Mijn broer wil er een. Heeft er iemand ervaring met dit model? Zijn er typische zwakke punten waar je op moet letten?
Re: Zwakke punten C5
Geplaatst: 24 nov 2012, 12:01
door MartijnGizmo
De Corvette of de Citroën?
Re: Zwakke punten C5
Geplaatst: 24 nov 2012, 12:17
door Ar
Topic staat in McDrive. Ik pas de titel aan.
Re: Zwakke punten Corvette C5
Geplaatst: 24 nov 2012, 13:00
door Macboy
Ar schreef:Topic staat in McDrive.
Daar heb je dan meteen het zwakste punt
Re: Zwakke punten Corvette C5
Geplaatst: 24 nov 2012, 15:08
door Leen Kostense
De Corvette C5 heeft weinig echt zwakke punten, nagenoeg onderhoudsvrij. Olie verversen en luchtfilter om de 15.000 km en een grote beurt om de 162.000 km dus 100.00 miles. Alleen als je er mee het circuit op wilt dan moet je 1 extra liter olie bij doen omdat er geen slingerschotten/Calmingplates in de carterpan zitten.
Indien je dan met de standaard 6 liter olie rijdt heb je kans dat je oliepomp af en toe niets aanzuigt met alle mogelijk gevolgen vandien.
Ik rij nuzelf als 7 jaar met een C5 Z06 met nu 50.000 km op de teller en het enige onderdeel wat gewisselt is is een SMOG NRV van het Emissie systeem, kosten voor het klepje ongeveer 40 euro.
Leen
Re: Zwakke punten Corvette C5
Geplaatst: 24 nov 2012, 15:22
door dvh
De meest probleemloze Corvette AR!
Beetje ondergewaardeerd en onderschat ook.
Paar weken terug een autovisie gelezen waar ze een gebruikte beschreven en was erg positief.
Zal het stukje eens opzoeken en posten als ik hem vind tussen het oud papier.
Re: Zwakke punten Corvette C5
Geplaatst: 24 nov 2012, 15:37
door dvh
De vijfde generatie Chevrolet Corvette verschijnt in 1997. Conceptueel blijft het model trouw aan het origineel van 1953, met een lichtgewicht koets en een joekel van een motor. Daarmee houden de overeenkomsten op want verder is het een volledig nieuw ontwikkelde auto. Er zijn drie modellen, de Coupe met uitneembaar dakpaneel en derde deur, de Convertible met handbediende softtop en de Fixed Roof Coupe met vast dak. Wie zich oppervlakkig in de specificaties verdiept, kan de indruk krijgen dat Chevrolet antieke techniek gebruikt. Wie beter kijkt, ziet vooral intelligente en degelijke technische oplossingen. Voorbeelden zijn de imposant klinkende en verrassend zuinige 5.7 V8 met onderliggende nokkenas en de rondom onafhankelijke wielophanging met dwarsgeplaatste bladveren van gewichtsbesparend composietmateriaal. Aan kracht en snelheid ontbreekt het nooit: de standaard V8 levert 345 of 350 pk, de Z06 heeft 385 pk. Occasionkopers profiteren van de beproefde techniek. Het model heeft weinig serieuze aandachtspunten en vervangende onderdelen zijn voordelig, zowel hier als in de States.
Re: Zwakke punten Corvette C5
Geplaatst: 24 nov 2012, 15:46
door Ar
@Macboy
@Leen Kostense
Het scheelt dat de prijzen van onderdelen gunstig zijn zag ik al. Het wordt een "boulevard cruiser": Convertible.
@dvh
Dat klinkt goed. Ik rij er morgen mee en ben benieuwd.
Re: Zwakke punten Corvette C5
Geplaatst: 24 nov 2012, 16:30
door Leen Kostense
Als je voor het eerst met een Corvette gaat rijden met V8 voorin en achterwielaandrijving wees je dan wel bewust van het koppel bij lage toeren. Zeker als het een automaat is die bijv. 750 rpm stationair draait kun je met een beetje gas al bij 1200 rpm voor een verrassende wielspin staan als je het gas iets te snel indrukt. Denk hier vooral aan bij het insturen van bochten niet eerder dan bij 45° het gas er weer op tenzij je je bedenkt en toch de andere kant op wilt.
Wees verder bedacht van de kracht ook op snelheid het kan zomaar zijn dat je bij een kickdown op snelheid toch nog wielspin opwekt.
Leen
Re: Zwakke punten Corvette C5
Geplaatst: 24 nov 2012, 16:40
door dvh
Heerlijk toch
Re: Zwakke punten Corvette C5
Geplaatst: 24 nov 2012, 18:04
door Mathieu
Ja, man, lachen
Re: Zwakke punten Corvette C5
Geplaatst: 24 nov 2012, 18:13
door dvh
Zoals beloofd, even drukken voor grotere versie !
Re: Zwakke punten Corvette C5
Geplaatst: 24 nov 2012, 19:02
door Aernoudt
Persoonlijk vind ik het de mooiste Corvette tot nu toe. De C6 is wat kleiner/compacter (nog meer op de Europese markt ook gericht, in de quest, zoals Jerremy Clarkson het noemt, om serieus te worden genomen, deze is nog wat meer echt Amerikaans.
