MX-5T / BtG 7.51,7
- MX5T
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28
MX-5T / BtG 7.51,7
De afgelopen 3 jaren van het Ringmazda-project brachten niet de verhoopte snelheidsstijging.
De redenen waren niet anders als in de meeste andere projecten; gebrek aan focus, budgetbeperkingen en onvoldoende riskmanagement waardoor op cruciale momenten niet altijd de beste beslissingen werden genomen.
Of dat in 2013 verbeterd kan worden zal moeten blijken. De auto heeft in principe in de huidige staat voldoende snelheidspotentiëel om de tijd van 2009 te verbeteren. Het is enkel de kunst om de betrouwbaarheid op een voldoende niveau te krijgen zodat er voldoende meters gemaakt kunnen worden om de berijder de kans te geven het volledige potentieel om te zetten in snelheid.
Zwakke punten van de auto zijn de versnellingsbak en de detonatiebestendigheid van de motor.
Het maximum koppel van 340 Nm is, niet geheel onverwacht, teveel van het goede voor de standaard 5-bak. Een 6-bak zou volgens de Miata-community in USA wat meer koppel moeten kunnen verdragen. Tot dusver kan daarvoor nergens een technische onderbouwing gevonden worden maar omdat dat de goedkoopste verbeteringsmogelijkheid was werd in de herfst van vorig jaar een 6-bak gemonteerd. Op de Ring moet veelvuldig van 4 naar 5 worden geschakeld en helaas bleek dit niet de meest lekkere schakelbeweging te zijn die relatief langzaam moet worden uitgevoerd om niet steeds voorbij het schakelvlak van de 5e versnelling te drukken. Qua schakelen is de 5-bak veruit superieur.
Een overweging kan ook zijn om het maximum koppel te reduceren tot ca 300 Nm door de turbodruk te verlagen en de ontsteking wat terug te nemen tussen de 3500 en 6000 tpm waarmee het vermogen in dat gebied met gemiddeld 25 pk afneemt.
Dit zou meteen ook de detonatiebestendigheid van de motor wat kunnen verbeteren.
Om detonatieschade zoals in 2011 te vermijden is een waarschuwingslamp gemonteerd die is afgesteld op een EGT van 800 graden C.
De optie waarvoor L@urens heeft gekozen op zijn auto, namelijk een Quaife tandwielset à 3,5k, valt voor mij buiten budget en wordt door Quaife zelf ook niet aangegeven als sterker dan standaardbak, mogelijk omdat ze daarmee potentiele klanten proberen over te halen om een duurdere sterke Quaifebak à 6k te kopen. Een alternatief van aangepastebak.nl komt ook op 5k.
Zwakke punten in het project blijven de focus, budgetbeperking en de capaciteiten van projectlijder.
De komende weken de lijst van verbeterpunten opstellen en inplannen. Nog veel werk te doen om de auto snel, betrouwbaar en toonbaar te maken.
De redenen waren niet anders als in de meeste andere projecten; gebrek aan focus, budgetbeperkingen en onvoldoende riskmanagement waardoor op cruciale momenten niet altijd de beste beslissingen werden genomen.
Of dat in 2013 verbeterd kan worden zal moeten blijken. De auto heeft in principe in de huidige staat voldoende snelheidspotentiëel om de tijd van 2009 te verbeteren. Het is enkel de kunst om de betrouwbaarheid op een voldoende niveau te krijgen zodat er voldoende meters gemaakt kunnen worden om de berijder de kans te geven het volledige potentieel om te zetten in snelheid.
Zwakke punten van de auto zijn de versnellingsbak en de detonatiebestendigheid van de motor.
Het maximum koppel van 340 Nm is, niet geheel onverwacht, teveel van het goede voor de standaard 5-bak. Een 6-bak zou volgens de Miata-community in USA wat meer koppel moeten kunnen verdragen. Tot dusver kan daarvoor nergens een technische onderbouwing gevonden worden maar omdat dat de goedkoopste verbeteringsmogelijkheid was werd in de herfst van vorig jaar een 6-bak gemonteerd. Op de Ring moet veelvuldig van 4 naar 5 worden geschakeld en helaas bleek dit niet de meest lekkere schakelbeweging te zijn die relatief langzaam moet worden uitgevoerd om niet steeds voorbij het schakelvlak van de 5e versnelling te drukken. Qua schakelen is de 5-bak veruit superieur.
Een overweging kan ook zijn om het maximum koppel te reduceren tot ca 300 Nm door de turbodruk te verlagen en de ontsteking wat terug te nemen tussen de 3500 en 6000 tpm waarmee het vermogen in dat gebied met gemiddeld 25 pk afneemt.
Dit zou meteen ook de detonatiebestendigheid van de motor wat kunnen verbeteren.
Om detonatieschade zoals in 2011 te vermijden is een waarschuwingslamp gemonteerd die is afgesteld op een EGT van 800 graden C.
De optie waarvoor L@urens heeft gekozen op zijn auto, namelijk een Quaife tandwielset à 3,5k, valt voor mij buiten budget en wordt door Quaife zelf ook niet aangegeven als sterker dan standaardbak, mogelijk omdat ze daarmee potentiele klanten proberen over te halen om een duurdere sterke Quaifebak à 6k te kopen. Een alternatief van aangepastebak.nl komt ook op 5k.
Zwakke punten in het project blijven de focus, budgetbeperking en de capaciteiten van projectlijder.
De komende weken de lijst van verbeterpunten opstellen en inplannen. Nog veel werk te doen om de auto snel, betrouwbaar en toonbaar te maken.
Laatst gewijzigd door MX5T op 13 jun 2013, 12:26, 2 keer totaal gewijzigd.
- Hielke
- Berichten: 11444
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: MX5-NA 1.8T / Ringauto
Is die Ring-tijd nog een van je doelen Ton? Of wil je er gewoon een degelijke trackday racer van maken?
Zoveel fun die kleine krengen. Vanavond even het vierkante van de banden gereden. Dat directe, alsof je een stoot adrenaline krijgt. Vooral na een winter sukkelen in de Punto
Zoveel fun die kleine krengen. Vanavond even het vierkante van de banden gereden. Dat directe, alsof je een stoot adrenaline krijgt. Vooral na een winter sukkelen in de Punto
- MX5T
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28
Re: MX5-NA 1.8T / Ringauto
Hielke schreef:Is die Ring-tijd nog een van je doelen Ton? Of wil je er gewoon een degelijke trackday racer van maken?
Had beter beschreven kunnen worden. De Ring-tijd zal altijd het primaire doel blijven met deze auto. De specificatie blijft ook helemaal gericht op de Ring qua gearing, onderstelafstelling en straatlegaliteit. Vooral het laatste aspekt zal de nodige beperkingen geven qua aero mogelijkheden.De auto heeft in principe in de huidige staat voldoende snelheidspotentiëel om de tijd van 2009 te verbeteren.
Zojuist ook nog even wat eenvoudig cijferwerk door de calculator laten gaan waaruit blijkt dat een reductie van het maximum koppel met 11% (340 Nm naar 300 Nm) de acceleratiecijfers met ca. 5% verslechterd wat op een rondje Ring zo'n 15 tot 17 extra sekonden betekend. Niet echt de juiste manier om sneller te worden. Dan is het toch beter om die 10 keer dat er van 4 naar 5 geschakeld moet worden het wat rustiger te doen (ipv 750 ms bijv 1000 ms), scheelt toch al gauw 12 -14 sekonden. De 6-bak blijft voorlopig. Wat met de detonatie risikovermindering is nog onderwerp van studie.
-
OnlineThomasGTT
- Berichten: 353
- Lid geworden op: 10 aug 2009, 11:46
Re: MX5-NA 1.8T / Ringauto
Is een knocklink of een phormula KS-3 geen wijze investering ivm je detonatieproblemen? Hoe detecteer je die nu?
- MX5T
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28
Re: MX5-NA 1.8T / Ringauto
Terechte opmerking.ThomasGTT schreef:Is een knocklink of een phormula KS-3 geen wijze investering ivm je detonatieproblemen? Hoe detecteer je die nu?
Nu wordt niet gedetecteerd, enkel de EGT wordt gemeten en boven 800 gr C gaat een waarschuwingslamp aan.
In november 2011, na de blowup, had Damir al een detonatievertragingssysteem van J&S Safeguard aanbevolen.
Tijd om de pro en cons af te wegen van de systemen.
-
OnlineThomasGTT
- Berichten: 353
- Lid geworden op: 10 aug 2009, 11:46
Re: MX5-NA 1.8T / Ringauto
Ah ok, ken een aantal tevreden gebruikers van de KS-3. Knocklink is simpeler en goedkoper. Soort shiftlight alleen dan voor knockindicatie. Probleem is een beetje dat je altijd te laat bent. Het is meer schade beperken ipv het voorkomen. Mooiste zou zijn als je met knockdetectie de ecu kan laten corrigeren / terug regelen.
- MX5T
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28
Re: MX5-NA 1.8T / Ringauto
Een beperkt overzicht van de status van de Ringprestaties bij de Sport Auto Supertest van enkele gekende fabrikanten onder €65k ( Duitse prijs)
Auto----------------------------Banden----Tijd------------Testautoprijs (D)------Testjaar
Ford Focus RS Raeder---Semi-------7.58-----------58.891---------------------2011
BMW 1 M Coupé---------------------------8.15-----------58.980---------------------2011
BMW M135i---------------------------------8.18-----------52.850---------------------2012
Opel Astra OPC---------------------------8.20-----------36.555----------------------2012
Audi RS3------------------------------------8.20-----------57.900----------------------2011
Subaru WRX Sti---------------------------8.24-----------40.200----------------------2007
Mitsubishi Evo 7--------------------------8.25-----------43.600----------------------2007
Lotus Exige S----------------Semi-------8.25-----------65.145----------------------2008
Ford Focus RS-----------------------------8.26-----------39.030----------------------2009
BMW 335i-----------------------------------8.26------------57.740----------------------2006
Renault Megane RS----------------------8.29-----------33.630-----------------------2011
Toyota GT86--------------------------------8.45------------33.850-----------------------2012
Met FWD (Opel), 308 kg extra en 84 pk extra ben je voor een kleine €4000 extra (in basisuitvoering) met een Opel 25 sekonden sneller als met een Toyota RWD...................maar is het leuker ?
Auto----------------------------Banden----Tijd------------Testautoprijs (D)------Testjaar
Ford Focus RS Raeder---Semi-------7.58-----------58.891---------------------2011
BMW 1 M Coupé---------------------------8.15-----------58.980---------------------2011
BMW M135i---------------------------------8.18-----------52.850---------------------2012
Opel Astra OPC---------------------------8.20-----------36.555----------------------2012
Audi RS3------------------------------------8.20-----------57.900----------------------2011
Subaru WRX Sti---------------------------8.24-----------40.200----------------------2007
Mitsubishi Evo 7--------------------------8.25-----------43.600----------------------2007
Lotus Exige S----------------Semi-------8.25-----------65.145----------------------2008
Ford Focus RS-----------------------------8.26-----------39.030----------------------2009
BMW 335i-----------------------------------8.26------------57.740----------------------2006
Renault Megane RS----------------------8.29-----------33.630-----------------------2011
Toyota GT86--------------------------------8.45------------33.850-----------------------2012
Met FWD (Opel), 308 kg extra en 84 pk extra ben je voor een kleine €4000 extra (in basisuitvoering) met een Opel 25 sekonden sneller als met een Toyota RWD...................maar is het leuker ?
- MX5T
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28
Re: MX5-NA 1.8T / Ringauto
Bijna 3 maanden na bovenstaande analyse blijkt dat deze redelijk nauwkeurig was.MX5T schreef: Of dat in 2013 verbeterd kan worden zal moeten blijken. De auto heeft in principe in de huidige staat voldoende snelheidspotentiëel om de tijd van 2009 te verbeteren. Het is enkel de kunst om de betrouwbaarheid op een voldoende niveau te krijgen zodat er voldoende meters gemaakt kunnen worden om de berijder de kans te geven het volledige potentieel om te zetten in snelheid.
Zwakke punten van de auto zijn de versnellingsbak en de detonatiebestendigheid van de motor.
Zwakke punten in het project blijven de focus, budgetbeperking en de capaciteiten van projectlijder.
De komende weken de lijst van verbeterpunten opstellen en inplannen. Nog veel werk te doen om de auto snel, betrouwbaar en toonbaar te maken.
Na het stallen van de auto eind november is er niets meer aan gedaan behalve het opstellen van een werklijst.
Woensdag even afmeten hoeveel langzamer de auto in de huidige staat is dan die van L@urens.
- Hielke
- Berichten: 11444
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: MX5-NA 1.8T / Ringauto
2 van die kanonnen. Leuk.
- MX5T
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28
Re: MX5-NA 1.8T / Ringauto
"Kanonnen" .............Hielke schreef:2 van die kanonnen. Leuk.
De MX5T-Ring is deze benaming in ieder geval niet waardig. Er is nog niet sneller dan 2.04,9 mee gereden in in 2009 tijdens een Time Attack-evenement.
Met 295 pk en 1130 kg rijklaar op semi's zou er theoretisch iets van 1.59 mogelijk moeten zijn maar of dat in de praktijk lukt moet nog blijken.
Aan de weersomstandigheden zal het niet liggen, wel aan het gripniveau van de baan.
L@urens is naar mijn weten net onder de 2.01 geweest op slicks.
