Beter onderstel voor mijn Prius

Voor alle koikarpers en andere rauwe auto's uit het land van de rijzende zon.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Robertdj
Berichten: 3135
Lid geworden op: 04 nov 2009, 10:11
Locatie: NJC

Re: Beter onderstel voor mijn Prius

Bericht door Robertdj » 17 apr 2013, 11:07

Nu worden er natuurlijk wel V-box uitslagen geëist, met bereikte g-krachten voor en na de upgrade. En niet te vergeten rondetijden op Zandvoort.

Anders is dit project bij voorbaat kansloos.

Gebruikersavatar
frankv
Berichten: 2432
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48

Re: Beter onderstel voor mijn Prius

Bericht door frankv » 22 mei 2013, 20:31

Het is gebeurd, het heeft me maanden gekost, maar de Bilstein set uit Japan zit eindelijk onder de Prius. In totaal 1750 euro, en het is de beste 1750 euro die ik aan de Prius had kunnen besteden.

Ik heb vanavond een rondje Almere gereden, lekker over de hobbelige A27. De voorkant voelt veel steviger aan, en hij stuurt minder abrupt dan hij deed. Het comfort op korte oneffenheden is veel beter en hij dempt veel meer op grotere oneffenheden zodat de auto veel sneller weer "in rust" is.

Het is niet alleen de demping die beter is, de voorvorken zijn ook upside-down waardoor het onafgeveerde gewicht is verminderd, en er minder beweging in de voortrein kan plaatsvinden. Daarmee stuurt en remt hij fijner en rijdt hij stabieler. De bocht van A27 naar de A6 bijvoorbeeld stuurt hij door alsof ik een dagje op Zandvoort rijd :-) En de plug-in heeft zijn extra accu's achterin zitten waardoor hij best eens een gewichtsverdeling richting een mooie 50/50 zou kunnen hebben.

In de VS kun je een sportset veren (geen dempers) voor de Prius kopen, maar dat is juist de verkeerde kant op. Dan veer je hem nog harder dan standaard, en doe je niets aan de dempers, dat is echt geld weggooien voor een lagere "look". Deze Bilstein set is misschien zelfs zachter geveerd dan de standaard set, maar veel beter gedempt.

Als Toyota zoiets er standaard onder zou zetten, dan zouden ze een knaller hebben. Maar goed, het is wel 3 keer de prijs van de standaard veer-demper set, dus alleen voor de mensen die een goed rijdende auto herkennen en weten te waarderen :-)

Ik denk dat ik de enige auto enthousiasteling in NL ben die pro-Prius is...

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: Beter onderstel voor mijn Prius

Bericht door Rupie » 22 mei 2013, 21:03

Goed nieuws :thumbup:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22270
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Beter onderstel voor mijn Prius

Bericht door Niels » 22 mei 2013, 22:18

Project = geslaagd dus! :df:

Gebruikersavatar
Ar
Berichten: 2625
Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
Auto: Prius

Re: Beter onderstel voor mijn Prius

Bericht door Ar » 22 mei 2013, 22:21

Ik mos nog een foto of nog beter een filmpje.

Gebruikersavatar
frankv
Berichten: 2432
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48

Re: Beter onderstel voor mijn Prius

Bericht door frankv » 22 mei 2013, 22:25

Ik heb het bijgeleverde stickertje ook maar gewoon achterop geplakt, gaatie nog harder...
Afbeelding

Over de eerste 19.500km trouwens wel mooi 4,4L/100km... en wat kWh aan stroom, maar dat mag geen naam hebben. Alles bij elkaar nog steeds zuiniger dan 1:20, erg netjes.

Gebruikersavatar
SnakeMind
Berichten: 67
Lid geworden op: 21 apr 2013, 12:51
Locatie: Emmeloord

Re: Beter onderstel voor mijn Prius

Bericht door SnakeMind » 23 mei 2013, 08:38

Zat die sticker er ook al op toen je over de A27 reed? Want volgens mij zag ik je weer richting Almere rijden dan...
Wel tof, heb mijn eigen Prius veel te kort gehad om er op deze manier iets aan te doen maar kan me erg goed voorstellen dat dit een super upgrade is ja :)

Gebruikersavatar
frankv
Berichten: 2432
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48

Re: Beter onderstel voor mijn Prius

Bericht door frankv » 01 jun 2013, 10:14

De ervaringen na er nu even mee door Nederland gereden te hebben zijn positief. De auto is strak geveerd, maar vooral strak gedempt. Hij is minder onrustig dan met de standaard set, maar ligt tegelijkertijd veel strakker op de weg. Vooral mooie doordraaiende bochten met een matig wegdek zijn indrukwekkend, zoals de overgangen van de A27 naar de A6 bij Almere bijvoorbeeld.