Alle overwinningen in de diverse competitie's (en le mans0 hebben aangetoond dat vanaf de C5 de Corvette zelfs kan winnen van de Europese top.
Vooral op nat wegdek is het enorme koppel wel oppassen geblazen als je snel wilt gaan, als je lekker wilt driften is dat echter geen punt
Re: Zwakke punten Corvette C5
Geplaatst: 24 nov 2012, 19:40
door Downforce Hans
Persoonlijk vind ik de overhang voor de voorwielen en achter de achterwielen veel te groot, bij een c6 is dat kleiner en vind ik dat mooier...........
En nog bedankt voor de tip betreffende het koppel van de motor......
Re: Zwakke punten Corvette C5
Geplaatst: 24 nov 2012, 19:58
door allen
Is niet bij jou van toepassing Hans. In jouw specifieke geval is het koppel NUL!
Re: Zwakke punten Corvette C5
Geplaatst: 24 nov 2012, 20:01
door dvh
Dit was mijn laatste aanvaring met de Corvette
Re: Zwakke punten Corvette C5
Geplaatst: 24 nov 2012, 20:03
door Hielke
Overhang? OVERHANG?
Een Pontiac Firebird 4e generatie, die heeft pas overhang!
Re: Zwakke punten Corvette C5
Geplaatst: 24 nov 2012, 21:58
door Downforce Hans
allen schreef:Is niet bij jou van toepassing Hans. In jouw specifieke geval is het koppel NUL!
Ik krijg jou nog wel, mannetje :beam:
Re: Zwakke punten Corvette C5
Geplaatst: 24 nov 2012, 22:03
door GTRene
Re: Zwakke punten Corvette C5
Geplaatst: 24 nov 2012, 22:38
door Aernoudt
De C5 heeft eigenlijk maar 1 nadeel: voor circuit gebruik krijg je met de vrij dichte neus te weinig koeling. Dat is bij de C6 beter, maar gaat wel ten koste van de looks... (looks zijn erg persoonlijk, maar ik vind een Corvette C5 met die mooie klaplampen nu eenmaak mooier dan de neus van de C6).
Overhang van de C5 valt in vergelijking met die van een Firebird inderdaad best wel mee
Re: Zwakke punten Corvette C5
Geplaatst: 24 nov 2012, 22:45
door Leen Kostense
Ik vind ze allebei mooi zowel de Firebird vierde generatie als de Corvette overhang of niet.
Dat elke auto zo zijn voor en nadelen heeft is ook de reden waarom een ieder zijn keuze maakt
Ik heb 3 jaar lang dagelijks in een Firebird Formula gereden bouwjaar 1994 en met alle plezier, was een van de fijnste auto's voor woon/werk verkeer. Gemiddeld verbruik van 1:9 vond ik ook nog wel meevallen.
Re: Zwakke punten Corvette C5 Convertible
Geplaatst: 25 nov 2012, 12:29
door Ar
@dvh
Leuk artikel
Hij staat er inmiddels. Wat me opvalt is dat het erg comfortabel rijdt. Als je veel rijdt, dan zou dit een prima keuze zijn. Als daily is het sowieso beter dan een 911.
Re: Zwakke punten Corvette C5 Convertible
Geplaatst: 25 nov 2012, 23:15
door Leen Kostense
Begrijp ik hier uit dat je broer de knoop heeft doorgehakt en de C5 heeft aangeschaft?
Leen
Re: Zwakke punten Corvette C5 Convertible
Geplaatst: 25 nov 2012, 23:31
door Joy
Leuke auto Arif. Is het een automaat of handgeschakelde versie? De handbak schijnt slijpgeluiden te maken bij snel schakelen dus ik heb geen idee welke transmissie de beste is? Ik neem aan dat de automaat ook redelijk op cruisen staat afgestemd?
Re: Zwakke punten Corvette C5 Convertible
Geplaatst: 26 nov 2012, 08:17
door Aernoudt
Joy schreef:Leuke auto Arif. Is het een automaat of handgeschakelde versie? De handbak schijnt slijpgeluiden te maken bij snel schakelen dus ik heb geen idee welke transmissie de beste is? Ik neem aan dat de automaat ook redelijk op cruisen staat afgestemd?
De handbak is de beste optie uiteraard, dat moge duidelijk zijn. De automaat is standaard op cruisen ingesteld, maar heeft een sportmodus, eletronisch, en die maakt er een stuk levendiger geheel van. Dat knopje doet echt wat om het maar zo te zeggen. (diezelfde zit ook in mijn gen 4 firebird, en gaat er binnenort uit voor een handbak, en is heel aardig om mee te rijden: met die sportmodus schakelt niet meteen op als je het gas even loslaat (bijvoorbeeld bij een wat langzamer verkeersdeelnemer die even in de weg rijdt) en bovendien schakelt de bak dan ook pas een stuk hoger in de toeren)