Allemaal nog niet zo spannend dus, zoals altijd geeft de klok straks de onbarmhartige uitslag
- MartijnGizmo
- Berichten: 12759
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: MX5-NA 1.8T / Ringauto
Gaaf dat je ons iig weer op de hoogte gaat houden van je vorderingen!
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: MX5-NA 1.8T / Ringauto
toevallig in autovisie houden ze ook de opbouw bij en tuning e.d. van een mazda mx5 voor het autovisie team, deze week het eerste deel volgende deel next time.
- L@urens
- Berichten: 799
- Lid geworden op: 12 okt 2007, 15:27
- Locatie: Enschede, NL
Re: MX5-NA 1.8T / Ringauto
Inmiddels 1.59.0 en 1.59.4 op afzonderlijke dagen. Auto heeft 292pk aan de krukas (zolang de turbo eraan blijft hangen).. Aan de beelden te zien waren dat slordige rondjes, dus daar mag nog wat vanaf.MX5T schreef:L@urens is naar mijn weten net onder de 2.01 geweest op slicks.
Afgelopen tijd nog eea aangepast aan de auto. Achterdiff, assen, naven gereviseerd. Het ABS kan nu uit via een schakelaar. Verder zijn de voorwielen nu beter afgeschermd van de luchtstroom.
Zin in woendag!
- Bijlagen
-
- 165219_573295459358144_683531781_n.jpg (60.48 KiB) 11348 keer bekeken
Laatst gewijzigd door L@urens op 29 apr 2013, 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
- L@urens
- Berichten: 799
- Lid geworden op: 12 okt 2007, 15:27
- Locatie: Enschede, NL
Re: MX5-NA 1.8T / Ringauto
Die rijden nu inderdaad voor het 2e jaar mee in de MaX5 cup. De cupauto's houden het op 125-135pk.GTRene schreef:toevallig in autovisie houden ze ook de opbouw bij en tuning e.d. van een mazda mx5 voor het autovisie team, deze week het eerste deel volgende deel next time.
- L@urens
- Berichten: 799
- Lid geworden op: 12 okt 2007, 15:27
- Locatie: Enschede, NL
Re: MX5-NA 1.8T / Ringauto
Ik heb een extra setje slicks mee, dus banden kunnen het excuus niet zijn.MX5T schreef:Met 295 pk en 1130 kg rijklaar op semi's zou er theoretisch iets van 1.59 mogelijk moeten zijn maar of dat in de praktijk lukt moet nog blijken.
Want veel regen afgelopen tijd?Aan de weersomstandigheden zal het niet liggen, wel aan het gripniveau van de baan.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Contacteer:
Re: MX5-NA 1.8T / Ringauto
Mag in beide gevallen een minuut vanaf denk ik?2.59.0 en 2.59.4
- L@urens
- Berichten: 799
- Lid geworden op: 12 okt 2007, 15:27
- Locatie: Enschede, NL
Re: MX5-NA 1.8T / Ringauto
Whaha, oeps ja 1.59-ers dus - ook daar mag nog wat vanaf.Dennis Cavallino schreef:Mag in beide gevallen een minuut vanaf denk ik?2.59.0 en 2.59.4
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Contacteer:
- MX5T
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28
Re: MX5-NA 1.8T / Ringauto
Altijd goed om een gemotiveerde "haas" te hebbenL@urens schreef:Inmiddels 1.59.0 en 1.59.4 op afzonderlijke dagen. Auto heeft 292pk aan de krukas (zolang de turbo eraan blijft hangen).. Aan de beelden te zien waren dat slordige rondjes, dus daar mag nog wat vanaf.
Afgelopen tijd nog eea aangepast aan de auto. Achterdiff, assen, naven gereviseerd. Het ABS kan nu uit via een schakelaar. Verder zijn de voorwielen nu beter afgeschermd van de luchtstroom.
Zin in woendag!
Tja L@urens je hoort pas bij de echte jongens als je met dat gebakje onder de 1.55 komt dus er moet nog behoorlijk wat af.
Ben benieuwd hoeveel er woensdag af gaat.
- L@urens
- Berichten: 799
- Lid geworden op: 12 okt 2007, 15:27
- Locatie: Enschede, NL
Re: MX5-NA 1.8T / Ringauto
Die targets van jou ook altijd... waar moet ik 4s (!) vandaan halen? Dat is 200m op start/finish! Misschien moet je het even voordoen?MX5T schreef:Tja L@urens je hoort pas bij de echte jongens als je met dat gebakje onder de 1.55 komt dus er moet nog behoorlijk wat af.
