Beter onderstel voor mijn Prius

Voor alle koikarpers en andere rauwe auto's uit het land van de rijzende zon.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
frankv
Berichten: 2432
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48

Beter onderstel voor mijn Prius

Bericht door frankv » 25 jan 2013, 10:04

Dit is mijn eerste post in het Sushi draadje, maar ik ben al wat langer op zoek naar een beter onderstel voor mijn Prius Plug In. Niet per se harder of lager, maar vooral beter gedempt, minder wiebelig, en minder gevoelig voor kleine oneffenheden.

Ik heb contact gehad met Intrax, die een set voor mij kunnen aanmeten. Op zich denk ik dat een Intrax set heel goed zou zijn, alleen is het voor mij de dagelijkse auto en moet datgene wat er onder gaat 150.000km mee kunnen zonder enig probleem. Ik heb het idee dat Intrax tegen die tijd al 5-10x gereviseerd is geweest.

In Japan brengt Bilstein schroefsets voor de Prius op de markt. Ze zijn hier niet te krijgen, maar ik heb een Japanse intermediair gevonden die ze voor mij kan kopen, prijs bezorgd en al is denk ik 1500 euro. Het ziet er serieus uit, de demping is niet instelbaar, maar de hoogte wel. Voor wie Japans leest:
http://www.bilstein.co.jp/en/products/s ... n-b14.html

De spring rates zijn voor 3.0-5.0kgf/mm en achter 3.0kgf/mm, en dat is volgens mij niet al te hard, andere kits van vage tuning merken als Tein etc., zijn allemaal een stuk harder.

Het enige vage is dat mijn Japans niet goed genoeg is om tussen de twee kits te kiezen. De ene BSS6038J is voor als je een moonroof / solar roof hebt en wel of niet de touring optie. De andere BSS6069J staat iets bij voor tot 2011 ofzo:
http://www.bilstein.co.jp/en/catalog/toyota/prius.html

Enig idee omtrent de spring rates? En leest er hier iemand beter Japans dan Google Translate?

Of zit ik niet goed in mijn verwachting van de revisies van de Intrax sets?

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12631
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: Beter onderstel voor mijn Prius

Bericht door Snipe » 25 jan 2013, 11:15

Ha, een Prius pimpen! Hang je er dan ook een V8 in?

Gebruikersavatar
Ar
Berichten: 2625
Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
Auto: Prius

Re: Beter onderstel voor mijn Prius

Bericht door Ar » 25 jan 2013, 11:18

Ik moest glimlachen toen ik de titel las, maar waarom ook niet?

Gebruikersavatar
frankv
Berichten: 2432
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48

Re: Beter onderstel voor mijn Prius

Bericht door frankv » 25 jan 2013, 11:34

Waarom niet idd...

Ik heb nog een Porsche 911 / 964, een BMW E30 M3 en een BMW 730, dus ben andersoortige auto's gewend, ik zit normaal in het bratwursten deel van het forum :-) Maar ik heb een Prius Plug In als daily en zou wel willen dat hij net zo goed rijdt als mijn andere auto's, vandaar de wens. Het gaat me dus niet om circuitwerk of een verlaging op zich, daar heb ik wel andere auto's voor.

Gebruikersavatar
TNThomas
Berichten: 321
Lid geworden op: 15 okt 2010, 16:34

Re: Beter onderstel voor mijn Prius

Bericht door TNThomas » 25 jan 2013, 19:54

Ben ik toch niet de enige die een Prius heeft hier op DF. :D
Ik kan je jammer genoeg niet helpen met een beter onderstel, sorry.

Twan81
Berichten: 112
Lid geworden op: 07 mar 2010, 22:27

Re: Beter onderstel voor mijn Prius

Bericht door Twan81 » 25 jan 2013, 20:40

Je kan even contact opnemen met cobra suspensions die kunnen namelijk veren op maat maken als je wilt.

Kan je wel contact informatie geven als je wilt?

Gebruikersavatar
Ahmed
Berichten: 2779
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:51
Locatie: F30 328i / E46 330i / Fireblade SC57

Re: Beter onderstel voor mijn Prius

Bericht door Ahmed » 25 jan 2013, 22:19

Komt die Prius door de buitenbocht! :shocking:

Gebruikersavatar
frankv
Berichten: 2432
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48

Re: Beter onderstel voor mijn Prius

Bericht door frankv » 25 jan 2013, 22:46

? Ik had een reactie getypt die er op neerkwam dat alle Japanse tuningspul er te bling uit ziet om serieus te nemen. Dat ik geen verlagingsveren op zich zoek omdat vooral de demping beter moet, en dat er veel sets te koop zijn die ik niet zie zitten omdat het bling is (TEIN en zo nog 10), of omdat het alleen veren zijn (Eibach , H&R). Bij deze dus alsnog :blink:

Als iemand meer weet van de Bilstein sets voor de Prius, dan houd ik mij aanbevolen...

TLRS
Berichten: 2933
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Beter onderstel voor mijn Prius

Bericht door TLRS » 26 jan 2013, 21:04

Als ik dat tabel goed lees dan is er een klein verschil in verlaging bij die 38 vs 69. Het lijkt me voor de hand liggend dat de 69 meer verlaging toe laat omdat de demping stugger is.. voor wat dat waard is.

Waardeer je je andere auto's meer als je regelmatig in een prius rijd? En een ct200h behoort niet tot de mogelijkheden neem ik aan?

Gebruikersavatar
frankv
Berichten: 2432
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48

Re: Beter onderstel voor mijn Prius

Bericht door frankv » 27 jan 2013, 11:03

TLRS schreef:Als ik dat tabel goed lees dan is er een klein verschil in verlaging bij die 38 vs 69. Het lijkt me voor de hand liggend dat de 69 meer verlaging toe laat omdat de demping stugger is.. voor wat dat waard is.

Waardeer je je andere auto's meer als je regelmatig in een prius rijd? En een ct200h behoort niet tot de mogelijkheden neem ik aan?
Kun je uitleggen waar ik dat kan zien, dat de demping bij de 69 wat stugger is? Ik zie wel dat de veerstijfheid voor van de 38 progressief verloopt van 3.0-5.0, en dat hij bij de 69 vast op 4.0 gegegeven wordt. Maar de demping heb ik nog niet uit het japans kunnen halen.

Ik denk dat een ct200h niets fijner rijdt, ik denk dat het gewoon "japanse demping" is, en dat dat wennen is voor mij omdat ik altijd BMW's gereden heb. Ik waardeer de Prius enorm, als een mooi stuk techniek dat ook nog best lekker stuurt, maar er zit een stuk onrust in de auto wat ik er graag uit wil halen.

Gebruikersavatar
TNThomas
Berichten: 321
Lid geworden op: 15 okt 2010, 16:34

Re: Beter onderstel voor mijn Prius

Bericht door TNThomas » 28 jan 2013, 21:02

frankv schreef:Ik denk dat een ct200h niets fijner rijdt, ik denk dat het gewoon "japanse demping" is, en dat dat wennen is voor mij omdat ik altijd BMW's gereden heb. Ik waardeer de Prius enorm, als een mooi stuk techniek dat ook nog best lekker stuurt, maar er zit een stuk onrust in de auto wat ik er graag uit wil halen.
Volgens mij stuurt een CT200h directer dan een Prius...
Ook is de demping wat stugger dan die van de Prius, althans volgens enkele rijtesten die ik heb gelezen.
Misschien toch eens een proefritje gaan maken in een CT200h. :df:

Gebruikersavatar
Ar
Berichten: 2625
Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
Auto: Prius

Re: Beter onderstel voor mijn Prius

Bericht door Ar » 28 jan 2013, 22:34

Ik heb de non plug-in Prius en de CT200h gereden en de Lexus rijdt wel degelijk scherper.

en anders :mrgreen: :
Afbeelding

TLRS
Berichten: 2933
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Beter onderstel voor mijn Prius

Bericht door TLRS » 29 jan 2013, 01:13

frankv schreef:Kun je uitleggen waar ik dat kan zien, dat de demping bij de 69 wat stugger is? Ik zie wel dat de veerstijfheid voor van de 38 progressief verloopt van 3.0-5.0, en dat hij bij de 69 vast op 4.0 gegegeven wordt. Maar de demping heb ik nog niet uit het japans kunnen halen.
Helaas, het is een aanname. Minder veerweg, zelfde gewicht dus meer demping nodig. Verder meen ik dat een progressieve veer meestal straat/comfy georiënteerd is en lineair meer track/sportief.
frankv schreef:Ik denk dat een ct200h niets fijner rijdt, ik denk dat het gewoon "japanse demping" is, en dat dat wennen is voor mij omdat ik altijd BMW's gereden heb. Ik waardeer de Prius enorm, als een mooi stuk techniek dat ook nog best lekker stuurt, maar er zit een stuk onrust in de auto wat ik er graag uit wil halen.
Mijn ervaring met IS200 en IS250 is dat ze vrij direct sturen, gevoelsmatig hellen ze weinig over. En dan praat ik niet over de sport uitvoeringen, de gewone hebben dat ook. Veel directer dan m'n e87 bijvoorbeeld. Maar ze zijn toch comfortabel geveerd. Voor het vergelijk tussen de prius en de ct heb ik te weinig (mee)rijervaring maar ik vermoed dat de Lexus doet waar jij nu naar op zoek bent. Behalve qua prijzen dan denk ik.. :D

Gebruikersavatar
frankv
Berichten: 2432
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48

Re: Beter onderstel voor mijn Prius

Bericht door frankv » 29 jan 2013, 16:16

De Prius Plug In stuurt super direct. Als ik daarna in mijn Porsche of BMW M3 stap moet ik eerst even bedenken dat ik weer moet hoepelen ivp dat ik zo bocht om hoek. Als je niet anders gewend bent, dan zijn beide wel ok, als je overstapt van de een in de ander is het verschil iedere keer weer wennen. Ik kan me moeilijk voorstellen dat de c200h nog directer zou sturen, dan hoek je als je niest al de berm in...

Ik blijf verder zoeken naar info, ik heb nu een Japanse bron gevonden die de Bilstein site in het Engels heeft vertaald en die zegt dit:

1. no moon roof , no touring package = select this suspension BSS6038J

2. if you have a moon roof and touring package = select this suspension BSS6069J

3. for all other cars up to 2011/12 = select this suspension BSS6069J

Op een andere site lees ik dan weer dit:
※ BSS6038J is for models except vehicles equipped with moon roof with solar panels and Touring Selection (pre-MC) ZVW30.

※ When mounting the BSS6038J moon roof with solar panels installed on the car and if one Touring Selection, please prepare the following at the time of mounting genuine parts.
Genuine part number Parts name Quantity
48044-42010 UPR coil spring seat Two
48157-42030 UPR coil spring insulator Two
48609-12500 Suspension Support SUB-ASSY Two
90303-22002 Suspension support dust seal Two
Nu moet ik er weer achter zien te komen waarom het verschilt. Is het een montage iets, of heeft het met gewicht te maken. Maar als het gewicht gerelateerd is, waarom gebruiken alle auto's tot 2011/12 dan dezelfde versie als de zwaarder uitgeruste versie van de Prius.

Oh, maakte Bilstein maar gewoon een set voor de ZVW35 (de plug in)...

TLRS
Berichten: 2933
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Beter onderstel voor mijn Prius

Bericht door TLRS » 31 jan 2013, 20:01

Als ik zou moeten gokken: gewicht.

Eigenlijk had ik het idee dat je met wiebelig bedoelde aan de hand van insturen. Maar echt onder invloed van hobbels en bobbels dus? Desalniettemin denk ik dat een ct je wel zou kunnen bekoren.

Met het directe sturen bedoel ik niet zo zeer dat de auto bij elke beweging van het stuur alle kanten op vliegt. Meer dat het geringe overhellen ervoor zorgt dat een kleine stuurbeweging nauwkeuriger of scherper voelt.

Gebruikersavatar
frankv
Berichten: 2432
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48

Re: Beter onderstel voor mijn Prius

Bericht door frankv » 31 jan 2013, 21:35

Ik heb antwoord gekregen van Bilstein Japan. Het blijkt dat de japanse Prius twee verschillende topmounts had voor de voorwielophanging. Vanaf eind 2011 hebben ze nog maar een soort. Nu is mijn dealer aan het uitzoeken of dat dezelfde is als die voor de plug in gebruikt wordt, maar het lijkt me wel.

Ik vind het gedrag van mijn Prius lastig te omschrijven. Op kleine oneffenheden reageert hij te hard. Tegelijkertijd is hij wiebelig. Hij is eigenlijk op zijn best als hij met een lekkere vaart in een bocht hangt, dan reageert hij op alles het meest lineair. In "rust", rechtdoor stand wiebelt hij door alles wat op zijn weg komt.

Ik vermoed dus dat de vering vrij hard is, maar de demping te zacht, en te weinig reactief op kleine oneffenheden en wiebels. Met de Bilstein set hoop ik op een goede "trage" demping (wiebelen) en een meer vergevende "snelle" demping (kleine oneffenheden).

Ik heb een paar auto's met goede veer/demper combi's en het is verbazend hoe "expensive damping" (zoals de engelsen dat noemen) op het eerste gezicht onverenigbare dingen kan laten samenvloeien.

Hij lult een beetje in het begin, maar het gaat er om waar hij de grafiek uitlegt over low speed en high speed damping:
http://www.youtube.com/watch?v=YMnZTodTCZ0

TLRS
Berichten: 2933
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Beter onderstel voor mijn Prius

Bericht door TLRS » 01 feb 2013, 09:28

Het lijkt me een zeer interessant filmpje.. ga ik later bekijken (nightshift). Maar uit ervaring op motorgebied kan ik beamen wat een verschil het maakt als er fatsoenlijke set shims in de voorvork zit en een knappe schokbreker achter!

Nu ben ik wel mee met wat je precies bedoelt qua wiebelen. En vraag me af of zo'n aanpassing aan vering/demping samen (moet) gaan met een wat stuggere ARB?

Gebruikersavatar
frankv
Berichten: 2432
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48

Re: Beter onderstel voor mijn Prius

Bericht door frankv » 05 feb 2013, 21:35

Ik ben er uit. Het wordt een Bilstein BSS6069J kit. Topkwaliteit. En ik heb met Bilstein Japan en Toyota gechecked, en ze denken beide dat het zou moeten passen op mijn Plug-In. Afgelopen weekend reed ik weer eens in mijn Porsche 964 en dan merk je weer wat kwaliteit is. Alhoewel de Porsche veel straffer geveerd is dan de Prius, is hij tegelijkertijd comfortabeler en veel rustiger. Ik hoop dat de Bilstein kit dat ook naar de Prius brengt.

Er zijn veel andere kits te koop, maar die hebben mij allemaal een iets te hoog "tuning" gehalte. Een probleem is nog dat niemand de kit naar Nederland kan krijgen, en dat Japanse handelaren allemaal weigeren international te shippen.

Maar ik heb een tussenhandelaar gevonden die hem voor mij koopt in Japan, en de kit dan doorstuurt. Ik kan met Paypal betalen, dus ben redelijk zeker van een goede afloop.

TLRS
Berichten: 2933
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Beter onderstel voor mijn Prius

Bericht door TLRS » 08 feb 2013, 01:16

Het zal me benieuwen of het brengt wat je zoekt!
frankv schreef:..maar die hebben mij allemaal een iets te hoog "tuning" gehalte..
Terwijl het juist meer tuning is dan wat men doorgaans tuning wil noemen (tupperware) :D

Gebruikersavatar
frankv
Berichten: 2432
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48

Re: Beter onderstel voor mijn Prius

Bericht door frankv » 16 apr 2013, 17:49

Zonet eindelijk het pakje uit Japan ontvangen. Een zeer vette Bilstein set. Man, dit is een dikkere set dan de Schnitzer / Bilstein set die ik onder mijn M3 heb. B14/ B16 / PSS9 / PSS10 staat op de doos:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22258
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Beter onderstel voor mijn Prius

Bericht door Niels » 16 apr 2013, 21:02

Nu nog een BBK en rolkooi :tooth:

(nee, mooi setje!)

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12751
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Beter onderstel voor mijn Prius

Bericht door MartijnGizmo » 16 apr 2013, 21:07

Mooi spul! Trouwens, lager = zuiniger... :)

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Beter onderstel voor mijn Prius

Bericht door Petrolhead Tom » 17 apr 2013, 09:50

Held!

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12631
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: Beter onderstel voor mijn Prius

Bericht door Snipe » 17 apr 2013, 10:28

Petrolhead Tom schreef:Held!
Als je nu met een Prius ook al een held kunt zijn is DF ook niet meer echt wat het geweest is.

...maar ik ben wel benieuwd of zo'n ding wat beter gaat rijden met een fatsoenlijk onderstel.

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: Beter onderstel voor mijn Prius

Bericht door Rupie » 17 apr 2013, 10:49

Jij leest al een tijdje niet meer mee?

Maar ook ik ben benieuwd naar het resultaat!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten