.

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: Mazda RX8 - Veel voor weinig

Bericht door Reind » 22 okt 2013, 10:58

Tegen extreem korte ritten kunnen ze dus niet? Dat is lastig want het zou een auto worden voor erbij. Ik heb nu een e36 325i coupe. Puur voor de fun. Gewoon lekker driften op Papenburg en in het weekend lekker raggen hier in de buurt. Ik rij ongeveer een tank in de maand en voornamelijk korte ritjes.

Heb wel mijn twijfels de betrouwbaarheid als je hem echt misbruikt.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31035
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Mazda RX8 - Veel voor weinig

Bericht door JP » 22 okt 2013, 11:02

Ze kunnen niet tegen korte ritten en als de aangeboden RX8 uit de openingspost warm is dan start die slecht.
Wanneer is het wel goed?

Gebruikersavatar
Geert.
Berichten: 998
Lid geworden op: 16 mar 2007, 23:43

Re: Mazda RX8 - Veel voor weinig

Bericht door Geert. » 22 okt 2013, 11:19


Vanaf een minuutje of 6 wordt het leuk :)

In de RX8 zit volgens mij dezelfde motor als mijn oude RX7, wel wat kleine aanpassingen maar zelfde principe. Ze kunnen veel hebben indien goed onderhouden, maar dat is bij elke auto zo. Ik kon er gewoon minerale olie in kieperen want dat spuit hij ook in en alle additieven zijn niet nodig (verhalen zijn dat die juist slecht zijn voor interne pakkingen, maar ja.. olie verhalen he :lol: )

Verder kun je met een standaard RX8 redelijk veilig rijden, zou er wel een air/fuel meter inzetten voor de zekerheid. Mijn RX7 was met intercooler, open luchtfilter en open uitlaat niet meer te rijden zonder power commander.. air fuel heeeeelll erg slecht dus naar Engeland geweest om hem daar te laten afstellen en man man man wat een feest :mrgreen: De wagens staan bekend om het feit dat wanneer je ook maar iets verandert ook de afstelling moet worden nagekeken/aangepast. Bij de RX7 leverden ze af fabriek een plastic overloop voor het koelsysteem, bij mij was die al vervangen door een steviger exemplaar want die willen nog wel eens scheuren en dan motor kapoet ... (zo kocht ik mijn RX7 met een kapot blok door overhitting)

Kleine stukjes vinden ze zeker niet leuk en vooral de RX7 wilde dan nog wel eens "verzuipen" ...

Ik zou zeggen gewoon doen en rekening houden met wat extra onderhoud indien nodig. Er zijn best wat mensen in NL die er verstand van hebben maar je moet ze even zien te vinden.

Ik weet niet waar je woont maar dit is een bekend en goed aangeschreven bedrijf.
http://www.autohoebeke.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Geert. op 22 okt 2013, 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Mazda RX8 - Veel voor weinig

Bericht door GTRene » 22 okt 2013, 11:20

destijds ook wel eens over nagedacht mede vanwege de destijds goede rapporten over wegligging e.d.

vroegah ook eens een RX7 gehad, leek wel een straaljager qua geluid, best apart :mrgreen:
en helaas plofte die ook :shock:

maar...als ie ploft heb je meteen een goede reden (vanwege wat het kost om te repareren e.d.) om er een andere motor in te gooien zowat bv de amerikanen dan ook doen :D

kijk, past mooi :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

http://www.ebay.com/itm/2010-Mazda-RX-8 ... 7675.l2557" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Mazda RX8 - Veel voor weinig

Bericht door Petrolhead Tom » 22 okt 2013, 12:14

Je kon er op wachten he.

Heiligschennis!

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Mazda RX8 - Veel voor weinig

Bericht door dvh » 22 okt 2013, 12:28

Haha@Rene :)

Maar toch.. Liever zo'n 8cyl dan een rotor.

Gebruikersavatar
Cpee
Berichten: 81
Lid geworden op: 12 jan 2011, 09:03
Locatie: Veendam

Re: Mazda RX8 - Veel voor weinig

Bericht door Cpee » 28 okt 2013, 18:22

Ik durf het wel aan en rij zelf sinds afgelopen zomer een RX-8! Inderdaad geen korte ritjes.
Maar daarvoor heb ik hem ook niet. Hij bevalt me werkelijk waar super als auto voor erbij.

Hoe de RX-8 ook als standaard auto stuurt is ongekent. En de soepele loop van de wankel motor is het elke keer weer feest om met de auto een rit te maken, hij klopt gewoon! Over de wankel techniek heb ik menig echt techneut "Racingbeat in Engeland en Wankel revisie hier in NL" over gesproken. De Wankel motoren kunnen bij juist gebruik, (gewoon netjes warm rijden, geen korte ritten en de juiste voorgeschreven olie) hartstikke prima lang mee! Het is wel een feit dat de wankel motor door zijn techniek met de Rotor veren / wankel wand niet zolang mee zal gaan als een normaal zuiger motor (geen 2 ton zegmaar). Maar als absolute fun auto, waarvoor hij ook bedoelt is, echt een dikke prima DF auto!

Plus in landen als Australië, Japan en America zie je deze auto's ook vele malen meer dan hier.
Hij is hier in Nederland en deels Eu.
1. in mijn ogen ondergewaardeerd.
En 2. Door menig forum / bevooroordeling of gehoord van en dan verergerd doorvertellen is men bang geworden.

Ik rijd 1000x liever met de RX-8 morgen naar Rome dan vele andere auto's!

Zo die mening moest ik even kwijt :df:

Gebruikersavatar
Arjan B
Berichten: 206
Lid geworden op: 28 jan 2010, 22:05
Locatie: Brabant

Re: Mazda RX8 - Veel voor weinig

Bericht door Arjan B » 28 okt 2013, 21:53

De mening van een RX8 eigenaar is ook veel belangrijker dan de meningen van horen zeggen.
Zit er ook een LSD diff in, of zijn die te krijgen..

Gebruikersavatar
Cpee
Berichten: 81
Lid geworden op: 12 jan 2011, 09:03
Locatie: Veendam

Re: Mazda RX8 - Veel voor weinig

Bericht door Cpee » 29 okt 2013, 10:12

Jess, de RX-8 zijn allen geleverd met een Sper. differentieel.

ThomasRX8
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 nov 2012, 21:49

Re: Mazda RX8 - Veel voor weinig

Bericht door ThomasRX8 » 05 dec 2013, 12:54

Doen! Heb er zelf tenslotte ook 1, Warme start problemen is omdraaien en weglopen.
Ik rij er nu al dik 35k km mee zonder grote problemen :-)
De Renesis is wel een heel ander blok dan in de FD, bijv de in en uitlaat zijn compleet anders. Je topic titel is helemaal goed, veel fun voor relatief weinig.

Onderhoud is zoals bij elke auto heel belangrijk, en in Duitsland (Engeland nog erger trouwens) staan ze idd voor belachelijke prijzen met lage KM standen. Pas hier echter HEEL goed mee op, liever een RX8 met 140K op de teller die belachelijk goed is onderhouden dan eentje die 40k heeft gereden en altijd koud de parkeerplaats is afgejankt. En dan maakt het echt niet meer uit of tie net groot onderhoud heeft gehad. Goede olie en vooral een gezonde ontsteking (LOL klinkt fout) zijn echt belangrijk. De bobines willen nog wel eens falen door de verkeerde plaatsing door Mazda. Die zitten namelijk recht boven in de buurt van het uitlaatspruitstuk waardoor ze enorm veel hitte te verduren krijgen. Een wankel wordt een stuk warmer dan een normale zuigermotor. Bobines zou ik sowieso preventief vervangen, zijn bijv via ebay niet zo gek duur en het is een klusje wat makkelijk zelf te doen is. Kan je meteen zien of er witte ''vlekken'' op zitten. Das het teken dat ze aan vervanging toe zijn.

Zorg in ieder geval dat je een compressie test laat uitvoeren (bij iemand met verstand aub). Goed zoeken is de key, als je een x wat meer informatie wil hebben idd even Hoebeke bellen. LSD is idd bij alle 8en standaard. En ja...die doet het goed :tooth: M.a.w zorg dat je goed warm rijd, en niet besparen op onderhoud en dan kan je met een RX8 echt heel veel lol hebben. Standaard al echt bakken met grip en rijd zeer voorspelbaar waarbij jij eerder je grens bereikt dan de auto. En bij een klein foutje hakt tie niet meteen je kop eraf.

En voor een keertje vrijblijvend meerijden kan je me best een x PM'en.

Die van mij staat(stil) te koop (denk dat je die bedoelde) maar die gaat alleen weg voor goed geld of als ik halsoverkoop wil vreemdgaan qua auto....maar dat zit er niet zo snel in :-)

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Mazda RX8 - Veel voor weinig

Bericht door Knot » 27 feb 2015, 08:23

Hier had Reind er ook al oren naar :)

Kosten die bobines op ebay?

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Mazda RX8 - Veel voor weinig

Bericht door Knot » 27 feb 2015, 08:29

Ze hebben trouwens allemaal een sper standaard.

De 192pk heeft 220nm bij 5000 en de 231pk heeft maar 211nm bij 5500...

Die standaard motor doet er dus niet eens zoveel voor onder, al is een redline van 9 natuurlijk wel lekkerder dan 7500.

Gebruikersavatar
tuurgtt
Berichten: 694
Lid geworden op: 13 aug 2009, 03:46
Auto: M140i
Locatie: Headvillage

Re: Mazda RX8 - Veel voor weinig

Bericht door tuurgtt » 27 feb 2015, 10:39

De PH buying guide heeft het over één specifieke soort olie, en een hoop andere info;

http://www.pistonheads.com/news/ph-buyi ... rain/27404" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik kijk er ook wel eens naar, maar ik durf er niet aan. Een E46 330i heb je ook wel voor 6 of 7k...

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Mazda RX8 - Veel voor weinig

Bericht door Knot » 27 feb 2015, 10:55

5W30 Dexylia mineral oil

Apart, minerale olie zie je niet vaak!

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Mazda RX8 - Veel voor weinig

Bericht door NSXRS » 27 feb 2015, 12:39

Knot schreef:5W30 Dexylia mineral oil

Apart, minerale olie zie je niet vaak!
Da's vermoedelijk omdat een wankel altijd wat motorolie verbruikt en dus in de verbrandingsruimte terecht komt

JDMCharade
Berichten: 222
Lid geworden op: 22 aug 2011, 00:56
Locatie: 010

Re: Mazda RX8 - Veel voor weinig

Bericht door JDMCharade » 18 mar 2015, 15:14

Je kan nog altijd een 13B of 20B erin swappen die zijn een stuk betrouwbaarder dan de RX8 motoren.

Turbo
Berichten: 384
Lid geworden op: 04 nov 2008, 00:05

Re: Mazda RX8 - Veel voor weinig

Bericht door Turbo » 03 mar 2020, 22:22

Een kennis had 1 vd eerste RX-8 in België , ik heb eens met hem meegereden en jaar later ofzo heb ik eens met de 192pk en 231pk RX-8 gereden bij Mazda-dealer omdat ik interesse had in de aankoop ve RX-8 , helaas was net het fiscaal plaatje stuk minder aantrekkelijk geworden waardoor voor jaarlijkse rijtaks de RX-8 plots aanzien werd als een 2.6 ipv 1.3 .

Een aantal zaken werden toen al direct meegedeeld :

-koudstart en slechts enkele meters rijden bvb de wagen uit garage halen en daarna direct stilleggen bvb om wagen te wassen of garage te kuisen zijn recept voor latere startproblemen

-je moet goed warmrijden maar dan moet je elke rit of ten laatste om de 2 ritten minimaal eens naar maximumtoerental gaan om koolafzetting weg te branden

-oliepeil moet regelmatig gecheckt en bijgevuld tot ongeveer 3/4 tussen min en max (om de 2 tankbeurten checken) , maar je kon ook met een Sohm-kitje de pomp die olie inspuit om rotortips te smeren by-passen en een appart tankje met tweetaktolie monteren , dan kon je in het gewone oliecarter wel gewoon synthetische motorolie gebruiken .

Er zijn ook mensen die hun benzinetank vullen met premix mengsel v 98 en percentage tweetaktolie


En zoals hierboven reeds aangehaald : goed ontstekingssysteem is heel belangrijk : regelmatig 4 nieuwe bougies , goeie bougiekabels en goeie ontstekingbobijnen .

En als motorblokje gereviseerd zou moeten worden zou de kost naar verluidt stuk lager zijn dan een klassieke viercilinder zuigermotor , maar dan is het ook HET moment om uitlaatpoort te laten bewerken : dat levert beetje extra power op maar vooral voorkomt dat er zich groot stuk koolafzetting zich opbouwt en vastzet in die uitlaatpoort want als dat meegenomen door de rotor kan dat zware schade veroorzaken , wat toekomstige betrouwbaarheid en aantal km dat je kan rijden tot volgende revisie flink kan verhogen .

En bij revissie kunnen de rotors door te bewerken met freesmachine lichter gemaakt worden wat zorgt dat hij nog sneller in toeren kan klimmen en in combinatie met bewerkte poortenen aangepaste ECU kan rode zone vd toerenteller richting 10500 a 11 500 RPM

Zonder drukvoeding heeft wankelmotor zeer weinig koppel maar klimt enorm snel in toeren en kllinkt daarbij als hypersportmotorfiets


Blijkbaar kan RX-8 perfectop LPG autogas rijden of zelfs op waterstof (zie Mazda's RE Hydrogen-project )


https://www.mazda.com/en/innovation/technology/env/hre/

Afbeelding



Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SlowCo en 42 gasten