Road trip voor mannen: Tips?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3869
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Road trip voor mannen: Tips?

Bericht door Emiel » 02 jan 2024, 18:20

JessieJ schreef: 02 jan 2024, 16:49
Hebben jullie nog ideeën waar ze bij TEG naar kunnen kijken? Dingen waar ik aan moet denken voordat ik vertrek? Iets wat ik sowieso mee moet nemen in de auto? Of tips voor in Lapland?

Ben benieuwd! :D

Lapland trip-min.png
Tot hoe koud kan je ruitenwisservloeistof en koelvloeistof? Andere olie nodig voor koude omstandigheden?

Veel plezier en post verslag en/of foto’s hier!

KoenM
Berichten: 1767
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: Road trip voor mannen: Tips?

Bericht door KoenM » 02 jan 2024, 19:17

Gaaf Jessie! Ik ben net terug van een weekje Fins Lapland.

Zoals Martijn zegt zou ik inderdaad die warmte pads meenemen, die koop je gewoon bij de decathlon. Geen idee of je van hiken houdt, maar je kunt ook ’s’nachts met een gids op snowshoes door het bos trekken, vond ik zelf heel gaaf! Daarnaast is op een sneeuwscooter rijden heel vet, maar met husky’s ook weer een hele andere dimensie.

Jaloers dat jij met eigen auto die kant op gaat, dat zou ik ook graag gedaan hebben. Met wat voor auto ga je? Je zag er weinig oudere auto’s, maar genoeg ‘normale’ auto’s zoals de g21, v90 etc. Overigens ook genoeg EVs zoals de model S, model Y en enyaq’s (ook als taxi).

Gebruikersavatar
JessieJ
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 okt 2022, 21:07
Auto: BMW M140i

Re: Road trip voor mannen: Tips?

Bericht door JessieJ » 02 jan 2024, 20:39

Dank allen voor de leuke reacties en tips :blink:
Ik zal de foto's hier delen.
@MartijnM, ik heb een nieuwe set Michelin Pilot Alpin 5 gekocht.
Heel lang over nagedacht welke band ik moest hebben.
Ik kwam er achter dat er zoiets bestaat als Nordic winterbanden en Europese winterbanden. Dacht altijd dat het of spikes of winterbanden waren.
Veel filmpjes gekeken en onderzoek gedaan op internet. Uiteindelijk gekozen voor de Pilot Alpin omdat die op sneeuw heel goed presteert. Ik heb zelfs een aantal autofanaten op Instagram benaderd die in Finland wonen en het meerendeel zegt dat het wel goedkomt met een Europese winterband. Sommigen zweren bij Nordic winterbanden en/of spikes.
We gaan het zien, we hebben geen haast dus lekker rustig aan. Die Nordic banden doen het vooral beter op ijs en ik verwacht niet dat het in jan/feb daar zal dooien en dan s'nachts weer gaat opvriezen.

Warmte pads heb ik gehaald bij de Decathlon :blink:
Waxinelichtes stonden inderdaad ook op het lijstje, wel met het raam een beetje open dan :hot:

@Emiel, thanks! Olie had ik al gevraagd bij TEG, zit nu 5W40 in en dat moet prima zijn. Is ook nog niet zo lang geleden ververst. Koelvloeistof zit ik nog aan te denken om te vervangen. Kost niet veel en dan weet ik zeker wat erin zit. Hopelijk kunnen ze het eerst morgen opmeten. En ruitenwisservloeistof ga ik vervangen ja. Eerst even volledig opspuiten en dan de sterkste anti vries er in.

@Koen leuk dat je net geweest bent. Ik stuur je een privé bericht, heb een vraag over de husky tocht.
Die hike in de nacht lijkt me ook niet gek, hopelijk met het Noorderlicht er bij.
Ik ga overigens met m'n M140i :df:

Gebruikersavatar
JessieJ
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 okt 2022, 21:07
Auto: BMW M140i

Re: Road trip voor mannen: Tips?

