MX-5T / BtG 7.51,7

Alles over de Nürburgring, van Touristenfahrten en ideale lijnen tot de grootste schnitzels van de omgeving.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

MX-5T / BtG 7.51,7

Bericht door MX5T » 02 feb 2013, 11:41

De afgelopen 3 jaren van het Ringmazda-project brachten niet de verhoopte snelheidsstijging.
De redenen waren niet anders als in de meeste andere projecten; gebrek aan focus, budgetbeperkingen en onvoldoende riskmanagement waardoor op cruciale momenten niet altijd de beste beslissingen werden genomen.

Of dat in 2013 verbeterd kan worden zal moeten blijken. De auto heeft in principe in de huidige staat voldoende snelheidspotentiëel om de tijd van 2009 te verbeteren. Het is enkel de kunst om de betrouwbaarheid op een voldoende niveau te krijgen zodat er voldoende meters gemaakt kunnen worden om de berijder de kans te geven het volledige potentieel om te zetten in snelheid.

Zwakke punten van de auto zijn de versnellingsbak en de detonatiebestendigheid van de motor.
Het maximum koppel van 340 Nm is, niet geheel onverwacht, teveel van het goede voor de standaard 5-bak. Een 6-bak zou volgens de Miata-community in USA wat meer koppel moeten kunnen verdragen. Tot dusver kan daarvoor nergens een technische onderbouwing gevonden worden maar omdat dat de goedkoopste verbeteringsmogelijkheid was werd in de herfst van vorig jaar een 6-bak gemonteerd. Op de Ring moet veelvuldig van 4 naar 5 worden geschakeld en helaas bleek dit niet de meest lekkere schakelbeweging te zijn die relatief langzaam moet worden uitgevoerd om niet steeds voorbij het schakelvlak van de 5e versnelling te drukken. Qua schakelen is de 5-bak veruit superieur.
Een overweging kan ook zijn om het maximum koppel te reduceren tot ca 300 Nm door de turbodruk te verlagen en de ontsteking wat terug te nemen tussen de 3500 en 6000 tpm waarmee het vermogen in dat gebied met gemiddeld 25 pk afneemt.
Dit zou meteen ook de detonatiebestendigheid van de motor wat kunnen verbeteren.
Om detonatieschade zoals in 2011 te vermijden is een waarschuwingslamp gemonteerd die is afgesteld op een EGT van 800 graden C.
De optie waarvoor L@urens heeft gekozen op zijn auto, namelijk een Quaife tandwielset à 3,5k, valt voor mij buiten budget en wordt door Quaife zelf ook niet aangegeven als sterker dan standaardbak, mogelijk omdat ze daarmee potentiele klanten proberen over te halen om een duurdere sterke Quaifebak à 6k te kopen. Een alternatief van aangepastebak.nl komt ook op 5k.

Zwakke punten in het project blijven de focus, budgetbeperking en de capaciteiten van projectlijder.
De komende weken de lijst van verbeterpunten opstellen en inplannen. Nog veel werk te doen om de auto snel, betrouwbaar en toonbaar te maken.
Laatst gewijzigd door MX5T op 13 jun 2013, 12:26, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11433
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: MX5-NA 1.8T / Ringauto

Bericht door Hielke » 02 feb 2013, 22:32

Is die Ring-tijd nog een van je doelen Ton? Of wil je er gewoon een degelijke trackday racer van maken?

Zoveel fun die kleine krengen. Vanavond even het vierkante van de banden gereden. Dat directe, alsof je een stoot adrenaline krijgt. Vooral na een winter sukkelen in de Punto :D

Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

Re: MX5-NA 1.8T / Ringauto

Bericht door MX5T » 02 feb 2013, 22:59

Hielke schreef:Is die Ring-tijd nog een van je doelen Ton? Of wil je er gewoon een degelijke trackday racer van maken?
De auto heeft in principe in de huidige staat voldoende snelheidspotentiëel om de tijd van 2009 te verbeteren.
Had beter beschreven kunnen worden. De Ring-tijd zal altijd het primaire doel blijven met deze auto. De specificatie blijft ook helemaal gericht op de Ring qua gearing, onderstelafstelling en straatlegaliteit. Vooral het laatste aspekt zal de nodige beperkingen geven qua aero mogelijkheden. :(

Zojuist ook nog even wat eenvoudig cijferwerk door de calculator laten gaan waaruit blijkt dat een reductie van het maximum koppel met 11% (340 Nm naar 300 Nm) de acceleratiecijfers met ca. 5% verslechterd wat op een rondje Ring zo'n 15 tot 17 extra sekonden betekend. Niet echt de juiste manier om sneller te worden. Dan is het toch beter om die 10 keer dat er van 4 naar 5 geschakeld moet worden het wat rustiger te doen (ipv 750 ms bijv 1000 ms), scheelt toch al gauw 12 -14 sekonden. De 6-bak blijft voorlopig. Wat met de detonatie risikovermindering is nog onderwerp van studie.

Gebruikersavatar
ThomasGTT
Berichten: 350
Lid geworden op: 10 aug 2009, 11:46

Re: MX5-NA 1.8T / Ringauto

Bericht door ThomasGTT » 03 feb 2013, 12:40

Is een knocklink of een phormula KS-3 geen wijze investering ivm je detonatieproblemen? Hoe detecteer je die nu?

Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

Re: MX5-NA 1.8T / Ringauto

Bericht door MX5T » 05 feb 2013, 13:19

ThomasGTT schreef:Is een knocklink of een phormula KS-3 geen wijze investering ivm je detonatieproblemen? Hoe detecteer je die nu?
Terechte opmerking.
Nu wordt niet gedetecteerd, enkel de EGT wordt gemeten en boven 800 gr C gaat een waarschuwingslamp aan.
In november 2011, na de blowup, had Damir al een detonatievertragingssysteem van J&S Safeguard aanbevolen.
Tijd om de pro en cons af te wegen van de systemen.

Gebruikersavatar
ThomasGTT
Berichten: 350
Lid geworden op: 10 aug 2009, 11:46

Re: MX5-NA 1.8T / Ringauto

Bericht door ThomasGTT » 05 feb 2013, 14:54

Ah ok, ken een aantal tevreden gebruikers van de KS-3. Knocklink is simpeler en goedkoper. Soort shiftlight alleen dan voor knockindicatie. Probleem is een beetje dat je altijd te laat bent. Het is meer schade beperken ipv het voorkomen. Mooiste zou zijn als je met knockdetectie de ecu kan laten corrigeren / terug regelen.

Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

Re: MX5-NA 1.8T / Ringauto

Bericht door MX5T » 05 feb 2013, 15:27

Een beperkt overzicht van de status van de Ringprestaties bij de Sport Auto Supertest van enkele gekende fabrikanten onder €65k ( Duitse prijs)

Auto----------------------------Banden----Tijd------------Testautoprijs (D)------Testjaar

Ford Focus RS Raeder---Semi-------7.58-----------58.891---------------------2011

BMW 1 M Coupé---------------------------8.15-----------58.980---------------------2011

BMW M135i---------------------------------8.18-----------52.850---------------------2012

Opel Astra OPC---------------------------8.20-----------36.555----------------------2012

Audi RS3------------------------------------8.20-----------57.900----------------------2011

Subaru WRX Sti---------------------------8.24-----------40.200----------------------2007

Mitsubishi Evo 7--------------------------8.25-----------43.600----------------------2007

Lotus Exige S----------------Semi-------8.25-----------65.145----------------------2008

Ford Focus RS-----------------------------8.26-----------39.030----------------------2009

BMW 335i-----------------------------------8.26------------57.740----------------------2006

Renault Megane RS----------------------8.29-----------33.630-----------------------2011

Toyota GT86--------------------------------8.45------------33.850-----------------------2012

Met FWD (Opel), 308 kg extra en 84 pk extra ben je voor een kleine €4000 extra (in basisuitvoering) met een Opel 25 sekonden sneller als met een Toyota RWD...................maar is het leuker ?

Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

Re: MX5-NA 1.8T / Ringauto

Bericht door MX5T » 29 apr 2013, 12:54

MX5T schreef: Of dat in 2013 verbeterd kan worden zal moeten blijken. De auto heeft in principe in de huidige staat voldoende snelheidspotentiëel om de tijd van 2009 te verbeteren. Het is enkel de kunst om de betrouwbaarheid op een voldoende niveau te krijgen zodat er voldoende meters gemaakt kunnen worden om de berijder de kans te geven het volledige potentieel om te zetten in snelheid.

Zwakke punten van de auto zijn de versnellingsbak en de detonatiebestendigheid van de motor.

Zwakke punten in het project blijven de focus, budgetbeperking en de capaciteiten van projectlijder.
De komende weken de lijst van verbeterpunten opstellen en inplannen. Nog veel werk te doen om de auto snel, betrouwbaar en toonbaar te maken.
Bijna 3 maanden na bovenstaande analyse blijkt dat deze redelijk nauwkeurig was.
Na het stallen van de auto eind november is er niets meer aan gedaan behalve het opstellen van een werklijst.

Woensdag even afmeten hoeveel langzamer de auto in de huidige staat is dan die van L@urens.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11433
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: MX5-NA 1.8T / Ringauto

Bericht door Hielke » 29 apr 2013, 13:19

2 van die kanonnen. Leuk.

Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

Re: MX5-NA 1.8T / Ringauto

Bericht door MX5T » 29 apr 2013, 17:58

Hielke schreef:2 van die kanonnen. Leuk.
"Kanonnen" .............

De MX5T-Ring is deze benaming in ieder geval niet waardig. Er is nog niet sneller dan 2.04,9 mee gereden in in 2009 tijdens een Time Attack-evenement.
Met 295 pk en 1130 kg rijklaar op semi's zou er theoretisch iets van 1.59 mogelijk moeten zijn maar of dat in de praktijk lukt moet nog blijken.
Aan de weersomstandigheden zal het niet liggen, wel aan het gripniveau van de baan.

L@urens is naar mijn weten net onder de 2.01 geweest op slicks.

Allemaal nog niet zo spannend dus, zoals altijd geeft de klok straks de onbarmhartige uitslag

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12738
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: MX5-NA 1.8T / Ringauto

Bericht door MartijnGizmo » 29 apr 2013, 18:47

Gaaf dat je ons iig weer op de hoogte gaat houden van je vorderingen! :df:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: MX5-NA 1.8T / Ringauto

Bericht door GTRene » 29 apr 2013, 19:01

toevallig in autovisie houden ze ook de opbouw bij en tuning e.d. van een mazda mx5 voor het autovisie team, deze week het eerste deel volgende deel next time.

Gebruikersavatar
L@urens
Berichten: 799
Lid geworden op: 12 okt 2007, 15:27
Locatie: Enschede, NL

Re: MX5-NA 1.8T / Ringauto

Bericht door L@urens » 29 apr 2013, 20:51

MX5T schreef:L@urens is naar mijn weten net onder de 2.01 geweest op slicks.
Inmiddels 1.59.0 en 1.59.4 op afzonderlijke dagen. Auto heeft 292pk aan de krukas (zolang de turbo eraan blijft hangen).. Aan de beelden te zien waren dat slordige rondjes, dus daar mag nog wat vanaf.

Afgelopen tijd nog eea aangepast aan de auto. Achterdiff, assen, naven gereviseerd. Het ABS kan nu uit via een schakelaar. Verder zijn de voorwielen nu beter afgeschermd van de luchtstroom.

Zin in woendag!
Bijlagen
165219_573295459358144_683531781_n.jpg
165219_573295459358144_683531781_n.jpg (60.48 KiB) 10988 keer bekeken
Laatst gewijzigd door L@urens op 29 apr 2013, 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
L@urens
Berichten: 799
Lid geworden op: 12 okt 2007, 15:27
Locatie: Enschede, NL

Re: MX5-NA 1.8T / Ringauto

Bericht door L@urens » 29 apr 2013, 20:52

GTRene schreef:toevallig in autovisie houden ze ook de opbouw bij en tuning e.d. van een mazda mx5 voor het autovisie team, deze week het eerste deel volgende deel next time.
Die rijden nu inderdaad voor het 2e jaar mee in de MaX5 cup. De cupauto's houden het op 125-135pk.

Gebruikersavatar
L@urens
Berichten: 799
Lid geworden op: 12 okt 2007, 15:27
Locatie: Enschede, NL

Re: MX5-NA 1.8T / Ringauto

Bericht door L@urens » 29 apr 2013, 20:54

MX5T schreef:Met 295 pk en 1130 kg rijklaar op semi's zou er theoretisch iets van 1.59 mogelijk moeten zijn maar of dat in de praktijk lukt moet nog blijken.
Ik heb een extra setje slicks mee, dus banden kunnen het excuus niet zijn.
Aan de weersomstandigheden zal het niet liggen, wel aan het gripniveau van de baan.
Want veel regen afgelopen tijd?

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: MX5-NA 1.8T / Ringauto

Bericht door Dennis Cavallino » 29 apr 2013, 21:02

2.59.0 en 2.59.4
Mag in beide gevallen een minuut vanaf denk ik?

Gebruikersavatar
L@urens
Berichten: 799
Lid geworden op: 12 okt 2007, 15:27
Locatie: Enschede, NL

Re: MX5-NA 1.8T / Ringauto

Bericht door L@urens » 29 apr 2013, 21:46

Dennis Cavallino schreef:
2.59.0 en 2.59.4
Mag in beide gevallen een minuut vanaf denk ik?
Whaha, oeps ja :) 1.59-ers dus - ook daar mag nog wat vanaf.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: MX5-NA 1.8T / Ringauto

Bericht door Dennis Cavallino » 29 apr 2013, 21:52

:D

Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

Re: MX5-NA 1.8T / Ringauto

Bericht door MX5T » 29 apr 2013, 22:56

L@urens schreef:Inmiddels 1.59.0 en 1.59.4 op afzonderlijke dagen. Auto heeft 292pk aan de krukas (zolang de turbo eraan blijft hangen).. Aan de beelden te zien waren dat slordige rondjes, dus daar mag nog wat vanaf.

Afgelopen tijd nog eea aangepast aan de auto. Achterdiff, assen, naven gereviseerd. Het ABS kan nu uit via een schakelaar. Verder zijn de voorwielen nu beter afgeschermd van de luchtstroom.

Zin in woendag!
Altijd goed om een gemotiveerde "haas" te hebben :)

Tja L@urens je hoort pas bij de echte jongens als je met dat gebakje onder de 1.55 komt dus er moet nog behoorlijk wat af.
Ben benieuwd hoeveel er woensdag af gaat.

Gebruikersavatar
L@urens
Berichten: 799
Lid geworden op: 12 okt 2007, 15:27
Locatie: Enschede, NL

Re: MX5-NA 1.8T / Ringauto

Bericht door L@urens » 29 apr 2013, 23:28

MX5T schreef:Tja L@urens je hoort pas bij de echte jongens als je met dat gebakje onder de 1.55 komt dus er moet nog behoorlijk wat af.
Ben benieuwd hoeveel er woensdag af gaat.
Die targets van jou ook altijd... waar moet ik 4s (!) vandaan halen? Dat is 200m op start/finish! Misschien moet je het even voordoen?

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11433
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: MX5-NA 1.8T / Ringauto

Bericht door Hielke » 29 apr 2013, 23:39

L@urens schreef:
MX5T schreef:Tja L@urens je hoort pas bij de echte jongens als je met dat gebakje onder de 1.55 komt dus er moet nog behoorlijk wat af.
Ben benieuwd hoeveel er woensdag af gaat.
Die targets van jou ook altijd... waar moet ik 4s (!) vandaan halen? Dat is 200m op start/finish! Misschien moet je het even voordoen?
Nou, niet dat ik met Ton wil samenzweren of zo, maar het moet op slicks natuurlijk nog wel een stukje harder kunnen.

