BMW Z4 35i E89 N54 DCT

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
looney16v
Berichten: 78
Lid geworden op: 05 aug 2021, 16:40
Auto: Golf6 gti, bmw e46 325, E-Niro

Re: BMW tracktool E46 330CI & Audi A4 Allroad

Bericht door looney16v » 05 jan 2022, 11:46

Zo wat slecht zeg. Ik bedoelde met mijn vraag de poelie maar was in m’n gedachten al bij het vliegwiel.

Maar de poelie 😁 past dus 1:1, dat is mooi 👍🏼

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 844
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW tracktool E46 330CI & Audi A4 Allroad

Bericht door Vanreijmersdal » 05 jan 2022, 16:17

Nurdt schreef: 04 jan 2022, 22:16
Vanreijmersdal schreef: 04 jan 2022, 18:31 Die brace voelt lichter als je ze in de hand hebt. Ik heb ze niet op de wegschaal gelegd, maar ga ik nog wel doen.

De gedachte achter de brace volgens hardeman is denk dat bmw zelf met de laatste M modellen hier op overgestapt is. Dus gok ik dat er meer stijfheid in zit.
Las idd bij Hardemann voor stijfheid, maar gewicht is natuurlijk een leukigheidje om te weten.
Helaas heeft carrosserie stijfheid een prijs...

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 844
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW tracktool E46 330CI & Audi A4 Allroad

Bericht door Vanreijmersdal » 05 jan 2022, 16:22

Nurdt schreef: 04 jan 2022, 18:01 Mooi werk Ruben!

Als gevolg van jou aanpassing met de trillingsdemper heb ik deze ook vanmiddag besteld. Iemand benoemde dit dat ik dacht das easy weight gain!

Audi ziet er zo toch al wat leuker uit! Met name bij de VAG groep die DSG bakken met andere software geeft veel verbetering.

Die nieuwe brace voor je uitlaat, is die plaat lichter aan gewicht dan die andere 2 die er nu van af komen? :)
Edit: het bovenstaande vanuit MCS gaat om een M52 en geen M54. Daardoor de verwarring over het dan wel of niet aanlopen van de poelie.
Desalniettemin ga ik het wel proberen. De M52 en M54 zijn beide ontworpen als koppel blok. Dus als het bij een M52 helpt, zou het in mijn ogen ook bij een M54 moeten helpen.

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 844
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW tracktool E46 330CI & Audi A4 Allroad

Bericht door Vanreijmersdal » 05 jan 2022, 16:23

looney16v schreef: 05 jan 2022, 11:46 Zo wat slecht zeg. Ik bedoelde met mijn vraag de poelie maar was in m’n gedachten al bij het vliegwiel.

Maar de poelie 😁 past dus 1:1, dat is mooi 👍🏼
Edit: het bovenstaande vanuit MCS gaat om een M52 en geen M54. Daardoor de verwarring over het dan wel of niet aanlopen van de poelie.
Desalniettemin ga ik het wel proberen. De M52 en M54 zijn beide ontworpen als koppel blok. Dus als het bij een M52 helpt, zou het in mijn ogen ook bij een M54 moeten helpen.

Maar het past bij mij op de M54 1 op 1.

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 844
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW tracktool E46 330CI & Audi A4 Allroad

Bericht door Vanreijmersdal » 17 jan 2022, 15:30

Zo, weer een stapje verder met de winterklus.

Ik had al een tijdje verstevingingsplaten voor het voorste subframe liggen, dus werd het tijd dat ze gebruiken zouden worden.
Zelf de voorbereidingen gedaan en een forumlid was zo aardig om ze samen te lassen.
Dus deze taak kan van het lijstje af.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mijn aliexpress oil catchcan werkte voor geen meter, dus heb ik er een van Mishimoto met bijpassende beugel gekocht.
Er zit een 50 micron filter in dat er voor moet zorgen dat de carterdamp gefilterd wordt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zo begint er weer ergens op te lijken.
Ondertussen zijn ook alle spullen binnen voor de onderzijde van het blok. Dus binnerkort kan het monteren van de oliesproeiers, de lagerschalen, de aangepaste oliepomp en de aangepaste carterpan beginnen.
Daarna nog kleine details aan de binnenzijde van de auto aanpassen en dan zijn we gereed voor de eerste meters.

