Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Bericht door GTRene » 03 jun 2013, 22:16

mooi verschil, best raar eigenlijk dat de randen waar blanke lak zat op gepolijst alu denk? zo gaan coroderen, terwijl de gewoon 'zilver' deel van de velg goed blijft, zo had ik dat ook bij mijn Hartge wielen, weliswaar lang niet zo slim als jij ze hebt :shock:
maar zelfde soort effect terwijl het hart deel van de velg gewoon mooi blijft.

Gebruikersavatar
Booooh
Berichten: 3426
Lid geworden op: 13 mar 2008, 23:51
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
Locatie: https://dbf.nl

Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Bericht door Booooh » 03 jun 2013, 23:41

Velgranden waren echt niet meer om aan te zien, behoorlijk verslonst en uiteindelijk eigenlijk niet meer te redden door vocht onder de beschermende lak die daardoor gewoon losliet en de corrosie z'n werk kon doen. Met de PlastDip een relatief eenvoudige manier (voor een amateur) om ze weer een beetje toonbaar te maken, was sowieso leuk om te doen ...

Ben

PS Hans dat zwarte A-Team busje doen we nog wel een keer ;) ...

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Bericht door GTRene » 15 jun 2013, 14:04

15-06-2013 Vibra-technics Z3M 360M FR.jpg
15-06-2013 Vibra-technics Z3M 360M FR.jpg (134.53 KiB) 4856 keer bekeken
15-06-2013 Vibra-technics fast road 360M.jpg
15-06-2013 Vibra-technics fast road 360M.jpg (128.98 KiB) 4856 keer bekeken
:kikker: kreeg ik vandaag binnen, mooi spul, weet nog niet wanneer ik ze eronder knutsel, wil eigenlijk ook daarvoor (handiger) eerst zo'n kleine 'brug' aanschaffen

zoiets>

Afbeelding

had al contact met Barntools die die dingen levert en dacht, boven zeg 100,-euro wellicht gratis bezorgen :D (ding kost 280,-) maar nee...komt vanwege het gewicht (iets van 51kg) bijna 45,-euro overheen...dat is nou jammer :D nog maar niet besteld dus.

http://www.barntools.nl/index.php?item= ... 93&lang=NL" onclick="window.open(this.href);return false;

zitten in een dorpje Ter Schuur langs de A1 zag ik wel...maja kom eigenlijk nooit die kant op of in die buurt, kent iemand dat bedrijfje?

http://goo.gl/maps/dFhIh" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Collin Bello
Berichten: 234
Lid geworden op: 22 mar 2008, 12:31

Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Bericht door Collin Bello » 15 jun 2013, 19:01

130i van binnen gepoetst, gezogen en deurvangers van de portieren ingevet, nieuw embleem op de sleutel, isofix afdekkapjes in achterbank geplaatst. Maandag overschrijven naar nieuwe, blije eigenaar.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Bericht door GTRene » 22 jun 2013, 21:09

Part 1 (from 2) achter-remmen

Vandaag maar eens de achter remmen aangepakt...
de remblokjes zijn nog erg goed, maar omdat ik nieuwe schijven heb en al nwe EBC Blue stuff NDX in huis had
gaat alles er af, incl al de veertjes en moertjes en rem-schoenen (handrem gebeuren) e.d.
Die DS3000 remblokjes van achter verkoop ik wel weer, zijn immers goede blokjes maar wil de NDX ook eens proberen.
22062013549.jpg
22062013549.jpg (110.9 KiB) 4756 keer bekeken
22062013550.jpg
22062013550.jpg (80.13 KiB) 4756 keer bekeken

Ben zeker de hele middag er mee bezig geweest whahah, lekker traag magoed het zit er nu mooi onder, was helemaal vergeten
dat ik zoveel nwe dingen al in huis had, zoals rubber busjes en dopjes en nwe veren en houders enz enz enz...

Alles zag er gelukkig goed uit zonder roest oid, alles ging dus mooi los, dat is het voordeel van altijd binnen staan en weinig
rijden/gebruiken, de remschoenen e.d. zagen er nog zo goed uit dat ik dacht van...zal ik dat allemaal laten zitten??

