Beter onderstel voor mijn Prius
- frankv
- Berichten: 2432
- Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48
Beter onderstel voor mijn Prius
Dit is mijn eerste post in het Sushi draadje, maar ik ben al wat langer op zoek naar een beter onderstel voor mijn Prius Plug In. Niet per se harder of lager, maar vooral beter gedempt, minder wiebelig, en minder gevoelig voor kleine oneffenheden.
Ik heb contact gehad met Intrax, die een set voor mij kunnen aanmeten. Op zich denk ik dat een Intrax set heel goed zou zijn, alleen is het voor mij de dagelijkse auto en moet datgene wat er onder gaat 150.000km mee kunnen zonder enig probleem. Ik heb het idee dat Intrax tegen die tijd al 5-10x gereviseerd is geweest.
In Japan brengt Bilstein schroefsets voor de Prius op de markt. Ze zijn hier niet te krijgen, maar ik heb een Japanse intermediair gevonden die ze voor mij kan kopen, prijs bezorgd en al is denk ik 1500 euro. Het ziet er serieus uit, de demping is niet instelbaar, maar de hoogte wel. Voor wie Japans leest:
http://www.bilstein.co.jp/en/products/s ... n-b14.html
De spring rates zijn voor 3.0-5.0kgf/mm en achter 3.0kgf/mm, en dat is volgens mij niet al te hard, andere kits van vage tuning merken als Tein etc., zijn allemaal een stuk harder.
Het enige vage is dat mijn Japans niet goed genoeg is om tussen de twee kits te kiezen. De ene BSS6038J is voor als je een moonroof / solar roof hebt en wel of niet de touring optie. De andere BSS6069J staat iets bij voor tot 2011 ofzo:
http://www.bilstein.co.jp/en/catalog/toyota/prius.html
Enig idee omtrent de spring rates? En leest er hier iemand beter Japans dan Google Translate?
Of zit ik niet goed in mijn verwachting van de revisies van de Intrax sets?
Ik heb contact gehad met Intrax, die een set voor mij kunnen aanmeten. Op zich denk ik dat een Intrax set heel goed zou zijn, alleen is het voor mij de dagelijkse auto en moet datgene wat er onder gaat 150.000km mee kunnen zonder enig probleem. Ik heb het idee dat Intrax tegen die tijd al 5-10x gereviseerd is geweest.
In Japan brengt Bilstein schroefsets voor de Prius op de markt. Ze zijn hier niet te krijgen, maar ik heb een Japanse intermediair gevonden die ze voor mij kan kopen, prijs bezorgd en al is denk ik 1500 euro. Het ziet er serieus uit, de demping is niet instelbaar, maar de hoogte wel. Voor wie Japans leest:
http://www.bilstein.co.jp/en/products/s ... n-b14.html
De spring rates zijn voor 3.0-5.0kgf/mm en achter 3.0kgf/mm, en dat is volgens mij niet al te hard, andere kits van vage tuning merken als Tein etc., zijn allemaal een stuk harder.
Het enige vage is dat mijn Japans niet goed genoeg is om tussen de twee kits te kiezen. De ene BSS6038J is voor als je een moonroof / solar roof hebt en wel of niet de touring optie. De andere BSS6069J staat iets bij voor tot 2011 ofzo:
http://www.bilstein.co.jp/en/catalog/toyota/prius.html
Enig idee omtrent de spring rates? En leest er hier iemand beter Japans dan Google Translate?
Of zit ik niet goed in mijn verwachting van de revisies van de Intrax sets?
- Snipe
- Berichten: 12631
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: Beter onderstel voor mijn Prius
Ha, een Prius pimpen! Hang je er dan ook een V8 in?
- Ar
- Berichten: 2625
- Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
- Auto: Prius
Re: Beter onderstel voor mijn Prius
Ik moest glimlachen toen ik de titel las, maar waarom ook niet?
- frankv
- Berichten: 2432
- Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48
Re: Beter onderstel voor mijn Prius
Waarom niet idd...
Ik heb nog een Porsche 911 / 964, een BMW E30 M3 en een BMW 730, dus ben andersoortige auto's gewend, ik zit normaal in het bratwursten deel van het forum Maar ik heb een Prius Plug In als daily en zou wel willen dat hij net zo goed rijdt als mijn andere auto's, vandaar de wens. Het gaat me dus niet om circuitwerk of een verlaging op zich, daar heb ik wel andere auto's voor.
Ik heb nog een Porsche 911 / 964, een BMW E30 M3 en een BMW 730, dus ben andersoortige auto's gewend, ik zit normaal in het bratwursten deel van het forum Maar ik heb een Prius Plug In als daily en zou wel willen dat hij net zo goed rijdt als mijn andere auto's, vandaar de wens. Het gaat me dus niet om circuitwerk of een verlaging op zich, daar heb ik wel andere auto's voor.
- TNThomas
- Berichten: 321
- Lid geworden op: 15 okt 2010, 16:34
Re: Beter onderstel voor mijn Prius
Ben ik toch niet de enige die een Prius heeft hier op DF.
Ik kan je jammer genoeg niet helpen met een beter onderstel, sorry.
Ik kan je jammer genoeg niet helpen met een beter onderstel, sorry.
-
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 07 mar 2010, 22:27
Re: Beter onderstel voor mijn Prius
Je kan even contact opnemen met cobra suspensions die kunnen namelijk veren op maat maken als je wilt.
Kan je wel contact informatie geven als je wilt?
Kan je wel contact informatie geven als je wilt?
- Ahmed
- Berichten: 2779
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:51
- Locatie: F30 328i / E46 330i / Fireblade SC57
Re: Beter onderstel voor mijn Prius
Komt die Prius door de buitenbocht!
- frankv
- Berichten: 2432
- Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48
Re: Beter onderstel voor mijn Prius
? Ik had een reactie getypt die er op neerkwam dat alle Japanse tuningspul er te bling uit ziet om serieus te nemen. Dat ik geen verlagingsveren op zich zoek omdat vooral de demping beter moet, en dat er veel sets te koop zijn die ik niet zie zitten omdat het bling is (TEIN en zo nog 10), of omdat het alleen veren zijn (Eibach , H&R). Bij deze dus alsnog
Als iemand meer weet van de Bilstein sets voor de Prius, dan houd ik mij aanbevolen...
Als iemand meer weet van de Bilstein sets voor de Prius, dan houd ik mij aanbevolen...
-
- Berichten: 2933
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Beter onderstel voor mijn Prius
Als ik dat tabel goed lees dan is er een klein verschil in verlaging bij die 38 vs 69. Het lijkt me voor de hand liggend dat de 69 meer verlaging toe laat omdat de demping stugger is.. voor wat dat waard is.
Waardeer je je andere auto's meer als je regelmatig in een prius rijd? En een ct200h behoort niet tot de mogelijkheden neem ik aan?
Waardeer je je andere auto's meer als je regelmatig in een prius rijd? En een ct200h behoort niet tot de mogelijkheden neem ik aan?
- frankv
- Berichten: 2432
- Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48
Re: Beter onderstel voor mijn Prius
Kun je uitleggen waar ik dat kan zien, dat de demping bij de 69 wat stugger is? Ik zie wel dat de veerstijfheid voor van de 38 progressief verloopt van 3.0-5.0, en dat hij bij de 69 vast op 4.0 gegegeven wordt. Maar de demping heb ik nog niet uit het japans kunnen halen.TLRS schreef:Als ik dat tabel goed lees dan is er een klein verschil in verlaging bij die 38 vs 69. Het lijkt me voor de hand liggend dat de 69 meer verlaging toe laat omdat de demping stugger is.. voor wat dat waard is.
Waardeer je je andere auto's meer als je regelmatig in een prius rijd? En een ct200h behoort niet tot de mogelijkheden neem ik aan?
Ik denk dat een ct200h niets fijner rijdt, ik denk dat het gewoon "japanse demping" is, en dat dat wennen is voor mij omdat ik altijd BMW's gereden heb. Ik waardeer de Prius enorm, als een mooi stuk techniek dat ook nog best lekker stuurt, maar er zit een stuk onrust in de auto wat ik er graag uit wil halen.
- TNThomas
- Berichten: 321
- Lid geworden op: 15 okt 2010, 16:34
Re: Beter onderstel voor mijn Prius
Volgens mij stuurt een CT200h directer dan een Prius...frankv schreef:Ik denk dat een ct200h niets fijner rijdt, ik denk dat het gewoon "japanse demping" is, en dat dat wennen is voor mij omdat ik altijd BMW's gereden heb. Ik waardeer de Prius enorm, als een mooi stuk techniek dat ook nog best lekker stuurt, maar er zit een stuk onrust in de auto wat ik er graag uit wil halen.
Ook is de demping wat stugger dan die van de Prius, althans volgens enkele rijtesten die ik heb gelezen.
Misschien toch eens een proefritje gaan maken in een CT200h.
- Ar
- Berichten: 2625
- Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
- Auto: Prius
Re: Beter onderstel voor mijn Prius
Ik heb de non plug-in Prius en de CT200h gereden en de Lexus rijdt wel degelijk scherper.
en anders :
en anders :
-
- Berichten: 2933
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Beter onderstel voor mijn Prius
Helaas, het is een aanname. Minder veerweg, zelfde gewicht dus meer demping nodig. Verder meen ik dat een progressieve veer meestal straat/comfy georiënteerd is en lineair meer track/sportief.frankv schreef:Kun je uitleggen waar ik dat kan zien, dat de demping bij de 69 wat stugger is? Ik zie wel dat de veerstijfheid voor van de 38 progressief verloopt van 3.0-5.0, en dat hij bij de 69 vast op 4.0 gegegeven wordt. Maar de demping heb ik nog niet uit het japans kunnen halen.
Mijn ervaring met IS200 en IS250 is dat ze vrij direct sturen, gevoelsmatig hellen ze weinig over. En dan praat ik niet over de sport uitvoeringen, de gewone hebben dat ook. Veel directer dan m'n e87 bijvoorbeeld. Maar ze zijn toch comfortabel geveerd. Voor het vergelijk tussen de prius en de ct heb ik te weinig (mee)rijervaring maar ik vermoed dat de Lexus doet waar jij nu naar op zoek bent. Behalve qua prijzen dan denk ik..frankv schreef:Ik denk dat een ct200h niets fijner rijdt, ik denk dat het gewoon "japanse demping" is, en dat dat wennen is voor mij omdat ik altijd BMW's gereden heb. Ik waardeer de Prius enorm, als een mooi stuk techniek dat ook nog best lekker stuurt, maar er zit een stuk onrust in de auto wat ik er graag uit wil halen.
- frankv
- Berichten: 2432
- Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48
Re: Beter onderstel voor mijn Prius
De Prius Plug In stuurt super direct. Als ik daarna in mijn Porsche of BMW M3 stap moet ik eerst even bedenken dat ik weer moet hoepelen ivp dat ik zo bocht om hoek. Als je niet anders gewend bent, dan zijn beide wel ok, als je overstapt van de een in de ander is het verschil iedere keer weer wennen. Ik kan me moeilijk voorstellen dat de c200h nog directer zou sturen, dan hoek je als je niest al de berm in...
Ik blijf verder zoeken naar info, ik heb nu een Japanse bron gevonden die de Bilstein site in het Engels heeft vertaald en die zegt dit:
1. no moon roof , no touring package = select this suspension BSS6038J
2. if you have a moon roof and touring package = select this suspension BSS6069J
3. for all other cars up to 2011/12 = select this suspension BSS6069J
Op een andere site lees ik dan weer dit:
Oh, maakte Bilstein maar gewoon een set voor de ZVW35 (de plug in)...
Ik blijf verder zoeken naar info, ik heb nu een Japanse bron gevonden die de Bilstein site in het Engels heeft vertaald en die zegt dit:
1. no moon roof , no touring package = select this suspension BSS6038J
2. if you have a moon roof and touring package = select this suspension BSS6069J
3. for all other cars up to 2011/12 = select this suspension BSS6069J
Op een andere site lees ik dan weer dit:
Nu moet ik er weer achter zien te komen waarom het verschilt. Is het een montage iets, of heeft het met gewicht te maken. Maar als het gewicht gerelateerd is, waarom gebruiken alle auto's tot 2011/12 dan dezelfde versie als de zwaarder uitgeruste versie van de Prius.※ BSS6038J is for models except vehicles equipped with moon roof with solar panels and Touring Selection (pre-MC) ZVW30.
※ When mounting the BSS6038J moon roof with solar panels installed on the car and if one Touring Selection, please prepare the following at the time of mounting genuine parts.
Genuine part number Parts name Quantity
48044-42010 UPR coil spring seat Two
48157-42030 UPR coil spring insulator Two
48609-12500 Suspension Support SUB-ASSY Two
90303-22002 Suspension support dust seal Two
Oh, maakte Bilstein maar gewoon een set voor de ZVW35 (de plug in)...
-
- Berichten: 2933
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Beter onderstel voor mijn Prius
Als ik zou moeten gokken: gewicht.
Eigenlijk had ik het idee dat je met wiebelig bedoelde aan de hand van insturen. Maar echt onder invloed van hobbels en bobbels dus? Desalniettemin denk ik dat een ct je wel zou kunnen bekoren.
Met het directe sturen bedoel ik niet zo zeer dat de auto bij elke beweging van het stuur alle kanten op vliegt. Meer dat het geringe overhellen ervoor zorgt dat een kleine stuurbeweging nauwkeuriger of scherper voelt.
Eigenlijk had ik het idee dat je met wiebelig bedoelde aan de hand van insturen. Maar echt onder invloed van hobbels en bobbels dus? Desalniettemin denk ik dat een ct je wel zou kunnen bekoren.
Met het directe sturen bedoel ik niet zo zeer dat de auto bij elke beweging van het stuur alle kanten op vliegt. Meer dat het geringe overhellen ervoor zorgt dat een kleine stuurbeweging nauwkeuriger of scherper voelt.
- frankv
- Berichten: 2432
- Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48
Re: Beter onderstel voor mijn Prius
Ik heb antwoord gekregen van Bilstein Japan. Het blijkt dat de japanse Prius twee verschillende topmounts had voor de voorwielophanging. Vanaf eind 2011 hebben ze nog maar een soort. Nu is mijn dealer aan het uitzoeken of dat dezelfde is als die voor de plug in gebruikt wordt, maar het lijkt me wel.
Ik vind het gedrag van mijn Prius lastig te omschrijven. Op kleine oneffenheden reageert hij te hard. Tegelijkertijd is hij wiebelig. Hij is eigenlijk op zijn best als hij met een lekkere vaart in een bocht hangt, dan reageert hij op alles het meest lineair. In "rust", rechtdoor stand wiebelt hij door alles wat op zijn weg komt.
Ik vermoed dus dat de vering vrij hard is, maar de demping te zacht, en te weinig reactief op kleine oneffenheden en wiebels. Met de Bilstein set hoop ik op een goede "trage" demping (wiebelen) en een meer vergevende "snelle" demping (kleine oneffenheden).
Ik heb een paar auto's met goede veer/demper combi's en het is verbazend hoe "expensive damping" (zoals de engelsen dat noemen) op het eerste gezicht onverenigbare dingen kan laten samenvloeien.
Hij lult een beetje in het begin, maar het gaat er om waar hij de grafiek uitlegt over low speed en high speed damping:
http://www.youtube.com/watch?v=YMnZTodTCZ0
Ik vind het gedrag van mijn Prius lastig te omschrijven. Op kleine oneffenheden reageert hij te hard. Tegelijkertijd is hij wiebelig. Hij is eigenlijk op zijn best als hij met een lekkere vaart in een bocht hangt, dan reageert hij op alles het meest lineair. In "rust", rechtdoor stand wiebelt hij door alles wat op zijn weg komt.
Ik vermoed dus dat de vering vrij hard is, maar de demping te zacht, en te weinig reactief op kleine oneffenheden en wiebels. Met de Bilstein set hoop ik op een goede "trage" demping (wiebelen) en een meer vergevende "snelle" demping (kleine oneffenheden).
Ik heb een paar auto's met goede veer/demper combi's en het is verbazend hoe "expensive damping" (zoals de engelsen dat noemen) op het eerste gezicht onverenigbare dingen kan laten samenvloeien.
Hij lult een beetje in het begin, maar het gaat er om waar hij de grafiek uitlegt over low speed en high speed damping:
http://www.youtube.com/watch?v=YMnZTodTCZ0
-
- Berichten: 2933
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Beter onderstel voor mijn Prius
Het lijkt me een zeer interessant filmpje.. ga ik later bekijken (nightshift). Maar uit ervaring op motorgebied kan ik beamen wat een verschil het maakt als er fatsoenlijke set shims in de voorvork zit en een knappe schokbreker achter!
Nu ben ik wel mee met wat je precies bedoelt qua wiebelen. En vraag me af of zo'n aanpassing aan vering/demping samen (moet) gaan met een wat stuggere ARB?
Nu ben ik wel mee met wat je precies bedoelt qua wiebelen. En vraag me af of zo'n aanpassing aan vering/demping samen (moet) gaan met een wat stuggere ARB?
- frankv
- Berichten: 2432
- Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48
Re: Beter onderstel voor mijn Prius
Ik ben er uit. Het wordt een Bilstein BSS6069J kit. Topkwaliteit. En ik heb met Bilstein Japan en Toyota gechecked, en ze denken beide dat het zou moeten passen op mijn Plug-In. Afgelopen weekend reed ik weer eens in mijn Porsche 964 en dan merk je weer wat kwaliteit is. Alhoewel de Porsche veel straffer geveerd is dan de Prius, is hij tegelijkertijd comfortabeler en veel rustiger. Ik hoop dat de Bilstein kit dat ook naar de Prius brengt.
Er zijn veel andere kits te koop, maar die hebben mij allemaal een iets te hoog "tuning" gehalte. Een probleem is nog dat niemand de kit naar Nederland kan krijgen, en dat Japanse handelaren allemaal weigeren international te shippen.
Maar ik heb een tussenhandelaar gevonden die hem voor mij koopt in Japan, en de kit dan doorstuurt. Ik kan met Paypal betalen, dus ben redelijk zeker van een goede afloop.
Er zijn veel andere kits te koop, maar die hebben mij allemaal een iets te hoog "tuning" gehalte. Een probleem is nog dat niemand de kit naar Nederland kan krijgen, en dat Japanse handelaren allemaal weigeren international te shippen.
Maar ik heb een tussenhandelaar gevonden die hem voor mij koopt in Japan, en de kit dan doorstuurt. Ik kan met Paypal betalen, dus ben redelijk zeker van een goede afloop.
-
- Berichten: 2933
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Beter onderstel voor mijn Prius
Het zal me benieuwen of het brengt wat je zoekt!
Terwijl het juist meer tuning is dan wat men doorgaans tuning wil noemen (tupperware)frankv schreef:..maar die hebben mij allemaal een iets te hoog "tuning" gehalte..
- frankv
- Berichten: 2432
- Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48
Re: Beter onderstel voor mijn Prius
Zonet eindelijk het pakje uit Japan ontvangen. Een zeer vette Bilstein set. Man, dit is een dikkere set dan de Schnitzer / Bilstein set die ik onder mijn M3 heb. B14/ B16 / PSS9 / PSS10 staat op de doos:
- Niels
- Berichten: 22258
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Beter onderstel voor mijn Prius
Nu nog een BBK en rolkooi
(nee, mooi setje!)
(nee, mooi setje!)
- MartijnGizmo
- Berichten: 12751
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Beter onderstel voor mijn Prius
Mooi spul! Trouwens, lager = zuiniger...
- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
- Snipe
- Berichten: 12631
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: Beter onderstel voor mijn Prius
Als je nu met een Prius ook al een held kunt zijn is DF ook niet meer echt wat het geweest is.Petrolhead Tom schreef:Held!
...maar ik ben wel benieuwd of zo'n ding wat beter gaat rijden met een fatsoenlijk onderstel.
-
- Berichten: 9466
- Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31
Re: Beter onderstel voor mijn Prius
Jij leest al een tijdje niet meer mee?
Maar ook ik ben benieuwd naar het resultaat!
Maar ook ik ben benieuwd naar het resultaat!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten