Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Bericht door Jussi » 11 mei 2013, 13:53

Waarom heb je ook een nieuwe rempedaal?

Wat kosten die rem- en koppelingsbusjes eigenlijk bij de dealer?

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Bericht door daNpy » 11 mei 2013, 13:54

Geklust aan de caravan, mag dat ook :lol:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Bericht door GTRene » 11 mei 2013, 14:07

Jussi schreef:Waarom heb je ook een nieuwe rempedaal?

Wat kosten die rem- en koppelings busjes eigenlijk bij de dealer?
Ik wilde de vorige keer tijdens de koppelingspedaal klus ook iets van die speling af van het rempedaal, wat je kan voelen als je hem beetpakt en wat heen en weer en op en neer beweegt.
Ik dacht toen dat het aan die plastic busjes (bmw) lag waar meestal wel wat in zit, maar na het afhalen van het pedaal zag ik dat een ander oog/busje was uitgesleten wat de op en neer speling veroorzaakte (alleen te voelen als je hem optilt)
Daar dus een andere bus in gezet en werkt weer perfect, maar voor de zekerheid ook maar een nieuw rempedaal besteld en nwe busjes, maar moet zeggen in het nwe pedaal zit ook zo'n raar busje, weliswaar nieuw en zonder slijtage ofcorse, maar best een vreemd ding.

Magoed, die (rempedaal/busjes/scharnier) is voor over 5<>10 jaar, dan heb ik die vast incl nwe scharnier omdat ik nu een ander busje er in had gemaakt, just in case.

De rem en koppelings busjes kosten bij de dealer 1.28 ex btw dus 1.55 euro per stuk en 3.10 per set/pedaal.
kost dus bijna niks :D maar die UUC busjes speciaal voor het kunststof koppelings-pedaal is wel vrij prijzig en niet via de dealer.

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Bericht door Jussi » 11 mei 2013, 14:33

Hah, toevallig partnummers van die koppeling- en rembusjes? Ik voel vooral laterale speling op mijn koppelingspedaal. Hij staat ook ongelijk met de rempedaal.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Bericht door GTRene » 11 mei 2013, 15:03

Het koppelings pedaal heeft idd eerder laterale speling en gaat scheef staan, maar dat komt ook vooral door het soort busjes en de sterke veer die het pedaal terug drukt... daarom voel je geen axiale speling ook al kan die er zijn door dat het kunststof oog wat uitlubbert (zie mijn pedaal)
Moet je ook ff naar kijken als je hem eraf hebt, aan 1 kant is het dan wat ovaal geworden.

Voor de koppeling mede door de veerdruk aan 1 kant (rechts van pedaal) drukt ie dus ook makkelijk die bmw busjes wat in, daarom het beste daar zoiets als die UUC Delrin? busjes gebruiken.

Voor het rempedaal wat anders werkt (zonder zo'n veer aan 1 kant) kan je dus wel dat axiale speling voelen als die er is.

bestelnummer bij de BMW dealert voor de OEM busjes is : 35 21 1 158 290

die Delrin UUC (duur voor die kleine dingen :D ) gaat bv via Shmiedmann, trouwens daar zou je eventueel ook die BMW oem dingen kunnen bestellen eventueel.
hm, ik zie net dat ze die schijnbaar niet meer leveren/hebben...kan het niet meer vinden, wellicht had ik de laatste set :mrgreen:

hier de naam waar je op kan zoeken zoals ik nog op men afschrift heb staan, dan kun je ze elders vinden, waren 34,-euro ex dus 41.10 euro incl :shock: zeg maar 20x de oem bmw busjes :shocking: >>
CAB
Clutch arm UHMW bushing kit UUC Motorwerks

Afbeelding

Ik gebruikte trouwens 1 ring aan de zijkant bij dat vierkante schuifslotje
en die andere bij het rempedaal aan de zijkant bij het schuifslotje, lekker strak.

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Bericht door Jussi » 11 mei 2013, 15:16

41 euro voor 2 plastieken busjes? Dan flikker ik de OEM's er wel in. Heb je het al met OEM's gedaan? Lekker strak terug erna?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Bericht door GTRene » 11 mei 2013, 15:31

Jussi schreef:41 euro voor 2 plastieken busjes? Dan flikker ik de OEM's er wel in. Heb je het al met OEM's gedaan? Lekker strak terug erna?
Ja ik had ze 3 jaar geleden? ofzo met die oem busjes gedaan van de dealert...
idd goedkoop en ja het werd wat strakker/beter dan het was, doch het pedaal bleef scheef staan, daar hielp het dus niet voldoende voor.

Voor het rempedaal is het wel genoeg, die werkt namelijk niet met die strakke veer aan 1 kant, maar voor het koppelings pedaal ist denk ff slikken, nieuw pedaal en iets als die UUC derlin busjes als je het echt goed wil hebben.

of je doet het net als mij in 2 etappes, eerst die van de dealer en een hele tijd later nieuw pedaal en dure busjes :mrgreen:

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Bericht door Jussi » 11 mei 2013, 15:37

GTRene schreef:
Jussi schreef:41 euro voor 2 plastieken busjes? Dan flikker ik de OEM's er wel in. Heb je het al met OEM's gedaan? Lekker strak terug erna?
Ja ik had ze 3 jaar geleden? ofzo met die oem busjes gedaan van de dealert...
idd goedkoop en ja het werd wat strakker/beter dan het was, doch het pedaal bleef scheef staan, daar hielp het dus niet voldoende voor.

Voor het rempedaal is het wel genoeg, die werkt namelijk niet met die strakke veer aan 1 kant, maar voor het koppelings pedaal ist denk ff slikken, nieuw pedaal en iets als die UUC derlin busjes als je het echt goed wil hebben.

of je doet het net als mij in 2 etappes, eerst die van de dealer en een hele tijd later nieuw pedaal en dure busjes :mrgreen:
Heb je voor die UUC busjes dan ook nog een nieuwe pedaal nodig? K*nker Z3's. :)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Bericht door GTRene » 11 mei 2013, 15:58

wellicht dat iemand die delrin? busjes goedkoop kan draaien...
passen heel strak, moest heel iets het braampje/scherpe kant voor licht eraf shuren, toen via werkbank schoven ze er mooi in, is echt strak werk, zal ook komen door en dat nwe pedaal wat ik had :D

normaal gesproken zijn die kunststof pedalen gewoon aan slijtage onderhevig, je kan er wel jaren meer blijven rijden maar das bv niet goed voor je koppelings cylinder achter het pedaal want daar wordt dan ook scheef op ingedrukt als het ware.

vandaar dat ik dacht toen ik dat allemaal goed bekeek, ik doe de hele boel nieuw daar, wellicht op het net ook meer over te vinden, zie bv het ook waar je bv niet snel aan denkt en je alleen ziet als je hem eraf hebt, aan die kant dus wat ovaal terwijl de andere kant nog mooi rond was, dat is mede de oorzaak van het scheef werken en dus denk ik dat jij dat ook wel wat zal hebben...zoals zo velen met ons, kijk maar eens bij veel Z3's en de pedalen standen ;-)
Ook andere bmw ala E36 die hetzelfde principe gebruiken, alleen hebben bepaalde een ander veer gebruik schijnbaar :D

Pedaal is maar iets van 26,-euro ofzo, dus zou ik mee pakken....1/3 tank brandstof, 1 fun rondje minder en je kan weer jaren genieten van je verse pedaal.

http://bmwfans.info/parts/catalog/35311158659/" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Bericht door Jussi » 11 mei 2013, 16:13

Ik heb enkele weken geleden mijn koppeling vervangen omdat er een piep uit kwam als je de pedaal indrukte. Het leek echt van in de koppeling te komen en dan met name de drukgroep. Met de nieuwe koppeling was het 100% verbetering: de piep was verdwenen en het krakende gevoel uit de pedaal ook. Lekker denk je dan!

Totdat ik gisteren de koppeling intrapte terwijl de motor niet draaide en ik weer een heel lichte piep hoorde. In het interieur hoor je het niet erg maar met de deur open hoor je het al wat duidelijker. Zou het nu echt kunnen dat er uit die nieuwe Sachs koppeling weer een piep van de drukgroep komt? Of is er wat anders aan de hand?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Bericht door GTRene » 11 mei 2013, 16:59

hm, dat zou ik zo niet weten, het kan zijn dat nr 14 piept??

of toch nr 1 die achter het pedaal zit, maar beide lijken me wat vreemd.

