Ervaringen Federal FZ-201 semi-slick?
-
- Berichten: 5284
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Re: Ervaringen Federal FZ-201 semi-slick?
Bedankt voor de review, Jesper. Ik denk dat ik ze maar gewoon bestel.
- jos_br
- Berichten: 2253
- Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
- Locatie: Dieverbrug
- Contacteer:
Re: Ervaringen Federal FZ-201 semi-slick?
Ik wil de FZ-201 ook weleens proberen, had echter vernomen dat deze in de maat 225/40r18 over een maand ongeveer beschikbaar zijn. Ik heb nu de Hankook Z221 eronder en die bevallen zeker voor trackday's bijzonder goed. Bij de andere Golf V hebben we de Federal 595rs-r eronder. Deze hebben nu twee volle dagen eronder gezeten waarvan er een gesloopt is door een remactie nadat het fusee afgebroken bleek. Foto's van de Federal 595rs-r die ook met zeer lage buitentemperaturen gebruikt zijn,
Binnenzijde,
Jos.
Binnenzijde,
Jos.
- PD power
- Berichten: 1967
- Lid geworden op: 03 sep 2006, 19:53
- Locatie: Coevorden
- Contacteer:
Re: Ervaringen Federal FZ-201 semi-slick?
Kortom een mooie band.
- Luc B
- Berichten: 1404
- Lid geworden op: 23 jun 2008, 09:31
-
- Berichten: 11233
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
Re: Ervaringen Federal FZ-201 semi-slick?
Semi zoals r888 of slicks maken racen en trackday s duur.
De nieuwe uhp banden die ook geschikt zijn voor trackday s en via de reguliere banden handel te koop zijn is de mooiste optie.
Als ik zelf een race cup zou organiseren bleef ik ver weg van slicks en semi slicks. Banden en inschrijfgeld maken racen in mijn ogen vaak te duur en zonder sponsering bijna onbetaalbaar.
Meeste raceklasse heb je minimaal 2 sets nodig dat is ca 1500 per set. Inschrijf ca 1350 euro. Is al 4350 euro dan doe je nog niks.
Wat boeit het als je 3 seconden trager bent per ronde. Als het voor iedereen gelijk is. Banden als de federal 595RSR is bijv een mooie optie. Hoop dat er snel meer van dit soort Uhp banden komen.
De nieuwe uhp banden die ook geschikt zijn voor trackday s en via de reguliere banden handel te koop zijn is de mooiste optie.
Als ik zelf een race cup zou organiseren bleef ik ver weg van slicks en semi slicks. Banden en inschrijfgeld maken racen in mijn ogen vaak te duur en zonder sponsering bijna onbetaalbaar.
Meeste raceklasse heb je minimaal 2 sets nodig dat is ca 1500 per set. Inschrijf ca 1350 euro. Is al 4350 euro dan doe je nog niks.
Wat boeit het als je 3 seconden trager bent per ronde. Als het voor iedereen gelijk is. Banden als de federal 595RSR is bijv een mooie optie. Hoop dat er snel meer van dit soort Uhp banden komen.
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: Ervaringen Federal FZ-201 semi-slick?
Wij rijden in de Ooperon 325i cup al jaren met R888. Een goede semi die niet smeert en vrij constant is. Nieuw geven ze even een piek en daarna blijven ze lang vlak. Bandspanning is erg belangrijk en gemiddeld rijden wij ze in 4 uur op (racepace). Maar ze zijn erg duur en voor trackdays lijkt de Federal 595RSR een betere optie.
De Federal FZ - 201 moet de semi slick zijn dus meer grip dan de 595RSR. Ik zou ze gewoon gaan proberen.
De Federal FZ - 201 moet de semi slick zijn dus meer grip dan de 595RSR. Ik zou ze gewoon gaan proberen.
- Emiel
- Berichten: 3868
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: Ervaringen Federal FZ-201 semi-slick?
Ben toch benieuwd hoe de AD08, RS595, RE050A etc. het allemaal tegen elkaar doen onder verschillende wagens.
-
OnlineKasteel
- Berichten: 5282
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
- Contacteer:
Re: Ervaringen Federal FZ-201 semi-slick?
Lastig te zeggen/testen Emiel, er zijn zoveel verschillende parameters. Volgens mij is er al een hoop geschreven door mensen met verschillende ervaringen.
Ikzelf reed op het einde ook meer met uhp op de baan, slijtage was te overzien, geen gewissel, geen droog-nat wissel, geen 3 sets velgen (1 set uhp, 1 set drift/winter). Punt is wel dat je een uhp/straatband moet vinden die je abuse op de baan aankan, anders kan de kosten-wijs alsnog beter voor semi's gaan.
Hangt dus beetje af met wat voor auto ie gaat rijden/wat de totaal inzet hiervan is.
Ikzelf reed op het einde ook meer met uhp op de baan, slijtage was te overzien, geen gewissel, geen droog-nat wissel, geen 3 sets velgen (1 set uhp, 1 set drift/winter). Punt is wel dat je een uhp/straatband moet vinden die je abuse op de baan aankan, anders kan de kosten-wijs alsnog beter voor semi's gaan.
Hangt dus beetje af met wat voor auto ie gaat rijden/wat de totaal inzet hiervan is.
- Luc B
- Berichten: 1404
- Lid geworden op: 23 jun 2008, 09:31
Re: Ervaringen Federal FZ-201 semi-slick?
Als ik zo'n FZ201 dagelijks rij met soms trackday tussendoor, wat zou ik ongeveer als bandenspanning moeten doen ? (Bmw e36)
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: Ervaringen Federal FZ-201 semi-slick?
Een spanning waarbij ze recht afslijten
- Jesper
- Berichten: 822
- Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
- Auto: BMW M135i
Re: Ervaringen Federal FZ-201 semi-slick?
Ik zou nooit met semi's dagelijks willen rijden. Ten eerste zonde van de centen en ten tweede zou ik gek worden van de herrie...
- Hielke
- Berichten: 11440
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: Ervaringen Federal FZ-201 semi-slick?
2,6 seconden verschil tussen een normale Michelin en de Federal FZ-201 semislick. Zet er een echt sportieve Michelin, Bridgestone, Pirelli of Dunlop straatband onder en het verschil verdwijnt helemaal. Voor de snelle rondetijden en de prijzen hoef je die semi's niet te nemen.Luc B schreef:
- Emiel
- Berichten: 3868
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: Ervaringen Federal FZ-201 semi-slick?
Klopt helemaal Kasteel. Er zijn enorm veel factoren. 1 grote ervan is toch wel gewicht vermoed ik.
Waar veel mensen klagen over smeren van de banden, heb ik daar met de Lotus weinig last van.
Ik zelf heb de afweging genomen om duurdere schokdempers aan te schaffen in de hoop daarmee de UHP band wat meer rust te geven om zijn werk te doen. Daarnaast doe ik zelf de auto uitlijnen ieder jaar inclusief dit jaar bumpsteer zowel voor als achter afstellen (komende weken)
Ik hoop dat goed onderstel en enigzinsgoed afgesteld onderstel genoeg geeft om de semi slicks te kunnen laten voor wat het is. De smiles-per-miles moet wel smile blijven en niet pijn in de portomoniks. Het is een fun dag/track day, geen wedstrijd.
Misschien is de stap van UHP band naar full slick stuk interresanter, maar dan word het wel een echte circuit auto en niet echt straat meer ( andere uitlijning, sterker onderstel, hardere veren, etc. )
Moet wel eens gaan kijken of de RSR595 of de AD08 beter is als de RE050A onder mijn auto.
Luc B : Mooie video
Waar veel mensen klagen over smeren van de banden, heb ik daar met de Lotus weinig last van.
Ik zelf heb de afweging genomen om duurdere schokdempers aan te schaffen in de hoop daarmee de UHP band wat meer rust te geven om zijn werk te doen. Daarnaast doe ik zelf de auto uitlijnen ieder jaar inclusief dit jaar bumpsteer zowel voor als achter afstellen (komende weken)
Ik hoop dat goed onderstel en enigzinsgoed afgesteld onderstel genoeg geeft om de semi slicks te kunnen laten voor wat het is. De smiles-per-miles moet wel smile blijven en niet pijn in de portomoniks. Het is een fun dag/track day, geen wedstrijd.
Misschien is de stap van UHP band naar full slick stuk interresanter, maar dan word het wel een echte circuit auto en niet echt straat meer ( andere uitlijning, sterker onderstel, hardere veren, etc. )
Moet wel eens gaan kijken of de RSR595 of de AD08 beter is als de RE050A onder mijn auto.
Luc B : Mooie video
- PD power
- Berichten: 1967
- Lid geworden op: 03 sep 2006, 19:53
- Locatie: Coevorden
- Contacteer:
Re: Ervaringen Federal FZ-201 semi-slick?
Hielke schreef:2,6 seconden verschil tussen een normale Michelin en de Federal FZ-201 semislick. Zet er een echt sportieve Michelin, Bridgestone, Pirelli of Dunlop straatband onder en het verschil verdwijnt helemaal. Voor de snelle rondetijden en de prijzen hoef je die semi's niet te nemen.Luc B schreef:
Pfff, wordt je niet een keer moe van jezelf, je doet toch helemaal niks.....
- Tim N
- Berichten: 7749
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: Ervaringen Federal FZ-201 semi-slick?
Op schrift wat velen dachten
-
- Berichten: 11233
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
Re: Ervaringen Federal FZ-201 semi-slick?
Vandaag op assen een 2.01 op michelin PS2 met de 1M. Met deze kou ging dat prima. Pilot super sport misschien net onder de 2 minuten als de PS2 versleten zijn.
- Hielke
- Berichten: 11440
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: Ervaringen Federal FZ-201 semi-slick?
PD-tje, dat jij in dit FZ-201 topic de behoefte hebt om te melden dag je traag bent en daarom maar hebt besloten 595 RSR's te nemen vind ik dikke prima.
Maar dat je lullig reageert op mijn ON TOPIC reactie op die informatieve video waarin de FZ-201 getest wordt snap ik dan weer minder.
Maar dat je lullig reageert op mijn ON TOPIC reactie op die informatieve video waarin de FZ-201 getest wordt snap ik dan weer minder.
- Luc B
- Berichten: 1404
- Lid geworden op: 23 jun 2008, 09:31
Re: Ervaringen Federal FZ-201 semi-slick?
Hielke schreef:PD-tje, dat jij in dit FZ-201 topic de behoefte hebt om te melden dag je traag bent en daarom maar hebt besloten 595 RSR's te nemen vind ik dikke prima.
Maar dat je lullig reageert op mijn ON TOPIC reactie op die informatieve video waarin de FZ-201 getest wordt snap ik dan weer minder.
-
OnlineFabian
- Berichten: 7026
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
- Contacteer:
Re: Ervaringen Federal FZ-201 semi-slick?
Zo informatief is die video toch niet, ze rijden met verschillende bandenmaten?! 16 inch en 17 inch?
- Luc B
- Berichten: 1404
- Lid geworden op: 23 jun 2008, 09:31
Re: Ervaringen Federal FZ-201 semi-slick?
Dan is het toch even zo informatief ? Een 16 inch huis tuin en keuken michelin is slechts een fractie langzamer als een federal semi slick. Maar maakt dat de michelin zo goed of de federal ruk ?Fabian schreef:Zo informatief is die video toch niet, ze rijden met verschillende bandenmaten?! 16 inch en 17 inch?
- Hielke
- Berichten: 11440
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: Ervaringen Federal FZ-201 semi-slick?
En behalve de lagere en daardoor stijvere 45 wang van de FZ-201 is de rolomtrek van deze Federal ook nog kleiner tov van de Michelin. Bij gelijke maten was het verschil nog kleiner geweest.Luc B schreef:Dan is het toch even zo informatief ? Een 16 inch huis tuin en keuken michelin is slechts een fractie langzamer als een federal semi slick. Maar maakt dat de michelin zo goed of de federal ruk ?Fabian schreef:Zo informatief is die video toch niet, ze rijden met verschillende bandenmaten?! 16 inch en 17 inch?
Eerlijkheidshalve moet er gezegd worden dat afwijkende bandenmaat ook andere afwijkende variabelen aanduidt. Gewicht van velgen bijvoorbeeld.
-
OnlineLuco
- Berichten: 27886
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Ervaringen Federal FZ-201 semi-slick?
Je ziet dat die met de straatbanden gewoon harder loopt op het eerste rechte stuk, dus de kleinere rolomtrek van de semis lijkt op dat stuk al een nadeel.
-
- Berichten: 1820
- Lid geworden op: 14 jul 2011, 13:39
- Locatie: momenteel geen :/
Re: Ervaringen Federal FZ-201 semi-slick?
Enige jammere is, dat als je beetje band wilt dat ook circuit gebruik aankan in 19" en dan de maten 255 en 275 dat je toch echt naar duurdere banden kijkt als de michelin pilot sport cups en de R888 etc, de UHP banden vind je helaas niet in die maten (E46 M3) En 18" past niet op de mijne IVM de grote CSL remmen setup.
-
OnlineKasteel
- Berichten: 5282
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
- Contacteer:
Re: Ervaringen Federal FZ-201 semi-slick?
Nee klopt, voor een e46 m3 is bijna niks te vinden qua banden :D:D.Jeroen K. schreef:Enige jammere is, dat als je beetje band wilt dat ook circuit gebruik aankan in 19" en dan de maten 255 en 275 dat je toch echt naar duurdere banden kijkt als de michelin pilot sport cups en de R888 etc, de UHP banden vind je helaas niet in die maten (E46 M3) En 18" past niet op de mijne IVM de grote CSL remmen setup.
- PD power
- Berichten: 1967
- Lid geworden op: 03 sep 2006, 19:53
- Locatie: Coevorden
- Contacteer:
Re: Ervaringen Federal FZ-201 semi-slick?
Hielke schreef:PD-tje, dat jij in dit FZ-201 topic de behoefte hebt om te melden dag je traag bent en daarom maar hebt besloten 595 RSR's te nemen vind ik dikke prima.
Maar dat je lullig reageert op mijn ON TOPIC reactie op die informatieve video waarin de FZ-201 getest wordt snap ik dan weer minder.
Hielke, schijnbaar ken je me niet....."PD-tje" , je kunt alles van me zeggen, maar "tje" , maar goed het gaat er niet om of ik snel of traag ben, heb iig geen last van zelfoverschatting, het gaat mij erom, dat je elke keer doet of je de wijsheid in pacht hebt, en als er iets van federal verschijnt, wat geleverd wordt via Cees Klapband, dan moet je schijnbaar je persoonlijke aversie tegen Cees botvieren, wees een kerel ga een keer met Cees praten.
Daarnaast ben je toch niet in de markt voor dergelijke banden, want je rijdt toch nooit, ja 5 rondjes in een huurauto.
Filmpje zegt me weinig, elke auto is weer anders, dus zou het gewoon zelf willen proberen, dan pas kan ik er iets zinnigs van zeggen.
Want is zo'n band constant, of wordt snel minder (hangt ook van de rijder af natuurlijk)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Kasteel, Sabberjoch en 436 gasten