Scheelt dan een mooi klooi werk met die veren lol...maar bekeek die remschoenen eens wat beter en zag her en der haarscheurtjes
22062013551.jpg
22062013551.jpg (62.75 KiB) 4756 keer bekeken
ook al waren ze nog zo goed als nieuw qua dikte (gebruik bijna nooit de handrem)
Dus toch maar alles er af en schoonmaken e.d. en lekker fris alles nieuw er op, kan ie er weer jaren tegen zo ik hem gebruik.
22062013553.jpg
22062013553.jpg (125.65 KiB) 4756 keer bekeken
22062013566.jpg
22062013566.jpg (62.92 KiB) 4756 keer bekeken
22062013564.jpg
22062013564.jpg (128.65 KiB) 4756 keer bekeken
Later toen ik al aan het opbouwen was aan 1 kant dacht ik ineens, ow ships...heb boven nog al die andere nwe onderdelen liggen
voor de remklauwen die rubber bussen en pinnen e.d., dus weer die eerste kant los gehaald en alles nieuw gezet en natuurlijk
her en der een beetje keramisch vet waar gebruikelijk.

op naar de 2e helft (kan maar 6 foto's zo uploaden)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Bericht door GTRene » 22 jun 2013, 21:19

Part 2

Later dus de boel afstellen, ook aan/bij de remschijf, dat wieltje opdraaien tot de schijf vast staat en dan 4 klikken terug zodat die
weer vrijloopt, wat wel wat lastiger ging omdat je niet echt kan kijken via dat boutgat in de remschijf en die veer van de remschoenen,
wat in de weg zit, magoed tis gelukt.
22062013554.jpg
22062013554.jpg (99.64 KiB) 4752 keer bekeken

Toen de rechterkant 1x gedaan was ging de linkerkant een stukje vlotter ofcorse, ook daar alles nog mooi en soepeltjes.
22062013556.jpg
22062013556.jpg (82.13 KiB) 4752 keer bekeken

Daarna de nwe Zimmerman remschijven er op, ik koos dat type zodat je toch iets betere en mooiere remschijven hebt met koel gaten
die straks, als voor ook aan de beurt is (als ik eindelijk m'n 10mm spacers van Hartge binnen krijg...) mooi bij elkaar past,
immers dan de 345mm remschijven van de CSL en dus ook koelgaten e.d. dus voor en achter gaten kaas en sport remblokjes
en veel verse remolie er in ofcorse.
22062013560.jpg
22062013560.jpg (95.31 KiB) 4752 keer bekeken

Nwe Blue stuf NDX remblokjes en veren er op, gelukkig hoefde ik die remklauwen niet te reviseren want dat zag er allemaal nog super
goed uit gelukkig.

voor en na foto LA>
22062013562.jpg
22062013562.jpg (116.81 KiB) 4752 keer bekeken
22062013567.jpg
22062013567.jpg (111.29 KiB) 4752 keer bekeken
en RA
22062013569.jpg
22062013569.jpg (112.97 KiB) 4752 keer bekeken
De nwe remschijven achter staan een stuk sportiever/beter dan de standaard Z3M remschijven, afijn zie foto's voor en na.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Bericht door GTRene » 22 jun 2013, 21:22

en wat van de oude delen die er af kwamen waarvoor ofcorse, verse delen terug kwamen.
22062013571.jpg
22062013571.jpg (251.67 KiB) 4750 keer bekeken
22062013574.jpg
22062013574.jpg (153.03 KiB) 4750 keer bekeken

Gebruikersavatar
RJay
Berichten: 3708
Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
Locatie: Velserbroek

Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Bericht door RJay » 22 jun 2013, 23:43

Achterremmen lijken wel e30 remmen, lol.

Heb hier het snap-off mechaniek achter het stuur weg gehaald, bovenop de bestaande naafverlenger is het nu in feite een dubbele stuurnaafverlenger, wat gewoon echt niet lekker rijdt. Tevens heb ik de 2e stoel uit de volvo gehaald en in de bmw gezet. Aangezien hij ook uit de bmw kwam had dat geen probleem mogen zijn maar 1 van de gaten zat gewoon een half gat scheef. Dit hebben we dus uitgeboord en een grotere ring om de bout er onder om het geheel vast te houden.

Resultaat:
Afbeelding

Tevens begonnen de remmen te vervangen, maar het geheel toch maar weer terug gezet omdat de velgen waar de regenbanden op liggen niet over de nieuwe remmen passen. Enfin, maatje groter halen dan maar, als de financiën het toelaten. :hungry:
Daarna 40 minuten bezig geweest met ontluchten, wat een rotklus.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Bericht door GTRene » 23 jun 2013, 09:20

:D als je bv die van de E30 M3 neemt welke de grootste zijn en ook 5-gaats, dan
nog scheelt het wel wat, die M3 E30 zijn bv 282x12mm en massief achter,
terwijl die van een Z3M standaard 312x20mm geventileerd zijn achter.

dat ontluchten kan idd een rotklus zijn, helemaal in je 1tje...
maar je kan het ook vrij makkelijk doen bij vele karren...
gewoon slangetje eraan en er uitzichzelf laten uitlopen (gaat naar hoogste punt)

of bij verversen van een groot deel bv een slangetje eraan en een fietsband ventiel dat in een flesje waar je al wat vloeistof in hebt laten lopen en dan kun je pompen in je uppie, werkte heel goed :thumbup:

heb nu voor het eerst (met deze laatste klus) zo'n automatische ontluchter gebruikt via de compressor...
ding zuigt dan de olie eruit maar gaat vrij traag wat wel zo zal horen denk, die hendel kun je vastzetten en zo laat je het ff lopen en als er veel uit is op naar de volgende remnippel.

Dat laatste systeem kan ook werken bij je koppelingspedaal ontluchter, dara werkt die slang in de pot en pompem schijnbaar niet (don't ask :mrgreen: ) toen zat ik ineens met het pedaal aan de vloer (paar jaar terug) dat werkt dus anders dan de remmen, maar zie automatische op lucht kan daar dus wel werken (nog niet gedaan)

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Bericht door Jussi » 23 jun 2013, 10:18

Doe je goed, René! Zijn die nieuwe achterschijven nu ook groter? Zo lijkt het wel..

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Bericht door GTRene » 23 jun 2013, 11:05

optisch lijken ze zeker wat groter, zelfs als je ze vrij dicht bij elkaar legt, maar zijn van dezelfde 312x20mm grote :D

wilde de boel wat updaten, de achterschijf zat overigens ook net aan de minimaal gestelde grens van 18.5mm
, dacht van, ik hoef daar niet echt groter, ze kunnen het redelijk makkelijk af maar wilde het achter toch nog wat verbeteren en een wat betere look creeren en kwam toen bij die schijven van Zimmerman uit, staat een stuk beter dan de alleen geventileerde standaard M schijven achter.

zit nu nog te wachten op de 10mm spoorverbreders welke apart zijn...
AC Schnitzer gebruikte die tot een aantal jaren geleden ook nog en ook Hartge, dus ik via ACS bestellen, hadden maar 1 soort dus hoopte dat die dat waren...(geen foto daar) maar helaas, schijnbaar dat ze de laatste jaren een ander type gebruiken ook alleen voor ACS wielen, wel de rand van 82mm voor in die velgen maar anders en dus niet goed voor mijn velgen :'( (en mochten/konden niet retour...dus zet ik wel weer te koop, wel een mooie set)

toen maar via schmiedman wat besteld, die leveren schijnbaar wel dat type wat ik nodig heb en gewoon onder Hartge delen daar...maja dat is ook al vanaf 27-05 in bestelling...moet Hartge denk nog maken :mrgreen:

dit type heb ik nodig met die schuine kant en die stalen veer/ring maar dan in 10mm als ik die brembo 4-pots wil monteren achter die Hartge velgen voorkant >
hartge spacers oude type AC Schnitzer nr=631.6130.043.jpg
hartge spacers oude type AC Schnitzer nr=631.6130.043.jpg (60.59 KiB) 4688 keer bekeken
of ik moet een ander type velg erop zetten...wil toch ooit naar 18" ivm rolomtrek voor maar ook iets meer gemoedelijk maken van (als je iets hogere bandwang hebt rondom)

zag bv deze en lijkt me best ruig staan onder de zilver Hartge, dan sla ik die andere velgen mooi op, maar
moet ik nog ff over denken :hmmm:
ik zou dan waarschijnlijk geen spacers nodig hebben...spaken gaan naar de buitenrand en dan in theorie ook meer ruimte voor bredere remklauwen...
of ik kan die GT-325 set erop zetten, dan past het ook makkelijk achter de velgen (1M/M3V8 klauw en M3 E46 schijven) bovendien met iets kleinere velgen lijken de schijven ook weer groter :mrgreen:

Afbeelding

Rickstah
Berichten: 986
Lid geworden op: 26 apr 2008, 12:30
Locatie: Randstad

Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Bericht door Rickstah » 24 jun 2013, 18:17

M tjoening stickers geplakt op de nieuwe emmert!

Afbeelding

Gebruikersavatar
Luc B
Berichten: 1404
Lid geworden op: 23 jun 2008, 09:31

Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Bericht door Luc B » 26 jun 2013, 23:47

Coupe armsteun in een compact proberen te plaatsen , kan eigenlijk ook in het Fail topic...

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Bericht door GTRene » 27 jun 2013, 15:40

van de week de achter remmen even rustig in-geremd omdat je de beschermlaag eraf moet remmen bv, dat is die zink? laag om tegen roest te beschermen.
dus eerst voorzichtig remmen, je hoort de nwe blokken dan de zink eraf schrapen als het ware, evenzo met de nwe remschoenen voor de handrem, daar zit dat zink ook dus ook in het begin wat meer geluid met de handrem licht aantrekken.

Dat ging trouwens vrij snel, een aantal keren wat bij-remmen iets meer dan normaal en daarna werden ze stil en gewoon als anders zeg maar.

zie foto, nu het remvlak gedeelte zonder die zink roest beschermlaag, de rest blijft dan mooi zitten, best een mooi systeem.
23062013576.jpg
23062013576.jpg (143.99 KiB) 4572 keer bekeken
zo in de verte en wat donker (weinig zon :D ) vallen ze niet zo op op de foto, maar best een groot verschil
dit soort remschijven qua looks ook.
25062013581.jpg
25062013581.jpg (148.94 KiB) 4572 keer bekeken
25062013583.jpg
25062013583.jpg (133.27 KiB) 4572 keer bekeken

Gebruikersavatar
InjectTheVenom
Berichten: 4264
Lid geworden op: 09 jun 2007, 12:21
Locatie: Import-Limburger

Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Bericht door InjectTheVenom » 28 jun 2013, 17:29

Achterste zijruiten er in gedrukt en een balans opgemaakt van de (als het goed is) laatste delen die er nog nodig zijn om het Calibootje af te maken.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Bericht door GTRene » 04 jul 2013, 19:22

Van de week weer wat bestelde goederen binnengekregen, dus ff weer wat knutselen. :ongeveer als:

Eerst maar eens de veerpootbrug er op gezet, het is niet het fraaiste model maar daar
zocht ik ook niet naar.
Moest een model zijn wat naar achter liep, zodat de kunststofkap e.d. er nog zo af kan,
zonder elke keer die veerpootbrug eraf te moeten halen, hieronder de try-out.
1=veerpootbrug wiechers rood.jpg
1=veerpootbrug wiechers rood.jpg (172.65 KiB) 4438 keer bekeken

Vandaar dit model om eens te kijken of zoiets nou kon onder de kap.
Was gewoon een basis rood stalen exemplaar van Wiechers, iets bijbuigen zodat ie mooi
vrij onder de motorkap paste en ook nog de plastic kap van de motor eronder weg kon,
daarna in mat zwart gespoten zodat het niet te veel into your face of druk werd onder de kap.
Komen nog wat nwe kapjes over de veerpoten, die wat ik had van Motorsport pasten niet
meer, nog wel geprobeerd en versneden maar paste niet zo ik het wilde en dus ander type besteld.
2=mat zwart en filter.jpg
2=mat zwart en filter.jpg (193.49 KiB) 4438 keer bekeken

Moest ook nog een nieuw verbindings stukje/rubber hebben wat tussen de idle valve
zit en het inlaathuis, die oude was niet meer 100 en eigenlijk een paar mm te kort
zodat die idle valve bv nooit 100% goed zat wat ook mede veroorzaakt werd door
het rubber wat die idle valve vasthield.
Daar zaten 2 vrij grote dikke stukken in welke op de motor ruste en ook daardoor kon
die idle valve niet goed voor het gat zitten, dus 1 bult eraf geslepen zoals te zien op de
foto.
3=idle-valve rubbers.jpg
3=idle-valve rubbers.jpg (52.89 KiB) 4438 keer bekeken

Enige wat ik zo niet kon vinden was zo'n kort origineel slangetje...omdat deze die er op
zat ook gewoon gemaakt is uit een langere slang die van dik naar dunner ging in 45 graden
Nu maar 1 die beide kanten gelijk zijn, dus moest 1 Kant wat verder indraaien, niet ideaal
magoed, het zit wel dicht.
Had ook wel 2 bochten via de dealer besteld die er op wat foto's op lijken, maar waren veels te dun,
achja weer wat reserve.

Ook meteen een ander type open luchtfilter gemonteerd welke veel beter past dan die wat
er op zat, dat was een raar ding welke maar 6mm op de zeker 2cm flens paste van de LMM
Deze nwe past er vol op, dus 2cm en dus mooi stevig vast.
4=open luchtfilter.jpg
4=open luchtfilter.jpg (180.2 KiB) 4438 keer bekeken
Verder heel ander type, iets korter maar veel breder en nog een inwendig conisch filter, toen ik
de auto daarna startte kon je goed het verschil in aanzuig geluid horen.
Zal mij benieuwen hoe dat geluid is als ik er op uit ga een stukje rijden en even door trek.
Nog wat kleine zaken ook mat zwart gespoten, mooi wat rustiger onder de kap zo.

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Bericht door Petrolhead Tom » 04 jul 2013, 19:42

WTF is dat voor een filter? Autostyle?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Bericht door GTRene » 04 jul 2013, 20:03

:mrgreen: is gewoon dubbel conisch voor meer luchttoevoer, net als K&N wordt die vanzelf donkerder, nu nog wat vers, het ging me niet om dat chromen dekplaatje, ik hou helemaal niet zo van chrome.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31262
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Bericht door JP » 04 jul 2013, 20:06

Is GTRene met zijn klussen aan de "1 and only" (zoals oa. ook de nieuwe remmen) niet bang dat het de authenticiteit aantast van deze unieke auto ?

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Bericht door Petrolhead Tom » 04 jul 2013, 20:16

GTRene schreef::mrgreen: is gewoon dubbel conisch voor meer luchttoevoer, net als K&N wordt die vanzelf donkerder, nu nog wat vers, het ging me niet om dat chromen dekplaatje, ik hou helemaal niet zo van chrome.
:crazy: :roll:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Bericht door GTRene » 04 jul 2013, 20:18

met dit soort onderdelen niet zo en ach, als je bv de standaard onderdelen bewaard kan het altijd weer terug gezet worden.
somige periodes krijg je gewoon die itch om zaken te verbeteren of te vernieuwen, helemaal als je er bijna niet meer uitkomt en zo ook nog eens geld overhoud, dan maar de economie versterken en wachten op de pakket bezorger :hosanna:

@Tom, wat gaat jou volgende update zijn? :tooth:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Bericht door GTRene » 31 jul 2013, 21:48

Zo dan..., daar kwam nog meer bij kijken dan ik van te voren had gedacht om alles compleet te krijgen...

dacht ik bestel een set andere velgen, wilde al een hele tijd mooi passende velgen en banden qua maat en
qua ruimte voor bredere meer zuiger remklauwen, dat in 18" zou me goed passen, zo kan de rolomtrek wat naar
beneden wat voor meer ruimte in de kasten geeft, immers standaard werd een basis M coupe afgeleverd met
17 inch velgen en 225x45x17 banden welke dan 634mm hoog zijn.
De 235x35x19 die ik altijd gebruikte zijn 647mm hoog en dus 13mm = 6.5mm verder naar voor in de wielkast waar
al weinig ruimte zit ivm de M draagarmen welke 10mm verder naar voren (wiel) staan tov de 2.8 en 3.0.
XXR 527 wheel 8.75J & 9.75J.JPG
XXR 527 wheel 8.75J & 9.75J.JPG (106.71 KiB) 4323 keer bekeken

afijn, op zoek naar velgen die passen en aan een aantal voorwaarden voldoen...
dat viel nog niet mee om die te vinden waar bv ook de vrij brede 4-pots Brembo's
achter passen zonder spacers...bij mijn Hartge Classic C type velgen kan dat dus niet.
Ik moest dus velgen hebben waar de spaken op de buitenrand uitkomen ipv met een velgbed en dan ook nog zien te
vinden met de juiste ET waardes, immers achter breder en heel andere ET dan voor (breedset)
XXR 527 wheels.JPG
XXR 527 wheels.JPG (101.64 KiB) 4323 keer bekeken

Wilde ook wat meer donkere velgen, lekker handig als je niet zo'n velg-poetsmeneer bent en er remblokstof e.d. op komt
en lijkt vaak iets ruiger.
XXR 527 lightweight wheels.jpg
XXR 527 lightweight wheels.jpg (105.7 KiB) 4323 keer bekeken

Uiteindelijk na wat omzwervingen toch voor de XXR 527 gekozen, die zijn lekker dik met 2x 8.75J ET35
en 2x 9.75J ET20 (met dikke zwarte spacer er bij) ik denk/hoop dat die goed gaan staan, komen ook iets meer naar buiten
te staan maar vanwege iets smallere banden is dat in theorie geen probleem en krijg je wellicht iets een wat getrokken band, al zal dat wel meevallen gezien de breedtes van de banden.

banden nu 225x40x18 die 635mm hoog zijn tov de 647mm nu en de 634mm origineel M coupe en dus bijna origineel
qua hoogte en dus ook meer ruimte naar voor in de wielkast wat welkom kan zijn bij een M.
Bovendien is die set-up minder tricky en wat gemoedelijker op de grens wat best belangrijk is met een vrij korte wielbasis.
FK Spoorverbreders 22mm black.JPG
FK Spoorverbreders 22mm black.JPG (62.88 KiB) 4323 keer bekeken

Maar...wat er dus allemaal bij kwam kijken en wat een uitzoekwerk ik er mee had, pfff niemand die alles bij 1 bedrijf had,
dus bijna elk onderdeel elders en dus elke keer (vaak) weer de verzend kosten en wachten op de postbezorger...

--de Velgen in die verschillende maten en breedtes (breedset)
--de speciale Tuner smalle velgbouten voor dat soort velgen, ook in zwart (moeilijk) en 2 verschillende lengtes!...
--de spoorverbreders in deze maat en zwart was moeilijk of heel duur, dus maar mat zwart gespoten.
--Hartge naafkap plaatjes/plak
--4 zwarte alu LM ventielen (super licht)
--aangepaste centreer ringen...(lastige maat 73.1 ipv 72.6 en dus ring maken)
tuner bolts 26mm & 50mm & valve's & caps.JPG
tuner bolts 26mm & 50mm & valve's & caps.JPG (63.32 KiB) 4323 keer bekeken

Het mooie van die velgen is dat ik straks ruimte te over heb achter de velgen voor als ik de brede 4-pots Brembo's plaats,
die dus niet achter de Hartge classic c type velgen passen '(zo'n 3 a 4mm te weinig ruimte)
zonder extra spacers die er anders bij op komen, dan komen de velgen nog eens verder naar buiten en wordt de straal groter wat je niet echt wil
met 19-inch en M coupe ruimte voorkant.
Deze velgen geven zo'n 40mm meer ruimte zo ik ongeveer heb gemeten, en dat zonder spacers bij de voorvelgen!

Bovendien vrij lichte velgen, de 8.75J in 18inch is ongeveer 9.5kg en de 9.75J in 18inch is 10kg
terwijl een Hartge velg in bv 8Jx19 al 12kg en de 9.5J van achter zo'n 12.7kg is en dus ook wat scheelt in het onafgeveerde
gewicht, zeker 10kg lichter rondom, dus mooi meegenomen.

De banden in deze maat zijn ook een heel stuk goedkoper en veel meer merken en soorten voor te kopen, bv het merk Nokian met
de soort Z-line die erg hoog scoort in testen en een heel fijne band schijnt te zijn, die banden zijn ongeveer de helft van de prijs
van een soortgelijke in de 19" serie, dat scheel nogal.
Nokian zLine banden Hartge Z3.JPG
Nokian zLine banden Hartge Z3.JPG (125.65 KiB) 4323 keer bekeken

De rvs omvlochten remleidingen zijn ondertussen ook binnen, zo kan ik binnenkort eindelijk de grotere remset plaatsen incl nwe
leidingen e.d. ben heel benieuwd hoe dat allemaal gaat staan en gaat aanvoelen allemaal, binnenkort meer, wacht nog op 1 zending en danbandjes op de velgen laten zetten en de rest allemaal monteren, daarna kan ik wat totaal plaatjes maken en die remmen een beetje testen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Bericht door Petrolhead Tom » 31 jul 2013, 23:04

Nokian? Is dat wat?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Bericht door GTRene » 31 jul 2013, 23:18

heb verschillende testen gelezen en ook van vele eigenaars hoe die het vinden...erg goed schijnbaar en vriendelijk geprijst vind ik :df:
heel veel grip ook schijnbaar op droog ,maar ook nat en korte remweg dacht ik....dus klinkt allemaal goed, profiel ziet er ook goed uit en achter is dat er zeg maar een inside kant op zit speciaal voor achter :df:

ben zelf ook benieuwd :D
Laatst gewijzigd door GTRene op 31 jul 2013, 23:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Bericht door Jussi » 31 jul 2013, 23:18

Weeral knap werk René! Mooi dat je zo alles ligt uit te dokteren. Deze keer alles op externe HDD zodat je niet alles verliest als de computer crasht? :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Crookie en 132 gasten