Het algemene klustopic :-)

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39691
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door Arthur » 08 mar 2023, 16:45

Je ziet wel onder welke naam er advies gegeven wordt? :tooth:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31175
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door JP » 08 mar 2023, 16:48

Boonstra uit Heerenveen, dan moet het wel goed zijn......

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39691
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door Arthur » 08 mar 2023, 16:52

Ja, die moet je niet tegen de haren instrijken :mrgreen:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31175
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door JP » 08 mar 2023, 16:54

Je bent weer haarscherp, Arthur :tooth:

Online
Eric Z
Berichten: 3974
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door Eric Z » 08 mar 2023, 20:06

Asbest loopt via de arbeidsinspectie toch? Dus misschien daar eens bij informeren hoe en wat.

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6136
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door EvdP » 08 mar 2023, 20:23


Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8887
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door Joop » 09 mar 2023, 06:15

Eric Z schreef: 08 mar 2023, 20:06 Asbest loopt via de arbeidsinspectie toch? Dus misschien daar eens bij informeren hoe en wat.
De arbeidsinspectie doet niets bij particulieren. Gewoon melden bij de gemeente balie milieu en bouwen.

De belangrijkste reden van bijv. die grens bij 35m2 bij particulieren is dat ze de afvalstromen beter kunnen monitoren op de vuilstort. In de praktijk komt het vaak minder nauw qua weghalen. Zolang je het maar niet staat te verzagen kan er relatief weinig gebeuren.
Uiteraard wel beter voor een ieder om het in ieder geval niet te begraven.

Wout309t
Berichten: 1146
Lid geworden op: 05 feb 2010, 17:52
Auto: V70 III 270PS/Passat GTE

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door Wout309t » 09 mar 2023, 06:23

Heb vorige week 6m2 zelf verwijderd. Zakken gehaald bij afvalbrengstation en keurig in de container gestopt aldaar. Ging allemaal zeer soepel.
Vraag me nog steeds af hoe link dat spul nu echt is als je zo'n klusje eenmalig uitvoert.

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8887
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door Joop » 09 mar 2023, 07:05

Als je ziet hoe er over gesproken werd/wordt dan zou ik al dood moeten zijn volgens mij. Als klein jochie samen met mijn vader al aardige wat vierkante meters van schuren dicht gelegd en/of weggehaald. Dat waren geen tuinhuisjes zeg maar. Daar ging ook dikwijs de flex in om ‘m pas te maken en je moest de gaten boren om ‘m vast te schroeven.

Gijzert
Berichten: 4990
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door Gijzert » 09 mar 2023, 07:11

Er hoeft maar 1 deeltje vast te gaan zitten in je longen en het levert kanker op. (Op latere leeftijd natuurlijk.)
Dus de kans bij 1x is klein. De kans zoals bij Joop is echt wel een stuk groter. Maar het blijft een kans.
Net als longkanker bij rokers. Dat krijgt ook niet iedere roker. (Vaak omdat ze eerst aan hart en vaatziektes overlijden.)

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6136
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door EvdP » 09 mar 2023, 07:55

Wout309t schreef: 09 mar 2023, 06:23 Heb vorige week 6m2 zelf verwijderd. Zakken gehaald bij afvalbrengstation en keurig in de container gestopt aldaar. Ging allemaal zeer soepel.
Hangt ook van het personeel af van het afvalbrengstation hoe paniekerig ze ermee omgaan. Heb drama's beleefd met "asbest" inleveren in zowel Groningen als hier (toen nog gemeente Slochteren).

Zagen zou ik ook niet direct doen. Verder wat Gijzert zegt, 1 deeltje kan genoeg zijn.

Online
Eric Z
Berichten: 3974
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door Eric Z » 09 mar 2023, 08:20

Joop schreef: 09 mar 2023, 06:15
Eric Z schreef: 08 mar 2023, 20:06 Asbest loopt via de arbeidsinspectie toch? Dus misschien daar eens bij informeren hoe en wat.
De arbeidsinspectie doet niets bij particulieren. Gewoon melden bij de gemeente balie milieu en bouwen.
Ook niet als de Poolse klussers er mee in de weer zijn?

Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2468
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door Erik dB » 09 mar 2023, 10:02

Eric Z schreef: 09 mar 2023, 08:20
Joop schreef: 09 mar 2023, 06:15
Eric Z schreef: 08 mar 2023, 20:06 Asbest loopt via de arbeidsinspectie toch? Dus misschien daar eens bij informeren hoe en wat.
De arbeidsinspectie doet niets bij particulieren. Gewoon melden bij de gemeente balie milieu en bouwen.
Lijkt me wel, anders omgevingsdienst wel.
Ook niet als de Poolse klussers er mee in de weer zijn?

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3560
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door HJ2 » 09 mar 2023, 11:33

Asbest, ik heb er wel vaker mee gewerkt,

Het belangrijkste is dat je er voor zorgt dat er geen deeltjes in de lucht kunnen komen. Zolang het gebonden zit (in plaat, kit of vloerdelen) kan het weinig kwaad, behalve spuitasbest (vlokken, dat spul zou ik nooit zelf doen) natuurlijk. Dus:

* Nat houden bij het verwerken, zeker bij het breken en dit alleen doen als het echt nodig is
* Niet verspanen (boren, zagen, slijpen)
* Adembescherming gebruiken, en dan fatsoenlijke (niet zo'n wit prutskapje) maar een fatsoenlijk (spuit) masker met P3 filters.
* Ik gebruik ook een wegwerp Tyvek overall en nitryl handschoenen met de polsen en de enkels dichtgetaped (maar ik ben dan ook van de veiligheid)

Als je asbest wil laten zitten omdat het niet weg KAN, dan zou ik het met een binder behandelen, waterdunne dunne epoxy spuiten, of met bitumen rollen oid
Je kunt overwegen om na het volledig afronden van de werkzaamheden wat veegmonsters te laten analyseren, dan weet je echt hoe goed je hebt schoongemaakt ;-)

Succes! :-)

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31175
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door JP » 09 mar 2023, 15:44

Asbest, ik snap de gevaren, maar dan moet het met alle voorzorgsmaatregelen verwijderd worden, pakken, afzuiging, douches, dubbele zakken, grote zeilen...... en dan dumpen ze het op een stort, grond d'r over en rijden er nog met een compacter shovel overheen...... :coffee:

vanaf zeg; 4min55


Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6208
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door Opa » 09 mar 2023, 17:09

Toen wij vroegâh jong waren en nog veel fikkie stookten gebruikten wij van die asbest platen om op het vuur te gooien en die knalden dan lekker uit elkaar......knalplaten noemden wij die dingen.

Op latere leeftijd(rond de 30 à 35) op m'n tuinbouwbedrijf een dak van asbestplaten van de schuur gehaald en op m'n hanger weg gebracht naar iemand die ze nog wel kon gebruiken op een paar schuren die ie ging bouwen van 2e hands materiaal.
En een asbest koelcel zelf gesloopt en in zo'n 10 kuubs container(met zo'n zak die je hierboven op het YouTube plaatje ziet) af laten voeren.

Denk niet dat ik me toentertijd aan alle regels heb gehouden die nu daarvoor gelden, maar je wist toen niet beter. :wink:

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3539
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door RJK » 09 mar 2023, 19:30

Jaar terug klein schuurtje gesloopt waar op asbest lijkende golfplaten op lagen. Was geen asbest (zat markeering in) maar desondanks wilde ze het op de stort hier alleen hebben indien ingepakt als asbest.

Onlangs de vloer van de schuur voorzien van een dikke epoxy coating, blij mee en was best leuk klusje om te doen. Het is nu nog bijna hoogglans maar wordt uiteindelijk mat.
02CC49A9-A46B-4A9D-925A-948B37AFC6DF.jpeg
02CC49A9-A46B-4A9D-925A-948B37AFC6DF.jpeg (615.96 KiB) 3546 keer bekeken
Laatst gewijzigd door RJK op 09 mar 2023, 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26688
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door Martijn_bmw » 09 mar 2023, 20:20

Opa schreef: 09 mar 2023, 17:09 Denk niet dat ik me toentertijd aan alle regels heb gehouden die nu daarvoor gelden, maar je wist toen niet beter. :wink:
Dit vooral idd, ik heb in toen ik een jaar of 8 was een hele middag platen asbest kapot staan trappen :blackeye:
Uiteraard niet wetende dat dat niet zo handig is… achteraf natuurlijk super stom maar niks meer aan te doen en hopen op het beste.


@RJK, ziet er super strak uit! Gaaf :thumbup: :thumbup:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31175
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door JP » 31 aug 2023, 11:35

Afzuigproblemen..... nee ff serieus nu, met jullie you dirty minds :coffee:

Toen ik 2 maanden geleden de sleutels kreeg van mijn penthouse, werd me verteld dat er problemen zouden zijn met de wasemkap, hence die deed het niet volgens de mevrouw van de woningcorporatie. 3 weken later kwam een vonkentrekker van een aangesloten elektra-firma.
Hij constateerde dat de aan-uit-knop van wasemkap was afgekoppeld en deze direct geschakeld was aan de Duco mechanische ventilatie, wel met een apart gescheiden kanaal. Zijn idee, zet met koken de Duco aan op standje max. dan zuigt die in alle natte ruimtes (keuken douche, toilet, washok) Met de wasemkap open (dus zonder filter) voel je licht iets zuigen (getest met een papiertje) Doe je de kap weer dicht is het effect weer weg. Mijns inziens gaat dus 95% van de kookdampen dus door het mechanische ventilatie-kanaal. Lijkt me niet dat dit de bedoeling is ? De eletromeneer wist ook niet wat daar de regels van zijn. Ook om de Kwh's een beetje te besparen vind ik het gek om hiervoor de mechanische ventilatie in alle kamers te gaan gebruiken. Een medewerker van Volta, die verantwoordelijk zijn voor de ventilatie, wist ook niet wat de regels zijn van montage. Toen ik het de telefoniste van de woningcorporatie uitlegde, hoorde ik haar hersencellen ook al in error schieten. Er moet toch iemand zijn die de bouwtechnische regels hiervoor weet?

Martin*
Berichten: 1000
Lid geworden op: 17 dec 2020, 15:38
Locatie: Twente

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door Martin* » 31 aug 2023, 12:46


Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31175
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door JP » 31 aug 2023, 13:46

Zo ver was ik al met google, maar anderen omschrijven het weer anders.
Een mechanische ventilatie in de keuken is niet genoeg. Je ventilatiesysteem heeft namelijk niet voldoende capaciteit om genoeg vervuilde lucht af te zuigen wanneer je kookt. Daarnaast wil je ook voorkomen dat het systeem vet, dat tijdens het koken vrijkomt, opzuigt. Dit verkort namelijk de levensduur van je ventilatiesysteem en kan er zelfs voor zorgen dat je garantie komt te vervallen. Het is dus belangrijk om een afzuigkap te hebben die het vet en andere luchtvervuiling kan opzuigen en direct naar buiten kan afvoeren.
(...)
Het is belangrijk om te weten dat deze (wasemkap) nooit gekoppeld mag worden aan het afzuigpunt van de mechanische ventilatie. Dat komt omdat de capaciteit van deze afzuigkap veel groter is dan je ventilatiesysteem aan kan. Als je dit toch doet, dan zal de vervuilde lucht in de andere ruimtes met afzuigpunten belanden. Dat ruikt je badkamer bijvoorbeeld ineens naar eten wanneer je hebt gekookt. Zorg er dus voor dat de lucht die de afzuigkap met motor afzuigt naar buiten kan worden geleid met een eigen afvoerkanaal.
https://alphaventilatie.nl/ventilatie/a ... entilatie/

maurizio
Berichten: 53
Lid geworden op: 10 jul 2015, 07:53
Auto: AR75, AR105 spider, M336, 325d
Locatie: Z-limburg (160 km tot Ex-muhle)

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door maurizio » 31 aug 2023, 15:39

Een tijdje terug ook eens gezocht naar dit topic en op een interessante conclusie van oa TNO gestoten.
https://www.installatie.nl/nieuws/tno-v ... -300-kuub/

Gijzert
Berichten: 4990
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door Gijzert » 31 aug 2023, 15:52

Ik had bij mijn woning in 2001 ook een installatie met speciale wasemkap die geschikt was voor centrale afzuiging nodig.
Een normale zou te sterk zijn.
Uiteindelijk een gat in de muur gemaakt en direct naar buiten met normale wasemkap.

Voor voldoende afzuiging wel zo fijn.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31175
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door JP » 31 aug 2023, 15:54

Eerlijk gezegd geen idee waar de verschillende afzuigkanalen heen gaan.

Martin*
Berichten: 1000
Lid geworden op: 17 dec 2020, 15:38
Locatie: Twente

Re: Het algemene klustopic :-)

Bericht door Martin* » 31 aug 2023, 21:48

Direct een afvoer naar buiten is het beste, maar als je dat niet hebt of niet mogelijk is zul je gebruik moeten maken van de aanwezige mechanische ventilatie. Je hebt een motorloze afzuigkap nodig in elk geval. De verhuurder hoort te weten welk afvoerkanaal je moet gebruiken. Weten ze dat niet, dan zoeken ze dit maar uit zou ik zeggen. Als het goed is heb je in de keuken 2 kanalen. Een van de twee moet je gebruiken voor aansluiting van de afzuigkap.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Crookie, Gert-jan, krentenbol, MarcF, Martijn M, Sander-E46, tomgtr en 75 gasten