De federal banden test.

Dit is ons algemene autoforum.
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27872
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: De federal banden test.

Bericht door Luco » 22 nov 2012, 16:42

Tom schreef:Zolang er maar koud bier uit de bar komt.
Goh, drinken kappers bier? dacht eerder aan die wijvenrose :D

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11439
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: De federal banden test.

Bericht door Hielke » 22 nov 2012, 17:02

Tom schreef:Zolang er maar koud bier uit de bar komt.
Zolang die banden maar in hun originele vorm om de velgen blijven zitten!

Om op het Federal topic terug te komen :tooth:

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11740
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: De federal banden test.

Bericht door WJ » 22 nov 2012, 17:32

Misschien moet de title maar verandert worden in; "Federal Banden bevindingen + bandenspanning geblaat en Luco."

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: De federal banden test.

Bericht door daNpy » 22 nov 2012, 17:34

Tom topickiller :')

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27872
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: De federal banden test.

Bericht door Luco » 22 nov 2012, 17:36

WJ schreef:Misschien moet de title maar verandert worden in; "Federal Banden bevindingen + bandenspanning geblaat en Luco."

Ja geef mij maar de schuld, ik heb toch een gladde rug :jenna:

Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2468
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: De federal banden test.

Bericht door Erik dB » 22 nov 2012, 17:38

Weet iemand waar die Federals nog voor een redelijke prijs zijn te krijgen in 225/45/17? Op zich bevallen de RE050's prima (ik betaal 3 tientjes p/s voor gebruikte), maar ik ben wel ook wel benieuwd naar het eventuele verschil in grip met de Federal.

Gebruikersavatar
Wiebe GT
Berichten: 392
Lid geworden op: 16 sep 2008, 17:21

Re: De federal banden test.

Bericht door Wiebe GT » 22 nov 2012, 17:52

Erik dB schreef:Weet iemand waar die Federals nog voor een redelijke prijs zijn te krijgen in 225/45/17? Op zich bevallen de RE050's prima (ik betaal 3 tientjes p/s voor gebruikte), maar ik ben wel ook wel benieuwd naar het eventuele verschil in grip met de Federal.

http://www.autobandenmarkt.nl/cgi-bin/r ... sowigan=So

Gebruikersavatar
tuurgtt
Berichten: 694
Lid geworden op: 13 aug 2009, 03:46
Auto: M140i
Locatie: Headvillage

Re: De federal banden test.

Bericht door tuurgtt » 22 nov 2012, 18:05


Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: De federal banden test.

Bericht door GTRene » 22 nov 2012, 18:17

al zit bij die eerste link incl de verzendkosten ;-)

Gebruikersavatar
tuurgtt
Berichten: 694
Lid geworden op: 13 aug 2009, 03:46
Auto: M140i
Locatie: Headvillage

Re: De federal banden test.

Bericht door tuurgtt » 22 nov 2012, 18:23

Niet dat ik aandelen in die toko heb, maar als je bij die tweede club een tweevoud koopt (vier bijv, ohniedan) betaal je daar ook geen verzendkosten hoor. :tooth:

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11439
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: De federal banden test.

Bericht door Hielke » 22 nov 2012, 18:40

Voor een tientje per band extra haal je een Bridgestone RE70 (ook bijna een semi) of Pirelli P Zero op.

Easy choice.

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Re: De federal banden test.

Bericht door wjn » 22 nov 2012, 19:16

Ik weet niet hoe jullie aan die (lage) bandenspanningen komen (semi-slicks uitgezonderd), maar 2,5 - 3,2 bar druk is normaal tegenwoordig.

Continental geeft bijv. voor een BMW 130i 2,7bar voor en 3,2bar achter op, bij vollast. En dat zijn koud gemeten drukken, bij warme banden is die druk dus hoger en mag je er geen lucht uitlaten.
Hoe meer je een band belast, hoe meer druk erin moet om de max. draaglast te bereiken.

http://www.conti-luftdruck.de/index.php ... n=1#result

En wat gebeurt er als je er juist lucht uit laat en de band goed gaat belasten. Ja, dan gaat ie dus stuk.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27872
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: De federal banden test.

Bericht door Luco » 22 nov 2012, 20:04

wjn schreef:

En wat gebeurt er als je er juist lucht uit laat en de band goed gaat belasten. Ja, dan gaat ie dus stuk.
Tja, dat is wat ik ook al probeerde te vertellen, te lage bandenspanning is funest.

Tom
Berichten: 21722
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: De federal banden test.

Bericht door Tom » 22 nov 2012, 20:22

Luco schreef:
Tom schreef:Zolang er maar koud bier uit de bar komt.
Goh, drinken kappers bier? dacht eerder aan die wijvenrose :D
Hielke schreef:
Tom schreef:Zolang er maar koud bier uit de bar komt.
Zolang die banden maar in hun originele vorm om de velgen blijven zitten!

Om op het Federal topic terug te komen :tooth:
daNpy schreef:Tom topickiller :')
Heren ontopic graag.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: De federal banden test.

Bericht door GTRene » 22 nov 2012, 20:26

wjn schreef:Ik weet niet hoe jullie aan die (lage) bandenspanningen komen (semi-slicks uitgezonderd), maar 2,5 - 3,2 bar druk is normaal tegenwoordig.

Continental geeft bijv. voor een BMW 130i 2,7bar voor en 3,2bar achter op, bij vollast. En dat zijn koud gemeten drukken, bij warme banden is die druk dus hoger en mag je er geen lucht uitlaten.
Hoe meer je een band belast, hoe meer druk erin moet om de max. draaglast te bereiken.

http://www.conti-luftdruck.de/index.php ... n=1#result

En wat gebeurt er als je er juist lucht uit laat en de band goed gaat belasten. Ja, dan gaat ie dus stuk.
Handige tool, als je bv alles hebt ingevuld en dan de max snelheid verhoogt van bv 250 naar 300km/u dan "moet" de druk ook omhoog...scheelt 0.2 in die uitvoering wat ik in toetsde
en als je de aslast aanpast veranderd het ook weer :-) als je bv een andere balans hebt.

@Hielke, die kende ik niet, Potenza RE070 zien er ook goed en sportief uit.

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11740
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: De federal banden test.

Bericht door WJ » 22 nov 2012, 20:43

Dus over de Federal banden, is het de band of de gebruiker die er niet genoeg bar inpropt? Andre, doe nog eens een setje op 3,5bar ofzo. ;)

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11439
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: De federal banden test.

Bericht door Hielke » 22 nov 2012, 21:34

Rene, die RE70 was geloof ik de band die rond 2005 standaard op de Impreza STI werd geleverd.

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Re: De federal banden test.

Bericht door Aernoudt » 22 nov 2012, 21:40

Hielke schreef:Rene, die RE70 was geloof ik de band die rond 2005 standaard op de Impreza STI werd geleverd.
Klopt. Zitten ook op mijn WRX. Rijdt erg lekker, behalve als het koud/nat is, dan hebben ze weinig grip.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: De federal banden test.

Bericht door GTRene » 22 nov 2012, 22:02

zijn al een wat ouder type dus,
kan me zo niet herinneren die in een grote summer test te hebben gezien, althans dan niet bovenin (onthoud je wat beter of een gunstige prijs dan ook :D )

vandaar dat ie hier ook niet bij staat, de Federal overigens ook niet>>

http://www.tyrereviews.co.uk/Article/20 ... e-Test.htm

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Re: De federal banden test.

Bericht door Aernoudt » 22 nov 2012, 22:11

Dat komt omdat ze maar in 1 maat gemaakt worden: 225/45-17 ;) Voor stevig gasgeven is de RE070 beter dan al die bandjes uit de test Rene..

Gebruikersavatar
Banjo Clio RS
Berichten: 163
Lid geworden op: 24 jul 2011, 14:13
Locatie: Denhaag

Re: De federal banden test.

Bericht door Banjo Clio RS » 22 nov 2012, 22:29

Blijft idd iets aparts de scheurvorming in het loopvlak van de RS-R .
Valt mij wel op dat bij geziene fotos op de div. forums het alleen scheuren in de profielblokken betreffen.
Nergens zie/hoor je dat ze doorlopen tot in de groeven en dus scheurvorming zichtbaar is bij bijv. de slijtindicatoren. Ook nooit verhalen gehoord over karkassen die vervormen of klapbanden op circuit.
Wel fotos gezien van stukken rubber die uit loopvlak gescheurd waren ,maar das denk vooral te wijten aan temperatuur(te warm) en bandenspanning(te laag koud) en overbelasting van het maximaal kunnen van deze budget straatband!
Blijft wel gewoon een feit dat de RS-R een heel sportieve straatband is voor weinig geld die het goed doet op het circuit. De RS-R is geen semi en mag/kan je niet qua opbouw en duurzaamheid vergelijken met een R888 AO48 RT615 etc vergelijken. Heb vorig jaar vernomen via importeur in hellevoetsluis dat taiwan de rubbersamenstelling heeft verbeterd voor het loopvlak!

@Andre: welke maat en DOT hebben die van jou ?
Eigenlijk zou je gewoon moeten doorrijden en ff aankijken of het erger wordt!
Anderzijds natuurlijk eventuele risicos totaal niet waard,maar ik denk dat je verbaast zal zijn hoe lang je nog verder kan rijden....

Hoor vanuit de UK ook hele goede ervaringen over de FZ-201. Is alleen in een te! beperkt matenpakket leverbaar,jammer dat de FZ-201 slecht leverbaar is.Heb levertijden aangevraagd voor NL en wil in 2013 wel setje proberen in 195/50R15.

RE070 is een idd een hele goede in 225/45r17,Martin met zijn 323Ti kan er goed mee spelen :)

Bandenspanning verschilt idd ook echt per type band en auto en rijder.

R888 onder mijn clio 1.9 koud en tot 2.3 warm goed
AO48 onder mijn clio 2.0 koud en tot 2.5 warm goed
AD08 onder mijn clio 2.2 koud en tot 2.6 warm goed

Falken adviseert voor zijn RT615 semis op circuit een hogere spanning zoals Joost heeft.
Terwijl Ben Prins ook altijd praat over 1.8-2.0 R888 koud.
En de RS-R het weer het langer volhoudt op veel hogere spanning.

Zou zelf volgend jaar wel eens een "echt" setje full-slicks willen gaan proberen onder mijn Clio.
Interessant om aan te voelen hoe anders dit zich gedraagt op circuit en hoeveel sneller het gaat!
Werk zelf nu ongeveer 15 jaar in de banden-groothandel en blijf dit soort topics altijd wel boeiend vinden.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11439
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: De federal banden test.

Bericht door Hielke » 23 nov 2012, 12:02

Banjo Clio RS schreef:
Zou zelf volgend jaar wel eens een "echt" setje full-slicks willen gaan proberen onder mijn Clio.
Interessant om aan te voelen hoe anders dit zich gedraagt op circuit en hoeveel sneller het gaat!
Werk zelf nu ongeveer 15 jaar in de banden-groothandel en blijf dit soort topics altijd wel boeiend vinden.
Waar ik nog steeds ontzettend benieuwd naar ben is de meerwaarde van semislicks tov moderne sportieve banden. Ik gebruik de ervaringen van Andre dan graag als voorbeeld. Hij heeft voor zijn 1M meerdere sets velgen/banden combinaties. Eentje daarvan is een set met Toyo 888's. Onder een zware 1M beginnen de 888's binnen de kortste keren te smeren. Zijn sets met gewone sportbanden doen dat niet. Hij heeft sets van Toyo, Michelin en Bridgestone geprobeerd. Ik geloof dat de Michelins het meest stabiel bleven. Dat die banden maximaal gebruikt worden mag duidelijk zijn. De Bridgestones S001's heb ik zelf mogen ervaren. Relatief goedmoedig maar veel te slap in de wangen. Wat me bij het extreme gebruik van de sportieve banden iedere keer weer opvalt is hoe goed ze het misbruik overleven. De grip is minder dan bij semi's, maar niet veel. Eenmaal op temperatuur (erg warm) verliezen ze ook geen grip meer. Er vallen geen happen in het rubber, zelfs de zijkanten slijten relatief mooi weg.

Waar zit de meerwaarde in de semi's? Een gerechtvaardige vraag als je beseft dat de hele semislickhandel volledig dichtgetimmerd is. Ongeacht het merk semislick is de distributie in handen van enkele handelaars. Kijk wat er gebeurde toen de Federal RS-R onterecht het predikaat semislick opgespeld kreeg. De handel kwam in handen van een enkele aanbieder aanbieder en de prijs verdubbelde. Zijn ze in de maat 225/45/17 echt 900 euro per set waard terwijl je sportieve topmerken als Michelin, Pirelli, Brdigestone, Goodyear, en noem maar op voor soms minder dan 500 euro in diezelfde maat koopt. Ik betwijfel het.

Hoeveel schelen ze in rondetijd met echte semi's? Wie heeft recentelijk een goede test gedaan? Ik kan het me niet heugen. De laatste keer dat een semi met een normale sportieve band vergeleken werd stamt al van een jaar of vijf terug. Ik geloof dat het 'Sport Auto' uit duitsland was die de test publiceerde. Het verschil was destijds ontzettend klein. Iets van een seconde per rondje. Moet je het daarom doen? Er hoeft toch geen race gereden te worden. Er liggen op het eind van een trackday geen prijzen klaar. Over levensduur durf ik niks te zeggen behalve dat het me verbaast hoe lang die normale krengen het onder de auto's van Andre uithouden.

Ik zou graag eens willen zien dat trackdrivers als Joost of Banjo (mensen die per jaar minimaal 5 trackdays rijden, en dan ook ECHT uren op tempo rijden) eens zo'n normale set qua grip, rondetijd, levensduur, feedback, en het vertrouwen dat ze bestuurder geven tegen de vele reeds gebruikte sets semislicks afzetten.

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Re: De federal banden test.

Bericht door Aernoudt » 23 nov 2012, 12:26

Het klopt dat de tijden wel wat verschillen, maar niet mega meer Hielke. (heb voorheen dat allemaal bijgehouden met mijn auto's op de Ring). Het grootste verschil zit 'm eigenlijk met name als het buiten wat warmer is: dan gaan gewone (lees: goede sportbanden) (te) snel smeren. als je de harde compund 888 of advan pakt, dan kun je ook met warm weer de hele dag rondjes rijden.

Andre
Berichten: 11228
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: De federal banden test.

Bericht door Andre » 23 nov 2012, 14:46

Zal het nummer wel even checken.

Ik reed op 2,5 bar druk in de Federals op straat.

Gebruikersavatar
tuurgtt
Berichten: 694
Lid geworden op: 13 aug 2009, 03:46
Auto: M140i
Locatie: Headvillage

Re: De federal banden test.

Bericht door tuurgtt » 23 nov 2012, 17:32

Hielke schreef: Hoeveel schelen ze in rondetijd met echte semi's? Wie heeft recentelijk een goede test gedaan?
SportAuto. Een paar maanden geleden met een RWD 911 Carrera als mule.

Getest werden de Pirelli Trofeo, de Michelin Sport Cup, de Dunlop DSST-600 (Nissan GT-R), de Toyo 888 en nog eentje, was het de Michelin SuperSport? Laatste weet ik niet meer, maar de uitslag nog wel.

De Trofeo won, maar ze waren eigenlijk allemaal geweldig (Besonders Emphelenswert, aldus der Horst), BEHALVE de 888.
Die was in the wet borderline undrivable, droog alleen goed in remmen, rondetijd niks bijzonders ivm de anderen en verreweg de zwaarste band.

Toyo, Falken, Federal maar ook Yoko (de AO48) zijn niet alleen volledig achterhaald maar zijn en blijven B-merken.

Er zullen hier wel weer mensen gaan roepen dat ze de 888 geweldig vinden rijden in de regen of zoiets, kan allemaal best zijn, maar dit was de strekking van het verhaal.
De nieuwe Ultra Ultra High Perf tyres zijn vele malen beter dan de semi-slicks van de B-clan.

Ik regurgiteer hier dus alleen maar wat er in die sA stond he. :angel:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Eric Z, Forza, GRzep, JdBn, KoenM, Martijn M, Miesjel, nickdoesburg, sitechris en 214 gasten