Ik lees de laatste tijd erg goede dingen over de Ferrari 550 Maranello: beter dan de 575 (tot die het Fiorano pakket of het GTC pakket krijgt), bodem van de markt bereikt, betrouwbaar, "koopje", eCOTD in de EVO 2004, de moderne Daytona voor Golf geld, etc. Daar krijg ik de kriebels van. Ik heb er al een paar bekeken en die waren het niet, maar de zoektocht zou welleens kunnen uitmonden in een prettige aanschaf.
Heeft er iemand ervaring met een 550 Maranello? Zijn er redenen (behalve financieel) om het wel of niet te doen? Ik heb wat ervaring met mijn 412i (die blijft) en ben erg tevreden, maar ik zou er wel wat snels naast willen hebben dat niet meer in prijs daalt. Voor onderhoud ben ik niet bang: als een Ferrari goed onderhouden is val je je geen buil. Het zijn oersterkte auto's. Nou ja, iig. de motor en de bak dan...
Kortom, 550 Maranello: doen of niet doen?
Re: Ferrari 550 Maranello: Ja? Nee?
Geplaatst: 26 nov 2012, 23:57
door Robin Hartog
Uiteraard -helaas- geen ervaring met die dingen, maar wat zijn ze mooi.
Donkerblauw met beige interieur.. Zilver met rood interieur.. Rood met zwart interieur.. Stuk voor stuk schitterend!
Re: Ferrari 550 Maranello: Ja? Nee?
Geplaatst: 27 nov 2012, 00:03
door steve smith
Zeker wel!
Re: Ferrari 550 Maranello: Ja? Nee?
Geplaatst: 27 nov 2012, 00:08
door Ben_968CS
Wellicht deze week een tripje naar Duitsland om deze te bekijken:
prijzen zijn idd aan de onderkant, kan je weinig mee gebeuren als je het normaal onderhoud e.d. qua prijs
je krijgt relatief veel Ferrari voor het geld
heb er jaren terug wel eens naar gekeken
verder geen verstand van dus destijds niet heel ver in verdiept kijkende ook naar onderhoud en wegenbelasting (vrij zware auto) magoed, als je daar te veel op moet letten moet je ook niet zo'n ding aanschaffen
lijkt me best een aparte ervaring (nooit in gezeten/gereden) denk wel een GT
Re: Ferrari 550 Maranello: Ja? Nee?
Geplaatst: 27 nov 2012, 00:27
door steve smith
Onderhoud zal wel wat meer zijn dan je 412. Tandriemen elke 3 jaar en bijna weinig gebruik zullen de lambdasensoren eerder moeten dan de voorgeschreven 75k km. Het zijn er 4 Ze zitten een stuk beter in elkaar dan die Engelse tegenhanger, maar ze zijn best bewerkelijk. Stempels halen bij de dealer en echte reparaties elders laten doen.
Re: Ferrari 550 Maranello: Ja? Nee?
Geplaatst: 27 nov 2012, 01:05
door Booooh
Weet niet of je aangemeld/lid bent op Ferrari-chat.nu maar daar is wel wat info te verkrijgen, ook een (beperkt) topic http://www.ferrari-chat.nu/forum/viewto ... =133&t=570 en er zullen misschien wel wat eigenaren rondzwerven daar ...
Ben
PS Volgens mij heb ik nog wel ergens een filmpje waar ik oa met een 550 oprijd in Duitsland ...
Re: Ferrari 550 Maranello: Ja? Nee?
Geplaatst: 27 nov 2012, 03:12
door Xave30
Robin Hartog schreef: [...] Donkerblauw met beige interieur.. Zilver met rood interieur.. Rood met zwart interieur.. Stuk voor stuk schitterend! [...]
^This. Doen.
Re: Ferrari 550 Maranello: Ja? Nee?
Geplaatst: 27 nov 2012, 06:31
door FreudeamFahren
Paar puntjes uit de losse pols, naast de riem (veel eenvoudiger te wisselen dan op de meeste 8 pits Fezza's) & lambda's die Steve al noemde:
- De aluminium benzine tank hangt in stalen beugels. Die reageren op elkaar. Kwestie van schoon maken, rubbertje er tussen en fertig.
- De radiateur zit erg laag voorin de neus en is daardoor nogal eens de Sjaak. Kost nieuw €2.300 ex klussen: nie' cheap.
- Stuurstangen vertonen wel eens speling. Ferrari verkoopt ze niet los maar smeert je er een compleet stuurhuis bij aan. € 1.800 ex ex oid. Gelukkig kan de lokale onderdelenboer je helpen: dezelfde stuurstangetjes grijp je voor 4 tientjes per stuk uit het VW schap.
- Het leer op het dashboard krimpt onder invloed van de zon.
- Harry Metcalfe reed er een als "evo magazine" duurtester en kachelde er 45.000 km mee in 1,5 jaar tijd. De Engelse banden- en benzinehandel vierden feest in die tijd, maar verder was er weinig spannends te melden. Er overleed een micro switch van een paar tientjes. En de bak overleed en maakte de garantie geen overbodige luxe...!
- Wat mij opvalt aan de 550 tov bijvoorbeeld de 456 is dat echt weer een generatie nieuwere auto is. Dat zie je bijvoorbeeld aan de nieuwere raamrubbers. Dat zit op een 550 Maranello allemaal net wat strakker in elkaar. Verder loopt een 550 echt SERIEUS rap door. Zit écht tempo in. Nadeel: niet licht, lust rubber en bensin in een zéér rap tempo.
- De bodem van de markt lijkt nu zo rond de 40 tot 45 te hangen. Ik denk dat er misschien nog een heel klein beetje ruimte naar beneden is. 456s duiken hard richting 30, maar goed, 4 zits Fezza's doen het nooit zo heel goed gebruikt, hoe mooi ze ook zijn. Beetje koffie dik kijken wat de 550s gaan doen.
- Last but not least: als je een auto gevonden hebt, bel eens wat rond. Het wereldje is klein, grote kans dat je via via al een stuk wijzer wordt. Specialisten genoeg, ook in "onverwachte" hoek. Paul Vlasblom in Uden is bijvoorbeeld erg handy (en pragmatisch) met 550s.
Re: Ferrari 550 Maranello: Ja? Nee?
Geplaatst: 27 nov 2012, 08:13
door ErikS
Ja ja ja ja ja!!!!
550 is een van de mooiste wat mij betreft!
Alleen een blauwe zou ik dan weer niet doen.
Rood of zwart, zwart graag met een rood interieur!
Verder: Tering, wat weten sommige mensen veel van auto's.....
(steve, FaF etc...... respect! - Gaat weer verder met z'n kaasies! )
Re: Ferrari 550 Maranello: Ja? Nee?
Geplaatst: 27 nov 2012, 08:14
door Petrolhead Tom
Ik ken een jongen waarvan de vader zowel een 550 al, op dit moment nog steeds, een 575 heeft. Echt bijzondere auto's. Volgens mij hebben ze er nooit echt problemen mee gehad.
Echt super gaaf dat je de hele tijd niets post en dan weer met zo'n geweldige vraag komt!
Re: Ferrari 550 Maranello: Ja? Nee?
Geplaatst: 27 nov 2012, 09:22
door Metchu
ben! DOEN! 550 is een jongensdroom van mij... Ik had er altijd autootjes van! super vet man!!
FreudeamFahren schreef:- Harry Metcalfe reed er een als "evo magazine" duurtester en kachelde er 45.000 km mee in 1,5 jaar tijd. De Engelse banden- en benzinehandel vierden feest in die tijd, maar verder was er weinig spannends te melden. Er overleed een micro switch van een paar tientjes. En de bak overleed en maakte de garantie geen overbodige luxe...!
Normaal gesproken ik ook niet.
Maar op bovenstaande plaatjes vind ik de 550 er beter uitzien dan origineel.. Zeker de laatste 2 met de spaakvelgen.
Heerlijk.
Origineel vind ik het overigens geen bijzonder mooie auto. Voor dat geld zijn er imho ( veel ) mooiere Ferrari's te koop.
Re: Ferrari 550 Maranello: Ja? Nee?
Geplaatst: 27 nov 2012, 10:24
door Downforce Hans
Metchu schreef:ben! DOEN! 550 is een jongensdroom van mij... Ik had er altijd autootjes van! super vet man!!
Dat is inderdaad een goede reden..................
Re: Ferrari 550 Maranello: Ja? Nee?
Geplaatst: 27 nov 2012, 10:27
door Tom
Re: Ferrari 550 Maranello: Ja? Nee?
Geplaatst: 27 nov 2012, 10:35
door Downforce Hans
Petrolhead Tom schreef:Ik ken een jongen waarvan de vader zowel een 550 al, op dit moment nog steeds, een 575 heeft. Echt bijzondere auto's. Volgens mij hebben ze er nooit echt problemen mee gehad.
Echt super gaaf dat je de hele tijd niets post en dan weer met zo'n geweldige vraag komt!
Ja, neem daar eens een voorbeeld aan...........
Re: Ferrari 550 Maranello: Ja? Nee?
Geplaatst: 27 nov 2012, 10:49
door Metchu
Downforce Hans schreef:
Metchu schreef:ben! DOEN! 550 is een jongensdroom van mij... Ik had er altijd autootjes van! super vet man!!
Dat is inderdaad een goede reden..................
ik zou inderdaad niets anders beters kunnen bedenken waarom Ben deze auto moet kopen! Gewoon tegen mdv zeggen Metchu vindt het een goed plan! Bovendien is de auto extreem fotogeniek... (doet dromen over een videoshoot met de ferrari!)
Petrolhead Tom schreef:Ik ken een jongen waarvan de vader zowel een 550 al, op dit moment nog steeds, een 575 heeft. Echt bijzondere auto's. Volgens mij hebben ze er nooit echt problemen mee gehad.
Echt super gaaf dat je de hele tijd niets post en dan weer met zo'n geweldige vraag komt!