Ben benieuwd hoeveel er woensdag af gaat.
- Hielke
- Berichten: 11444
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: MX5-NA 1.8T / Ringauto
Nou, niet dat ik met Ton wil samenzweren of zo, maar het moet op slicks natuurlijk nog wel een stukje harder kunnen.L@urens schreef:Die targets van jou ook altijd... waar moet ik 4s (!) vandaan halen? Dat is 200m op start/finish! Misschien moet je het even voordoen?MX5T schreef:Tja L@urens je hoort pas bij de echte jongens als je met dat gebakje onder de 1.55 komt dus er moet nog behoorlijk wat af.
Ben benieuwd hoeveel er woensdag af gaat.
Is zo'n turboblokje nou nog wat rijdbaar? Of is het meer een aan/uit knop geworden? In dat laatste geval vond ik die reeds gereden tijd van 1.59 oo semi's al heel knap.
- MX5T
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28
Re: MX5-NA 1.8T / Ringauto
Ik denk dat 1.55 met deze auto ook wel erg ambitieus is en verwacht ook niet dat je een moderne auto als een BMW 130i zoals bijvoorbeeld die van Tristan bij zou kunnen houden.L@urens schreef:Die targets van jou ook altijd... waar moet ik 4s (!) vandaan halen? Dat is 200m op start/finish! Misschien moet je het even voordoen?MX5T schreef:Tja L@urens je hoort pas bij de echte jongens als je met dat gebakje onder de 1.55 komt dus er moet nog behoorlijk wat af.
Ben benieuwd hoeveel er woensdag af gaat.
Ik gaf enkel aan, zij het wat plastisch, dat alles boven de 1.55 door de meeste "kenners" niet echt serieus zal worden genomen omdat die enkel op basis van vermogen en gewicht hun waardeoordeel vormen.
Ik gaf ook expliciet aan dat ik wel verbetering verwacht maar dat is iets anders dan dat ik zou verwachten dat je woensdag "even" onder de 1.55 duikt.
Ik denk dat ik redelijk kan beoordelen wat erbij komt kijken om er 4 sekonden vanaf te rijden.
Als je iets minder "slordig" rijdt en met de nieuwe slicks en de laatste kleine verbeteringen is misschien een 1.57 - 1.58 mogelijk.
Helaas kan ik het niet even voordoen want zoals uit de MAX5 tijden blijkt ben jij sneller dan ik en wil ik jou daarom als "haas" gebruiken om wat snelheid te winnen. Ik ben al blij met een sub 2.00 dat zijn 5 sekonden voor mij !!!
(4 sek bij die rondetijden is ongeveer 150 mtr op start/finish...............is ook heel veel)
- MX5T
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28
Re: MX5-NA 1.8T / Ringauto
Wat een drama.........+ 40 pk + splitter + vleugel + grotere voorremmen + beter onderstel en dan gaat er nog maar 2,5 sekonden van de 2.04,9 uit 2009 af. Dus niks sub 2.00................Maar het was leuk om wat te stoeien met L@urens en uiteindelijk kan dat ook voor iets tellen.MX5T schreef:Ik ben al blij met een sub 2.00
- L@urens
- Berichten: 799
- Lid geworden op: 12 okt 2007, 15:27
- Locatie: Enschede, NL
Re: MX5-NA 1.8T / Ringauto
De fun was alles waard, maar technisch gezien inderdaad een drama, exact 3s boven PR.
Ik geef niet graag de techniek de schuld, maar heb totaal geen vertrouwen in de remmen en op de datalog laat ik tov de 1.59.0 het op alle rempunten flink liggen. Rembalans ruk, fading, gescheurde rotor, alles gezien vandaag.
Ook twijfels bij de slicks, kost me ruim 2 rondjes om in de buurt de komen van de grip van Tons versleten en 4jr oude Yoko's.. ik denk dat het tijd wordt voor FZ-201s
Beelden morgen.
Ik geef niet graag de techniek de schuld, maar heb totaal geen vertrouwen in de remmen en op de datalog laat ik tov de 1.59.0 het op alle rempunten flink liggen. Rembalans ruk, fading, gescheurde rotor, alles gezien vandaag.
Ook twijfels bij de slicks, kost me ruim 2 rondjes om in de buurt de komen van de grip van Tons versleten en 4jr oude Yoko's.. ik denk dat het tijd wordt voor FZ-201s
Beelden morgen.
- L@urens
- Berichten: 799
- Lid geworden op: 12 okt 2007, 15:27
- Locatie: Enschede, NL
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: LaurensM en 11 gasten