Bericht door JessieJ » 02 jan 2024, 20:47

Martijn_bmw schreef: 02 jan 2024, 17:15
Elise schreef: 02 jan 2024, 17:04

Ben zelf op de terugreis van een trip naar de Noordkaap via Finland gereden. Wat me het meeste is bijgebleven zijn de muggen

ik ook, heen via fjorden / Noorwegen en terug door noord-Finland en dan Zweden in terug naar huis maar in juni had ik (gelukkig) totaal geen last :) wanneer was jij er dan?
Dat lijkt me ook een hele mooie route. De fjorden in Noorwegen lijken me prachtig. Maar die zijn in de zomer denk ik nog mooier dan in de winter dus inderdaad mooi om rond juni te doen. Zeker als ik zo over die muggen lees :hammer:

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26739
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Road trip voor mannen: Tips?

Bericht door Martijn_bmw » 02 jan 2024, 21:39

JessieJ schreef: 02 jan 2024, 20:47
Martijn_bmw schreef: 02 jan 2024, 17:15
Elise schreef: 02 jan 2024, 17:04

Ben zelf op de terugreis van een trip naar de Noordkaap via Finland gereden. Wat me het meeste is bijgebleven zijn de muggen
ik ook, heen via fjorden / Noorwegen en terug door noord-Finland en dan Zweden in terug naar huis maar in juni had ik (gelukkig) totaal geen last :) wanneer was jij er dan?
Dat lijkt me ook een hele mooie route. De fjorden in Noorwegen lijken me prachtig. Maar die zijn in de zomer denk ik nog mooier dan in de winter dus inderdaad mooi om rond juni te doen. Zeker als ik zo over die muggen lees :hammer:
Waanzinnig mooi inderdaad en in juni met middennacht zon boven de poolcirkel. Echt een aanrader om ook eens te doen, als je niet heel ver wil zijn hardangervidda en jostedalsbreen met fjorden en watervallen heel erg gaaf daar ben ik zelf langs gekomen. (en daarna via de e6 naar boven tot aan noordkaap. En dan dus terug via Finland en Zweden.)

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39757
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Road trip voor mannen: Tips?

Bericht door Arthur » 03 jan 2024, 05:09

Ziet eruit als een mooie trip :thumbup:
Maar waarom zou je de auto (extra) tectyleren? En kunnen de spiegels niet via de idrive uitgezet worden?

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26739
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Road trip voor mannen: Tips?

Bericht door Martijn_bmw » 03 jan 2024, 07:02

Eens wat betreft het tectyl verhaal dat is niet nodig. Hier een hele winter door het zout is meer zout aan je auto dan daar die paar dagen.

Spiegels inklappen kan je idd uitzetten in idrive zover ik weet. Zet het zelf altijd uit vind het maar een stomme zinloze functie.

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3296
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Road trip voor mannen: Tips?

Bericht door Martijn M » 03 jan 2024, 09:07

JessieJ schreef: 02 jan 2024, 20:39 Dank allen voor de leuke reacties en tips :blink:
Ik zal de foto's hier delen.
@MartijnM, ik heb een nieuwe set Michelin Pilot Alpin 5 gekocht.
Heel lang over nagedacht welke band ik moest hebben.
Ik kwam er achter dat er zoiets bestaat als Nordic winterbanden en Europese winterbanden. Dacht altijd dat het of spikes of winterbanden waren.
Veel filmpjes gekeken en onderzoek gedaan op internet. Uiteindelijk gekozen voor de Pilot Alpin omdat die op sneeuw heel goed presteert. Ik heb zelfs een aantal autofanaten op Instagram benaderd die in Finland wonen en het meerendeel zegt dat het wel goedkomt met een Europese winterband. Sommigen zweren bij Nordic winterbanden en/of spikes.
We gaan het zien, we hebben geen haast dus lekker rustig aan. Die Nordic banden doen het vooral beter op ijs en ik verwacht niet dat het in jan/feb daar zal dooien en dan s'nachts weer gaat opvriezen.

Warmte pads heb ik gehaald bij de Decathlon :blink:
Waxinelichtes stonden inderdaad ook op het lijstje, wel met het raam een beetje open dan :hot:

@Emiel, thanks! Olie had ik al gevraagd bij TEG, zit nu 5W40 in en dat moet prima zijn. Is ook nog niet zo lang geleden ververst. Koelvloeistof zit ik nog aan te denken om te vervangen. Kost niet veel en dan weet ik zeker wat erin zit. Hopelijk kunnen ze het eerst morgen opmeten. En ruitenwisservloeistof ga ik vervangen ja. Eerst even volledig opspuiten en dan de sterkste anti vries er in.

