Ervaringen Federal FZ-201 semi-slick?
-
- Berichten: 1019
- Lid geworden op: 09 nov 2011, 15:45
Ervaringen Federal FZ-201 semi-slick?
Na hele goede eraringen opgedaan te hebben met de Federal 595 R-SR's wil ik de Federal FZ-201 wel eens gaan proberen. Prijzen van de Toyo R888 gaan nergens meer over voor een trackday rijder zoals ik. Notabene is de R888 voor een E36 echt niet de meest ideale band, "smeert" eerder als de 595 R-SR en gaat dus ook beduidend minder "lang" mee. In grip doen ze niet veel voor elkaar onder, let op, dit is puur mijn persoonlijke ervaring.
Is mij hier al iemand voor gegaan en heeft ervaring met de Federal FZ-201?
Is mij hier al iemand voor gegaan en heeft ervaring met de Federal FZ-201?
-
OnlineLuco
- Berichten: 27903
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Ervaringen Federal FZ-201 semi-slick?
Hielke schijnt echt alles van de Federals af te weten.
-
- Berichten: 11233
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
- Tristan
- Berichten: 13333
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: Ervaringen Federal FZ-201 semi-slick?
Heb net voor de M3 een set Toyo R1-R besteld. Zit tussen een sportieve band en semi-slick in.
Maar dat een R888 smeert heeft vaak te maken met een te zware auto of te hoge druk / te veel warmte in de band. Ik heb er met de E30 Cup weinig last van gehad. Zelfs 6 uurs race op gereden zonder problemen.
Maar dat een R888 smeert heeft vaak te maken met een te zware auto of te hoge druk / te veel warmte in de band. Ik heb er met de E30 Cup weinig last van gehad. Zelfs 6 uurs race op gereden zonder problemen.
- Roy RS
- Berichten: 4924
- Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01
Re: Ervaringen Federal FZ-201 semi-slick?
geen ervaring mee, maar er staat wel een jong gebruikte (1uur)set te koop op deze site van de R888, ik heb overigens net voor 99 euro per band nieuw incl transport gekocht. r888 195-50R15. Volgens mij heb je op je E36 mogelijk dezelfde maat of in die buurt. Vind ik wel meevallen eigenlijk, gewoon goed zoeken en je vind een leuke aanbieder
- Hielke
- Berichten: 11441
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: Ervaringen Federal FZ-201 semi-slick?
Op levensbedreigende dwarsscheuren overlangs na is er niks aan te merken op die band.Luco schreef:Hielke schijnt echt alles van de Federals af te weten.
Geen idee hoe het met die 201's gesteld is. Het is in ieder geval, volgens Federal zelf, en in tegenstelling met de sportieve straatband 595 RSR, nu eens WEL een echte semislick.
-
- Berichten: 1019
- Lid geworden op: 09 nov 2011, 15:45
Re: Ervaringen Federal FZ-201 semi-slick?
@andre, de DMACK's zitten in dezelfde price range als de Toyo's.
http://www.rallybanden.com/a-24555258/d ... 225-45r17/" onclick="window.open(this.href);return false;
@Tristan, mijn auto weegt race-ready zo'n 1300 KG dus dit verklaard het wel, een wedstrijd E30 weegt al vlug een paar honderd minder.
@Roy RS, waar zie jij die gebruikte set R888's te koop staan dan?
In mijn maat 225-45-17 moet ik voor de R888's minimaal 200 euro p/st neerleggen, ik ben gewend niet meer als 110 euro per band te betalen voor de Federal 595 R-SR en de FZ-201 kost ongeveer een 140 euro. Mijn leverancier kan de 595 R-SR's momenteel even niet leveren maar de FZ-201 is wel op voorraad, vandaar mijn vraag hier.
@Hielke, speciaal voor jou zijn de levensbedreigende dwarsscheuren overlangs er nu af fabriek ingevulkaniseerd, dit speciaal om de oude vertrouwde Federal-look te behouden (de Marketing afdeling van Federal heeft hier geen moment over getwijfeld, dit was wat hen betreft zelfs een vereiste ).
http://www.rallybanden.com/a-24555258/d ... 225-45r17/" onclick="window.open(this.href);return false;
@Tristan, mijn auto weegt race-ready zo'n 1300 KG dus dit verklaard het wel, een wedstrijd E30 weegt al vlug een paar honderd minder.
@Roy RS, waar zie jij die gebruikte set R888's te koop staan dan?
In mijn maat 225-45-17 moet ik voor de R888's minimaal 200 euro p/st neerleggen, ik ben gewend niet meer als 110 euro per band te betalen voor de Federal 595 R-SR en de FZ-201 kost ongeveer een 140 euro. Mijn leverancier kan de 595 R-SR's momenteel even niet leveren maar de FZ-201 is wel op voorraad, vandaar mijn vraag hier.
@Hielke, speciaal voor jou zijn de levensbedreigende dwarsscheuren overlangs er nu af fabriek ingevulkaniseerd, dit speciaal om de oude vertrouwde Federal-look te behouden (de Marketing afdeling van Federal heeft hier geen moment over getwijfeld, dit was wat hen betreft zelfs een vereiste ).
- Hielke
- Berichten: 11441
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: Ervaringen Federal FZ-201 semi-slick?
Super! Teveel veranderingen in deze roerige tijden trek ik niet.
-
- Berichten: 11233
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
Re: Ervaringen Federal FZ-201 semi-slick?
Nee hanske. Die link is voor de rally uitvoering. Ze hebben ook trackday types. Prijs weet ik niet even verder zoeken.
- PD power
- Berichten: 1967
- Lid geworden op: 03 sep 2006, 19:53
- Locatie: Coevorden
- Contacteer:
Re: Ervaringen Federal FZ-201 semi-slick?
Stap binnekort ook over op Federal 595 R-SR's, veel meer waar voor je geld dan de 888, gaat mij toch niet om de laatste seconde.
Tonnie rijdt er nu al een paar trackdays op, met weinig slijtage en geen problemen, en dat bijna voor het halve geld van een Toyo.
De 201"s zijn er niet in mijn maat.
Tonnie rijdt er nu al een paar trackdays op, met weinig slijtage en geen problemen, en dat bijna voor het halve geld van een Toyo.
De 201"s zijn er niet in mijn maat.
- ThomasGTT
- Berichten: 353
- Lid geworden op: 10 aug 2009, 11:46
Re: Ervaringen Federal FZ-201 semi-slick?
Via die rallybanden site staan er ook Indy Sport semi slicks (205/50/15) te koop voor 99 euro in de btw.
Iemand daar ervaring mee?
Iemand daar ervaring mee?
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Ervaringen Federal FZ-201 semi-slick?
zien er wel heel grippy uit...
iemand zei dit over die banden
edit...hm, als je dit dan leest dan is het weer het omgekeerde tov de RS-R ??
http://gomadmotors.wordpress.com/2012/0 ... emi-slick/" onclick="window.open(this.href);return false;
iemand zei dit over die banden
zag net ook een video eerst met de rs-r en later met die FZ-201 banden, auto leek ook wat stiller te wordenI tried all the semi slick tires on the market. The FZ-201 is not only the best it's a revolution.
edit...hm, als je dit dan leest dan is het weer het omgekeerde tov de RS-R ??
http://gomadmotors.wordpress.com/2012/0 ... emi-slick/" onclick="window.open(this.href);return false;
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Ervaringen Federal FZ-201 semi-slick?
lees trouwens ook dat er 21 types zijn, lijken wel wat op die dunlops?
1 en 2Federal's FZ-201 and FZ-202 semi slick R Spec Tyre has been approved for Production Car Racing in Australia by The Confederation Of Australian Motorsport [CAMS] under the auspices of the Federation International de I' Automobiles [FIA] whose objective is to promote safety in Motorsport in Australia.
- Jesper
- Berichten: 822
- Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
- Auto: BMW M135i
Re: Ervaringen Federal FZ-201 semi-slick?
Die 2e lijkt veel op de Hankooks die wij gebruiken.
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: Ervaringen Federal FZ-201 semi-slick?
Hankook Z221 idd, viel me ook al op.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Ervaringen Federal FZ-201 semi-slick?
hier trouwens iemand die beide RS-R en de 01 heeft getest?daNpy schreef:Hankook Z221 idd, viel me ook al op.
http://www.oponeo.co.uk/tyre-article/ty ... n-practice" onclick="window.open(this.href);return false;
hier ook nog wat info
http://www.pro-track.de/index.php?cat=c ... TYRES.html" onclick="window.open(this.href);return false;
edit, idd mannen, daar lijken ze veel op
-
- Berichten: 5285
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Re: Ervaringen Federal FZ-201 semi-slick?
Om even terug te komen op de 595 rs-r. Kan iemand mij een zo objectief mogelijk verdict geven over deze band? Ik heb zelf weinig zin om 40+ pagina's aan kift door te spitten in het officiele 595 rs-r topic waar mensen die uberhaupt de band nooit getest of zelfs gezien hebben hun mening ventileren.
Dus ervaringen, wie wil ze delen? Dat de 595 rs-r stukken beter presteert op een droge baan dan eender welke premium straatband geloof ik wel. Het is mij meer te doen om:
-Rijeigenschappen in natte condities. Hoe presteert de band bij opstaand water? ik rij nog wel eens over de openbare weg met de M5, zodoende.
- Slijtage? Is de band even slijtvast als je gemiddelde premium straatband of slijt de rs-r stukken sneller?
- Feedback. Geeft de band duidelijk de gripgrens aan?
Last but not least. Bepaalde 595 rs-r's hadden last van de scheuren in het bandoppervlakte. Is dit ooit geescaleerd bij een gebruiker of heeft het geleid tot een ongeluk c.q. schade? Ik kan mij herinneren dat de druk in de band leidend was voor het wel of niet ontstaan van de mogelijk scheuren. Is dit correct of is dit kolder? Indien correct, wat is de aanbevolen xBar?
Onthoudt u zich aub van het maken van irrelevante opmerkingen over de rs-r. Ik ben louter opzoek naar ervaringen.
Dus ervaringen, wie wil ze delen? Dat de 595 rs-r stukken beter presteert op een droge baan dan eender welke premium straatband geloof ik wel. Het is mij meer te doen om:
-Rijeigenschappen in natte condities. Hoe presteert de band bij opstaand water? ik rij nog wel eens over de openbare weg met de M5, zodoende.
- Slijtage? Is de band even slijtvast als je gemiddelde premium straatband of slijt de rs-r stukken sneller?
- Feedback. Geeft de band duidelijk de gripgrens aan?
Last but not least. Bepaalde 595 rs-r's hadden last van de scheuren in het bandoppervlakte. Is dit ooit geescaleerd bij een gebruiker of heeft het geleid tot een ongeluk c.q. schade? Ik kan mij herinneren dat de druk in de band leidend was voor het wel of niet ontstaan van de mogelijk scheuren. Is dit correct of is dit kolder? Indien correct, wat is de aanbevolen xBar?
Onthoudt u zich aub van het maken van irrelevante opmerkingen over de rs-r. Ik ben louter opzoek naar ervaringen.
- Jesper
- Berichten: 822
- Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
- Auto: BMW M135i
Re: Ervaringen Federal FZ-201 semi-slick?
HSR schreef:Om even terug te komen op de 595 rs-r. Kan iemand mij een zo objectief mogelijk verdict geven over deze band? Ik heb zelf weinig zin om 40+ pagina's aan kift door te spitten in het officiele 595 rs-r topic waar mensen die uberhaupt de band nooit getest of zelfs gezien hebben hun mening ventileren.
Dus ervaringen, wie wil ze delen? Dat de 595 rs-r stukken beter presteert op een droge baan dan eender welke premium straatband geloof ik wel. Het is mij meer te doen om:
-Rijeigenschappen in natte condities. Hoe presteert de band bij opstaand water? ik rij nog wel eens over de openbare weg met de M5, zodoende.
Rijeigenschappen onder natte omstandigheden uitstekend. De Federals hebben ook meer en dieper profiel dan andere semi's. Onze eerste ronden met deze band waren op een nat Spa en de band verbaasde ons toen enorm (in positieve zin)
- Slijtage? Is de band even slijtvast als je gemiddelde premium straatband of slijt de rs-r stukken sneller?
Nog niet in droge omstandigheden met normale straatbanden gereden onder de racer, dus wat dat betreft heb ik geen vergelijkingsmateriaal. In ieder geval is de slijtage van de Federal minder dan van andere (echte) semi's.
- Feedback. Geeft de band duidelijk de gripgrens aan?
De Federal is goed op de grens te rijden. Komt in ieder geval niet in één keer onverwachts omzetten. Ik vind ze zelf voorspelbaarder dan bijvoorbeeld een r888. Gripniveau is wel minder dan dat van een echte semi
Last but not least. Bepaalde 595 rs-r's hadden last van de scheuren in het bandoppervlakte. Is dit ooit geescaleerd bij een gebruiker of heeft het geleid tot een ongeluk c.q. schade? Ik kan mij herinneren dat de druk in de band leidend was voor het wel of niet ontstaan van de mogelijk scheuren. Is dit correct of is dit kolder? Indien correct, wat is de aanbevolen xBar?
Dat van die druk is onzin. Ze hadden het allemaal, ik weet niet of ze dit nu nog steeds hebben. Wij hebben iets meer dan een seizoen op een setje gereden en de scheuren zijn nooit echt extreem geworden. De ideale druk zul je zelf moeten voelen, voor ons was dit +/- 2.2 bar als de band warm was.
Onthoudt u zich aub van het maken van irrelevante opmerkingen over de rs-r. Ik ben louter opzoek naar ervaringen.
- Hielke
- Berichten: 11441
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: Ervaringen Federal FZ-201 semi-slick?
Bij mij is het in ieder geval behoorlijk geëscaleerd. Gelukkig heeft het niet tot ongelukken geleid.HSR schreef: Last but not least. Bepaalde 595 rs-r's hadden last van de scheuren in het bandoppervlakte. Is dit ooit geescaleerd bij een gebruiker of heeft het geleid tot een ongeluk c.q. schade?
- Mark 320iS
- Berichten: 2700
- Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23
Re: Ervaringen Federal FZ-201 semi-slick?
Even in aanvulling op de post van Jesper (we delen onze auto).GTRene schreef:hier trouwens iemand die beide RS-R en de 01 heeft getest?daNpy schreef:Hankook Z221 idd, viel me ook al op.
http://www.oponeo.co.uk/tyre-article/ty ... n-practice" onclick="window.open(this.href);return false;
hier ook nog wat info
http://www.pro-track.de/index.php?cat=c ... TYRES.html" onclick="window.open(this.href);return false;
edit, idd mannen, daar lijken ze veel op
Ja, wij hebben op de r888, 595rs-r en de hankook z221 gereden. De Hankook's zitten er nu op. De Toyo's hebben we alweer 3 jaar geleden voor het laatst op gereden dus dat vergelijk is wat moeilijk.
De Hankook's bevallen ons uitstekend, maar het is ook weer een hele andere prijsklasse dan de 595rs-r. De Hankooks hebben een stuk meer grip dan de rs-r's en in mijn beleving ook dan de r888. Ze hebben een fijn grensbereik, de auto wordt niet listig op de grens oid. Ze zijn best wel slijtvast, beter dan de Toyo's, daarnaast smeren ze een stuk minder. Voor de prijs vind ik de rs-r echt wel een goede band.
@Hanske,
Wij hebben er nog twee als ik me niet vergis, met nog redelijk wat profiel, als je wilt kun je ze voor weinig ophalen.
- Roy RS
- Berichten: 4924
- Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01
Re: Ervaringen Federal FZ-201 semi-slick?
de set die ik bedoelde was 15 inch, heb je niets aan dus helaas
- Jesper
- Berichten: 822
- Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
- Auto: BMW M135i
Re: Ervaringen Federal FZ-201 semi-slick?
Idd wij hebben er nog 2 liggen. Bij interesse laat maar wat weten.Mark 320iS schreef: @Hanske,
Wij hebben er nog twee als ik me niet vergis, met nog redelijk wat profiel, als je wilt kun je ze voor weinig ophalen.
-
- Berichten: 1019
- Lid geworden op: 09 nov 2011, 15:45
Re: Ervaringen Federal FZ-201 semi-slick?
Edit; reactie via PM verstuurd.Jesper schreef:Idd wij hebben er nog 2 liggen. Bij interesse laat maar wat weten.Mark 320iS schreef: @Hanske,
Wij hebben er nog twee als ik me niet vergis, met nog redelijk wat profiel, als je wilt kun je ze voor weinig ophalen.
Laatst gewijzigd door hanske op 30 mar 2013, 18:48, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1019
- Lid geworden op: 09 nov 2011, 15:45
Re: Ervaringen Federal FZ-201 semi-slick?
Beide heren PM.
- Mark 320iS
- Berichten: 2700
- Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23
Re: Ervaringen Federal FZ-201 semi-slick?
PM terug
Was even vergeten om te reageren.
Was even vergeten om te reageren.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Kadett en 3 gasten