Er lijken nog twee mindere punten te zijn. Op lange afstanden (2 uur en meer) krijg je als passagier op een gegeven moment wat genoeg van de input terwijl je als bestuurder zit te genieten. Maar met de standaard set kreeg iedereen genoeg van de onrust. En ik denk dat de rubbers van de achteras te slap zijn. Er zit nog een bepaalde wiebeligheid in de auto die zich voordoet als je met 20km/u door een straatje stuurt. maar misschien zijn het ook wel de wangen van de 15" michelin energy banden.

Die 15" energy banden zijn overigens in de lange doordraaiers geen enkel probleem. Ik vermoed dat de gewichtsverdeling van de Plug in, met de extra accu's achterin en gewichtsbesparingen in het dak, best goed is.

TLRS
Berichten: 2939
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Beter onderstel voor mijn Prius

Bericht door TLRS » 01 jun 2013, 23:03

Klinkt als een mooi resultaat! Zou je het ook comfortabeler willen noemen?

Gebruikersavatar
frankv
Berichten: 2432
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48

Re: Beter onderstel voor mijn Prius

Bericht door frankv » 01 jun 2013, 23:54

Ik vind het comfortabeler, maar ik kan me ook voorstellen dat anderen dat weer niet vinden. Het is geen 7-serie geworden, maar de auto is wel een stuk rustiger, zeker op wegen die niet perfect glad zijn. Hij heeft meer het comfort van een goed gedempte auto. Dat betekent niet dat alles weggefilterd wordt, maar wat je voelt is voorspelbaar en veroorzaakt geen onrust.

Ik ga er denk ik toch 17" wielen en banden op zetten. Niet omdat ik het nodig vind voor de bochten, maar de zijwangen van de 195/65/15 banden zijn zo slap dat hij daar erg ongedempt door wiebelt. Als hij stilstaat en je er aan schudt, dan blijft hij seconden doorgaan. Mijn 730 met (meen ik) 235/60/16 banden heeft dat een stuk minder en mijn 964 heeft het helemaal niet. En aangezien het lastig zal worden om 65 serie banden met een stijve zijwang te krijgen, moeten het dan wel de17"wielen met 215/45/17 banden worden. Of liever met 205/50/17 banden, ze hoeven niet te breed.

Gebruikersavatar
frankv
Berichten: 2432
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48

Re: Beter onderstel voor mijn Prius

Bericht door frankv » 12 okt 2013, 16:15

Even nog een update. Ik heb al een tijd geleden de Prius standaard 17" wielen gemonteerd. Maar dan niet met de 215/45/17 banden die Toyota voorschrifjt, maar met 205/50/17 banden. Die hebben een iets grotere totaaldiameter, en zijn toch niet al te breed. Meer in de gedachte van een zuinige auto, en zo is de tellerafwijking ook iets kleiner.

De switch naar 17" wielen ipv de standaard 15" bracht een grote verbetering. Ik heb Bilstein Japan gevraagd of ze die ervaring ook hadden, en het bleek dat zij de set op 17" en 18" wielen hebben ontwikkeld, dus dat het gevoel dat het een grote verbetering was wel klopt.

Eigenlijk is het hoe sneller je gaat, hoe beter hij wordt (snel is hier relatief natuurlijk, het blijft een Prius). Maar bij hele lage snelheden, 20-30km/u waggelt hij soms erg. Nu heb ik veel gelezen over stabilisatorstangen voor en achter en het effect dat ze hebben op het weggedrag. En er wordt ook gewezen op dat te harde stabilisatoren een "rocking motion" kunnen veroorzaken. Ik vermoed dat de voorstabi van de Prius vrij hard is, en de achterstabi werking van de achteras te zacht.

Ik zou het liefst een zachtere voorstabi monteren zodat hij minder wiebelt, en ik een iets minder onderstuurde balans krijg, de auto blijft nu al vlak genoeg door de harde veren en dempers. Maar helaas is zó'n zachte stabi niet zomaar te vinden, dus ga ik een achterstabi bestellen die door Toyota Racing Development in de VS is ontwikkeld. Dat is plug&play en daarmee hoop ik dat de balans iets minder onderstuurd wordt, en dat het waggelen bij lage snelheden vermindert omdat de achterstabi dan wat weerwoord geeft aan de voorstabi.

De achteras van een Prius heeft al een ingebouwde stabi werking, maar met een extra stabi verhoog je de totale waarde. De extra stabi past in de standaard achteras.

KoenM
Berichten: 1768
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: Beter onderstel voor mijn Prius

Bericht door KoenM » 13 okt 2013, 09:36

Nog een paar van zulke updates en je rijdt echt iedereen zoek op een klaverblad :swinging:

Gebruikersavatar
Ar
Berichten: 2625
Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
Auto: Prius

Re: Beter onderstel voor mijn Prius

Bericht door Ar » 13 okt 2013, 10:14

Kun je ook een foto plaatsen als die er op zit?

Gebruikersavatar
frankv
Berichten: 2432
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48

Re: Beter onderstel voor mijn Prius

Bericht door frankv » 13 okt 2013, 12:59

Hier vind je alle foto's die je van de montage zou willen zien, veel netter dan ik ze zal maken:
http://blog.machanon.net/2013/03/09/diy ... lp8XRbkm-U" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Ar
Berichten: 2625
Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
Auto: Prius

Re: Beter onderstel voor mijn Prius

Bericht door Ar » 13 okt 2013, 13:24

Het lijkt een nuttige modificatie. Bij lomp gebruik zou het wel snel beschadigd kunnen raken.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Beter onderstel voor mijn Prius

Bericht door daNpy » 13 okt 2013, 17:20

TRD op een Prius, lol!! :df:

Gebruikersavatar
frankv
Berichten: 2432
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48

Re: Beter onderstel voor mijn Prius

Bericht door frankv » 13 okt 2013, 17:38

Ze hebben van TRD best vet spul. Superchargers voor allerlei typen waaronder hun V8's en "emission legal in all 50 states". Zie bijvoorbeeld deze foto van een supercharger voor een 4-cilinder. Het zou zomaar eens kunnen dat iemand ergens op de wereld dit op zijn Prius gemonteerd heeft zitten. Of niet...

Afbeelding

Gebruikersavatar
frankv
Berichten: 2432
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48

Re: Beter onderstel voor mijn Prius

Bericht door frankv » 06 nov 2013, 23:10

Hij zit er op, gemonteerd in 70 minuten. Ik heb het bij mijn vaste BMW monteur gedaan. Toch handig zo'n brug, goed gereedschap en af en toe wat advies.

Ik heb er net 5km mee gereden, maar het voelt als een enorme verbetering. Mijn vrouw had de auto vanavond mee en noemde hem al "los". Ik lees daar maar in dat hij beter op de stuurinput reageert. Hij wiebelt een stuk minder, de voor- en achterkant voelen nu meer in balans, en het overhellen is nog verder beperkt. En met een achterstabi heb je minder onderstuur. Ook als bochten met normale snelheid genomen worden voel je de verschillen.

Het is dus nu een Prius Plug-in met een fatsoenlijk onderstel, de enige in NL… denk ik.

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Beter onderstel voor mijn Prius

Bericht door Petrolhead Tom » 07 nov 2013, 07:03

Supercharger erop, accu pakket en elektromotor eruit. Lexaan raampjes, interieur strippen en de hele dag WTF just happend op de autobaan ten toon spreiden. :crazy: :df:

Gebruikersavatar
Joopieboy
Berichten: 1968
Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Beter onderstel voor mijn Prius

Bericht door Joopieboy » 03 jan 2014, 11:03

Dus door een iets sterkere achter stabi hef je de voorste te sterke stank een beetje op als het ware? Maar klinkt als een mooie zoektocht naar een goed passend onderstel. :) Had je niet liever 215 gehad trouwens met een iets lagere wang? Lijkt mij dat je daarmee nog een beetje stuurprecisie krijgt, hoe wel het minimaal zal zijn. Maar post ook eens wat pics and keep up the good work! :thumbup:

Andre
Berichten: 11234
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Beter onderstel voor mijn Prius

Bericht door Andre » 03 jan 2014, 11:26

Een prius tunen is het zelfde als dat je een vrouw van 70 een stel nieuwe tieten geeft!

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Beter onderstel voor mijn Prius

Bericht door ///Joost » 03 jan 2014, 16:34

Andre schreef:Een prius tunen is het zelfde als dat je een vrouw van 70 een stel nieuwe tieten geeft!
Was daar mis mee? :tooth:

Andre
Berichten: 11234
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Beter onderstel voor mijn Prius

Bericht door Andre » 03 jan 2014, 20:15

///Joost schreef:
Andre schreef:Een prius tunen is het zelfde als dat je een vrouw van 70 een stel nieuwe tieten geeft!
Was daar mis mee? :tooth:

Ooit een koe met een bord warm eten gezien :)

Lol

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast