Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
- yorick
- Berichten: 971
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
Lekker exotisch materiaal. Kun je dun en lichtgewicht mee construeren. Wordt wel een dure veerpootbrug.. als het niet om de laatste gram gaat die bespaard moet worden, zou ik gewoon staal of alu gebruiken.
- Nivek
- Berichten: 211
- Lid geworden op: 23 jul 2023, 13:14
- Auto: Rx7, Rx7, Caddy, LS400
- Contacteer:
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
PLA kunststof doet dat niet zo goed
Soms wil je wat voor de heb
Ik ben ook nog steeds aan het proberen om een prijsopgaaf te krijgen, waar ik contact mee heb (of had) vind het schijnbaar heel ingewikkeld om een grove indicatie te geven, want dat is wel een beetje lijdend hoe ik door ga. Máár, enige nuttige wat ie me wel kon vertellen was €40,- per kg. En aangezien het niet zo zwaar materiaal is klinkt dat niet zo heel schokkend.
Ook wil ik kijken naar reproductie voor verkoop
- Prutser
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 04 jan 2022, 12:11
- Auto: Ford
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
Denk dat die grote pijp op de veerschotel nogal een dingetje zal zijn, materiaal komt in handelslengtes, of je moet net een klein stukje kunnen opscharrelen, in titanium… lijkt me lastig.Nivek schreef: ↑20 mar 2024, 21:22
Ik ben ook nog steeds aan het proberen om een prijsopgaaf te krijgen, waar ik contact mee heb (of had) vind het schijnbaar heel ingewikkeld om een grove indicatie te geven, want dat is wel een beetje lijdend hoe ik door ga. Máár, enige nuttige wat ie me wel kon vertellen was €40,- per kg. En aangezien het niet zo zwaar materiaal is klinkt dat niet zo heel schokkend.
Ook wil ik kijken naar reproductie voor verkoop
Persoonlijk had ik dan ook die grote pijp weggelaten en iets getekend van plaatwerk. Dit is nl. ook vele malen makkelijker mooi te maken tov. een pijp diagonaal half op een pijp en een stuk plaat.
Titanium zou ik, in eerste instantie ook links laten liggen.
-
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 04 feb 2020, 10:06
- Auto: BMW 325i coupé
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
Mijn BMW 325i uit 2007 met 228k km trilt vanaf 80km/u in het stuurwiel. In eerste instantie dacht ik aan versleten winterbanden. Echter zitten de veel nieuwere zomerbanden erop en trilt het stuur nog steeds. Tijdens het wisselen van de wielen hoorde ik een licht schurend geluid bij het draaien aan de remschijf. Schijven en blokken zijn nieuw. Ik twijfel nu dus of het trillen uit de lagers komt of uit versleten draagarmrubbers.
-
Online
- Berichten: 2738
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
doe maar eens een paar keer serieus hard remmen (paar keer noodstop van 100-20). als dat het trillen niet oplost zou ik verder kijken naar draagarmen. met name achter (de voorste aan de bovenkant) en wellicht van de gelegenheid gebruik maken om meteen M3 draagarmen aan de voorzijde te monteren
- JP
- Berichten: 31365
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
Heb je de zomerset er pas terug onder. Kijk eens of je de voorwielen niet verdraaid hebt (links ipv rechts en viceversa) dan wordt die ook nerveus vanaf 80-100kmh. Soms kun je ook de banden aan de slijtagerichting (zaagtand) voelen of ze links of rechts waren gemonteerd, voor de winter
-
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 04 feb 2020, 10:06
- Auto: BMW 325i coupé
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
Welke functie heeft het remmen dan precies? Om de blokken etc in te slijten?vester86 schreef: ↑22 mar 2024, 23:47 doe maar eens een paar keer serieus hard remmen (paar keer noodstop van 100-20). als dat het trillen niet oplost zou ik verder kijken naar draagarmen. met name achter (de voorste aan de bovenkant) en wellicht van de gelegenheid gebruik maken om meteen M3 draagarmen aan de voorzijde te monteren
JP schreef: ↑23 mar 2024, 00:00 Heb je de zomerset er pas terug onder. Kijk eens of je de voorwielen niet verdraaid hebt (links ipv rechts en viceversa) dan wordt die ook nerveus vanaf 80-100kmh. Soms kun je ook de banden aan de slijtagerichting (zaagtand) voelen of ze links of rechts waren gemonteerd, voor de winter
Het trillen was op de winterbanden precies zo. Ik had gedacht dat het opgelost zou zijn met wissel naar de zomerset
-
Online
- Berichten: 2738
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
remblokken laten een laagje na op de remschijven, mijn ervaring is dat die laag best snel ongelijk wordt met trillen tot gevolg. paar keer goed hard remmen haalt de oneffen plekken er weer af.Thomth schreef: ↑23 mar 2024, 08:41Welke functie heeft het remmen dan precies? Om de blokken etc in te slijten?vester86 schreef: ↑22 mar 2024, 23:47 doe maar eens een paar keer serieus hard remmen (paar keer noodstop van 100-20). als dat het trillen niet oplost zou ik verder kijken naar draagarmen. met name achter (de voorste aan de bovenkant) en wellicht van de gelegenheid gebruik maken om meteen M3 draagarmen aan de voorzijde te monterenJP schreef: ↑23 mar 2024, 00:00 Heb je de zomerset er pas terug onder. Kijk eens of je de voorwielen niet verdraaid hebt (links ipv rechts en viceversa) dan wordt die ook nerveus vanaf 80-100kmh. Soms kun je ook de banden aan de slijtagerichting (zaagtand) voelen of ze links of rechts waren gemonteerd, voor de winter
Het trillen was op de winterbanden precies zo. Ik had gedacht dat het opgelost zou zijn met wissel naar de zomerset
- yorick
- Berichten: 971
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
Trillen door lagers is niet waarschijnlijk. Zou het eerder in kogels en bussen zoeken.
-
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 04 feb 2020, 10:06
- Auto: BMW 325i coupé
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
Heb nog is even extra gekeken met de auto op de krik
Li-wiel zit speling op, horizontaal. Dus op 3 en 9 uur kan ik het wiel heen en weer bewegen . Vermoedt de stuurkogels, is dit aannemelijk?
Li-wiel zit speling op, horizontaal. Dus op 3 en 9 uur kan ik het wiel heen en weer bewegen . Vermoedt de stuurkogels, is dit aannemelijk?
-
- Berichten: 4312
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
Kan, beste is om wiel te demonteren en te gaan voelen en trekken aan de stuurstang.
-
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 04 feb 2020, 10:06
- Auto: BMW 325i coupé
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
Volgende gaat ie voor de apk, laat de garage dan kijken. Grote kans dat ie hiermee afgekeurd wordt lijkt me?
-
- Berichten: 4312
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
Stuurkogel mag speling op zitten
- Andry
- Berichten: 834
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
De kwantiteit die je nodig hebt is heel moeilijk los te krijgen bij leveranciers, zeker nu de defensie industrie weer op gang begint te komen.Nivek schreef: ↑20 mar 2024, 21:22PLA kunststof doet dat niet zo goed
Soms wil je wat voor de heb
Ik ben ook nog steeds aan het proberen om een prijsopgaaf te krijgen, waar ik contact mee heb (of had) vind het schijnbaar heel ingewikkeld om een grove indicatie te geven, want dat is wel een beetje lijdend hoe ik door ga. Máár, enige nuttige wat ie me wel kon vertellen was €40,- per kg. En aangezien het niet zo zwaar materiaal is klinkt dat niet zo heel schokkend.
Ook wil ik kijken naar reproductie voor verkoop
Ik heb destijds voor de eeuwwisseling een vpb gemaakt van 6063 voor de constructie bovenop de veerpoottorens. Het tussenstuk was van echt carbon buismateriaal en dat heb ik toen met een product van Treebond verlijmd aan het alu.
Ik denk dat dit makkelijker is te realiseren en waarschijnlijk ook niet veel zwaarder is dan een exoot. Mocht je aan Ti moeten lassen komt er heel wat bij kijken als je het goed wilt doen.
- Bert ///M3
- Berichten: 9353
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
Als je weet hoeveel frictie een goede boutverbinding geeft, dan maakt dat weinig uit mits de constructie gewoon goed is. Bij de meeste koetsen verdeeld het de krachten tussen beide veertorens, of je er nu een scharnier tussen maakt of niet het bereikt hetzelfde doel. Alleen die flimsy ultradunne dingen van ebay voor een paar tientjes zijn vaak te dun, maar als het fatsoenlijk gemaakt is valt dat mee.
Als je iets echt structureel wilt maken moet je hem eigenlijk in een driehoek tegen het schutbord aan schroeven. Probleem van een VPB is dat als je bedenkt dat een veertoren te veel vervorming heeft, je hem vast maakt aan de andere veertoren die ook te veel vervorming heeft. Dus eigenlijk schiet dat alsnog niet op.
-
OnlineMParallel
- Berichten: 8035
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
Ja die hebben aardig frictie. Moet altijd denken aan die 6 'lullige' 5mm inbusbouten waarmee de Vanos 'gearboxen' op de nokkenassen in positie worden gehouden.
maar vraag me af of in de context van een VPB dit zo opgaat. Die zitten er vaak alleen om het middeldeel aan de voeten vast te maken, maar verder niet ontworpen zijn om het te klemmen. En daarnaast heb je nog een behoorlijke hefboom van ene poot naar scharnier aan de andere zijde.
In motorsport configuratie zie ik nooit dergelijke constructies.
maar vraag me af of in de context van een VPB dit zo opgaat. Die zitten er vaak alleen om het middeldeel aan de voeten vast te maken, maar verder niet ontworpen zijn om het te klemmen. En daarnaast heb je nog een behoorlijke hefboom van ene poot naar scharnier aan de andere zijde.
In motorsport configuratie zie ik nooit dergelijke constructies.
-
- Berichten: 4312
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
Vaak doorgelaste chassis? In de motorsport met buizen door de firewall heen zoals Bert zegt.MParallel schreef: ↑26 mar 2024, 14:10 Ja die hebben aardig frictie. Moet altijd denken aan die 6 'lullige' 5mm inbusbouten waarmee de Vanos 'gearboxen' op de nokkenassen in positie worden gehouden.
maar vraag me af of in de context van een VPB dit zo opgaat. Die zitten er vaak alleen om het middeldeel aan de voeten vast te maken, maar verder niet ontworpen zijn om het te klemmen. En daarnaast heb je nog een behoorlijke hefboom van ene poot naar scharnier aan de andere zijde.
In motorsport configuratie zie ik nooit dergelijke constructies.
-
Online
- Berichten: 2936
- Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
Zo, nieuwe voorbanden zitten er op. Guess what, probleem lijkt bijna nog erger te zijn geworden. Moet nu maar eens op zoek naar een fatsoenlijke balanceerder, want ik begin het vreemd te vinden en vooral ongelooflijk kut. Kost klauwen met tijd en geld en het probleem wordt alleen maar groter.Zed240 schreef: ↑13 mar 2024, 19:29 Hebben we hier bandenspecialisten in de zaal? Het stuur van m'n auto trilde tussen 100-130kmh lichtjes, vooral op slecht/ruw asfalt. Omdat ik dit 2 jaar geleden ook al eens had, en toen de voorwielen balanceren de oplossing was (loodjes waren er afgespoten) heb ik vandaag de wielen opnieuw laten balanceren. De bandenzaak adviseerde juist de achteras te laten balanceren. Daar echter alleen het stuur trilde, en m'n vorige ervaringen toch alleen de vooras laten doen.
Jullie raden het al... Tussen 80 en 120 trilt het stuur nu als de pest. Zwaarder dan voorheen, plus op lagere snelheid.
Nu vermoed inmiddels, dat het de banden zelf zijn. De auto heeft het afgelopen jaar meermaals 7-8 weken onbewogen in de garage gestaan (vlakke kanten?). Ook zijn de voorbanden al 7,5 jaar oud (maar met nog 5mm profiel en nul droogtescheurtjes).
Wat is jullie advies? Achteras laten balanceren? Gelijk nieuwe voorbanden erop? Compleet nieuwe set heb ik weinig zin in. Ik wil de auto eerdaags te koop zetten, en een setje banden kost toch snel 1500 piek met montage.
Paar keer goed remmen zoals hierboven zal ik nog ff proberen (ik gebruik de remmen normaal echter stevig). Draagarmen/stuurkogels kan het eigenlijk niet zijn, in november heb ik dat nog volledig nagelopen op de brug.
De volgende auto wordt een jonkie.
-
Online
- Berichten: 2738
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
welke auto hebben we het ook alweer over?
- Rogerb
- Berichten: 1563
- Lid geworden op: 25 okt 2011, 20:16
- Auto: AudiTT/E91 330i
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
Als je het bij 80 al voelt zou ik eens kijken of er niet een hoogteslag (ofwel ei-vormige) op een band zit, of gewoon slag in een van die wielen.
-
- Berichten: 3983
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
Is het er altijd of niet? Remklauw vast kan ook rare trillingen geven.
Toevallig zelf nu ook, op de 2kolomsbrug was wel meteen duidelijk dat het draaien nogal zwaar ging aan 1 wiel.
Trok ontzettend naar 1 kant bij sporen in de weg en tussen 90/130 lichte tot zeer aanwezige trilling in het stuur.
Toevallig zelf nu ook, op de 2kolomsbrug was wel meteen duidelijk dat het draaien nogal zwaar ging aan 1 wiel.
Trok ontzettend naar 1 kant bij sporen in de weg en tussen 90/130 lichte tot zeer aanwezige trilling in het stuur.
-
Online
- Berichten: 2936
- Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
987 Cayman. Wielen wisselen van voor naar achter gaat dus ietwat lastig.
Het begon bij 105 (toen nog zeer lichtjes trillen, na het uitlijnen bij 85 en nu na nieuwe banden voor + uitlijnen bij 75... Ik zal naar alles eens goed kijken, maar velg zou ik moeten weten, daar ik de enige ben die ermee rijdt.
)Eric Z schreef: ↑28 mar 2024, 21:13 Is het er altijd of niet? Remklauw vast kan ook rare trillingen geven.
Toevallig zelf nu ook, op de 2kolomsbrug was wel meteen duidelijk dat het draaien nogal zwaar ging aan 1 wiel.
Trok ontzettend naar 1 kant bij sporen in de weg en tussen 90/130 lichte tot zeer aanwezige trilling in het stuur.
Het is er altijd, maar lijkt bij slecht asfalt erger te worden. Verder trekt die heel licht naar rechts, maar met aardig wat camber (verlagingsveren) + platte brede banden, volgt hij spoorvorming sowieso erg sterk.
- yorick
- Berichten: 971
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
Is het wiel wel recht?
-
- Berichten: 2939
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
De meeste krachten komen op de boel in de buitenbocht toch. Met een vpb kun je een deel van die krachten verdelen over beide torens. Makes sense to me?Bert ///M3 schreef: ↑26 mar 2024, 13:54 Probleem van een VPB is dat als je bedenkt dat een veertoren te veel vervorming heeft, je hem vast maakt aan de andere veertoren die ook te veel vervorming heeft. Dus eigenlijk schiet dat alsnog niet op.
-
Online
- Berichten: 2738
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
ik weet niks van draagarmen op een porsche, maar het klinkt toch wel als versleten draagarmen. de symptomen zijn in ieder geval vergelijkbaar met die van versleten bmw draagarmen (waar ik helaas wel teveel ervaring mee heb). suggestie van ericZ is ook een goeie, maar aangezien je schreef dat het na uitlijnen veranderde, zou dat toch richting de draagarmen kunnen duidenZed240 schreef: ↑28 mar 2024, 21:23987 Cayman. Wielen wisselen van voor naar achter gaat dus ietwat lastig.
Het begon bij 105 (toen nog zeer lichtjes trillen, na het uitlijnen bij 85 en nu na nieuwe banden voor + uitlijnen bij 75... Ik zal naar alles eens goed kijken, maar velg zou ik moeten weten, daar ik de enige ben die ermee rijdt.
)Eric Z schreef: ↑28 mar 2024, 21:13 Is het er altijd of niet? Remklauw vast kan ook rare trillingen geven.
Toevallig zelf nu ook, op de 2kolomsbrug was wel meteen duidelijk dat het draaien nogal zwaar ging aan 1 wiel.
Trok ontzettend naar 1 kant bij sporen in de weg en tussen 90/130 lichte tot zeer aanwezige trilling in het stuur.
Het is er altijd, maar lijkt bij slecht asfalt erger te worden. Verder trekt die heel licht naar rechts, maar met aardig wat camber (verlagingsveren) + platte brede banden, volgt hij spoorvorming sowieso erg sterk.