BMW Z4 35i E89 N54 DCT

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 850
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW Z4 35i E89 N54 DCT & Audi A4 Allroad

Bericht door Vanreijmersdal » 13 apr 2023, 09:52

Zoals in mijn vorige update al aangegeven zijn er een paar dingen die wel beter of anders kunnen aan de Z4.
1 van die dingen zijn de paddle shifters aan het stuur.

In deze periode van auto's bouwen heeft BMW er voor gekozen om de paddle shifters technisch te laten werken zodat de paddle shifters zowel links als rechts gebruikt kunnen worden voor het op-als terugschakelen. Aan de voorzijde van het stuur kan je terugschakelen en via de achterkant van het stuur kan je opschakelen. Nou zal ik niet zeggen dat dit helemaal niet werkbaar is, maar prettig is anders.
Ten eerste moet je behoorlijk lange duimen hebben om via de voorzijde terug te kunnen schakelen. Daarnaast is het tegenwoordig gewoon goed om paddle shifters te hebben waarbij je links terug schakeld en rechts opschakeld, het is dus ook deels gewoon gewenning.
Ik heb in mijn audi ook paddle shifters en die gebruik best veel. Doordat het BMW concept voor mijn als niet prettig ervaren wordt, heb ik ze de afgelopen 1.500km amper gebruikt.

Maar daar komt nu verandering in. BMW is blijkbaar op een gegeven moment er ook achtergekomen dat het concept niet echt wenselijk is en is bij de facelift overgestapt op de links en rechts gescheiden werking van de paddle shifters.
Dus we bestellen bij BMW een setje LCI paddle shifters, doen ff de switch en hopa het werkt.
Dit is gelukkig een plug and play retrofit, waar geen codering bij komt kijken.

En het werkt inderdaad naar behoren zoals ik gehoopt had. Binnenkort ff rondje op Zandvoort doen en daar komen ze goed van pas.

Boven de pre LCI en onder de LCI variant.

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding


Ja en verder is het natuurlijk gewoon lekker rijden.

Afbeelding

Gebruikersavatar
N!co
Berichten: 390
Lid geworden op: 06 aug 2008, 11:57
Locatie: BMW Z4 & CT200h & Triumph street triple 675 & BMW F650

Re: BMW Z4 35i E89 N54 DCT & Audi A4 Allroad

Bericht door N!co » 16 apr 2023, 12:29

Ja, dat schakelen heb ik bij mijn Z4 ook veranderd, maar dan door gewoon 2 draadjes op de originele shiftters te wisslelen.

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 850
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW Z4 35i E89 N54 DCT & Audi A4 Allroad

Bericht door Vanreijmersdal » 16 apr 2023, 14:09

Haha, daar heb je wel een interessante opmerking, want dat klinkt eigenlijk best wel heel logisch en het kost niet zoveel als nieuwe shifters 🙈.

Hier zie je de luiheid en kennisgebrek van iemand die een plug and play persoon is 😄.

SlowCo
Berichten: 3544
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: BMW Z4 35i E89 N54 DCT & Audi A4 Allroad

Bericht door SlowCo » 16 apr 2023, 16:18

N!co schreef: 16 apr 2023, 12:29 Ja, dat schakelen heb ik bij mijn Z4 ook veranderd, maar dan door gewoon 2 draadjes op de originele shiftters te wisslelen.
Vanreijmersdal schreef: 16 apr 2023, 14:09 Haha, daar heb je wel een interessante opmerking, want dat klinkt eigenlijk best wel heel logisch en het kost niet zoveel als nieuwe shifters 🙈.

Hier zie je de luiheid en kennisgebrek van iemand die een plug and play persoon is 😄.
Maar dan is er toch nog het verschil tussen moeten drukken op de "knoppen" of moet trekken aan de "flippers" om te schakelen?

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 850
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW Z4 35i E89 N54 DCT & Audi A4 Allroad

Bericht door Vanreijmersdal » 16 apr 2023, 20:53

Als je de draadjes van de linker shifter omdraaid dan zal trekken terug schakelen worden. Dus dan heb je links trekken, dat is terug schakelen en rechts is standaard al trekken voor opschakelen.

Gebruikersavatar
N!co
Berichten: 390
Lid geworden op: 06 aug 2008, 11:57
Locatie: BMW Z4 & CT200h & Triumph street triple 675 & BMW F650

Re: BMW Z4 35i E89 N54 DCT & Audi A4 Allroad

Bericht door N!co » 17 apr 2023, 09:43

SlowCo schreef: 16 apr 2023, 16:18
N!co schreef: 16 apr 2023, 12:29 Ja, dat schakelen heb ik bij mijn Z4 ook veranderd, maar dan door gewoon 2 draadjes op de originele shiftters te wisslelen.
Vanreijmersdal schreef: 16 apr 2023, 14:09 Haha, daar heb je wel een interessante opmerking, want dat klinkt eigenlijk best wel heel logisch en het kost niet zoveel als nieuwe shifters 🙈.

Hier zie je de luiheid en kennisgebrek van iemand die een plug and play persoon is 😄.
Maar dan is er toch nog het verschil tussen moeten drukken op de "knoppen" of moet trekken aan de "flippers" om te schakelen?
Je ziet ze niet op de foto, maar origineel heb je ook 2 'flippers' achter het stuur.

xHP was voor mij trouwens een hele verbetering, zeker niet minder comfortabel maar wel beter reagerend op het gas. Ik heb een ZF6 bak dus voor DCT kan dat anders zijn.

Online
Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6007
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: BMW Z4 35i E89 N54 DCT & Audi A4 Allroad

Bericht door matthyssie » 17 apr 2023, 12:07

Heb afgelopen weekend xHP op een 335i DCT gezet. Geen mega verschil (verschil bij ZF6 is 10x zo groot), maar hij houdt wel fijner de versnellingen vast, is intuïtiever met schakelen aan de hand van gaspedaalstaand (bak is echt te sturen met je rechtervoet), houdt z'n versnelling vast in M als je door de kickdownweerstand heen drukt of in de toerenbegrenzer loopt en hij schakelt fijner terug voor bochten/rotondes enzo.

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 850
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW Z4 35i E89 N54 DCT & Audi A4 Allroad

Bericht door Vanreijmersdal » 24 apr 2023, 10:27

Dat klinkt goed. Ik heb nog geen klagen over de bak, maar misschien iets voor in de toekomst.

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 850
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW Z4 35i E89 N54 DCT & Audi A4 Allroad

Bericht door Vanreijmersdal » 24 apr 2023, 11:00

Afgelopen vrijdag was het dan voor de Z4 in eens de vuurdoop op circuit Zandvoort. Geheel ongepland kwam ineens het idee om de avondsessie via vrijrijden te gaan doen. Dus einde middag lekker met het dak open richting de kust en daar op het circuit de dingen voorbereiden.
Zoals het beaamd wanneer je met straatauto's op het circuit gaat rijden, kan de voorbereiding beter. Of te wel gopro er in, 2 keer tegen de banden schoppen en gaan, toch?! en dat terwijl ik nog een bandenspanningsmeter en een bandenpomp had meegenomen :bag:

Ik had mijzelf voorgenomen om het de eerste keer een beetje rustig aan te doen. Dus via de pitstraat voegde ik mij in tussen de Sport+ rijders, ging de bak in de sportstand en lekker gaan ervaren hoe het voelt. Na een paar rondes ook de rest van de auto van normaal in sport gezet en weer eens een paar ronden ervaren. In de laatste paar ronden ook de bak in manual gezet, dit met het gebruik van de paddle shifters aan het stuur. Al met al heb ik veel fun gehad.

Het vermogen komt op de rechte stukken lekker van pas, maar ook tijdens het uit acceleren van een bocht is die power wel lekker. In sommige bochten merk je natuurlijk weer het gemis van een sper en staat de electronica overuren te draaien om alles in het gereel te houden.
Ik moest wel ff schakelen omtrent de bochtensnelheid, de referentie met een tracktool is natuurlijk 100 keer anders, dus daar was ik wel steeds meebezig. Mijn mind dacht daar kan je veel sneller in, maar ik moest echt tegen mijzelf zeggen, rustig aan!

De voorremmen vonden alles wat minder leuk, ze bleven wel werken, maar ze begonnen wel echt goed te stinken.
Zo de eerste sessie van 20 minuten zit er op en ik heb wel echt fun gehad.

Ter voorbereiding van de volgende sessies; de bandenspanning laten zaken en op verzoek van de organisatie mijn sleepoog gemonteerd.

Echter ging het daarna alleen maar regenen, hmmmm what to do? Zal ik richting huis gaan, in de regen rijden heb ik nooit zoveel fun aan gehad. Maar met de gedachte het hoeft niet hard en op deze manier leer je doe auto nog beter kennen toch gebleven en lekker wat rondjes in de regen gedaan.

In totaal 3 sessies gereden en na de laatste sessie de banden weer op spanning voor de straat gezet, dak open en weer ontspannen richting huis. Ja ik heb echt fun gehad, eerlijk dit.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding




Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3868
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: BMW Z4 35i E89 N54 DCT & Audi A4 Allroad

Bericht door Emiel » 24 apr 2023, 11:25

Dit is toch ideaal, gewoon ff erheen rijden met dakje open. Eenmaal daar dak dicht, helm op en paar rondjes draaien en weer naar huis.

Werkte schakelen goed met de nieuwe flippers?

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26724
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW Z4 35i E89 N54 DCT & Audi A4 Allroad

Bericht door Martijn_bmw » 24 apr 2023, 11:44

Inderdaad heel gaaf dit! Eigenlijk moet ik dat ook eens doen zo'n vrij rijden sessie...

Online
Gebruikersavatar
Sabberjoch
Berichten: 331
Lid geworden op: 11 feb 2022, 11:40
Auto: Engelse badkuip
Locatie: Ter Apel

Re: BMW Z4 35i E89 N54 DCT & Audi A4 Allroad

Bericht door Sabberjoch » 24 apr 2023, 12:49

zo'n vrij rijden avondsessie is nog enigszins rustig denk ik? Als ik soms kijk hoe druk het in Assen is, vooral in de toer sessies trouwens, durf ik daar mijn auto niet tussen te zetten.

Op verkeer na is dit wel echt waar vrij rijden perfect voor is. Lekker dagje strand, en einde dag nog even de auto uitlaten op de baan. Een straatauto krijgt het vaak in die 20 minuten toch warm zat.

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 850
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW Z4 35i E89 N54 DCT & Audi A4 Allroad

Bericht door Vanreijmersdal » 24 apr 2023, 16:32

Emiel schreef: 24 apr 2023, 11:25 Dit is toch ideaal, gewoon ff erheen rijden met dakje open. Eenmaal daar dak dicht, helm op en paar rondjes draaien en weer naar huis.

Werkte schakelen goed met de nieuwe flippers?
Zo heb ik het ook echt ervaren, dit is een hele andere totaal ervaring dan ik met een trailer en hardcore heb. Nou moet ik wel zeggen dat ik hier nu bewust voor kies en dat ik niet zeg dat dit de betere invulling voor iedereen is. De tijd dat je voor de laaste sceondes ging heb ik gezien en geloof ik voor nu wel.

Ja de flippers werken nu zoals je mag verwachten met standaard fabriekaf flippers. Dus ik ben blij, maar met de suggestie die eerder gedaan werd om 2 draadjes om te draaien, heb je denk ik het zelfde effect. Ik heb er namelijk al aan zitten denken om dit uit te proberen.
Waarom vraag je? om dat het kan, het een eenvoudig klusje is en ik gewoon nieuwsgierig ben.

Martijn_bmw schreef: 24 apr 2023, 11:44 Inderdaad heel gaaf dit! Eigenlijk moet ik dat ook eens doen zo'n vrij rijden sessie...
Sabberjoch schreef: 24 apr 2023, 12:49 zo'n vrij rijden avondsessie is nog enigszins rustig denk ik? Als ik soms kijk hoe druk het in Assen is, vooral in de toer sessies trouwens, durf ik daar mijn auto niet tussen te zetten.

Op verkeer na is dit wel echt waar vrij rijden perfect voor is. Lekker dagje strand, en einde dag nog even de auto uitlaten op de baan. Een straatauto krijgt het vaak in die 20 minuten toch warm zat.
Hmmm, was nog best wel druk hoor. Vrijrijden heeft zo'n dubbel gezicht vind ik. Het is perfect voor ff een paar rondjes rijden voor niet al te veel geld. Daardat het "betaalbaar" is, komt er ook heel verschillende soorten publiek op af. Er is een behoorlijk verschil tussen toer en sport+, in die laatste weet het merendeel wel de lijnen en momenten wanneer je er voorbij kan of voorbij gelaten kan worden. Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.
Ik rij altijd in de sport+, meestal iets rustiger en ook al ben je iets langzamer, dat hoeft echt geen probleem te zijn. Het is natuurlijk ook leven en laten leven.

Er zit naar mijn mening ook een groot verschil tussen het publiek wat voornamelijk in Zandvoort aanwezig is of dat in Assen aanwezig is.
Mijn ervaring is dat er in Assen minder netjes gereden wordt.

Je hebt zelf veel in de hand door de juiste keuzes te maken. Ik ben al jaren aanwezig bij vrijrijden en heb maar 1 keer contact gehad met iemand anders. Theoretisch was het de schuld van de ander (dit is ook zo uitgesproken met die ander), toch maak ik sindsdien andere keuzes en dat zit echt in de catergorie van leven en laten leven.

Nou genoeg over vrijrijden, weer terug naar de Z4.
De 19inch velgen liggen klaar, nu alleen nog een sportief bandje er omheen. De RFT banden zullen ook geen positieve bijdrage in het stuur gedrag leveren.
En dan toch een andere rem setup. Sowieso andere remblokken, die beter tegen de warmte kunnen en misschien dan meteen een andere schijf en klauw. Er zijn best wat originele swaps mogelijk.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26724
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW Z4 35i E89 N54 DCT & Audi A4 Allroad

Bericht door Martijn_bmw » 24 apr 2023, 16:36

Thanks mbt je uitleg vrijrijden, ik heb nog nooit zelf circuit gereden alleen redelijk wat mee gereden met coureurs.
Dus voor mij zou het echt toer klasse moeten worden maar idd de angst voor schade door een onbehouwen andere deelnemer weerhoudt mij nog altijd….

Eric Z
Berichten: 3979
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: BMW Z4 35i E89 N54 DCT & Audi A4 Allroad

Bericht door Eric Z » 24 apr 2023, 19:07

Als laatste de baan op gaan.
Stond pas een keer op Zandvoort als laatste in de rij. Dan duurt het even voor je achterop gereden word. Kan je redelijk rustig je eerste rondjes doen. En wat je als eerste achterop rijd heeft waarschijnlijk zat ervaring/snelheid om vlot in te halen.

Groepjes auto’s vind ik het linkst, zitten allemaal te vechten om een plekje, dus die ik lekker passeren door met de knipper aan aan de zijkant te blijven rijden.

Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2468
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: BMW Z4 35i E89 N54 DCT & Audi A4 Allroad

Bericht door Erik dB » 24 apr 2023, 21:09

Leuke filmpjes! Ik kom ook nog ff voorbij zeilen zie ik met de paarse 328i coupe 😊. Ik kon wel merken dat je een 3.5i hebt, dat scheelt een bak koppel tov de m52!

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 850
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW Z4 35i E89 N54 DCT & Audi A4 Allroad

Bericht door Vanreijmersdal » 03 mei 2023, 22:22

Na de vuurdoop op zandvoort vielen de remmen een klein beetje door de mand. Gebeurd meestal met standaard remmen en deze remmen staan er ook wel bekend om.

Dus een beetje zoeken en dan kom je in eens een nieuwe set M performance remmen tegen. Dit zijn remmen van een M240i, deze M240i werd vanaf nieuw meteen omgebouw voor de M2401 cup.

Gelukkig is deze set plug and play, eerst nog even een bijpassende set remslangen besteld en monteren maar.
Nu gemonteerd met standaard schijven en standaard blokken omdat ze bij de set zaten, een betere schijf en remblok kan altijd nog.
Het smoolt alvast lekker.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dimitri
Berichten: 592
Lid geworden op: 23 apr 2021, 15:00
Auto: BMW 130i, BMW 130i, BMW Z3 QP

Re: BMW Z4 35i E89 N54 DCT & Audi A4 Allroad

Bericht door Dimitri » 03 mei 2023, 22:26

Mooie upgrade! Kleur past ook goed bij de auto.

Waren laatste tijd opeens heleboel van die setjes te koop.. omdat er M240i’s omgebouwd worden voor die cup. Ideaal!

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 850
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW Z4 35i E89 N54 DCT & Audi A4 Allroad

Bericht door Vanreijmersdal » 03 mei 2023, 22:31

Ja idd, zo’n cup bestaat uit ongeveer 40+ auto, dus komen er ineens veel setjes te koop. Is gewoon een leuke upgrade. Op mijn e46 tracktool had ik ook deze klauwen en dat was gewoon beter, voor leuk geld.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26724
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW Z4 35i E89 N54 DCT & Audi A4 Allroad

Bericht door Martijn_bmw » 04 mei 2023, 07:53

Ziet er mooi uit en remt vast een klap beter idd :D

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 850
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW Z4 35i E89 N54 DCT & Audi A4 Allroad

Bericht door Vanreijmersdal » 04 mei 2023, 10:19

Erik dB schreef: 24 apr 2023, 21:09 Leuke filmpjes! Ik kom ook nog ff voorbij zeilen zie ik met de paarse 328i coupe 😊. Ik kon wel merken dat je een 3.5i hebt, dat scheelt een bak koppel tov de m52!
Het is altijd leuk om je zelf te zien rijden.

Ja dat koppel is wel top, maar wel vervelend voor anderen. Te weinig speed in de bochten voor de tracktools achter je en dan kunnen ze na de bocht er langs en dan zet je je koppel in en komen ze er ook niet langs.
Dit heb ik zoveel gehad in mijn E46 en nu ben ik die "langzame gast" :D
Ik laat ze er meestal na een bocht of 3 er langs, anders wordt het echt vervelend en die trakctools zijn op een vrije ronde gewoon sneller.

Online
Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6007
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: BMW Z4 35i E89 N54 DCT & Audi A4 Allroad

Bericht door matthyssie » 04 mei 2023, 14:09

Lekker die remmen. Je had ook nog de 370mm variant kunnen nemen, misschien wel zo lekker met jouw vermogen.

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 850
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW Z4 35i E89 N54 DCT & Audi A4 Allroad

Bericht door Vanreijmersdal » 04 mei 2023, 15:36

Ja ik heb ook naar de 370mm klauwen gezocht, zijn niet heel makkelijk te vinden en heel duur.
Ter vergelijk: 2 goed gebruikte 370mm klauwen met oxidatie, zonder remblokken en voor het mooie een revisie nodig hebben, kosten de gebruikte klauwen al meer dat de complete set die ik nu heb.
En met 370mm passen de 18 inch volgens mij niet meer.

De M135i en M240i hebben ze dus ook en die wegen ongeveer het zelfde als de Z4, dus dacht dat komt wel goed.

Gebruikersavatar
PeterM
Berichten: 464
Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
Locatie: Drenthe

Re: BMW Z4 35i E89 N54 DCT & Audi A4 Allroad

Bericht door PeterM » 04 mei 2023, 18:51

Ideaal dat zo'n setje er plug en play op past, en je zo redelijk betaalbaar de remmen kan upgraden. Je bent al mooi begonnen met aanpassen ;-)

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 850
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW Z4 35i E89 N54 DCT & Audi A4 Allroad

Bericht door Vanreijmersdal » 04 mei 2023, 21:38

Ja, maar aanpassingen doen is ook gewoon leuk 🙈.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] en 248 gasten