BMW Z4 35i E89 N54 DCT

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 849
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW tracktool E46 330CI

Bericht door Vanreijmersdal » 15 feb 2021, 14:52

bedankt voor de suggeties, ik zal er eens over nadenken :D

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 849
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW tracktool E46 330CI

Bericht door Vanreijmersdal » 11 mar 2021, 11:08

Al 3 jaar lang vraag ik voor mijn verjaardag een sper differentieel en al 3 jaar krijg ik andere leuke cadeautjes, maar dus nog steeds geen sper differentieel.

Sinds de start van de bouw aan deze E46 staat een sper differentieel op het lijstje. Het sper stond nooit bovenaan, maar zonder sper kan je tenslotte ook rijden en zeker ook veel plezier hebben. Uiteindelijk is het de prijs die bij mij er altijd voor gezorgd heeft om dit uit te stellen. Het is in 1 keer veel geld, het gaat daarna in een behuizing en dan onder de auto, waar je het nooit ziet.
Maar een goed sper differentieel (OS Giken) brengt wel veel. Bij acceleratie, maar ook bij de- acceleratie en tevens geeft het overall meer balans in de auto.

Nou moet ik zeggen dat ik nooit echt op de grens rij, waardoor die laatste 2 op mij minder van toepassing zijn. Echter het gas intrappen lukt mij wel, waardoor bij acceleratie het binnenste nog wel eens in het luchtledige staat te draaien.
Ook de keuzes voor wel of geen 6 bak en welke eind ratio dan, misschien toch meer vermogen, waardoor een 6 bak en andere eind ratio weer niet van toepassing zijn, speelde mee in het uitstellen.

In het budget M43 bimmer topic van Jesse kwam daar ineens het retrofit racingdiffs concept voorbij. Deze had ik al eens eerder gezien en ook al eens contact over gehad met Hardeman motorsport.
Korte samenvatting hiervan is: het wordt nooit een OS Giken, maar het brengt wel al veel meer dan een open diff. Natuurlijk wel met de gedachte hoe ik het circuit rijden beoefen.

Maar het topic van Jesse gaf mij genoeg inspiratie om eens een how to filmpje te bekijken en over te gaan tot aanschaf van spulletjes. Bij de aanschaf heb ik meteen een ander deksel geregeld. Dit deksel moet zorgen voor meer koeling van de olie in het diff. De spulletjes zijn binnen en binnenkort een update van de montage, als de eerste ervaringen op het circuit.

De prijs van racingdiffs en het zelf kunnen inbouwen, was voor mij doorslaggevend om nu het experiment op te pakken.
Als racingdiffs het effect van het spinnende binnenste wiel geheel kan wegnemen, dan wel aanzienlijk kan beperken, is voor mij het experiment geslaagd.

to be continued…

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
PeterM
Berichten: 464
Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
Locatie: Drenthe

Re: BMW tracktool E46 330CI

Bericht door PeterM » 11 mar 2021, 12:25

Leuk projectje, ben heel benieuwd naar het resultaat.

Gebruikersavatar
E36-italia
Berichten: 399
Lid geworden op: 13 aug 2015, 09:58
Auto: Laro Discovery TD5
Contacteer:

Re: BMW tracktool E46 330CI

Bericht door E36-italia » 11 mar 2021, 14:46

zat er ook al naar te kijken idd, ben heel benieuwd naar de ervaringen!

Nurdt
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 jul 2020, 09:26
Auto: BMW e46 coupé
Locatie: Klazienaveen
Contacteer:

Re: BMW tracktool E46 330CI

Bericht door Nurdt » 11 mar 2021, 17:09

Leuk projectje. Zeker nieuwsgierig wat dit je gaat brengen en wat het effect zal zijn!
Die prijzen voor de OS etc zijn best aan de hoge kant. Kan je nog genoeg andere zaken van doen!