@Koen leuk dat je net geweest bent. Ik stuur je een privé bericht, heb een vraag over de husky tocht.
Die hike in de nacht lijkt me ook niet gek, hopelijk met het Noorderlicht er bij.
Ik ga overigens met m'n M140i :df:
Ah kijk, dat is denk ik wel een van de betere Europese winterbanden. Moet toch een beetje een compromis nemen in dit geval. Spijkerbanden zou daar het mooiste zijn maar in de rest van de trip weer niet te doen.

Weet niet of je er in de buurt komt, maar voor een husky tocht kan ik Rami's Huskies aanraden >> https://maps.app.goo.gl/bZv47CqioeyHcsNe8
https://ramishuskies.fi/en/husky-safari ... onal-park/
https://www.instagram.com/ramis_huskies/

Dat vond ik qua locatie, farm, staff en huskies de mooiste tocht die we hebben gedaan. Honden zagen er allemaal gezond uit, vond ik zelf ook niet onbelangrijk. Wij hebben de National Park Safari daar gedaan, niet goedkoop maar wel een prachtige beleving.

Gebruikersavatar
JessieJ
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 okt 2022, 21:07
Auto: BMW M140i

Re: Road trip voor mannen: Tips?

Bericht door JessieJ » 03 jan 2024, 13:48

Martijn_bmw schreef: 02 jan 2024, 21:39
JessieJ schreef: 02 jan 2024, 20:47
Martijn_bmw schreef: 02 jan 2024, 17:15

ik ook, heen via fjorden / Noorwegen en terug door noord-Finland en dan Zweden in terug naar huis maar in juni had ik (gelukkig) totaal geen last :) wanneer was jij er dan?
Dat lijkt me ook een hele mooie route. De fjorden in Noorwegen lijken me prachtig. Maar die zijn in de zomer denk ik nog mooier dan in de winter dus inderdaad mooi om rond juni te doen. Zeker als ik zo over die muggen lees :hammer:
Waanzinnig mooi inderdaad en in juni met middennacht zon boven de poolcirkel. Echt een aanrader om ook eens te doen, als je niet heel ver wil zijn hardangervidda en jostedalsbreen met fjorden en watervallen heel erg gaaf daar ben ik zelf langs gekomen. (en daarna via de e6 naar boven tot aan noordkaap. En dan dus terug via Finland en Zweden.)
Net even opgezocht, ook een leuke trip! Zal hem op de lijst zetten. Er gaat een boot tussen Hirtshals (Noord Denemarken) en Kristiansand (Noorwegen). Die zou ik dan pakken scheelt best een flink stuk kilometers.

Gebruikersavatar
JessieJ
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 okt 2022, 21:07
Auto: BMW M140i

Re: Road trip voor mannen: Tips?

Bericht door JessieJ » 03 jan 2024, 13:53

Arthur schreef: 03 jan 2024, 05:09 Ziet eruit als een mooie trip :thumbup:
Maar waarom zou je de auto (extra) tectyleren? En kunnen de spiegels niet via de idrive uitgezet worden?
Mooi, dan laat ik dat tectyleren zitten. Goeie tip van de spiegels. Heb die optie nog niet gezien in m'n idrive, ook nog niet naar gezocht. Hopelijk kan het ook bij de F serie.

Gebruikersavatar
JessieJ
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 okt 2022, 21:07
Auto: BMW M140i

Re: Road trip voor mannen: Tips?