Afbeelding

Gebruikersavatar
PeterM
Berichten: 464
Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
Locatie: Drenthe

Re: BMW tracktool E46 330CI & Audi A4 Allroad

Bericht door PeterM » 18 jan 2022, 11:44

Lekker bezig, weer een stapje verder. Ik heb mijn subframe op dezelfde manier versterkt.

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 844
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW tracktool E46 330CI & Audi A4 Allroad

Bericht door Vanreijmersdal » 31 mei 2022, 19:51

Na de winter werkzaamheden heb ik vorige maand weer eens een avondje op Zandvoort kunnen vrijrijden.
Met alles dat in de winter los geweest is aan het onderstel en ophanging, moest ik eerst nog de boel laten uitlijnen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb een heerlijk avondje kunnen rijden en ik werd niet eens van de baan gestuurd ivm te veel geluid. Dus dat was ook wel lekker.
De aanpassingen die ik in de winter gedaan heb, hebben als resultaat dat ik 1,3 seconde sneller in de rondte ging. Dus dat is best aanzienlijk.

Ik heb in het diff een LSD CONVERSION SET van Racing diffs. Deze upgrade ten opzichte van een open diff, was als een experiment ingesteld. Na 1,5 jaar zijn de platen op en is het effect van het systeem aan het verdwijnen. Nogmaals, leuk om eens te ervaren en het werkt ook echt wel, maar het slijt op de een circuit auto ook goed snel.

Het was ook de eerste keer met een trailer achter de Audi A4 AR. Dat was toch wel weer een verbetering ten opzichte van de Insignia.
Iets stugger onderstel geeft meer rust. Het Quattro systeem zorgt altijd voor tractie bij het verkeerslicht en de extra pk's maken het een kinderspel. Dus erg blij met de ervaring.

Waar ik niet blij mee ben is de ACC (active cruise control), deze is veel te voorzichtig. Zelfs de kortste afstand is voor mijn rijgedrag te lang/te ver. Daardoor gebruikte ik de CC ook helemaal niet.
Via Audiwereld heb ik het active stukje laten uitschrijven en heb ik alleen nog maar cc. Super blij mee dat ik de CC weer kan gebruiken.

Verder ben ik ondertussen 10k aan kilometers verder met de AR en het bevalt ontzettend goed.
Via marktplaats kon ik voor niet al te veel een setje sonniboys kopen en dit is al een verbetering, maar toch ga ik denk ik overstappen op het tinten van de ramen.

Verder heb ik de topsnelheid in Duitsland geprobeerd, maar ik kwam van een koude kermis thuis omdat de begrenzer er nog op zit.
Dus bij 251 hield het op.
Laatst gewijzigd door Vanreijmersdal op 01 jun 2022, 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2850
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: BMW tracktool E46 330CI & Audi A4 Allroad

Bericht door Jan Terwolde » 31 mei 2022, 20:01

Dikke combi zo! Leuk dat je weer kan rijden en goed om te weten van de racings diffs conversie set.

V.w.b. het tinten zou ik gaan voor tinten+sunniboys. Ik heb alleen getinte ramen bij twee auto's maar eigenlijk is dat nog niet genoeg.
Wat voor blok zit er in die audi dan?

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 844
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW tracktool E46 330CI & Audi A4 Allroad

Bericht door Vanreijmersdal » 31 mei 2022, 20:28

Hmmm tinten en sunniboys. Maar zou je met de juiste tint niet het gewenste resultaat kunnen behalen? Ik heb al eens gekeken en de 20% variant lijkt de juiste te zijn.

Qua blok ligt er een gechipte 2.0 tfsi in.

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2850
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: BMW tracktool E46 330CI & Audi A4 Allroad

Bericht door Jan Terwolde » 31 mei 2022, 20:42

Misschien wel die van mij zijn af fabriek getint dus geen flauw idee hoeveel %.

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 844
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW tracktool E46 330CI & Audi A4 Allroad

Bericht door Vanreijmersdal » 31 mei 2022, 20:52

Veel merken hebben af fabriek idd niet een hele donkere tint, dan kan ik de combi wel snappen.

Online
Eric Z
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: BMW tracktool E46 330CI & Audi A4 Allroad

Bericht door Eric Z » 31 mei 2022, 23:52

Beviel rijden met een sper wel goed en komt er een solidere optie, of laat je het voorlopig voor wat het is?

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 844
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW tracktool E46 330CI & Audi A4 Allroad

Bericht door Vanreijmersdal » 01 jun 2022, 11:48

toen het setje er net inzat beviel het meteen. Het heeft zeker voordelen ten opzichte van een open sper. Waar voor mij het voordeel in moest hebben is tractie tijdens acceleratie zonder dat het binnenste wiel stond te spinnen.
Om de sperr werking te laten werken is er acceleratie kracht nodig. Daarom is driften met deze set niet echt aan te bevelen. Omdat je tijdens het driften last wissel hebt, waardoor bij gaslos het in eens weer een open diff wordt.

ja ik ga kijken naar een echt sperr idd. Wordt misschien wel van de winter pas.

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 844
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW tracktool E46 330CI = GONE!

Bericht door Vanreijmersdal » 14 mar 2023, 21:53

Enkele van jullie zullen het ondertussen wel doorgehad hebben met de advertenties in het verkoop stukje van dit forum, ja inderdaad de E46 tracktool is er niet meer.

Afbeelding

Was je vorige zomer nog lekker op het circuit aan het rijden, moest de E46 na de zomer er in eens vandoor? What happend?
2022 was een roerig jaar voor mij, wat zich uiteindelijk vertaalde dat in 2022 veel dingen in mijn leven die geen of te weinig energie opleverde de deur uit gingen.

Waarbij enkele van ons op het forum juist van kenteken auto's, naar auto's op trailers gaan, ga ik weer terug. Na 14 jaar een tracktool gehad te hebben die alleen op het circuit te gebruiken is, wilde ik graag meer fun momenten uit de hobby halen.
Neem bijvoorbeeld mijn motorfiets, deze gebruik ik in het seizoen gemiddeld wel 1 keer per week, maar de E46 gebruikte ik maar 4 keer per jaar. Dat moest anders, ik ga weer terug naar een sportieve auto met kenteken voor zon-, feest- en vakantiedagen en niet meer voor de laatste seconde op het circuit. Dat betekend trouwens niet dat ik niet af en toe een rondje op Zandvoort ga rijden hoor :D

De nieuwe fun auto is sindskort in het bezit en zal binnenkort aan jullie voorgesteld worden.
Tipje van de sluier: het is nog steeds een BMW en het heeft nog steeds 6 cilinders :df:
En het onderste wordt de eerste modificatie.

Afbeelding

Online
Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 962
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: BMW tracktool E46 330CI = GONE!

Bericht door yorick » 14 mar 2023, 22:46

Ben benieuwd. Wilde gok n55 thermostaat?

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW tracktool E46 330CI = GONE!

Bericht door Martijn_bmw » 15 mar 2023, 07:04

Ben benieuwd! En idd ik verwacht een N55 thermostaat, M135i met wat peper als opvolger?

Online
Gebruikersavatar
Dimitri
Berichten: 580
Lid geworden op: 23 apr 2021, 15:00
Auto: BMW 130i, BMW 130i, BMW Z3 QP

Re: BMW tracktool E46 330CI = GONE!

Bericht door Dimitri » 15 mar 2023, 10:34

Of voor een N54?

Str8Six
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: BMW 130i
Locatie: Amsterdam

Re: BMW tracktool E46 330CI = GONE!

Bericht door Str8Six » 15 mar 2023, 12:07

Of een N52 met extra oliekoeler?