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 849
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW tracktool E46 330CI

Bericht door Vanreijmersdal » 11 mar 2021, 17:25

Na deze laatste zaken zijn er niet heel dingen meer om te doen, behalve rijden natuurlijk :df:

Vergis je niet in het verschil tussen een racingdiffs en een OS Giken. Natuurlijk is de een 5 keer zo duur.
Maar een OS Giken is makkelijker in te bouwen, dus minder tijd voor nodig en denk ik dat een OS Giken veel onderhouds vriendelijker.
Daardoor wordt het gat over de jaren heen natuurlijk steeds kleiner.
Daarboven op zal een OS Giken veel beter en vooral nauwkeuriger werken.

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: BMW tracktool E46 330CI

Bericht door jessedehaan » 11 mar 2021, 21:36

Leuk Ruben, ben heel benieuwd hoe zo’n setje bevalt met meer power en circuitgebruik 👍🏻

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 849
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW tracktool E46 330CI

Bericht door Vanreijmersdal » 14 mar 2021, 15:55

Dan is het tijd om de boel weer te gaan demonteren. Gelukkig niet de eerste keer en daardoor gaat het steeds makkelijker en ook aanzienlijk sneller.

Met het demonteren van het diff werd ik wel verrast met Powerflex zwart die de warmte niet kon verdragen...
Dus deze keer strongflex besteld omdat het snel voor handen was en behoorlijk goedkoper.
Eens kijken hoe strongflex het uithoudt in combinatie met een gekoeld diff deksel.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Met het youtube filmpje van racingdiffs, is het echt een eitje om de werkzaamheden te doen.
https://youtu.be/bLESfhaCROE
Diff er onderuit en de klok uitgebouwd was dan ook relatief snel gedaan.

Afbeelding

Het enige dat ik niet had was de juiste tang voor de borgring en het is een flinke jongen, dus ff je punttang er in ging hem niet worden.
Maar gelukkig had ik wel een haakseslijper en een andere tang die een beetje plastische chirurgie geen probleem vondt

Afbeelding

Daarna was het racingdiffs inbouwen,
Het huis schoonmaken en van een lage je verf voorzien,
Beetje kit voor het afdichten van het deksel,
Uireraard meteen nieuwe dekselbouten erin,
en nu kan de kit ff 24 uur drogen en daarna kan alles er weer onder.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Vanreijmersdal op 14 mar 2021, 19:28, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PeterM
Berichten: 464
Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
Locatie: Drenthe

Re: BMW tracktool E46 330CI

Bericht door PeterM » 14 mar 2021, 19:18

Lekker bezig hoor! Waarom gebruik je geen massieve bussen in plaats van rubbers?

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 849
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW tracktool E46 330CI

Bericht door Vanreijmersdal » 14 mar 2021, 19:32

Ik heb nergens massief, eigenlijk vanwege alle trillingen en het geluid dat deze doorgeven.
Mochten deze pu van strongflex het ook niet volhouden, dat gaat er als nog massief in.

Gebruikersavatar
PeterM
Berichten: 464
Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
Locatie: Drenthe

Re: BMW tracktool E46 330CI

Bericht door PeterM » 14 mar 2021, 20:06

Aha, vandaar. Trillingen maken niet uit in een hardcore circuit auto toch ;-)

Wat ik me trouwens ook nog af vroeg, hoe heb jij de frisse lucht toevoer in de cabine geregeld? Alleen de luchthapper op het dak, of heb je nog ergens een andere toevoer? En heb je ook een systeem om de voorruit te ontwasemen?

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 849
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW tracktool E46 330CI

Bericht door Vanreijmersdal » 14 mar 2021, 20:39

Zou je wel zeggen, maar ik ben ook van remblokken overgestapt omdat ze echt heel erg piepte. Ik noem het comfort. Slaat natuurlijk nergens op in een tracktool, maar toch...

Links en rechts in het schutboard heb je een doorvoer van bedrading. Ik heb beide deksel in de doorvoer weggelaten, dit geeft ook al veel luchttoevoer. De dak toevoer doet nog meer.
In de achterruit heb ik 2 verstelbare openingen zodat er ook lucht uit kan en je een lucht flow creëert.