Bericht door JessieJ » 03 jan 2024, 13:57

Martijn M schreef: 03 jan 2024, 09:07
JessieJ schreef: 02 jan 2024, 20:39 Dank allen voor de leuke reacties en tips :blink:
Ik zal de foto's hier delen.
@MartijnM, ik heb een nieuwe set Michelin Pilot Alpin 5 gekocht.
Heel lang over nagedacht welke band ik moest hebben.
Ik kwam er achter dat er zoiets bestaat als Nordic winterbanden en Europese winterbanden. Dacht altijd dat het of spikes of winterbanden waren.
Veel filmpjes gekeken en onderzoek gedaan op internet. Uiteindelijk gekozen voor de Pilot Alpin omdat die op sneeuw heel goed presteert. Ik heb zelfs een aantal autofanaten op Instagram benaderd die in Finland wonen en het meerendeel zegt dat het wel goedkomt met een Europese winterband. Sommigen zweren bij Nordic winterbanden en/of spikes.
We gaan het zien, we hebben geen haast dus lekker rustig aan. Die Nordic banden doen het vooral beter op ijs en ik verwacht niet dat het in jan/feb daar zal dooien en dan s'nachts weer gaat opvriezen.

Warmte pads heb ik gehaald bij de Decathlon :blink:
Waxinelichtes stonden inderdaad ook op het lijstje, wel met het raam een beetje open dan :hot:

@Emiel, thanks! Olie had ik al gevraagd bij TEG, zit nu 5W40 in en dat moet prima zijn. Is ook nog niet zo lang geleden ververst. Koelvloeistof zit ik nog aan te denken om te vervangen. Kost niet veel en dan weet ik zeker wat erin zit. Hopelijk kunnen ze het eerst morgen opmeten. En ruitenwisservloeistof ga ik vervangen ja. Eerst even volledig opspuiten en dan de sterkste anti vries er in.

@Koen leuk dat je net geweest bent. Ik stuur je een privé bericht, heb een vraag over de husky tocht.
Die hike in de nacht lijkt me ook niet gek, hopelijk met het Noorderlicht er bij.
Ik ga overigens met m'n M140i :df:
Ah kijk, dat is denk ik wel een van de betere Europese winterbanden. Moet toch een beetje een compromis nemen in dit geval. Spijkerbanden zou daar het mooiste zijn maar in de rest van de trip weer niet te doen.

Weet niet of je er in de buurt komt, maar voor een husky tocht kan ik Rami's Huskies aanraden >> https://maps.app.goo.gl/bZv47CqioeyHcsNe8
https://ramishuskies.fi/en/husky-safari ... onal-park/
https://www.instagram.com/ramis_huskies/

Dat vond ik qua locatie, farm, staff en huskies de mooiste tocht die we hebben gedaan. Honden zagen er allemaal gezond uit, vond ik zelf ook niet onbelangrijk. Wij hebben de National Park Safari daar gedaan, niet goedkoop maar wel een prachtige beleving.
Dank voor de tips Martijn. Helaas ligt dat net te ver uit de route. Wij gaan eerst naar Kuusamo en daarna naar Saariselka/Ivalo.
Ik twijfel nog om een huskytocht te doen precies om de reden die je aangeeft. Heb al een aantal verhalen gehoord en gelezen over plekken waar de honden niet goed verzorgd werden.

Gebruikersavatar
JessieJ
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 okt 2022, 21:07
Auto: BMW M140i

Re: Road trip voor mannen: Tips?

Bericht door JessieJ » 03 jan 2024, 14:02

Ben vanochtend bij TEG geweest.
Ze hebben de staat van de accu gecheckt en die was nog erg goed. Komt doordat ik bijna alleen maar lange afstanden rijd.

Verder hebben ze hem helemaal nagelopen en de koelvloeistof vervangen (8 liter). Nu weten we zeker wat erin zit en dat het tot temperaturen van -40 moet werken. Vind het sowieso een prettig idee. Vorige vloeistof was toch al 6 jaar en bijna 100k km oud.
Fijn gevoel dat de auto is nagelopen door de experts en ready is voor de trip. Winterbandjes eronder en gaan :df:

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26739
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Road trip voor mannen: Tips?

Bericht door Martijn_bmw » 03 jan 2024, 14:05

Klinkt goed! Heel veel plezier en vooral veel foto’s posten hier :D :df:

Gebruikersavatar
Rolf205
Berichten: 527
Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39

Re: Road trip voor mannen: Tips?

Bericht door Rolf205 » 03 jan 2024, 16:03

En misschien een paar extra dikke sokken:
https://www.nu.nl/buitenland/6296563/ex ... raden.html
De nacht van dinsdag op woensdag was daarbij veruit de koudste nacht. In Kvikkjokk, in Zweeds Lapland, werd een temperatuur van -43,6 graden bereikt: een absoluut record voor de maand januari. Niet eerder werd een zo lage temperatuur gemeten in de plaats.
Wel supergaaf om te doen!

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Road trip voor mannen: Tips?

Bericht door Elise » 05 jan 2024, 10:17

In Zweden is ook een paar mm sneeuw gevallen, net teveel voor :df:

Gebruikersavatar
JessieJ
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 okt 2022, 21:07
Auto: BMW M140i

Re: Road trip voor mannen: Tips?

Bericht door JessieJ » 03 mar 2024, 17:04

Het is gelukt, we zijn naar Fins Lapland geweest met de M140i en hij is nog heel :df:
Het verslag kunnen jullie hier lezen, met foto's.

viewtopic.php?p=1647955#p1647955

Tom
Berichten: 21737
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Road trip voor mannen: Tips?

Bericht door Tom » 22 apr 2024, 13:30

Ik wil ook een tripje maken met m'n pa, dag of drie/vier even weg.

Autostadt Wolfsburg staat hier nog op m'n lijstje. Er is een automuseum met diverse merken en nog wat losse tentoonstellingen per VAG-merk. Soms kun je er ook een fabrieksrondleiding krijgen. Is daar verder nog wat te doen in die stad/omgeving? Of iets op de route dat de moeite waard is om te gaan kijken?

Kijk ook nog met een schuin oog naar het Le Mans museum. Wil ik nog een keer heen maar als enige doel is dat wat weinig (afstand is ook groter). Die stad zelf lijkt mij weinig bijzonder. Zou het kunnen combineren met een bezoekje Parijs, al is dat ook niet mijn favo stad. Of andere tips? Normandie en WW2 musea ook gaaf maar al eens geweest.

Andere tips ook welkom wat op een dag rijden ligt.

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6229
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Road trip voor mannen: Tips?

Bericht door Opa » 22 apr 2024, 14:04

Ardennen(België en Luxemburg) en WW2 musea, er is daar zat te vinden op dat gebied, bijv. musea in Diekirch(Lux), Manhay, La Gleize, La Roche-en-Ardenne, enz.
Bij een aantal van die musea staat er ook een tank voor de deur, in La Gleize bijv. een King Tiger, de zwaarste tank die geproduceerd werd in WW2, een vrij imposant ding van ongeveer 70 ton.
Het is ook niet zo ver weg en een hele mooie omgeving om lekker binnendoor te rijden. :df:
La Gleize is vlakbij Spa, dus misschien is een bezoekje aan het circuit dan ook een idee?


King Tiger in La Gleize:

Afbeelding


Afbeelding



Panther in Manhay:

Afbeelding


Afbeelding

DFJEF
Berichten: 890
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Re: Road trip voor mannen: Tips?

Bericht door DFJEF » 22 apr 2024, 14:18

Tom schreef: 22 apr 2024, 13:30 Ik wil ook een tripje maken met m'n pa, dag of drie/vier even weg.

Autostadt Wolfsburg staat hier nog op m'n lijstje. Er is een automuseum met diverse merken en nog wat losse tentoonstellingen per VAG-merk. Soms kun je er ook een fabrieksrondleiding krijgen. Is daar verder nog wat te doen in die stad/omgeving? Of iets op de route dat de moeite waard is om te gaan kijken?

Kijk ook nog met een schuin oog naar het Le Mans museum. Wil ik nog een keer heen maar als enige doel is dat wat weinig (afstand is ook groter). Die stad zelf lijkt mij weinig bijzonder. Zou het kunnen combineren met een bezoekje Parijs, al is dat ook niet mijn favo stad. Of andere tips? Normandie en WW2 musea ook gaaf maar al eens geweest.

Andere tips ook welkom wat op een dag rijden ligt.
Autostadt is zeker de moeite. Wolfsburg zelf is dan weer minder de moeite.

Braunschweig is best een leuke stad. Maar kan je ook aanraden om een uurtje naar het zuiden te rijden en in Goslar te verblijven. Dan vanuit daar de Harz in om prachtige weggetjes te rijden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Google [Bot], Gus, Joost H., WJ en 122 gasten