Afbeelding

wellicht even met je hoofd bij het pedaal en dan met de hand indrukken?
weet niet of die dingen iets kunnen piepen bv als het wat 'scheef' aan wordt gedrukt, bij mij piepte of piept het in elk geval niet.

het harde plastic kan alleen wat kraken als het niet meer lekker zit lijkt me.

of je moet iets met die strakke veer constructie hebben nr 14 en 11 zeg maar>>

Afbeelding

met je nwe koppelings set en denk ook lager spul? zal denk niks mis mee zijn, lijkt me sterk als je de hele set vervangen hebt en niet alleen de platen zeg maar.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Bericht door GTRene » 13 mei 2013, 20:23

Passagiers-stoel nwe busjes/plaatjes plaatsen.

Nu de bestuurdersstoel ineens zoveel beter zit zonder speling, moest de passagiers-stoel er ook maar aan geloven.

Dus hup in de juiste volgorde alles los draaien en elektra ontkoppelen en er uit met dat ding, meteen daarna mooi stofzuigen onder
de zetel, al lag er bijna niks.
1 stoel er uit 10-05-2013.jpg
1 stoel er uit 10-05-2013.jpg (70.15 KiB) 3716 keer bekeken

Dan op z'n kop op de workmate en beginnen met die shoarma rol eruit draaien, eerste stukje gaat vanzelf, dan moet de slede ook wat naar achter
geschoven worden en de shoarma over iets heen waggelen en je kan weer verder met dat ding eruit halen.
2 stoel op z'n kop.jpg
2 stoel op z'n kop.jpg (163.45 KiB) 3716 keer bekeken

Op de werkbank bleek die precies dezelfde afstel lengte te hebben als de andere stoel wat naderhand ook precies klopt/past met de 2 kleine boutjes en de grotere Torx 50 bout
om makkelijk in de bestemde gaten te laten passen, heb je bv 1 winding te veel gedraaid of te weinig, dan gaat het dacht ik niet, althans dat viel me bij 1 op.
3 bmw schoarma.JPG
3 bmw schoarma.JPG (67.44 KiB) 3716 keer bekeken

Deze kant zag er heel iets 'beter'' uit maar toch aardig versleten/ingedrukte busjes wat dus de speling geeft in de stoelen.

FF wat schoonmaken en vet uit dat blokje halen en de nwe busjes/rubbers plaatsen en het blokje op de juiste manier er weer in en draaien maar.

Rechts (op de kop gezien) is een rechtse draad en de linker shoarma is een linker draad.

Mooi, alles weer in elkaar gezet (monteren in is iets meer priegelen ivm stelmotor link/draad verbinding wat je ff moet sturen) en weer in de kar met dat ding.
4 stoel weer geplaatst 10-05-2013.jpg
4 stoel weer geplaatst 10-05-2013.jpg (93.69 KiB) 3716 keer bekeken

Klaar, weer een heerlijk strakke zetel er bij :df:

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Bericht door dvh » 13 mei 2013, 21:25

:bag:

In een 107 hoort geen diesel ben ik achtergekomen :mrgreen:

Afbeelding

Met dank aan mijn lokale garagehouder Wout Bouman voor het overwerken zodat ik weer mobiel ben..

Gebruikersavatar
Ahmed
Berichten: 2779
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:51
Locatie: F30 328i / E46 330i / Fireblade SC57

Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Bericht door Ahmed » 13 mei 2013, 22:44

Euh, vulpistool van diesel is toch stuk dikker?? :bag:

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27901
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Bericht door Luco » 13 mei 2013, 22:47

Ahmed schreef:Euh, vulpistool van diesel is toch stuk dikker?? :bag:
Hij had zijn bril niet op :tooth:

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Bericht door Jussi » 13 mei 2013, 23:33

Sterk werk, René!

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Bericht door GTRene » 13 mei 2013, 23:50

Wat moeten ze eigenlijk allemaal cleanen of vervangen? e.d. om de diesel eruit te halen, mooi balen zoiets :D

Als ik tank kijk ik ook vaak wel 3x of ik wel de juiste pak :bag:
ben veels te bang dat ik de verkeerde pak, gelukkig nooit verkeerd getankt in men auto tijd, maar wel eens een keer of 2? het verkeerde vulpistool in handen gehad lang geleden,
dan keek ik...denk denk (werkt traag :mrgreen: ) weer kijken op het label en of die niet verkeerd hing, maar verder dan dat (ff het vulpistool in de handen gehad)gelukkig nog niet.

leeftijd komt met gebreken dus ff afwachten wat nog gaat komen in de toekomst :wheelchair:

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Bericht door dvh » 14 mei 2013, 00:21

Ahmed schreef:Euh, vulpistool van diesel is toch stuk dikker?? :bag:
Ik ben een doordouwer... blijkbaar..
:D

Ik ben ook zo'n knuppel die zijn auto stationair laat draaien wanneer ik tank.. Dus er zat diesel in de motor.
Eerst de tank leeg gemaakt. Dat ging nog niet zo makkelijk. Heel de achterbank gedemonteerd, de echte tankdop open gemaakt.. En het daaruit weggepompt.
Toen brandstofslang onder motorkap los gekoppeld.
Daarna bougies los en gecontroleerd of ze nog leefde.
Schoongemaakt.
Auto wilde niet starten.
Dus wederom bougies eruit, weer schoonmaken en cleanen.
Uiteindelijk bougies eruit gelaten.. De motor laten draaien op de startmotor zodat de boel verbrand en een beetje doorspoeld ( inmiddels benzine erin gedaan )
Bougies terug. Motorreiniger bij de brandstof toegevoegd.
Starten en tot op heden geen proberen.

Als je pech hebt kun je een deel van de motor uit elkaar schroeven als er diesel in een of andere reling blijft zitten. Benzinefilter vervangen. Bougies vervangen. ect.

Gelukkig was het enkel een tank diesel, wat schoonmaakwerk , een of andere motorreiniger + de uren.
Al bij al een dure tankbeurt..

Ik snap ook totaal niet hoe ik erbij kom.
Heel de week met de diesel op vakantie geweest. Vandaag weer aan het werk en met de 107 op pad.. Van alles aan mijn hoofd ( positieve dingen overigens ). Ik wil gaan tanken. En dacht er nog aan dat ik onze familieauto ook nog moest tanken.
Eenmaal bij de pomp ( zo'n onbemand ding ) heel bewust voor diesel gekozen.. De slang paste niet goed.. maar goed.. het ging... ik sta nog te kijken of er niets uitvalt.. Ik sta op de teller te kijken... 35 euro.. 25 liter... huh... ?

En toen viel het kwartje :--------)
Voortaan iets beter opletten dus..
Gelukkig doet ie het weer. :duck:

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27901
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Bericht door Luco » 14 mei 2013, 07:48

Ik lach je niet uit hoor dvh, ik heb beiden al eens gedaan, diesel in een benzineauto en benzine in een dieselauto :lol: :lol:

Overigens kan benzine in een diesel schadelijker zijn dan andersom.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22258
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Bericht door Niels » 14 mei 2013, 08:31

Luco schreef:
Ahmed schreef:Euh, vulpistool van diesel is toch stuk dikker?? :bag:
Hij had zijn bril niet op :tooth:
:tooth:

(maar het kost je wel weer een hoop tijd en geld..)

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26739
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Bericht door Martijn_bmw » 14 mei 2013, 08:34

inderdaad wees maar blij dat je geen benzine in je Focus hebt gedaan ;-) dat is een stuk duurder met brandstofpompen, injectoren etc die er aan overlijden...

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Bericht door GTRene » 14 mei 2013, 08:39

ow? dus dat is een nog ernstigere misstap?

kan me goed voorstellen dat als je én Diesel auto's tankt én benzine auto's dat je soms als 'vanzelfsprekend' de onjuiste slang kunt pakken op zo'n dag als je bv ook nog met iets anders in gedachten bent.

aan zoiets moet ik dus al helemaal niet beginnen :tooth:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39757
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Bericht door Arthur » 14 mei 2013, 10:30

Nou, net vanmorgen de cabrio weggebracht voor groot onderhoud :tooth:

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27901
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Bericht door Luco » 14 mei 2013, 11:40

Zwaar he, dat wegbrengen :lol:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39757
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Bericht door Arthur » 14 mei 2013, 15:39

:lol: Heb hem net weer op moeten halen :hot:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fabian en 57 gasten