E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 766
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Tomj » 16 aug 2022, 09:09

Fabian schreef: 16 aug 2022, 09:02
Tomj schreef: 16 aug 2022, 08:50
TLRS schreef: 15 aug 2022, 22:57 Heeft de rest van je ingrepen de speling verminderd of valt dat slecht vast te stellen met het mogelijke diff probleem?
Het diff maakt ook best veel "zingend" geluid als er geen load op staat, nu is dit wel in PU gelagerd en zit er vrij weinig isolatie in de koffer.
In mijn Z3 QP (2.8) zat ook een (fabrieks)nieuw diff, en de rest ook vervangen (koppeling/vliegwiel/baksteunen/motorsteunen etc etc), maar zat altijd een kleine speling in. Ik wist dat het wel was, stoorde me er verder niet aan. Het (minimaal) zingende geluid had ik ook meteen nadat alles vervangen was door zwarte Powerflex. Dus komt gewoon beter door met de harde ophanging. Je zit er ook zo goed als bovenop natuurlijk....
Wat er bij mij aan speling inzit kan ik echt niet klein meer noemen, echt een doffe "klak" bij het aanzetten. Als je deze auto nieuw kocht zou je dat niet accepteren denk ik. Ik heb nog een E36 325i met 180 000 km , daar zit ook een heel klein beetje speling op, stoort me totaal niet, in de Z3M word ik er gek van. Ik heb ook nog een E38 automaat, daar voel je uiteraard helemaal niets. Ook in vergelijking met andere Z3M's voelt de mijne "buiten spec" aan :)

Hetgeen mijn Z3M en jouw 2.8 wel gemeen hebben is de versnellingsbak, maar het lijkt me vreemd dat daar veel speling in gaat zitten. En in mijn geval dat die speling even slecht zou zijn op 2 versnellingsbakken.

Ik heb inmiddels ook geleerd om ermee te rijden op een manier dat het allemaal redelijk smooth gaat. Als ik een leek ermee laat rijden voelt het aan alsof de achterbrug gewoon los zit bij wijze van spreken.

Het zingende geluid stoort me ook niet echt, het was voor mij eerder een indicator dat de tandenwielen misschien niet helemaal correct op elkaar ingrijpen/ of versleten zijn.

HSR
Berichten: 5289
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door HSR » 16 aug 2022, 09:30

Je zegt dat je het diff hebt laten reviseren. Wat is er gereviseerd, weet je dat? Ik ga er vanuit dat een professioneel bedrijf gewoon het juiste gereedschap heeft om een differentieel naar fabrieksstandaard af te stellen zodat de speling binnen specificatie is.

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 766
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Tomj » 16 aug 2022, 09:35

HSR schreef: 16 aug 2022, 09:30 Je zegt dat je het diff hebt laten reviseren. Wat is er gereviseerd, weet je dat? Ik ga er vanuit dat een professioneel bedrijf gewoon het juiste gereedschap heeft om een differentieel naar fabrieksstandaard af te stellen zodat de speling binnen specificatie is.
Nieuwe lagers/ sperplaten/alles zuiver maken, en een modificatie aan de "ramp" van de sperklok om de sperwerking wat te optimaliseren.
Daarna terug gemonteerd en afgesteld. Een routineklus voor Hardemann, ik heb heel het process van A tot Z gevolgd. Lijkt me onwaarschijnlijk dat ze het verprutsen, maar het zijn ook maar mensen en de kans bestaat dat ze een fout maken, vandaar de dubbelcheck.
Misschien zit er speling op de spidergears en hebben ze dat niet nagekeken, who knows...

Misschien zit het verschil hem er zelfs maar in het feit dat mijne wel binnen spec staat qua backlash maar dat die helemaal aan de bovengrens zit?

Nu, moest het blijken dat het probleem in het diff zit dan zou Hardemann misschien niet goed hebben opgelet ( missen is menselijk, ik heb een goede indruk van het bedrijf en hun revisieprocess lijkt me op orde), maar ik ga niet vooruitlopen op de zaken. Ik wil het probleem gewoon oplossen.

HSR
Berichten: 5289
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door HSR » 16 aug 2022, 09:51

Heel moeilijk om een ordeel te vellen zo van achter de computer. Speling in de aandrijflijn is moeilijk te checken. Maar wanneer alles reeds nieuw is dan blijft het differentieel verdacht, of de montagerichting van de hardyschijf....

Het is niet aan mij om andermans werk te beoordelen maar ze hebben eens een E90 M3 afgeleverd die heftig vibreerde na het vervangen van het differentieel. Kwam volgens mij omdat ze de cardanas niet goed hadden uitgeklokt. Het is daarmee dat ik zou adviseren eens naar de hardyschijf te kijken.

Dit is een mooi filmpje over het systematisch nalopen van de aandrijflijn : https://www.youtube.com/watch?v=17hT_EoX1mM

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 766
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Tomj » 16 aug 2022, 09:56

HSR schreef: 16 aug 2022, 09:51 Heel moeilijk om een ordeel te vellen zo van achter de computer. Speling in de aandrijflijn is moeilijk te checken. Maar wanneer alles reeds nieuw is dan blijft het differentieel verdacht, of de montagerichting van de hardyschijf....

Het is niet aan mij om andermans werk te beoordelen maar ze hebben eens een E90 M3 afgeleverd die heftig vibreerde na het vervangen van het differentieel. Kwam volgens mij omdat ze de cardanas niet goed hadden uitgeklokt. Het is daarmee dat ik zou adviseren eens naar de hardyschijf te kijken.

Dit is een mooi filmpje over het systematisch nalopen van de aandrijflijn : https://www.youtube.com/watch?v=17hT_EoX1mM
Montage van de hardyshijf is inderdaad cruciaal, Ik heb het zelf gedaan en op de pijltjes gelet :)
interessante video, die had ik nog niet gezien, in een ander filmpje van hem zit de speling bij hem op de spider gears/ satteliet tandwielen.

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2855
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Jan Terwolde » 16 aug 2022, 10:22

Kan ook echt veel zijn die speling, heb ook wel eens gehad dat het door bouten kwam die niet goed vast meer zaten :blackeye: .
ff alle bouten van de aandrijflijn goed nalopen is goed om mee te beginnen in ieder geval..

HSR
Berichten: 5289
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door HSR » 16 aug 2022, 10:26

Als het dan aan het differentieel ligt vraag ik mij vooral af hoe het mogelijk is dat daar op zo'n korte tijd veel speling ontstaat. Ik heb meerdere BMW en Ford sperdifferentielen laten ombouwen naar o.a. ''drexler'' spec bij KMP en dat is nog nooit fout gegaan. Fabelhaftig goed gebouwde differentielen, voor wat het waard is :)

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 766
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Tomj » 16 aug 2022, 10:29

HSR schreef: 16 aug 2022, 10:26 Als het dan aan het differentieel ligt vraag ik mij vooral af hoe het mogelijk is dat daar op zo'n korte tijd veel speling ontstaat. Ik heb meerdere BMW en Ford sperdifferentielen laten ombouwen naar o.a. ''drexler'' spec bij KMP en dat is nog nooit fout gegaan. Fabelhaftig goed gebouwde differentielen, voor wat het waard is :)

Ik heb de speling altijd gehad, in het begin ( 10 jaar geleden) had hij nog meer speling, maar dat was omdat de tonrubbers van de achteras strontgaar waren.
Ik het diff laten reviseren en toen ook vermeld dat ik het deed omdat ik met speling zat, ik dacht toen ook dat het geen kwaad kon na 200 000 km gezien het een platensper is.

HSR
Berichten: 5289
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door HSR » 16 aug 2022, 10:41

Na een uitvoerige revisie moet zo'n differentieel zonder noemenswaardige speling afgeleverd worden toch? De differentieeltjes die ik heb laten reviseren waren soms wel 30 jaar oud en op hardware zoals kroon/pignon en splines van de steekassen heb ik nooit zware slijtage waargenomen. Maar goed, ook dat is vrij anekdotisch.

Over de video van de Z3 2.8. Dat is een Torsendifferentieel en die krijgen vaak vrij vroeg in hun leven al speling. Die van mij rammelt ook behoorlijk en is echt niet oud,helemaal wanneer je naar gereden kilometers kijkt. Jij hebt een platensper in de z3m toch?

Ik ga er vanuit dat het rubber in de deksel van goede kwaliteit is. Moeilijk om te bepalen wat er dan nog over blijft. De vloer van de Z3 is ook nog intact?

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 766
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Tomj » 16 aug 2022, 10:48

HSR schreef: 16 aug 2022, 10:41 Na een uitvoerige revisie moet zo'n differentieel zonder noemenswaardige speling afgeleverd worden toch? Ik ga er vanuit dat het rubber in de deksel van goede kwaliteit is. Moeilijk om te bepalen wat er dan nog over blijft. De vloer van de Z3 is ook nog intact?
Rubbers zijn vernieuwd door PU exemplaren, de vloer is op de meest degelijke manier verstevigd met de randy forbes kit:

Afbeelding

Z3M's hebben een platensper inderdaad

Na dat laatste filmpje dat jij hebt gepost begin ik meer en meer te neigen naar speling op de satelliet tandwielen of iets dergelijks.
Ik herinner me niet dat ze dat hebben nagekeken ( kan mis zijn natuurlijk). Ik verwacht inderdaad dat als ik het diff binnenbreng met klachten over speling dat ze een spelingsvrij diff afleveren. We zullen zien hoe het loopt. Ik geef ze het voordeel van de twijfel alleszins :)

HSR
Berichten: 5289
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door HSR » 16 aug 2022, 10:57

Zo, de auto is echt wel heel goed aangepakt. Chapeau.

Jammer dat het differentieel dan hinder geeft. Volgens mij moet Hardeman dit eenvoudig kunnen oplossen.

TLRS
Berichten: 2939
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door TLRS » 16 aug 2022, 11:29

Zou zoiets in het gaspedaal/gasklephuis/ecu kunnen (gaan) zitten? Want zo blijft er weinig meer over. En een nieuwe had het niet lijkt me.

Edit: heeft Bertikipedia onlangs niet gezegd dat voor een subframe ophanging rubber beter zijn? Iets met samendrukbaarheid van PU.

Je zou bijna een gopro onder de auto knopen..

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Bert ///M3 » 17 aug 2022, 08:37

Speling kan op een hoop dingen zitten. Als je motor/bak steunen af zijn krijg je speling. Hardyschijf kan stuk zijn en diff kan speling hebben op verschillende vlakken.

Bij mijn E36 3.2 met type 210 diff heb ik eens gehad dat de bouten die de diff carrier vast zetten losgelopen waren, dan heb je ook steeds een bonk met wegrijden.

Mijn E36 S54 met alu motor/bak steunen en nylon subframe bussen, originele diff bussen had 0 speling. Dan krijg je een hele directe reactie op het gaspedaal.

Op zich hebben type 188 diffs vrij massieve bussen in elk geval die van een E36 M3 dus als het aan je diff ligt zit het meestal binnenin.

Als je een zingend geluid krijgt staan meestal de tandwielen zelf te los.

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 766
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Tomj » 17 aug 2022, 09:46

^Vandaar dat ik dus denk dat het toch aan het diff ligt :)

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 766
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Tomj » 25 aug 2022, 17:37

Voor het gietporositeitsprobleem : geen nieuw blok meer te krijgen bij BMW, terug naar af.
Ik heb weinig zin om een tweedehands onderblok te kopen voor grof geld om er dan achter te komen dat het niet bruikbaar is.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26769
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Martijn_bmw » 25 aug 2022, 17:44

Tomj schreef: 25 aug 2022, 17:37 Voor het gietporositeitsprobleem : geen nieuw blok meer te krijgen bij BMW, terug naar af.
Ik heb weinig zin om een tweedehands onderblok te kopen voor grof geld om er dan achter te komen dat het niet bruikbaar is.
Zijn toch wel revisie bedrijven die zo’n blok met garantie kunnen leveren?

Ik ken bijvoorbeeld MMA in Amersfoort ik weet zeker dat ze dat kunnen alleen voor jou beetje uit de richting.

https://www.motorenrevisieamersfoort.nl ... n-diensten

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 766
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Tomj » 25 aug 2022, 18:57

Martijn_bmw schreef: 25 aug 2022, 17:44
Tomj schreef: 25 aug 2022, 17:37 Voor het gietporositeitsprobleem : geen nieuw blok meer te krijgen bij BMW, terug naar af.
Ik heb weinig zin om een tweedehands onderblok te kopen voor grof geld om er dan achter te komen dat het niet bruikbaar is.
Zijn toch wel revisie bedrijven die zo’n blok met garantie kunnen leveren?

Ik ken bijvoorbeeld MMA in Amersfoort ik weet zeker dat ze dat kunnen alleen voor jou beetje uit de richting.

https://www.motorenrevisieamersfoort.nl ... n-diensten
? dan moeten zij stock van onderblokken hebben, een hele motor vervangen is ook dik zonde.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26769
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Martijn_bmw » 25 aug 2022, 19:12

Tomj schreef: 25 aug 2022, 18:57
Martijn_bmw schreef: 25 aug 2022, 17:44
Tomj schreef: 25 aug 2022, 17:37 Voor het gietporositeitsprobleem : geen nieuw blok meer te krijgen bij BMW, terug naar af.
Ik heb weinig zin om een tweedehands onderblok te kopen voor grof geld om er dan achter te komen dat het niet bruikbaar is.
Zijn toch wel revisie bedrijven die zo’n blok met garantie kunnen leveren?

Ik ken bijvoorbeeld MMA in Amersfoort ik weet zeker dat ze dat kunnen alleen voor jou beetje uit de richting.

https://www.motorenrevisieamersfoort.nl ... n-diensten
? dan moeten zij stock van onderblokken hebben, een hele motor vervangen is ook dik zonde.
Onderblok kopen ze ergens reviseren ze en leveren ze met garantie.

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 766
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Tomj » 25 aug 2022, 19:31

Martijn_bmw schreef: 25 aug 2022, 19:12
Tomj schreef: 25 aug 2022, 18:57
Martijn_bmw schreef: 25 aug 2022, 17:44

Zijn toch wel revisie bedrijven die zo’n blok met garantie kunnen leveren?

Ik ken bijvoorbeeld MMA in Amersfoort ik weet zeker dat ze dat kunnen alleen voor jou beetje uit de richting.

https://www.motorenrevisieamersfoort.nl ... n-diensten
? dan moeten zij stock van onderblokken hebben, een hele motor vervangen is ook dik zonde.
Onderblok kopen ze ergens reviseren ze en leveren ze met garantie.
Kost waarschijnlijk meer dan een nieuwe toen je ze nog kon krijgen :D

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26769
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Martijn_bmw » 25 aug 2022, 20:55

^^ dat zou kunnen heb ik geen gevoel bij… maarja nieuw is niet meer en als dit wel kan, beter duur dan niet te koop zeggen ze dan :)

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1097
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Marc Sierra » 26 aug 2022, 09:58

Wat betreft de speling op het diff, kan je niet voelen waar de speling precies zit?

Bij mijn Sierra heb ik ook speling op het diff zitten en ik ben er eigenlijk 100% zeker van dat dit op de satelietwielen zit. Als ik de ingaande flens heen en weer draai en een flens naar een van de aandrijfassen vast hou voel ik geen speling, dus dan lijkt het niet op het kroonwiel/pignon te zitten. Maar als ik de ene aandrijfas vast hou en de andere as heen en weer draai voel ik dat er wel speling op zit, en dat kan niet anders dan van de satelietwielen komen.

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 766
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Tomj » 26 aug 2022, 10:16

Marc Sierra schreef: 26 aug 2022, 09:58 Wat betreft de speling op het diff, kan je niet voelen waar de speling precies zit?

Bij mijn Sierra heb ik ook speling op het diff zitten en ik ben er eigenlijk 100% zeker van dat dit op de satelietwielen zit. Als ik de ingaande flens heen en weer draai en een flens naar een van de aandrijfassen vast hou voel ik geen speling, dus dan lijkt het niet op het kroonwiel/pignon te zitten. Maar als ik de ene aandrijfas vast hou en de andere as heen en weer draai voel ik dat er wel speling op zit, en dat kan niet anders dan van de satelietwielen komen.

Dat ga ik straks eens proberen :)

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 766
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Tomj » 30 aug 2022, 13:15

Tomj schreef: 26 aug 2022, 10:16
Marc Sierra schreef: 26 aug 2022, 09:58 Wat betreft de speling op het diff, kan je niet voelen waar de speling precies zit?

Bij mijn Sierra heb ik ook speling op het diff zitten en ik ben er eigenlijk 100% zeker van dat dit op de satelietwielen zit. Als ik de ingaande flens heen en weer draai en een flens naar een van de aandrijfassen vast hou voel ik geen speling, dus dan lijkt het niet op het kroonwiel/pignon te zitten. Maar als ik de ene aandrijfas vast hou en de andere as heen en weer draai voel ik dat er wel speling op zit, en dat kan niet anders dan van de satelietwielen komen.

Dat ga ik straks eens proberen :)
Hier zat wel speling op, morgen het verdict van Hardemann afwachten.

H2motors wilt mijn onderblok probleem alvast niet oplossen zonder de kop nog eens te reviseren, omdat ze er garantie op moeten/willen geven. En ik ben niet vies van een onderdeeltje te vervangen, maar terug een kop reviseren die 20 000 km geleden reeds gedaan is is wel teveel van de zotte. Dus daar moeten we andere oplossingen zoeken.

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 766
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Tomj » 31 aug 2022, 21:59

Verdict Hardemann, alle "spelingen" binnen tolerantie, we hebben het diff voor de zekerheid opengedaan en alles nagekeken, en effectief, alles was strak. De speling die ik voelde aan de uitgaande assen is normaal, zelfs minder dan de meeste ZF sperren. Deze speling heeft betrekking op de spanning op de satteliettandwielen, dat heb ik ook kunnen voelen aangezien ze daar wel een sperretje op stock hebben liggen. Backlash op 0.13 MM binnen tolerantie. Zoals anderen ook reeds geopperd hebben werd er mij ook verteld gezien heel de achteras zo strak gelagerd is ( polyurethaan, versterkte "dubbeloor" diffophanging) dat welke speling dan ook veel harder merkbaar is in de auto. Wat ik ook wel kan geloven uiteraard. Wederom prima service en uitleg bij Hardemann

Volgende verdachte om te checken die ook reeds werd vervangen: dubbelmassavliegwiel :D
Voor het gietporositeits debacle denk ik nu toch meer richting een oplossing met de vriesstop loshalen/ blok zelf uitbouwen/ zelf naar een lasser gaan.
In de loop van de komende weken gaat hij toch terug op stal.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22261
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: E36/8 Z3M / E38 728iAg / E36 325i 5MT LSD

Bericht door Niels » 01 sep 2022, 00:57

Iig weer iets om gerust op te zijn dan. Ik zou het blok ook zelf uitbouwen en dan een kaal onderblok zoeken of anders een kaal onderblok aanbieden om te laten repareren. Er kan een hoop maar niet als zo'n ding inclusief vloeistoffen en/of vettigheid in een auto zit.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ArjanS, Bjeffindividual, CRZ, Jaws, jopie95, jos_br, Kasteel, KoenM, L5S1, Mark, Thomas H, Tom V, Vanreijmersdal, zegmaarboris en 22 gasten