E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
- Martijn M
- Berichten: 3309
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
Moet prachtig zijn zo'n roadtrip!
- Martijn_bmw
- Berichten: 26870
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
Geweldige roadtrip ik heb iets vergelijkbaars 2x in de zomer gedaan met middernacht zon maar zo in de winter lijkt mij ook geweldig.
En die Z3M in die kleur… waanzinnig wat een auto!!
En die Z3M in die kleur… waanzinnig wat een auto!!
- Tomj
- Berichten: 766
- Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
- Locatie: Sint-Truiden
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
Dit "seizoen" is er nog niet veel gereden met de Z3M, deels omdat dat lek en de speling op de aandrijflijn turn-offs zijn voor mij.
Eind augustus gaan we ermee naar Hardemann om de speling nogmaals te bekijken, alles in de aandrijflijn buiten het diff is nieuw OEM BMW. Dus dan moet het aan het diff liggen lijkt me ( dat ze nog niet echt lang geleden hebben gereviseerd) Ik vermoed dat kroonwiel en pignon versleten zijn.
Voor dat koelvloeistoflek te verhelpen ga ik gewoon een nieuw onderblok steken denk ik, effe doorbijten maar dan zou het goed moeten zijn en heb ik wat reserveonderdelen erbij Momenteel heb ik prijs gevraagd bij H2motors in Overath, ze zitten niet "ver" van mijn deur en hebben alles in huis om de klus zelf te klaren. Ze hebben ook ervaring met oude M's, dus hopelijk komt dat goed. Andere kandidaten zijn meestal garages die eventueel freeswerk moeten uitbesteden en waar ik wellicht langer ga moeten wachten. Het doel is een nieuw onderblok te hebben voor eind september => oktober terug de stalling in. Ik neem aan dat het geen kwaad kan om een motor pas volgend jaar in te rijden.
De E36 bijft 1 raar mankement hebben: de benzinemeter staat altijd in het rood ( lampje brandt niet) en de temperatuurmeter staat vanaf koudstart direct in het rood ( ook zonder dat het lampje brandt) => beide lampjes gaat wel mee aan met de rest als je contact maakt maar gaan mee uit met de rest. De temperatuursensor is nieuw, de vlotter in de tank zag er goed uit, ik heb hem nog wat schoongemaakt.
Ik zie ook niets raar aan het instrumentencluster vanachter. Ik zie nergens duidelijke kabelbreuken. Dus die ga ik ook naar ergens moeten rijden waar ze iets van elektronica in oude auto's kennen. Ik heb het gevoel dat dat ook een lange zoektocht kan worden.
De E38 blijft gewoon rijden
Eind augustus gaan we ermee naar Hardemann om de speling nogmaals te bekijken, alles in de aandrijflijn buiten het diff is nieuw OEM BMW. Dus dan moet het aan het diff liggen lijkt me ( dat ze nog niet echt lang geleden hebben gereviseerd) Ik vermoed dat kroonwiel en pignon versleten zijn.
Voor dat koelvloeistoflek te verhelpen ga ik gewoon een nieuw onderblok steken denk ik, effe doorbijten maar dan zou het goed moeten zijn en heb ik wat reserveonderdelen erbij Momenteel heb ik prijs gevraagd bij H2motors in Overath, ze zitten niet "ver" van mijn deur en hebben alles in huis om de klus zelf te klaren. Ze hebben ook ervaring met oude M's, dus hopelijk komt dat goed. Andere kandidaten zijn meestal garages die eventueel freeswerk moeten uitbesteden en waar ik wellicht langer ga moeten wachten. Het doel is een nieuw onderblok te hebben voor eind september => oktober terug de stalling in. Ik neem aan dat het geen kwaad kan om een motor pas volgend jaar in te rijden.
De E36 bijft 1 raar mankement hebben: de benzinemeter staat altijd in het rood ( lampje brandt niet) en de temperatuurmeter staat vanaf koudstart direct in het rood ( ook zonder dat het lampje brandt) => beide lampjes gaat wel mee aan met de rest als je contact maakt maar gaan mee uit met de rest. De temperatuursensor is nieuw, de vlotter in de tank zag er goed uit, ik heb hem nog wat schoongemaakt.
Ik zie ook niets raar aan het instrumentencluster vanachter. Ik zie nergens duidelijke kabelbreuken. Dus die ga ik ook naar ergens moeten rijden waar ze iets van elektronica in oude auto's kennen. Ik heb het gevoel dat dat ook een lange zoektocht kan worden.
De E38 blijft gewoon rijden
- Bijlagen
-
- 41324636834_9f0d74ac32_h.jpg (780.45 KiB) 1638 keer bekeken
-
- Berichten: 271
- Lid geworden op: 03 dec 2018, 15:52
- Locatie: Vlaanderen
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
In mijn E30 ook problemen met de benzine en temperatuurmeter.
Benzine is bij mij corrosie of batterij'tje in de cluster (nieuwe in solderen)
Voor de temperatuur verdenk ik ook de sensor maar bij mijn motor (M42) zitten er 2 temperatuursensors, 1 stuurt signaal naar de ECU ander stuurt signaal naar de tellerbak.
Deze nu besteld en ga ik vervangen.
Aangezien ik 1 van de laatste E30's heb is er redelijk wat gelijkaardig met E36...
Misschien ben je hier iets mee...
Benzine is bij mij corrosie of batterij'tje in de cluster (nieuwe in solderen)
Voor de temperatuur verdenk ik ook de sensor maar bij mijn motor (M42) zitten er 2 temperatuursensors, 1 stuurt signaal naar de ECU ander stuurt signaal naar de tellerbak.
Deze nu besteld en ga ik vervangen.
Aangezien ik 1 van de laatste E30's heb is er redelijk wat gelijkaardig met E36...
Misschien ben je hier iets mee...
- Philipoo
- Berichten: 4167
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
Wat een gave auto is zo’n M coupe toch!
- Martijn_bmw
- Berichten: 26870
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
- Dimitri
- Berichten: 605
- Lid geworden op: 23 apr 2021, 15:00
- Auto: BMW 130i, BMW Z3 Coupe
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
M Coupe is echt pure kunst. Als je het aan mij vraagt is dat de moderne Ferrari 250 GTO. Zeker in het rood
Of Dakar Gelb!
Of Dakar Gelb!
-
- Berichten: 4319
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
Ik kan je evt helpen met je instrumenten cluster
-
- Berichten: 2940
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
- Tomj
- Berichten: 766
- Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
- Locatie: Sint-Truiden
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
Dubbelmassa vliegwiel/koppeling, Motorsteunen, baksteunen, nieuwe lange cardan met nieuwe flexdisc en centerlager ( allemaal OEM BMW), diffrevisie bij hardemann, nieuwe diffrubbers, volledig nieuwe subframeophanging met 2 ophangingspunten voor het diff, heel de achterbrug in de powerflex en nieuwe steekassen ( OEM BMW) En for shits en giggles ook eens een andere versnellingsbak gemonteerd.
Ik doe wel moeite om het op te lossen vind ik
Ik schat dat lijstje al op bijna 9000 EUR
- Martijn_bmw
- Berichten: 26870
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
Pfoeh das een beste investering ja, ze zeggen wel eens oude auto’s goede investering maar als je alles telt denk ik dat de echt winst op de waardestijging aardig teniet wordt gedaan door alle kosten die je moet maken om hem goed en rijdend te houden.
- Tomj
- Berichten: 766
- Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
- Locatie: Sint-Truiden
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
In mijn geval meer dan volledig tenietMartijn_bmw schreef: ↑14 aug 2022, 11:31 Pfoeh das een beste investering ja, ze zeggen wel eens oude auto’s goede investering maar als je alles telt denk ik dat de echt winst op de waardestijging aardig teniet wordt gedaan door alle kosten die je moet maken om hem goed en rijdend te houden.
De E36 is voorlopig wel meer waard dan ik erin heb zitten, de E38 is break even als je de reparaties van de schades niet meetelt
-
- Berichten: 1493
- Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
“gewone” massa geproduceerde auto’s zijn nooit een investering. Evt waarde stijging kan de kosten een beetje opvangen. Maar als je iets goed wil houden kost je dat altijd geld.
Gelimiteerde supercars, dat is een hele andere categorie.
Gelimiteerde supercars, dat is een hele andere categorie.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26870
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
Dat is idd wel een heel andere categorie, die hoeven vaak niet eens oud te worden om al te stijgen
-
- Berichten: 2940
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
Om eerlijk te zijn dacht ik, alles? yeah right.Tomj schreef: ↑14 aug 2022, 11:18 Dubbelmassa vliegwiel/koppeling, Motorsteunen, baksteunen, nieuwe lange cardan met nieuwe flexdisc en centerlager ( allemaal OEM BMW), diffrevisie bij hardemann, nieuwe diffrubbers, volledig nieuwe subframeophanging met 2 ophangingspunten voor het diff, heel de achterbrug in de powerflex en nieuwe steekassen ( OEM BMW) En for shits en giggles ook eens een andere versnellingsbak gemonteerd.
Ik doe wel moeite om het op te lossen vind ik
Ik schat dat lijstje al op bijna 9000 EUR
Je bent echt schokkend ( ) ver gegaan
Voegt tegelijkertijd wel toe aan het mysterie. Want wat kan het nu in vredesnaam nog zijn..
-
- Berichten: 4319
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
Hoeveel speling zit er eigenlijk op de aandrijflijn?
- Tomj
- Berichten: 766
- Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
- Locatie: Sint-Truiden
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
kroonwiel en pignon zijn nu echt wel de hoofdverdachteTLRS schreef: ↑14 aug 2022, 12:35Om eerlijk te zijn dacht ik, alles? yeah right.Tomj schreef: ↑14 aug 2022, 11:18 Dubbelmassa vliegwiel/koppeling, Motorsteunen, baksteunen, nieuwe lange cardan met nieuwe flexdisc en centerlager ( allemaal OEM BMW), diffrevisie bij hardemann, nieuwe diffrubbers, volledig nieuwe subframeophanging met 2 ophangingspunten voor het diff, heel de achterbrug in de powerflex en nieuwe steekassen ( OEM BMW) En for shits en giggles ook eens een andere versnellingsbak gemonteerd.
Ik doe wel moeite om het op te lossen vind ik
Ik schat dat lijstje al op bijna 9000 EUR
Je bent echt schokkend ( ) ver gegaan
Voegt tegelijkertijd wel toe aan het mysterie. Want wat kan het nu in vredesnaam nog zijn..
- Tomj
- Berichten: 766
- Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
- Locatie: Sint-Truiden
-
- Berichten: 4319
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
Hoeveel terugslag zit er dan op je ingaande tandwiel / kroonwiel van het differentieel? Met de auto in de lucht kun je overal mooi bij.
- Tomj
- Berichten: 766
- Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
- Locatie: Sint-Truiden
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
Klopt, maar ik kan hem hier thuis niet in de lucht zitten en het is al een jaar geleden dat ik er nog eens onder stond, dus ik herinner mij niet exact hoeveel het was. We zullen wel zien bij Hardemann
-
- Berichten: 4319
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
Bij een revisie stellen zij de speling weer op fabrieksniveau af imo geen speling dus.. maargoed wie weet… de universele koppeling kan ook kapot gaan maar die heb je al vv…
- Tomj
- Berichten: 766
- Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
- Locatie: Sint-Truiden
-
- Berichten: 2940
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
Heeft de rest van je ingrepen de speling verminderd of valt dat slecht vast te stellen met het mogelijke diff probleem?
- Tomj
- Berichten: 766
- Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
- Locatie: Sint-Truiden
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
Al de rest heeft nul komma nul veranderd, Ik heb destijds ( 2019 dacht ik) het diff ook gereviseerd omdat ik dacht dat de speling van daar kwam. Toen had ik al de motorsteunen, baksteunen, de steekassen, alle achterasrubbers, een andere versnellingsbak, en het dubbelmassavliegwiel ( Waar TEG de speling tussen oud en nieuw heeft vergeleken) al vervangen. Backlash is toen gecheckt. Daarna heb ik nog de cardan vervangen. Het diff maakt ook best veel "zingend" geluid als er geen load op staat, nu is dit wel in PU gelagerd en zit er vrij weinig isolatie in de koffer.
- Fabian
- Berichten: 7050
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD
In mijn Z3 QP (2.8) zat ook een (fabrieks)nieuw diff, en de rest ook vervangen (koppeling/vliegwiel/baksteunen/motorsteunen etc etc), maar zat altijd een kleine speling in. Ik wist dat het wel was, stoorde me er verder niet aan. Het (minimaal) zingende geluid had ik ook meteen nadat alles vervangen was door zwarte Powerflex. Dus komt gewoon beter door met de harde ophanging. Je zit er ook zo goed als bovenop natuurlijk....
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 5 gasten