Aanschaftips Clio RS phase 1

Ruikt het naar knoflook? Dan is dit het juiste forum! Alles over Franse auto's, van Citroën tot Venturi.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PimV
Berichten: 183
Lid geworden op: 11 jan 2013, 12:26
Auto: E46 M3

Aanschaftips Clio RS phase 1

Bericht door PimV » 14 jan 2013, 10:56

Eigenlijk stomtoevallig ben ik op deze auto gestuit. Waar ik iedere Japanse auto met naam, type en motorcode kan dromen, zijn Franse auto's mij totaal onbekend :whistle:

Maar nu kwam ik dus een Clio RS tegen en wat mij vooral aansprak was de combinatie 2.0l 16v met 170 pk op een autootje van krap 1000kg :) Bij Topgear (oke oke, niet het meest objectieve programma...) zijn ze altijd erg te spreken over de snelle Renaults.

Heb al wat gebruikers reviews kunnen vinden en vaak kwamen de remmen terug als vaak te vervangen.
Hoe zit het verder met deze auto, is dit een leuke basis als hot hatch om ook wat meer trackdays te gaan doen?

Hoe zit het qua onderhoud, roest e.d. en natuurlijk de funpart: hoe rijdt het!? :df:

Gebruikersavatar
martll
Berichten: 1408
Lid geworden op: 30 apr 2012, 19:42

Re: Aanschaftips Clio RS phase 1

Bericht door martll » 14 jan 2013, 11:09

Ik heb zelf een ph2 gehad (de 172).

Roest heb ik zelf nog nooit gezien.
Wel even goed opletten of het onderhoud allemaal compleet is, als je hier geen omkijk naar wilt hebben.
En kijken wanneer de multi- en ditributieriem gedaan is. Dit kan als je het laat doen richting de 1200 euro lopen omdat je er zo moeilijk bij kan komen.

En als je een importje koopt, even kijken of het geen schade auto is.

(Hier staat ook zeer veel informatie en aankooptips: http://www.renault-tuning.com/ )

En ja! Het rijdt prachtig, lekker veel vermogen en toch niet zo heel zwaar. :df:

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3296
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Aanschaftips Clio RS phase 1

Bericht door Martijn M » 14 jan 2013, 11:36

Als je geen probleem hebt met aan de andere kant zitten. In de UK kosten ze geen drol. Daar heb je een 182 met Cup pack voor 3500 incl bpm etc.

ErikS
Berichten: 18532
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Aanschaftips Clio RS phase 1

Bericht door ErikS » 14 jan 2013, 12:27

Hoe zit het qua onderhoud, roest e.d. en natuurlijk de funpart: hoe rijdt het!?
Onderhoud: Schuwdure onderdelen.
Roest: Niet gezien
Funpart: Ik vind dat je teveel op de bok zit. Andere stoelen is een must!
6500 toeren vond ik ook weinig spannend, maar verder wel geweldig wagentje...

Gebruikersavatar
PimV
Berichten: 183
Lid geworden op: 11 jan 2013, 12:26
Auto: E46 M3

Re: Aanschaftips Clio RS phase 1

Bericht door PimV » 15 jan 2013, 08:47

Martijn M schreef:Als je geen probleem hebt met aan de andere kant zitten. In de UK kosten ze geen drol. Daar heb je een 182 met Cup pack voor 3500 incl bpm etc.
Ik ga alleen aan de andere kant zitten als het een échte import is.. :wink: Dus liever een origineel NL wagentje.

Nee ik heb er eentje op het oog met Bilstein onderstel en D-riem en koppeling beide vervangen vorig jaar.
Klinkt goed op zich.
Funpart: Ik vind dat je teveel op de bok zit. Andere stoelen is een must!
6500 toeren vond ik ook weinig spannend, maar verder wel geweldig wagentje...
Die stoelen zien er juist prima uit naar mijn idee? flink zijdelingse steun? En ach, 6500 rpm is ook de redline van mijn huidige blok en dan gaat het al aardig tekeer daar voren :mrgreen:

Maar bedankt voor de reacties!

ErikS
Berichten: 18532
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Aanschaftips Clio RS phase 1

Bericht door ErikS » 15 jan 2013, 10:10

Ja, maar blokje heeft 'geen leven' geen duw, ja één lange duw....
Prachtig blokje, maar ik houd van wat meer screamer!

Stoelen zien er prima uit, geven steun, maar zijn klein en zitten te hoog.
Gaat echt vervelen, voelt alsof je op de bok zit.

Gebruikersavatar
PimV
Berichten: 183
Lid geworden op: 11 jan 2013, 12:26
Auto: E46 M3

Re: Aanschaftips Clio RS phase 1

Bericht door PimV » 15 jan 2013, 10:51

Meer een koppelblok zeker? Geen drama maar sleuren..

Ik ben ook meer van de hoogtoerige Japanse 4 pitters qua herrie, is ook wat minder lui rijden, want onder de 4000 toeren is er niemand thuis.

Maar je overtuigt me nog niet echt van de Clio moet ik zeggen Erik :duh:

ErikS
Berichten: 18532
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Aanschaftips Clio RS phase 1

Bericht door ErikS » 15 jan 2013, 11:03

PimV schreef:Meer een koppelblok zeker? Geen drama maar sleuren..

Ik ben ook meer van de hoogtoerige Japanse 4 pitters qua herrie, is ook wat minder lui rijden, want onder de 4000 toeren is er niemand thuis.

Maar je overtuigt me nog niet echt van de Clio moet ik zeggen Erik :duh:
Moet dat dan?
Was een van mijn meest tegenvallende auto's!

Overigens wastie wel retesnel! :crazy:

Kelvinrs
Berichten: 261
Lid geworden op: 15 mei 2012, 11:25

Re: Aanschaftips Clio RS phase 1

Bericht door Kelvinrs » 05 feb 2013, 11:52

Hoi,

ik rijd zelf al 2 jaar een phase 1, en ik geniet er iedere dag van, klein, snel, 180 nm koppel gaat flink van zijn plek op 1010 kilo. Waar je op moet letten is distributieset, remschijven/blokken en de draagarmen/fusseekogels. Er zijn genoeg rs'jes die bestuurd worden door gasten die wel geld hebben voor dikke velgen en een grote uitlaat maar niet voor het nodige onderhoud. Als je snapt wat ik bedoel. Verder heeft het stuur vaak slijtage, dat is een rs kwaal, envenals dat er roest zit aan de binnenkant van de achterklep, vlak bij de handgreep om hem dicht te trekken. Daar heb ik ook last van.

De koppeling is vaak bij de 140k/150k aan de beurt, afhankelijk van hoe er mee gereden is. Ga je naar een garage dan betaal je voor de distributie 1000+ en de koppeling 800+, maar mocht je een rs aanschaffen moet je me maar even pm'en aangezien ik een zeer goede monteur ken die het voor véél minder doet.

Wat eventueel een aanrader is als je er 1 koopt om hem te laten chippen bij fastchip en altijd 98 te tanken, dan heb je veel betere software als de standaard software, hij loopt mooier en pakt hem onderin beter op.

Mocht je vragen hebben pm me maar!!!

Groeten,
Kelvin.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 94 gasten