http://www.autoweek.nl/nieuws/22450/pri ... -fiesta-st
Nu de Clio ook een turboblok heeft is de Fiesta toch een interessant speeltje geworden.Na vijf jaar stilte is er weer een Fiesta ST. Hij krijgt het druk, want hij moet het tegen een hele horde soortgenoten opnemen. Maar hij is er prima tegen opgewassen.
Officieel is dit de tweede generatie van de Fiesta ST, maar eigenlijk mogen we gerust van de derde spreken, want in 1981 was er ook al een snelle Fiesta, alleen heette die toen XR2. Het is geen enorme klus geweest deze ST te brouwen, want het sportievere weggedrag zit hem vooral in de afstemming van de dempers, veren en besturing. De hogere snelheden die met de ST mogelijk zijn,komen natuurlijk ook onder de motorkap vandaan, waar de 1.6-liter Ecoboost van de Focus huist. De ST heeft bovendien een zesbak, vanzelfsprekend handgeschakeld.
Op straat zul je de ST onmiddellijk herkennen aan zijn in het oog springende grille met zwart honingraatrooster, de stoerdere bumpers en skirts, de 17-inch wielen, de dubbele uitlaat en de vrij grote achterspoiler. Er zijn drie speciale lakkleuren voor de ST, het veilige Spirit Blue en het meer extraverte Molten Orange en Race Red.
Energieker en pittiger
Een Fiesta ST kost 25.495 euro, wat slechts een kleine zes mille meer is dan een Fiesta 1.0 Ecoboost 125 pk kost. Dat ‘slechts’ is zeker gerechtvaardigd, want je krijgt niet alleen 182 pk onder het pedaal, fors veel meer dus, en een mooier exterieur, maar ook een fraaier interieur, met aluminium pedalen, Recaro’s, een ST stuurwiel en pook, wat koolstofvezel stripjes in het dashboard en een sound imposer. De ST klinkt daardoor energieker en pittiger dan een gewone Fiesta, zeker als je het gaspedaal stevig indrukt.
De Fiesta heeft een directere besturing om de sportiviteit naar een hoger niveau te tillen, maar niet met variabele ratio, zoals de Focus ST. Echt gemist hebben we dat overigens niet. Ondanks het feit dat de bekrachtiging elektrisch is, is er toch een bevredigend stuurgevoel, wat niet alleen komt door een verbeterde lagering van de inrichting zelf, maar ook door de nieuwe steering knuckles (stuurgewrichten). Het onderstel van de Fiesta is voor de ST met anderhalve centimeter verlaagd, de veren en dempers en de torsieas achter zijn harder gekozen en hij staat op mooi rubber: Bridgestone Potenza’s.
Met zijn 182 pk zou de kleine Ford goed zijn voor 220 km/h en een sprintje van 0 naar 100 in 6,6 seconden. Het gemiddelde verbruik bedraagt 5,9 liter per 100 kilometer (1 op 16,9) en de CO2-uitstoot is 138 gram per kilometer.
Met zijn 240 Nm aan koppel is de ST een vinnig autootje, met zelfs iets meer temperament dan de Focus ST. Zie de Focus ST als een kalme atleet en de Fiesta ST als een licht opgewonden standje. De meeste fabrikanten stellen het chassis van hun hete hatchbacks zodanig af dat het zogenaamde lift off oversteer volledig weg is, de achterkant zet dus geen stap naar buiten als je in een snelle bocht gas loslaat. Ford heeft gelukkig niet voor die strategie gekozen, op nat wegdek is de staart van de ST lekker ‘los’, en is het een geweldig leuk spel veel snelheid mee een bocht in te nemen, abrupt te liften zodat de achterkant naar buiten beweegt - en de neus naar binnen - en precies op de ideale lijn met een mooie hoeveelheid gas de bocht uit te accelereren.
Het ESP kent drie standen, waarbij ‘volledig uit’ bedoeld is voor diegenen die ervan overtuigd zijn dat hun reflexen snel genoeg om overstuur te pareren. Wie dat niet helemaal zeker weet, kan heel veel plezier met de ST beleven in de sportstand, dan zet de achterkant nog altijd voldoende grote stappen opzij om met de kleine Ford te kunnen spelen. Hij heeft precies het weggedrag waarvoor vroeger de Peugeot 205 GTI zo geroemd werd. Over een paar maanden komen de Fransen met een nieuwe, de 208 GTI. Tot die tijd is de Ford Fiesta ST in elk geval ‘de nieuwe 205 GTI’. Maar laten we ook de nieuwe Renault Clio RS niet vergeten in de strijd om het goud bij de kleine hot hatches.