Is zo'n turboblokje nou nog wat rijdbaar? Of is het meer een aan/uit knop geworden? In dat laatste geval vond ik die reeds gereden tijd van 1.59 oo semi's al heel knap.

Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

Re: MX5-NA 1.8T / Ringauto

Bericht door MX5T » 30 apr 2013, 00:38

L@urens schreef:
MX5T schreef:Tja L@urens je hoort pas bij de echte jongens als je met dat gebakje onder de 1.55 komt dus er moet nog behoorlijk wat af.
Ben benieuwd hoeveel er woensdag af gaat.
Die targets van jou ook altijd... waar moet ik 4s (!) vandaan halen? Dat is 200m op start/finish! Misschien moet je het even voordoen?
Ik denk dat 1.55 met deze auto ook wel erg ambitieus is en verwacht ook niet dat je een moderne auto als een BMW 130i zoals bijvoorbeeld die van Tristan bij zou kunnen houden.
Ik gaf enkel aan, zij het wat plastisch, dat alles boven de 1.55 door de meeste "kenners" niet echt serieus zal worden genomen omdat die enkel op basis van vermogen en gewicht hun waardeoordeel vormen.
Ik gaf ook expliciet aan dat ik wel verbetering verwacht maar dat is iets anders dan dat ik zou verwachten dat je woensdag "even" onder de 1.55 duikt.
Ik denk dat ik redelijk kan beoordelen wat erbij komt kijken om er 4 sekonden vanaf te rijden.

Als je iets minder "slordig" rijdt en met de nieuwe slicks en de laatste kleine verbeteringen is misschien een 1.57 - 1.58 mogelijk.
Helaas kan ik het niet even voordoen want zoals uit de MAX5 tijden blijkt ben jij sneller dan ik en wil ik jou daarom als "haas" gebruiken om wat snelheid te winnen. Ik ben al blij met een sub 2.00 :) dat zijn 5 sekonden voor mij !!!

(4 sek bij die rondetijden is ongeveer 150 mtr op start/finish...............is ook heel veel)

Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

Re: MX5-NA 1.8T / Ringauto

Bericht door MX5T » 01 mei 2013, 23:53

MX5T schreef:Ik ben al blij met een sub 2.00 :)
Wat een drama.........+ 40 pk + splitter + vleugel + grotere voorremmen + beter onderstel en dan gaat er nog maar 2,5 sekonden van de 2.04,9 uit 2009 af. Dus niks sub 2.00................Maar het was leuk om wat te stoeien met L@urens en uiteindelijk kan dat ook voor iets tellen.

Gebruikersavatar
L@urens
Berichten: 799
Lid geworden op: 12 okt 2007, 15:27
Locatie: Enschede, NL

Re: MX5-NA 1.8T / Ringauto

Bericht door L@urens » 02 mei 2013, 00:22

De fun was alles waard, maar technisch gezien inderdaad een drama, exact 3s boven PR.

Ik geef niet graag de techniek de schuld, maar heb totaal geen vertrouwen in de remmen en op de datalog laat ik tov de 1.59.0 het op alle rempunten flink liggen. Rembalans ruk, fading, gescheurde rotor, alles gezien vandaag.

Ook twijfels bij de slicks, kost me ruim 2 rondjes om in de buurt de komen van de grip van Tons versleten en 4jr oude Yoko's.. ik denk dat het tijd wordt voor FZ-201s

Beelden morgen.

Gebruikersavatar
L@urens
Berichten: 799
Lid geworden op: 12 okt 2007, 15:27
Locatie: Enschede, NL

Re: MX5-NA 1.8T / Ringauto

Bericht door L@urens » 02 mei 2013, 09:46


Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten