De federal banden test.

Dit is ons algemene autoforum.
Gebruikersavatar
tuurgtt
Berichten: 694
Lid geworden op: 13 aug 2009, 03:46
Auto: M140i
Locatie: Headvillage

Re: De federal banden test.

Bericht door tuurgtt » 22 nov 2012, 09:56

Joost schreef: Ik heb een nieuwe set liggen. Die gaan volgend jaar onder de Clio om te testen of het werkt.
Tjemig de pemig Joost. Dan zijn het aan de onderkant toch gewoon ronde ballonnetjes? Dat durf ik niet.
Mijn banden liepen toen ze afgelopen zondag goed warm werden op naar de 2.5 bar en het was goed voelbaar dat ze zich daar niet prettig voelden.
Maar er zou op dat moment dus nog een halve bar bijmoeten? :duh:

En is het niet aannemelijk dat zo'n M3 vanwege het veel hogere gewicht een hogere bandenspanning moet hebben? Of speelt dat geen rol?

Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 1987
Lid geworden op: 08 mar 2006, 16:15

Re: De federal banden test.

Bericht door Joost » 22 nov 2012, 10:15

Ik ben afgelopen zondag met de Falkens weggegaan op 2,8 bar. Banden gaven geen krimp.

Ik rijd met 215/40/17.

Snelste tijd op Zandvoort zondag 2,11.

Ik heb ze dit seizoen getest met verschillende waarden en vind dit veruit het best rijden.

Clio is redelijk zwaar, kentekengewicht 1235 kg. Voor mijn gevoel is de auto zelfs zwaarder dan deze 1235 kg.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11449
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: De federal banden test.

Bericht door Hielke » 22 nov 2012, 10:41

Druk koud en druk warm zijn termen die voor de autosport gelden als je vele ronden achter elkaar op semi's of full slicks gaat rijden.

Voor gewone banden rij ik ook het liefst met een relatief hoge druk. Voor een sportieve band is 2,8 bar dan nog vrij normaal. Max. druk wordt bij lange na niet bereikt.

Wat voor Hankook's gebruik je Joost? 2.11 is serieus snel. Ben je ook laat gaan remmen? :D

Gebruikersavatar
tuurgtt
Berichten: 694
Lid geworden op: 13 aug 2009, 03:46
Auto: M140i
Locatie: Headvillage

Re: De federal banden test.

Bericht door tuurgtt » 22 nov 2012, 10:52

Dacht bij Joost de Falken RT Azeni's te hebben gezien.

Even voor min gemoedsrust; 2,5 bar warm is dus niet te hoog maar te laag?
Koud beginnen met 2.8 en op laten lopen tot 3.2 en er niks uit laten lopen?

Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 1987
Lid geworden op: 08 mar 2006, 16:15

Re: De federal banden test.

Bericht door Joost » 22 nov 2012, 10:54

Falken RT 615.

Afgelopen zondag wel redelijk laat geremd. Was ook voor het eerst dat ik echt een paar ronden lang een vrijwel lege baan voor me had

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11449
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: De federal banden test.

Bericht door Hielke » 22 nov 2012, 11:02

tuurgtt schreef:Dacht bij Joost de Falken RT Azeni's te hebben gezien.

Even voor min gemoedsrust; 2,5 bar warm is dus niet te hoog maar te laag?
Koud beginnen met 2.8 en op laten lopen tot 3.2 en er niks uit laten lopen?
Het is heel persoonlijk. Ik vind een hoge druk stabieler en voorspelbaarder. Het resulteert ook in een geringere slijtage van de buitenkanten. Het zou best zo kunnen zijn dat je door die hoge druk wat grip inlevert. Maar door de extra voorspelbaarheid op de limiet zou ik dat er graag voor over hebben.

Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2470
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: De federal banden test.

Bericht door Erik dB » 22 nov 2012, 11:17

Ik begon met de RE050's op 2.3 afgelopen zondag, en de banden hebben eigenlijk niet echt gesmeerd. Misschien moet ik meer gasgeven :-)

Volgende keer maar eens op 2.6 (koud) zetten en kijken hoe dat bevalt?

Jeroen K.
Berichten: 1820
Lid geworden op: 14 jul 2011, 13:39
Locatie: momenteel geen :/

Re: De federal banden test.

Bericht door Jeroen K. » 22 nov 2012, 11:24

hoeveel druk rijdt met hier op een R888 band dan onder een E36 ben ik nou dan toch wel benieuwd... ben best wel verbaasd over de hoge koude drukken!

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Re: De federal banden test.

Bericht door Aernoudt » 22 nov 2012, 11:28

Jeroen K. schreef:hoeveel druk rijdt met hier op een R888 band dan onder een E36 ben ik nou dan toch wel benieuwd... ben best wel verbaasd over de hoge koude drukken!
+1 Veel te hoog naar mijn mening..
Met de 888's (met de e34) 2.3 warm (als ik mij niet vergis; zou dat moeten checken in mijn logboeken)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: De federal banden test.

Bericht door GTRene » 22 nov 2012, 11:41

lijkt mij ook te hard, al zou je dan idd minder rullen van de banden krijgen of minder snel stukken eruit omdat het minder kan oprullen/bewegen ten opzichte van het stijve carkas/kevlar spul e.d.

doch wel meer onderstuur en of eerder spinnende wielen. :D

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11449
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: De federal banden test.

Bericht door Hielke » 22 nov 2012, 11:50

888 is een echte semi slick. Daar gelden andere drukken voor. Koud iets van 2.0 voor zover ik weet.

Voor een echte slick is een koude druk van 1,6 bar weer heel normaal.

RE50's onder de Leon FR van Van der Velden deden het een stuk beter toen we van 2,5 naar 2,8 bar koud gingen.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27985
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: De federal banden test.

Bericht door Luco » 22 nov 2012, 11:53

Ik denk dat veel te veel mensen veel te zacht rijden.

Kijk, met slicks gaan er ook veel bewust te laag weg, maar die hoeven ten eerste maar een uurtje mee te gaan (met wedstrijden dan he) tevens warmt een slick veel harder en sneller op dan een straatband waardoor de druk ook harder oploopt.

Straatbanden warmen veel minder hard op en iedereen weet dat een te zachte druk schade aan de band toebrengt.
Bij de ene band wat meer dan bij de andere en misschien zijn die federals er wel erg gevoelig voor, net als dat dunlop slicks er gevoeliger voor zijn dan michelin slicks.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: De federal banden test.

Bericht door GTRene » 22 nov 2012, 11:54

@Hielke, ik doelde nog op die RS-R federalls, ik begrijp de verwarring met de 888 post daarboven :D

je krijgt er zo iets van 0.5bar bij op het circuit na een aantal rondjes.

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3883
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: De federal banden test.

Bericht door Emiel » 22 nov 2012, 12:02

Erik dB schreef:Ik begon met de RE050's op 2.3 afgelopen zondag, en de banden hebben eigenlijk niet echt gesmeerd. Misschien moet ik meer gasgeven :-)

Volgende keer maar eens op 2.6 (koud) zetten en kijken hoe dat bevalt?
Zal toch met gewicht te maken hebben?

Ik hoef de re050a niet harder te zetten als 1.7 bar voor en 1.8 bar achter want de lotus is niet op de weg te houden.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11449
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: De federal banden test.

Bericht door Hielke » 22 nov 2012, 13:12

GTRene schreef:@Hielke, ik doelde nog op die RS-R federalls, ik begrijp de verwarring met de 888 post daarboven :D

je krijgt er zo iets van 0.5bar bij op het circuit na een aantal rondjes.
Maar dat geldt voor zo'n beetje iedere band Rene.

Emiel, ok je hebt een lichte auto, maar die druk is wel heel erg laag. Wat voor tijden rij je?

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven

Re: De federal banden test.

Bericht door daNpy » 22 nov 2012, 13:17

Wat heb je aan koude druk?
Binnen enkele ronden zullen je banden warm(er) zijn.
Afhankelijk van het circuit, de auto en rijstijl zal dit de ene keer wat meer of minder zijn.
De banden 'warm' meten heeft dus veel meer nut imo.

Laatst op zolder koud met 2.0 voor en 2.2 achter vertrokken. Na 5 rondes rondom 2.5 afgelaten naar 2.2.
De auto begon op een gegeven moment ook te glijden door de verhoogde druk.
Na de tweede sessie waren ze alle 4 weer opgelopen naar 2.35. Daarna nogmaals afgelaten naar 2.2 en de volgende 3 sessies bleven ze zo.

Eenmaal thuis waren ze koud 1.5 en 1.7.
Auto: Golf 2, 2 personen en volle tank ca 1100kg. Banden: Toyo R888 GG.

Ik vind 2.9 koud dus ook erg hoog voor een Federal. Ook als is het een 'straat'band.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: De federal banden test.

Bericht door Peric » 22 nov 2012, 13:40

Wat je aan koude druk hebt?
Dan weet je waarmee je van start moet gaan om later op de optimale temperatuur te rijden..

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3883
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: De federal banden test.

Bericht door Emiel » 22 nov 2012, 14:22

Hielke schreef:
GTRene schreef:@Hielke, ik doelde nog op die RS-R federalls, ik begrijp de verwarring met de 888 post daarboven :D

je krijgt er zo iets van 0.5bar bij op het circuit na een aantal rondjes.
Maar dat geldt voor zo'n beetje iedere band Rene.

Emiel, ok je hebt een lichte auto, maar die druk is wel heel erg laag. Wat voor tijden rij je?
Rare is dat Lotus die waardes 24/26 psi af geeft ( 1.65 bar en 1.8 bar )

auto +/- 750kg met volle tank.

Ik reed op 1.5 en 1.6 bar met 30 graden buiten temperatuur en met 90kg passagier op mijn eerste zolderdagen 2:01 hoog volgens de papieren van de geluidsmeting.

Rijd met 1.7/1.8 op straat. Ga ik omhoog is er niet te rijden met de lotus. Zoekerig, stuiterend, etc

Profiel slijt keurig af op de voorbanden en achterbanden, rekening houdend met camber.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11449
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: De federal banden test.

Bericht door Hielke » 22 nov 2012, 14:36

Emiel, vanwege dat zoekerige en stuiterige,

er wordt daarom alleen voor circuitgebruik aangeraden met een halve bar hogere bandendruk te gaan rijden.

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3883
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: De federal banden test.

Bericht door Emiel » 22 nov 2012, 14:44

Hielke, Lotus zegt 1,65 en 1,8 voor op straat met re050.
Latere exiges achterbanden 1,9 of 2 bar ivm zwaardere motor.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11449
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: De federal banden test.

Bericht door Hielke » 22 nov 2012, 14:58

Emiel schreef:Hielke, Lotus zegt 1,65 en 1,8 voor op straat met re050.
Latere exiges achterbanden 1,9 of 2 bar ivm zwaardere motor.
Dan zal dat wel de juiste druk voor de lichte Exige zijn Emiel.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27985
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: De federal banden test.

Bericht door Luco » 22 nov 2012, 15:07

daNpy schreef:Wat heb je aan koude druk?
Binnen enkele ronden zullen je banden warm(er) zijn.
Afhankelijk van het circuit, de auto en rijstijl zal dit de ene keer wat meer of minder zijn.
De banden 'warm' meten heeft dus veel meer nut imo.

Laatst op zolder koud met 2.0 voor en 2.2 achter vertrokken. Na 5 rondes rondom 2.5 afgelaten naar 2.2.
De auto begon op een gegeven moment ook te glijden door de verhoogde druk.
Na de tweede sessie waren ze alle 4 weer opgelopen naar 2.35. Daarna nogmaals afgelaten naar 2.2 en de volgende 3 sessies bleven ze zo.

Eenmaal thuis waren ze koud 1.5 en 1.7.
Auto: Golf 2, 2 personen en volle tank ca 1100kg. Banden: Toyo R888 GG.

Ik vind 2.9 koud dus ook erg hoog voor een Federal. Ook als is het een 'straat'band.
Bij 1,5 en 1,7 koud weg loop je dus het risico je banden te slopen, beter iets hoger weg en aflaten als de grip verminderd.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: De federal banden test.

Bericht door GTRene » 22 nov 2012, 15:11

@Emiel, kan ik me wel wat bij voorstellen, een lichte auto van zeg 750kg met 2 bar werkt heel anders op de banden dan een auto van zeg 1.500kg en 2 bar op dezelfde banden.
die laatste kan door het gewicht nog wat flex in de banden vinden om niet te zoekerig te worden of te onderstuurd en of overstuurd te geraken.
de lichte auto daarentegen kan maar weinig flex vinden en ondervind mede daardoor eerder last/hinder van bovengenoemde zaken.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven

Re: De federal banden test.

Bericht door daNpy » 22 nov 2012, 16:25

Peric schreef:Wat je aan koude druk hebt?
Dan weet je waarmee je van start moet gaan om later op de optimale temperatuur te rijden..
Maar daar wordt in dit topic verder niet over gepraat ;)
Allemaal leuk dat iemand een koude druk adviseert, maar dit kan voor iedereen in een compleet andere temperatuur warm betekenen en daar rijdt je uiteindelijk het meeste mee :D
Luco schreef: Bij 1,5 en 1,7 koud weg loop je dus het risico je banden te slopen, beter iets hoger weg en aflaten als de grip verminderd.
Was ook niet van plan om zo weer weg te rijden, afhankelijk van het circuit rond de 1.8 beginnen en dan idd aflaten als ik de 2.2 weer overschrijdt :)

Tom
Berichten: 21763
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: De federal banden test.

Bericht door Tom » 22 nov 2012, 16:38

Zolang er maar koud bier uit de bar komt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten