Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
Het geluid is nog steeds stevig, maar wel weer wat minder gelukkig, na het hervullen van de demper.
Eens kijken of het nieuwe spul wat langer blijft zitten, zou wel moeten volgens de specs.
Er zaten al stuggere motorsteunen in (inserts van powerflex), dus trillingen voelde je al, maar heel veel extra trillingen lijk ik niet te voelen, maar het is ook moeilijk vergelijken voor mij aangezien de ombouw een jaar geduurd heeft
Nu eerst even de mapping fine tunen, dat kan ik zelf met deze ECU, en dan eens wat metingen doen van 0-100 en 100-200. Vanochtend al stiekem een keer gedaan en het voelde wel vlotjes Eerste en tweede versnelling heb je voor je gevoel al in 3s gehad. In het echt zal het wel wat langer duren
Eens kijken of het nieuwe spul wat langer blijft zitten, zou wel moeten volgens de specs.
Er zaten al stuggere motorsteunen in (inserts van powerflex), dus trillingen voelde je al, maar heel veel extra trillingen lijk ik niet te voelen, maar het is ook moeilijk vergelijken voor mij aangezien de ombouw een jaar geduurd heeft
Nu eerst even de mapping fine tunen, dat kan ik zelf met deze ECU, en dan eens wat metingen doen van 0-100 en 100-200. Vanochtend al stiekem een keer gedaan en het voelde wel vlotjes Eerste en tweede versnelling heb je voor je gevoel al in 3s gehad. In het echt zal het wel wat langer duren
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
ah, die foto's heb ik ook gezien, lijkt op dat spul wat die UK man ook gebruikt dacht ik bij het zien van?
euh hoe heet die man tubular? nee euh??...maakt veel uitlaten voor Lotus.
Dat spul zet geloof ik ook wat uit als de uitlaat heet wordt toch?
dat soort inserts is ook leuk spul, als ik dat geweten had destijds had ik ook her en der wat extra's bij in gestopt, voor bv de beemers hebben ze van die top-platen ofzo voor het subframe achter en denk dat er bij het diff rubber wel kan dat systeem wat jij gebruikt.
Maar dat doe ik nu niet, anders trekt het daar te hard aan het chassis als ik niet eerst die subframe rubbers zou doen, zit nu euh...? van dat paarse spul in, maar mocht nog wel een tandje meer, zwart ofzo en of die platen er bij, en dan die extra dingen bij het diff rubber, dan kan het wel....achja
euh hoe heet die man tubular? nee euh??...maakt veel uitlaten voor Lotus.
Dat spul zet geloof ik ook wat uit als de uitlaat heet wordt toch?
dat soort inserts is ook leuk spul, als ik dat geweten had destijds had ik ook her en der wat extra's bij in gestopt, voor bv de beemers hebben ze van die top-platen ofzo voor het subframe achter en denk dat er bij het diff rubber wel kan dat systeem wat jij gebruikt.
Maar dat doe ik nu niet, anders trekt het daar te hard aan het chassis als ik niet eerst die subframe rubbers zou doen, zit nu euh...? van dat paarse spul in, maar mocht nog wel een tandje meer, zwart ofzo en of die platen er bij, en dan die extra dingen bij het diff rubber, dan kan het wel....achja
- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
Dat is inderdaad 2bular.
Mijn uitlaat is van Chris Tullett, ook een Brit. Deze was gelukkig wat sneller met het maken van een goed uitlaatsysteem voor de speedster. 2bular heeft het wel geprobeerd, maar volgens mij hebben ze nog steeds geen productierijpe uitlaat...
Dit is de hoogste grade demping van Acoustafil, welke 2bular dus inderdaad ook gebruikt.
Eens kijken hoelang dit blijft zitten.
Die inserts geven je wat meer direkte gasresponse, en bij de speedster heeft het ook als voordeel dat het je motorsteunen wat langer mee laat gaan. Maar per auto zal het inderdaad wat verschillen of het wel echt goed doet. Het kan zo zijn dat er inderdaad juist teveel kracht naar een bepaalde steun zou kunnen gaan.
Mijn uitlaat is van Chris Tullett, ook een Brit. Deze was gelukkig wat sneller met het maken van een goed uitlaatsysteem voor de speedster. 2bular heeft het wel geprobeerd, maar volgens mij hebben ze nog steeds geen productierijpe uitlaat...
Dit is de hoogste grade demping van Acoustafil, welke 2bular dus inderdaad ook gebruikt.
Eens kijken hoelang dit blijft zitten.
Die inserts geven je wat meer direkte gasresponse, en bij de speedster heeft het ook als voordeel dat het je motorsteunen wat langer mee laat gaan. Maar per auto zal het inderdaad wat verschillen of het wel echt goed doet. Het kan zo zijn dat er inderdaad juist teveel kracht naar een bepaalde steun zou kunnen gaan.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
ja die
en ja bij een beemer met dit soort set-up moet ik daar wel rekening mee houden, komt vrij veel kracht op bij hard optrekken (dat slechts 1ne diff rubber) dus een beetje flex mag daar wel zitten al zit er wel paars in de rest, maar dat paars is niet zo hard en komt er dus nog veel naar het diff toe, maak ik het in deze set-up te hard gaat ie nog harder wrikken aan het al vaak op het web ten sprake gekomen staal/constructie van BMW, dat moeten we niet hebben.
Wellicht over een paar jaar als ik er stuggere rubbers rondom in zet zoals Zwart, dat ik dan het diff rubber ook mee pak met die inserts, die geven nog wel wat mee voor een meer 'comfort', beter dan keiharde bussen
en ja bij een beemer met dit soort set-up moet ik daar wel rekening mee houden, komt vrij veel kracht op bij hard optrekken (dat slechts 1ne diff rubber) dus een beetje flex mag daar wel zitten al zit er wel paars in de rest, maar dat paars is niet zo hard en komt er dus nog veel naar het diff toe, maak ik het in deze set-up te hard gaat ie nog harder wrikken aan het al vaak op het web ten sprake gekomen staal/constructie van BMW, dat moeten we niet hebben.
Wellicht over een paar jaar als ik er stuggere rubbers rondom in zet zoals Zwart, dat ik dan het diff rubber ook mee pak met die inserts, die geven nog wel wat mee voor een meer 'comfort', beter dan keiharde bussen
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
Deel 3:
Had ondertussen ook nog (en meer) de L+R 325x28mm M3 E46 schijven besteld, omdat ik dat eventueel met de E31 Brembo wilde gebruiken,
maar zag daar, na aardig wat zoekwerk toch van af, de E31 Brembo alu klauwen die een handige "bolt on" fit hebben, zijn erg moeilijk te vinden en
schiet ik eigenlijk te weinig mee op qua grote gezien, + de dan extra investering. (wordt vervolgd overigens)
Gelukkig had ik ook 2 (L+R) nwe M3 CSL schijven besteld van 345x28mm, die hebben dezelfde hoogte van 52.5mm,
dat zijn mooie schijven waar ik wat mee wil doen.
De Porsche klauwen werd niet echt wat na veel passen en doen, of ik zou bv naar iets van 356mm moeten, maar dan wel in 28mm dik en tussen de
52.5mm hoog en of max 60mm hoge schijven, maja zo niet te vinden in de BMW stal, allemaal te hoog/diep en bovendien (kwam ik later achter),
gebruiken die (deze porsche klauwen) iets andere hoogte axiaal? blokjes, die minder hoog zijn en dus niet het hele remvlak op die schijven pakken, hier ff op niet juiste brackets maar testen of het kan met de velgen, ze kunnen nog naar onder en dan verder naar binnen, maar dan een wat aparte bracket nodig.
Dan nog niet ideaal met zo'n 5mm voering te kort richting de naaf, dus die gaan ff weer in de doos voorlopig, al nemen ze maar weinig ruimte in en
passen ze bv wel achter deze Hartge velgen wat bv die Brembo's net niet kunnen zonder iets breder te gaan.
De ook leuk lightweight (3.2kg) 4-piston Brembo's van de E38 bleven over, er ging veel werk in die brackets zitten, eerst een houten mal, toen een simpele ijzeren mal en uiteindelijk toen ik wist wat ik ongeveer nodig had, de Aluminium (vliegtuig/auto kwaliteit) maar dat was opzich qua tijd niet zo'n probleem, hieronder het uiteindelijke resultaat>
Wat wel een klein "probleem" bleek, m'n Hartge classic C? wiel net niet paste met die klauw en dat type wiel,
Hier nog een foto toen het nog niet helemaal gereed was, maar best aardig zo'n 345mm schijf en de Brembo>>
heel wat beter dan de originele set-up zie>>
ik denk (vrij zeker) dat het andere type Hartge wiel (classic 2) wel zou passen met deze Brembo's, daar staan de spaken meer naar de buitenrand.
Voor deze Classic C velgen zou ik bv 3mm of 4 ofzo spacers achter de velg op moeten zetten,
geloof dat AC Schnitzer dat soort spacers (met dit soort velgen) kan leveren.
Er zit nu een 7mm in, althans dat staat op de zijkant, vond deze echter verdacht dun lijken dus schuifmaat erbij...bleek 5.25mm te zijn,
Dacht toen van, minimaal dan een ACS 8mm maar die zijn er waarschijnlijk niet van dat type, dus maar 2 van 10mm besteld.
op naar Deel 4 binnenkort
Had ondertussen ook nog (en meer) de L+R 325x28mm M3 E46 schijven besteld, omdat ik dat eventueel met de E31 Brembo wilde gebruiken,
maar zag daar, na aardig wat zoekwerk toch van af, de E31 Brembo alu klauwen die een handige "bolt on" fit hebben, zijn erg moeilijk te vinden en
schiet ik eigenlijk te weinig mee op qua grote gezien, + de dan extra investering. (wordt vervolgd overigens)
Gelukkig had ik ook 2 (L+R) nwe M3 CSL schijven besteld van 345x28mm, die hebben dezelfde hoogte van 52.5mm,
dat zijn mooie schijven waar ik wat mee wil doen.
De Porsche klauwen werd niet echt wat na veel passen en doen, of ik zou bv naar iets van 356mm moeten, maar dan wel in 28mm dik en tussen de
52.5mm hoog en of max 60mm hoge schijven, maja zo niet te vinden in de BMW stal, allemaal te hoog/diep en bovendien (kwam ik later achter),
gebruiken die (deze porsche klauwen) iets andere hoogte axiaal? blokjes, die minder hoog zijn en dus niet het hele remvlak op die schijven pakken, hier ff op niet juiste brackets maar testen of het kan met de velgen, ze kunnen nog naar onder en dan verder naar binnen, maar dan een wat aparte bracket nodig.
Dan nog niet ideaal met zo'n 5mm voering te kort richting de naaf, dus die gaan ff weer in de doos voorlopig, al nemen ze maar weinig ruimte in en
passen ze bv wel achter deze Hartge velgen wat bv die Brembo's net niet kunnen zonder iets breder te gaan.
De ook leuk lightweight (3.2kg) 4-piston Brembo's van de E38 bleven over, er ging veel werk in die brackets zitten, eerst een houten mal, toen een simpele ijzeren mal en uiteindelijk toen ik wist wat ik ongeveer nodig had, de Aluminium (vliegtuig/auto kwaliteit) maar dat was opzich qua tijd niet zo'n probleem, hieronder het uiteindelijke resultaat>
Wat wel een klein "probleem" bleek, m'n Hartge classic C? wiel net niet paste met die klauw en dat type wiel,
Hier nog een foto toen het nog niet helemaal gereed was, maar best aardig zo'n 345mm schijf en de Brembo>>
heel wat beter dan de originele set-up zie>>
ik denk (vrij zeker) dat het andere type Hartge wiel (classic 2) wel zou passen met deze Brembo's, daar staan de spaken meer naar de buitenrand.
Voor deze Classic C velgen zou ik bv 3mm of 4 ofzo spacers achter de velg op moeten zetten,
geloof dat AC Schnitzer dat soort spacers (met dit soort velgen) kan leveren.
Er zit nu een 7mm in, althans dat staat op de zijkant, vond deze echter verdacht dun lijken dus schuifmaat erbij...bleek 5.25mm te zijn,
Dacht toen van, minimaal dan een ACS 8mm maar die zijn er waarschijnlijk niet van dat type, dus maar 2 van 10mm besteld.
op naar Deel 4 binnenkort
- Arthur
- Berichten: 39755
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
LOL@Niels&SteV6. Moet hem binnenkort weer wegbrengen Heb toch maar een Aero kofferbakspoiler besteld. Moet ik weer heen en weer Overigens hoef ik de rekening niet op te rapen hoor. Gewoon ff pinnen ter plaatse. Scheelt weer handelingen
Niels schreef:Krijgt ie in PDF format over de mail, wel ff de laptop erbij pakken en openklappenSteV6 schreef:Het zwaarste komt dan nog Arthur .... Straks de rekening oprapen van de deurmat
-
- Berichten: 3241
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
Zo.. Da's een aardige klus René! Maar met al die schijven te bestellen, meten, alu brackets en dergelijke te maken,...kom je dan al niet in de buurt van een kant-en-klaar Stoptech systeem? Eventueel tweedehands zelfs.
Heb je trouwens een inbouwhandleiding van die zetelbusjes voor de Z3? De mijne zijn net binnen.
Heb je trouwens een inbouwhandleiding van die zetelbusjes voor de Z3? De mijne zijn net binnen.
- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
Dat is inderdaad een aardig kapitaal aan remmen!!!
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
klopt, maar vreet direct geen broodPetrolhead Tom schreef:Dat is inderdaad een aardig kapitaal aan remmen!!!
wat ik over houd of niet gebruik voorlopig gaat dan weer de verkoop in en de gegevens voor een redelijk geprijsde BBK kit bewaar ik, voor later als ik groot/oud/volwassen ben
dus er komt weer geld van terug als het goed is...toevallig wordt ik net gebeld voor
de 360 M3V8/1M schijven incl die remblokjes
@Jussi, ff zoeken moment
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
werd weer gebeld door die koper van de 360 schijven,
heb het draadje/link gevonden van how to>>
http://www.mdracing.co.uk/archive/howto9.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
heb het draadje/link gevonden van how to>>
http://www.mdracing.co.uk/archive/howto9.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
Deel:4
Heb ook veel gezocht en gekeken naar de dubbel zo zware, maar de best fraai lijkende 4-piston klauwen van bv de 850CSi e.d.,
die zijn niet zo duur en schijnen zo te passen met 345 schijven op de Z3M spindle en of die van de E36 M3, jaja...lol,
afijn ik ga het gewoon proberen dacht ik, dingen schijnen dezelfde aansluiting als die E31 840ci te hebben en die klauwen passen
schijnbaar zo op de Z3M en of bv de E36 M3...(met 325 M3 schijven bv)
dat zijn dit soort setjes>>
sommige knappen ze helemaal op en dan kun je bv zoiets maken>>
Dus wie weet passen die 850csi echt in 1x met die 345 csl schijven, dan maar 3.3kg zwaarder dacht ik bij mezelf,
en ik wilde gaan kijken of ik de klauwen/brackets van de standaard CSL pas kan maken,
moet je dan iets vanaf frezen dacht ik, 5.5mm ofzo totaal van de bracket ofzo? maja vind maar eens losse brackets voor een leuk prijsje.
hieronder bv de M3 CSL bracket vs gewone M3 E46, zoals te zien is de CSL hoger ivn grotere schijven>>
hm, die 850csi (E34 M5 special) passen wel in theorie, ook al gebruiken die 32mm schijven ipv 28mm, maar wat niet wil zijn die remblokjes daarvan,
die zijn dan veels te hoog zo te zien toen ik de gegevens erbij pakte voor op de 345csl schijven...
dus die worden het ook niet, of je moet redelijk wat van de onderkant van die blokjes afslijpen, dus toch niet zo ideaal allemaal.
Verder na heel veel zoekwerk e.d. nwe E31 alu brembo 4-pots kunnen bestellen en ook nog voor relatief weinig!
ikke blij en dus meteen bestellen, dacht, dan rijd ik wel eerst een tijd met de 325x28 E46 M3 schijven en die 4-pots E31 brembo's...
zoals bv hiero op de E30 M3 spindle
http://www.s14.net/forums/showthread.ph ... tted/page6" onclick="window.open(this.href);return false;
Wordt ik die volgende dag gebeld, en vroeg het toen ook nog ff na en ja, het zijn de Aluminium versies,
maar er was er helaas maar 1 op voorraad en de nwe moeten op bestelling weer bijgemaakt worden,
duurt zeker 8 weken...aaaah dus alles maar weer afbesteld, de Brembo remklauwen en sport blokjes set
en veren-set voor de blokjes enz...ik wil ook niet 1 die al lang op de plank ligt en 1 kakelverse
Misschien dat ik ooit die mensen weer eens benader en bv 10 setjes van die Brembo's bestel incl de M3 325x28 schijven en een aantal dan weer verkoop als BBK kitjes
die dan bv ook op de E30 M3 passen en of de gewone E30 die de spindle dan moet aanpassen naar M3,
voor die auto's ist een leuke BBK/upgrade
Magoed, bezint eer ge begint denk ik dan maar mezelf wat kennende, dus voorlopig maar ff niet.
Op naar deel 5 met een leuke wending van/voor het M3 V8/1M setje.
Heb ook veel gezocht en gekeken naar de dubbel zo zware, maar de best fraai lijkende 4-piston klauwen van bv de 850CSi e.d.,
die zijn niet zo duur en schijnen zo te passen met 345 schijven op de Z3M spindle en of die van de E36 M3, jaja...lol,
afijn ik ga het gewoon proberen dacht ik, dingen schijnen dezelfde aansluiting als die E31 840ci te hebben en die klauwen passen
schijnbaar zo op de Z3M en of bv de E36 M3...(met 325 M3 schijven bv)
dat zijn dit soort setjes>>
sommige knappen ze helemaal op en dan kun je bv zoiets maken>>
Dus wie weet passen die 850csi echt in 1x met die 345 csl schijven, dan maar 3.3kg zwaarder dacht ik bij mezelf,
en ik wilde gaan kijken of ik de klauwen/brackets van de standaard CSL pas kan maken,
moet je dan iets vanaf frezen dacht ik, 5.5mm ofzo totaal van de bracket ofzo? maja vind maar eens losse brackets voor een leuk prijsje.
hieronder bv de M3 CSL bracket vs gewone M3 E46, zoals te zien is de CSL hoger ivn grotere schijven>>
hm, die 850csi (E34 M5 special) passen wel in theorie, ook al gebruiken die 32mm schijven ipv 28mm, maar wat niet wil zijn die remblokjes daarvan,
die zijn dan veels te hoog zo te zien toen ik de gegevens erbij pakte voor op de 345csl schijven...
dus die worden het ook niet, of je moet redelijk wat van de onderkant van die blokjes afslijpen, dus toch niet zo ideaal allemaal.
Verder na heel veel zoekwerk e.d. nwe E31 alu brembo 4-pots kunnen bestellen en ook nog voor relatief weinig!
ikke blij en dus meteen bestellen, dacht, dan rijd ik wel eerst een tijd met de 325x28 E46 M3 schijven en die 4-pots E31 brembo's...
zoals bv hiero op de E30 M3 spindle
http://www.s14.net/forums/showthread.ph ... tted/page6" onclick="window.open(this.href);return false;
Wordt ik die volgende dag gebeld, en vroeg het toen ook nog ff na en ja, het zijn de Aluminium versies,
maar er was er helaas maar 1 op voorraad en de nwe moeten op bestelling weer bijgemaakt worden,
duurt zeker 8 weken...aaaah dus alles maar weer afbesteld, de Brembo remklauwen en sport blokjes set
en veren-set voor de blokjes enz...ik wil ook niet 1 die al lang op de plank ligt en 1 kakelverse
Misschien dat ik ooit die mensen weer eens benader en bv 10 setjes van die Brembo's bestel incl de M3 325x28 schijven en een aantal dan weer verkoop als BBK kitjes
die dan bv ook op de E30 M3 passen en of de gewone E30 die de spindle dan moet aanpassen naar M3,
voor die auto's ist een leuke BBK/upgrade
Magoed, bezint eer ge begint denk ik dan maar mezelf wat kennende, dus voorlopig maar ff niet.
Op naar deel 5 met een leuke wending van/voor het M3 V8/1M setje.
-
- Berichten: 2933
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
Vorig weekend heb ik de scharnierpunten van de achterbank gesmeerd (e87). Dat ik dat niet eerder heb gedaan (lees: heb uitgezocht) zeg, rammeltjes zijn nu history!
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
heb je daar speciaal vet voor gebruikt of gewoon algemeen auto spul.
wel prettig dat het nu schijnbaar stil is
Ik heb nu ook een pot van dat keramische vet, das ook mooi spul en op vele zaken toepasbaar.
wel prettig dat het nu schijnbaar stil is
Ik heb nu ook een pot van dat keramische vet, das ook mooi spul en op vele zaken toepasbaar.
-
- Berichten: 2933
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
Die scharnierpunten zijn niet zo makkelijk te bereiken, vanwege de bekleding. Dus echt iets heel speciaals gebruikt.. teflon spray voor de fiets Daar zat een kleine lans aan zodat ik het met een klein beetje fatsoen kon aanbrengen zonder het in de bekleding te spuiten.
Hierbij heb ik wel de zitting verwijderd en de twee delen tussen leuning en deur. Maar dat gaat heel gemakkelijk en zonder gereedschap.
Mocht iemand het idee hebben dat ze last hebben van hetzelfde geluid: Even de leuningen uit de vergrendeling en ze proberen te bewegen in axiale richting.
Hierbij heb ik wel de zitting verwijderd en de twee delen tussen leuning en deur. Maar dat gaat heel gemakkelijk en zonder gereedschap.
Mocht iemand het idee hebben dat ze last hebben van hetzelfde geluid: Even de leuningen uit de vergrendeling en ze proberen te bewegen in axiale richting.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
Deel 5:
Ik haalde toch weer die 1M remklauwen er bij...
Ik kwam na een aantal dagen, op een idee wat wellicht wel zou werken met wat mazzel,
misschien zijn ze toch bruikbaar/aanpasbaar te maken, voor die
E46 M3 CSL schijven of anders die 325mm schijven van de E46 M3, die zijn namelijk lager dan de 360x30 schijven.
Heb toen zo snel mogelijk dat idee even bekeken en dus wat meten op de klauw zelf e.d., daar zou het in theorie moeten kunnen, wel een heel klein hoekje aan de bovenkant van de remstofplaat ombuigen ivm
de grotere klauwen>>
En verrek, met die andere schijven kan het zeker, destijds met die hoge (63.3mm) 360mm schijven lukte zoiets met geen mogelijkheid,
maar met 52.5mm CSL of 53.5mm hoge M3 e46 schijven, past het perfect qua hoogte/diepte,
echter de 345mm ging niet op die manier qua grote en klauw richting as/spindle montage punten,
maar voor de 325 M3 schijven zou het heel mooi pasbaar te maken zijn, sta er versteld van te kijken.
Het kan relatief eenvoudig aanpasbaar worden gemaakt, dus die info snel genoteerd e.d. en foto's gemaakt (geheugen steuntje) en bewaard ofcorse.
Ik ga de 325mm/M3 set-up nog niet gebruiken omdat ik eerst die 345mm kit klaar wil hebben,
het is anders zonde, dat ik bv die 325x28mm schijven erop zet en ze in ga remmen e.d.
en dan later verkoop,
ik kan als ik het weg wil doen, omdat ik de 345x28mm set gebruik, de 325 schijven beter nieuw en ongebruikt laten ivm met verkoop oid.
Zou het wel als BBK kunnen verkopen, moet ik alleen de bracket/houder van de klauw wat aanpassen,
maar dat is opzich niet zo moeilijk, met deze set-up en heb je verder een leuke "OEM" set waar je gemakkelijk veel voor kan kopen en goed remt en
bovendien best goed lijkt met die grof uitvallende klauwen, maar die wel onder/achter de meeste wielen passen zonder spacers (neemt weinig ruimte in)
en zijn net iets lichter nog dan de gietijzeren klauwen die deze auto's vaak hebben, win win ;--)
Het zou dan bv passen op de E30 M3 en M3 E46 en M3 E36 3.2 en de Z3M
voorbeeld van gewicht, die vrij forse
--1M klauwen incl bracket wegen 5.18kg
--M3 E46 = 5.32kg
--M3 CSL = 5.61kg
--Z3M & M3 E36 3.2 zijn wel heel iets lichter= 4.79kg
maar staan een stuk minder mooi, zie foto met voorbeeld standaard Z3M vs 1M/M3V8 met 325x28 M3 E46.
hieronder een overzicht van alle in ongeveer de evenredige grote aan elkaar geplat, van boven naar beneden de E46 CSL 345 met de Brembo 4-piston, dan de 1M remklauwen met de 325mm M3 e46 schijven en daaronder de standaard Z3M en E36 M3 (3.2) set-up
Ik haalde toch weer die 1M remklauwen er bij...
Ik kwam na een aantal dagen, op een idee wat wellicht wel zou werken met wat mazzel,
misschien zijn ze toch bruikbaar/aanpasbaar te maken, voor die
E46 M3 CSL schijven of anders die 325mm schijven van de E46 M3, die zijn namelijk lager dan de 360x30 schijven.
Heb toen zo snel mogelijk dat idee even bekeken en dus wat meten op de klauw zelf e.d., daar zou het in theorie moeten kunnen, wel een heel klein hoekje aan de bovenkant van de remstofplaat ombuigen ivm
de grotere klauwen>>
En verrek, met die andere schijven kan het zeker, destijds met die hoge (63.3mm) 360mm schijven lukte zoiets met geen mogelijkheid,
maar met 52.5mm CSL of 53.5mm hoge M3 e46 schijven, past het perfect qua hoogte/diepte,
echter de 345mm ging niet op die manier qua grote en klauw richting as/spindle montage punten,
maar voor de 325 M3 schijven zou het heel mooi pasbaar te maken zijn, sta er versteld van te kijken.
Het kan relatief eenvoudig aanpasbaar worden gemaakt, dus die info snel genoteerd e.d. en foto's gemaakt (geheugen steuntje) en bewaard ofcorse.
Ik ga de 325mm/M3 set-up nog niet gebruiken omdat ik eerst die 345mm kit klaar wil hebben,
het is anders zonde, dat ik bv die 325x28mm schijven erop zet en ze in ga remmen e.d.
en dan later verkoop,
ik kan als ik het weg wil doen, omdat ik de 345x28mm set gebruik, de 325 schijven beter nieuw en ongebruikt laten ivm met verkoop oid.
Zou het wel als BBK kunnen verkopen, moet ik alleen de bracket/houder van de klauw wat aanpassen,
maar dat is opzich niet zo moeilijk, met deze set-up en heb je verder een leuke "OEM" set waar je gemakkelijk veel voor kan kopen en goed remt en
bovendien best goed lijkt met die grof uitvallende klauwen, maar die wel onder/achter de meeste wielen passen zonder spacers (neemt weinig ruimte in)
en zijn net iets lichter nog dan de gietijzeren klauwen die deze auto's vaak hebben, win win ;--)
Het zou dan bv passen op de E30 M3 en M3 E46 en M3 E36 3.2 en de Z3M
voorbeeld van gewicht, die vrij forse
--1M klauwen incl bracket wegen 5.18kg
--M3 E46 = 5.32kg
--M3 CSL = 5.61kg
--Z3M & M3 E36 3.2 zijn wel heel iets lichter= 4.79kg
maar staan een stuk minder mooi, zie foto met voorbeeld standaard Z3M vs 1M/M3V8 met 325x28 M3 E46.
hieronder een overzicht van alle in ongeveer de evenredige grote aan elkaar geplat, van boven naar beneden de E46 CSL 345 met de Brembo 4-piston, dan de 1M remklauwen met de 325mm M3 e46 schijven en daaronder de standaard Z3M en E36 M3 (3.2) set-up
Laatst gewijzigd door GTRene op 14 dec 2013, 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
- HJ2
- Berichten: 3567
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
Rene, PANNEKOEK!
(die schijven dan he?)
Dat ziet er een stuk beter uit dan OEM. Ben wel benieuwd naar de rem-ervaringen straks
(die schijven dan he?)
Dat ziet er een stuk beter uit dan OEM. Ben wel benieuwd naar de rem-ervaringen straks
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
Dus E9x klauwen met E46 M3 schijven past plug&play op de Z3-M? Dat heb je mooi uitgevogeld
-
- Berichten: 887
- Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
- Locatie: NL
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
Mooi werk Rene.
Twee weken terug heb ik de karter-ventilatie van de E39 530i touring vervangen. De slang van de karter ontluchting was gebroken en omdat alles aan een M54 plastic-fantastic is, ben je aan de beurt. Was een uurtje of zes werk.
Verder ben ik bezig met het opbouwen van mijn E34 M5 nadat deze een poosje geleden is gespoten.
Twee weken terug heb ik de karter-ventilatie van de E39 530i touring vervangen. De slang van de karter ontluchting was gebroken en omdat alles aan een M54 plastic-fantastic is, ben je aan de beurt. Was een uurtje of zes werk.
Verder ben ik bezig met het opbouwen van mijn E34 M5 nadat deze een poosje geleden is gespoten.
-
OnlineLuco
- Berichten: 27900
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
@Rene
Waarom geen eigen topic over de coupe en de aanpassingen, dat is toch veel overzichtelijker?
Waarom geen eigen topic over de coupe en de aanpassingen, dat is toch veel overzichtelijker?
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
Niet helemaal, zo is bv de hart afstand van het montage punten te groot, de rest geheim van de smid maar relatief eenvoudig if you know what and how, daarna past het eigenlijk perfect.Niels schreef:Dus E9x klauwen met E46 M3 schijven past plug&play op de Z3-M? Dat heb je mooi uitgevogeld
Daarna wordt het idd plug and play, dan geen extra brackets oid nodig, had het voor de foto nog gewoon met 1 bout vast en wat uit-gemeten en gepast en nogmaals gecheckt.
Het past na de werkzaamheden zo mooi en gewoon achter de bestaande velgen en nog ruimte over, bovendien zijn die grove/grote klauwen nog lichter dan die M3 klauwen
Dan de mooi passende grotere 2-delige M3 E46 schijven met gaten kaas, voor de looks ook nog een stuk leuker.
@Luco, dat wil ik niet meer...wil niet in/met die aandacht oid, maar wilde af en toe wat delen en dacht wellicht ook leuk voor anderen,
die ook zoiets af en toe willen delen, maar bv geen eigen auto topic willen om bepaalde redenen, via deze manier is het wat algemener/toegankelijker en of minder persoonlijk
@Raymond, klinkt als een leuke klus
idd als je ontdekt dat er wat plastic verweerd/op/stuk is dan kun je er bijna van op aan dat er wat meer van dat soort zaken aan de beurt zijn of komen.
Zo had ik het ook bij de Hartge jaar of 2 terug, toen ook de boel wat achter op het blok/inlaathuis zit allemaal maar vervangen, deels just in case gelijk mee pakken, trouwens zo'n brandstof slangetje wat daar ook ergens liep moest ik wat bijbuigen om ergens bij te kunnen en
wat ik toen zag dacht ik ook van...ow...laat ik die ook maar mee pakken
Laatst gewijzigd door GTRene op 14 dec 2013, 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.
-
OnlineLuco
- Berichten: 27900
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
ok, duidelijk, wel jammer, staat nu zo warrig door elkaar.
-
- Berichten: 2933
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
Vind ik ook wel ja. Misschien in het kort op de plaatjes de belangrijke info van de schijf, naaf, klauw en benodigde aanpassing?Luco schreef:ok, duidelijk, wel jammer, staat nu zo warrig door elkaar.
Wel mooie info en voor veel mensen nuttig denk ik
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
heb sommige zaken bewust niet te helder gemaakt, maar als je al die remmen delen bij elkaar pakt en analyseert ze, kom je een heel eind
Zo heb ik zelf wel de gegevens allemaal genoteerd en meer foto's met wel meer clou's e.d. voor men
herinnering en eigen 'administratie'
het was niet bedoeld om er zelf veel tijd/geld in te steken zodat anderen op het www er met al de gegevens op een presenteerblaadje mee aan de slag kunnen, het is meer wat hardop denken en wat voorbeelden
Misschien maak ik wel eens een GT-325 setje voor wat liefhebbers hier, maar kosten wel wat, immers prijzige onderdelen als 1M remklauwen en 2-delige sport M3 E46 remschijven en remblokken e.d.
maar natuurlijk een stuk goedkoper dan bv een Brembo remset of AP remset e.d. en hier heb je nog de normale OEM BMW prijsjes ook als je bv schijven moet vervangen of blokjes en overal verkrijgbaar, dus win win.
kijk bv eens naar wat ze op 300mm aanbieden, bv deze set voor 325mm schijven...
dan heb je dus nog geen schijven en niet de klauwen
je betaald veel geld voor wat anderen hebben bedacht en wat materiaal.
Voor dat geld zou ik bv je de 325mm set incl bv die M3/1M klauwen kunnen doen, brackets niet nodig en is
weer extra gewicht
http://www.300mm.de/325mm/325294mm.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Zo heb ik zelf wel de gegevens allemaal genoteerd en meer foto's met wel meer clou's e.d. voor men
herinnering en eigen 'administratie'
het was niet bedoeld om er zelf veel tijd/geld in te steken zodat anderen op het www er met al de gegevens op een presenteerblaadje mee aan de slag kunnen, het is meer wat hardop denken en wat voorbeelden
Misschien maak ik wel eens een GT-325 setje voor wat liefhebbers hier, maar kosten wel wat, immers prijzige onderdelen als 1M remklauwen en 2-delige sport M3 E46 remschijven en remblokken e.d.
maar natuurlijk een stuk goedkoper dan bv een Brembo remset of AP remset e.d. en hier heb je nog de normale OEM BMW prijsjes ook als je bv schijven moet vervangen of blokjes en overal verkrijgbaar, dus win win.
kijk bv eens naar wat ze op 300mm aanbieden, bv deze set voor 325mm schijven...
dan heb je dus nog geen schijven en niet de klauwen
je betaald veel geld voor wat anderen hebben bedacht en wat materiaal.
Voor dat geld zou ik bv je de 325mm set incl bv die M3/1M klauwen kunnen doen, brackets niet nodig en is
weer extra gewicht
http://www.300mm.de/325mm/325294mm.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door GTRene op 14 dec 2013, 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
- Booooh
- Berichten: 3426
- Lid geworden op: 13 mar 2008, 23:51
- Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
- Locatie: https://dbf.nl
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
Samen met Hans de Mini een opknapbeurtje gegeven ...
Was gezellig en met een prima resultaat ...
Ben
Was gezellig en met een prima resultaat ...
Ben
- Downforce Hans
- Berichten: 12550
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
- Locatie: Waterloo
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
Aan mijn busje (op de achtergrond) zijn we niet meer toegekomen..........
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ferdi en 128 gasten