Al past deze ook op de S55. Dus ik gok een M4 GTS :tooth:

Online
Gebruikersavatar
Dimitri
Berichten: 580
Lid geworden op: 23 apr 2021, 15:00
Auto: BMW 130i, BMW 130i, BMW Z3 QP

Re: BMW tracktool E46 330CI = GONE!

Bericht door Dimitri » 15 mar 2023, 13:24

Str8Six schreef: 15 mar 2023, 12:07 Of een N52 met extra oliekoeler?

Al past deze ook op de S55. Dus ik gok een M4 GTS :tooth:
Of een 740i :tooth:

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 844
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW tracktool E46 330CI = GONE!

Bericht door Vanreijmersdal » 16 mar 2023, 22:12

Martijn_bmw schreef: 15 mar 2023, 07:04 Ben benieuwd! En idd ik verwacht een N55 thermostaat, M135i met wat peper als opvolger?
Dimitri schreef: 15 mar 2023, 10:34 Of voor een N54?
Str8Six schreef: 15 mar 2023, 12:07 Al past deze ook op de S55. Dus ik gok een M4 GTS :tooth:
Deze thermostaat past alleen op de N54 en N55.
Een S55 M4 GTS zou wel vet zijn, maar wel iets buiten budget :D

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 844
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW tracktool E46 330CI = GONE!

Bericht door Vanreijmersdal » 16 mar 2023, 22:20

Zelfs de verpakking is al een lust voor het oog.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Online
Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 962
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: BMW tracktool E46 330CI = GONE!

Bericht door yorick » 17 mar 2023, 12:03

Dan zal het een 135 worden. Hand of ZF 8 :)

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 844
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW tracktool E46 330CI = GONE!

Bericht door Vanreijmersdal » 18 mar 2023, 08:25

Bestaat er een 135i coupe met een ZF8? M135i is er wel met een ZF8, maar 135i is dan volgens mij een DCT7.

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3016
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: BMW tracktool E46 330CI = GONE!

Bericht door 328Ti » 18 mar 2023, 08:28

Gave shit, ook het werkblad trouwens

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 844
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW tracktool E46 330CI = GONE!

Bericht door Vanreijmersdal » 18 mar 2023, 08:38

Maar volgend weekend staat de 6 cilinder bij mij in de garage, dus dan zal ik wat foto's maken en een introductie doen.

Terwijl jullie nog even verder blijven gaan met raden, zal ik in de tussentijd ook nog een update doen van mijn daily de A4 Allroad.

afgelopen januari was de Allroad alweer een jaartje in het bezit, 20.000km verder en ik ben er nog steeds blij mee.
Ondanks dat er in de prive situatie wat zaken veranderd zijn (waardoor ik eigenlijk een allroad niet echt meer nodig heb), toch besloten om hem aan te houden.

Ik waardeer de ruimte, het tempo, het comfort en de tractie. Je rijd met gemak over alle drempels, stoepranden en iedere ondergrond...

Afbeelding

Dus toen de allroad bijna een jaartje ouder was, moet dat natuurlijk gevierd worden en vieren doe je met cadeautjes...

- Aangezien de originele velgen een beetje oxidatie en stroeprand schade sinds de aankoop hadden, was het herstellen of een andere set. Het werd een ander setje van een A5.
- Facelift achterlichten stond ook op het wensen lijstje.
- En het tinten van de ramen geeft de auto net ff een andere look.
- Als laatste heb ik de voorremmen een upgrade gegeven. Voor dagelijks verkeer is er niks mis mee, maar als je het tempo gaat opvoeren, is er weinig overtuiging.

In het verleden heb ik op mijn Bmw een upgrade toegepast waar bij ik van 325mm schijven met 1 potsklauwen naar 345mm schijven met 4 potsklauwen ben gegaan. Naast extra remkracht, is vooral het pedaalgevoel en de feedback daarin een belangrijk argument om iets vergelijkbaars op de allroad toe te passen.

Dus na wat struinen op het internet, ben ik gekomen op een 345mm schijf en een 4 potsklauw van een Q5. Dit zou plug and play moeten zijn.
Voordeel in mijn ogen is dat het een originele setup is en ook de Q5 heeft de zelfde hoofdremcilinder. Het wil wel eens problemen geven als hoofdremcilinder en klauw niet op elkaar afgestemd zijn. Tevens heeft deze setup een originele/oem uitstraling. Sportieve gekleurde 6 of 8 pots klauw vind ik echt geen gezicht op 2.0 allroad.

Met remmen ben ik extra voorzichtig, dus wilde ik graag alles nieuw hebben. Na wat extra onderzoek blijkt dat de porsche macan de zelfde setup als een Q5 heeft, maar vooral goedkoper is. Dus de exact de zelfde klauw, alleen bij porsche is de kleur zwart, maar wel 35% goedkoper.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Al een tijdje loop ik met de gedachte voor walnutblasting van de inlaat.
Ik heb de Allroad bij vagtechniek achtergelaten voor waltnublasting en nog wat andere zaken.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Merk ik verschil, ja zeker! In het toeren gebied tot 3.000tpm merk ik veel verschil. Blok is veel alerter, dus de response van het gas pedaal naar bewegende voortgang is echt veel beter.
Ik merk ook echt dat de motor mooier rond loopt.

Nou denk ik dat vooral ook het schoonmaken van de injectoren hier ook een groot aandeel in heeft. Wat ook wel een groot aandeel heeft is dat er in de cilinderkop plaatjes miste die vooral in lagere toerentallen voordeel hebben.
Bij demontage viel de monteur op dat deze er dus niet in zaten. Die zijn dus met montage er weer in geplaatst.

De auto heeft 155k gelopen en heeft bij 75k de terugroepactie op de zuiger/olie schraap veren gehad. Ik weet niet of ze dan ook meteen de inlaat reinigen.

Ondertussen 5.000km verder en nog steeds blij met het reinigen van het inlaattraject.
Bijkomend voordeel is dat hij ook aanzienlijk zuiniger is.
Waarbij voorheen de actieradius op z'n 570/580 zat, zit deze na de reiniging op 640/650.
Er werd al aangegeven dat de blasting ook een voordeel op het verbruik kan hebben, maar z'n groot verschil had ik niet verwacht.

Al sinds de aanschaf van de auto heb ik zwarte hemel delen liggen.
Dit is een complete set voor een non panodak.
Een zwarte hemel voor een panodak is gebruikt lastig te vinden, daardoor had ik al eens de beschikbare zwarte delen zonder zwarte hemel gemonteerd en dan krijg je een soort duo penotti look. Dit ziet er natuurlijk niet uit, dus na een paar maanden heb ik alles weer teruggebouwd.
Echter vorige maand heb ik dan toch een losse zwarte hemel voor een panodak kunnen bemachtigen, ondertussen zit alles er in en ik ben super blij met de swap.

Afbeelding

Als laatste heb ik de interieurlijsten nu definitief aangepakt. Eerder dit jaar heb ik al eens met wrapfolie wat geexperimenteerd.
Los van de kwaliteit van het plakken was ik wel blij met de mat zwarte look.
2 scenarios kwamen naar voren; 1. de bestaande set aanpassen of 2. ze compleet vervangen voor een andere set.
In eerste instantie ben ik opzoek gegaan naar een carbon set van een rs4. Carbon vind ik super mooi, maar ze zijn bijna niet te vinden en als ze te vinden zijn, zijn echt kostbaar. En carbon vind ik eigenlijk ook niet helemaal passen bij een NON sportieve A4, voor een R(S)4 helemaal prima, maar voor een Allroad niet echt.
Aangezien ik aan de huidige set de subtiele aluminium rand super mooi vind, (dit ten opzichte van de compleet aluminium varianten) besloten om de huidige set aan te passen.
Dus we plakken wat af, we schuren een beetje en schilderen de boel mat zwart. Ik ben blij met het resultaat.

Afbeelding
Afbeelding

Op naar de volgende 20k.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Fabian, Rogerb en 58 gasten