Ontwaseming heb ik niet. Afwasmiddel, speciale spray heb ik wel en dat gaat tot nu toe prima. Voor de rest blijf ik voornamelijk thuis als het regent.
Je kan kijken naar verwarmbare voorruit. Dat wil misschien ook nog wel.
Laatst gewijzigd door Vanreijmersdal op 20 mar 2021, 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Nurdt
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 jul 2020, 09:26
Auto: BMW e46 coupé
Locatie: Klazienaveen
Contacteer:

Re: BMW tracktool E46 330CI

Bericht door Nurdt » 15 mar 2021, 09:12

Heb je niet doordat die doorvoeren open staan enorme warmte toevoer juist van de motor? En extra geurtjes?

Schrik er wel van dat die diff rubber al zover heen was. Best serieus 😦

Ben je nog meer van plan voor je gaat rijden?

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 849
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW tracktool E46 330CI

Bericht door Vanreijmersdal » 15 mar 2021, 15:44

met 10 graden komt er alleen maar echt koude lucht langs mijn benen. Dus het lijkt goed te gaan.

Ik had het ook niet verwacht van de diff rubbers. Kom er eigenlijk ook per toeval achter.

Nee, dit is het laatste voor nu. Alleen nog uitlijnen en dan mik ik op 4 en 5 april om te gaan rijden.

Gebruikersavatar
PeterM
Berichten: 464
Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
Locatie: Drenthe

Re: BMW tracktool E46 330CI

Bericht door PeterM » 15 mar 2021, 19:37

Ik wil het schutbord zelf zoveel mogelijk dicht hebben. Dus zoek naar andere manier om frisse lucht naar binnen te krijgen. Verwarmde voorruit heb ik ook over nagedacht, misschien ook wel een goede optie inderdaad.

Wil sowieso in de beide achterste zijruiten een naca duct hebben met slangen er aan, en openingen in de achterruit voor de afvoer.

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 849
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW tracktool E46 330CI

Bericht door Vanreijmersdal » 20 mar 2021, 18:14

Voorheen had ik een verstelbare rail onder de rijdersstoel omdat zowel mijn vader als ik in de auto reden.
2 jaar geleden is mijn vader hiermee gestopt, voornamelijk omdat hij door de rolkooi steeds moeilijker in- en uit de auto kon stappen.
Dit was het moment voor mij om de rail te verwijderen en gaf dit een aanzienlijke verlaging van de stoel.
Echter doordat mijn stoel oren heeft, werd het instappen juist weer wat aan de krappe kant.

Of te wel de stoel moest naar achteren. Dat is gelukkig zo gepiept en zo ging de stoel 6cm meer richting de achterzijde.
Echter zaten de pedalen nu wel wat verweg.
De oplossing hiervoor: is een pedalbox.
Zo'n pedalbox is niet goedkoop en dan moet je ook nog het nodige aanpassen om het werkend te krijgen.

Dus op zoek naar een budget vriendelijkere oplossing die ik ook geheel zelf kan monteren.
Het elektronische gaspedaal was gelukkig zo verplaatst omdat deze aan een frame vast zit, dat weer op de bodem vast zit.
Beetje slijpen, beetje boren, een paar blindklinkmoeren en klaar is kees.

Maar toen kwam het frame waar het rem- als koppelingspedaal aan vastzitten.
Dit frame heeft een constructie waarbij het zich met 2 moeren vast bout aan de brake booster.
De oplossing was vrij makkelijk, het frame moest ook gewoon 6cm mee verhuizen.

Het frame zit dus met 2 moeren vast, dus door in het schutboard 2 blindklinkmoeren te plaatsen kreeg het 100% extra montage stevigheid.

Afbeelding

Door het gebruik van koppelmoeren en draadeinden, zat daarna eigenlijk snel het frame op de juiste plek.
Door eens goed met 2 voeten op het rempedaal te gaan staan, bleek ook nog eens dat het niet meteen afbrak.

Afbeelding

Echter zag je wel dat het frame wat tordeerde, dus dat gaf geen goed gevoel.
Oplossing: een vulblok van 6cm.

Daarop bestellen we dus wat aluminium...
... en met wat boren en een gatenzaag, heb je dan toch vrij snel een vulbok.
Het is solide en het frame tordeerd helemaal niet meer.
Me happy!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nurdt
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 jul 2020, 09:26
Auto: BMW e46 coupé
Locatie: Klazienaveen
Contacteer:

Re: BMW tracktool E46 330CI

Bericht door Nurdt » 20 mar 2021, 20:22

Leuke oplossing! Heb je goed bedacht!
Nog gewogen wat er nu aan extra gewicht bij is gekomen? :sealed:

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 849
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW tracktool E46 330CI

Bericht door Vanreijmersdal » 20 mar 2021, 20:30

Ja, zit op 964 gram.

Nurdt
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 jul 2020, 09:26
Auto: BMW e46 coupé
Locatie: Klazienaveen
Contacteer:

Re: BMW tracktool E46 330CI

Bericht door Nurdt » 20 mar 2021, 20:35

Mag het waard zijn voor wat rij genot! :D

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 849
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW tracktool E46 330CI

Bericht door Vanreijmersdal » 06 apr 2021, 18:41

Het lijstje van zaken die ik al een tijdje wilde doen, maar nooit de prio gaf, bereikte het einde.
De laatste klus hierop was het schuren van de motorkap, omdat onder de blanke lak, blauwe lak en grondverf een laag carbon zit en carbon vind ik mooi! Na het schuren met de kwast een beetje jachtlak erop smeren en klaar is het.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nu het dashboard steeds meer zaken betreft, werd het ook tijd voor wat labels. Ik word ook een dagje ouder.

Afbeelding

En dan zijn de winter activiteiten van 2020/21 toch echt klaar.
Alleen nog uitlijnen en dan kunnen we rijden.

Afbeelding
Afbeelding

Alles stond klaar om afgelopen zondag naar Assen te gaan en dan meteen een dag later naar Zandvoort.
Dat liep dus een beetje anders...

Afbeelding

...Zandvoort heb ik helaas niet gehaald.

Oorzaak?
Koelvloeistof reservior doorgesleten

Afbeelding

De radiator zat blijkbaar niet goed in zijn houder, waardoor deze eruit geschoven is en het reservior lek gemaakt heeft.
Deze radiator is niet origineel, maar zit er ondertussen wel al 3 jaar in en het is dus ook al 3 jaar goed gegaan.
Tijdens de laatste sessie heb ik een vlakkekant aan de band geremd en de trillingen hiervan hebben denk ik dat laatste zetje de verkeerde kant op gegeven.

Afbeelding
Afbeelding

Dus alles los maken en kijken wat we gaan vervangen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 849
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW tracktool E46 330CI

Bericht door Vanreijmersdal » 06 apr 2021, 18:47

Nu toch alles los ligt, heb ik wel een hulpvraag: is er iemand van jullie die eigen ervaring heeft met vervangende perfomance onderdelen qua koeling betreft? Denk aan een highflow waterpomp of een complete andere radiator en etc.
Ik heb nog nooit koel problemen gehad, maar nu het dus toch los ligt, ben ik wel bereid om bij bewezen zaken over te stappen naar de next level zaken.

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 849
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW tracktool E46 330CI

Bericht door Vanreijmersdal » 06 apr 2021, 19:07

Los van waterlekkage op Assen, heb ik wel 2 sessie gereden. Ondanks dat ik die dag meer wilde rijden , was het wel een geslaagde dag.
Ik heb lekker gereden en alles vanuit de winter werkzaamheden heb ik kunnen testen.

Wat te testen?
1. Het hele onderstel is er onderuit geweest, is alles weer goed vast gezet?
2. Ik heb een racingdiff geplaatst, merk je verschil?
3. Werk de FST na behoren?
4. Is het aliexpress racing dash in de bluetooth variant een geschikt ding?

De laatste keer dat ik reed was in oktober, bij een temperatuur die zeker 10 graden hoger lag en de gebruikte slicks die beter waren.
Dus de condities van afgelopen zondag waren een stuk minder.

1. Het hele onderstel is er onderuit geweest, is alles weer goed vast gezet?
Ja, alles zit er nog onder en vast, dus dat is goed gegaan.

3. Werk de FST na behoren?
Yep, geen injectie verkeerd, echter ik heb de tank niet genoeg leeg kunnen rijden om het verschil echt te kunnen testen.
Maar daar maak ik mij niet zo'n zorgen om

2. Ik heb een racingdiff geplaatst, merk je verschil?
Vind ik heel lastig omdat ik geen ervaring heb met een sper. Ik had heel graag met droog weer op zandvoort willen om het verschil te ervaren, omdat in bv de Renault bocht echt het binnenste wiel altijd in het luchtledige staat te draaien.
Op Assen ten opzichte van de laatste keer daar is ook lastig. Deze keer was het 14 graden kouder en de deze gebruikte slicks waren wel minder.
Maar toch had ik wel het idee dat ik eerder en voller op het gas kon. En als de auto dan toch ging, deed het gewoon een stapje opzij in plaats van een wiel spinnend en soort van uitbreken.

Vooral opkomen rechte stuk, de chicane uit, kon ik voor mijn gevoel echt veel eerder op het gas.

4. Is het aliexpress racing dash in de bluetooth variant een geschikt ding?
Korte antwoord, ja het werkt en ik denk echt dat je het als vervanger van je originele dash kan gebruiken.
Toch is het het originele dash sneller en dat komt door de trage odb poort.
Zie hieronder een rondje met het racing dash en oordeel zelf. Wel op een scherm bekijken, je telefoon is echt te klein.
De gehele sessie staat ook op mijn kanaal.
Het uitvallen kwam omdat ik de stroomkabel ff snel in een lasklem geduwd had en dat werkte niet goed genoeg met die dunne kabeltjes.
Dus zeker positief verrast door het gebruik gemak.
Toch gaan ik voor wat anders en gaat deze de verkoop in.

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 849
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW tracktool E46 330CI

Bericht door Vanreijmersdal » 06 apr 2021, 19:12

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hier een rondje van de 2e sessie incl het racing dash.


Ook wat beelden achter een M5

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2853
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: BMW tracktool E46 330CI

Bericht door Jan Terwolde » 07 apr 2021, 08:35

Grappig om te zien dat die m5 zoveel sneller is op het rechte stuk, maar zoveel langzamer in de bochten. Daar betaald zich je werk uit.

V.w.b. je radiateur, ik heb er nu een stuk dikkere aluminium radiateur in zitten, maar de speling tussen radiateur en blok wordt er nog kleiner van. Eergisteren had ik er ook weer gelul mee, wordt nog naar gekeken hoe het opgelost gat worden. Je merkt wel verschil in temperaturen. Als je met een originele af kan zou ik dat zou houden.

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 849
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW tracktool E46 330CI

Bericht door Vanreijmersdal » 07 apr 2021, 08:57

Toen ik zag wat er gebeurd was, had ik als eerste gedachte dat het reservior daar weg moest. Slangen verlengen en op een andere plek zou gaan inbouwen.

Nu ik de oorzaak ontdekt heb, kom ik daar van terug en ga ik denk gewoon voor de originele constructie, maar dan op de juiste manier gemonteerd.

Ik heb ook gekeken naar een Mishimoto radiator, die geeft 10 graden extra koeling, maar is wel dikker. Voorlopig ga ik dit denk ik niet doen omdat ik idd geen koel problemen heb. Wel wil ik kijken naar een thermostaat met lagere waarde.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 98 gasten