De federal banden test.
-
- Berichten: 11233
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
De federal banden test.
Naar aanleiding van veel negatieve berichten over de Federal rsr595 wou ik toch zelf de proef op de som nemen.
Ik had dus zelf een setje gekocht om de test te doen. Ik heb met deze banden met opzet geen circuit km gereden om ze niet meteen een knoei te geven.
Ze bevielen me uitermate goed. De prijs via de reguliere bandenhandel was prima de grip was goed en de stuur precisie in vergelijk tot normale straatbanden was veel beter. Ik moet zeggen dat ik echt tevreden was met deze banden. Totdat de scheuren ook bij mijn banden voorkwamen.
Ze zijn nooit extreem heet geweest. Maar je ziet dat de oppervlakte scheur al over het loopvlak gaat. Dit onstaat dus al bij straat gebruik.
Ik had dus zelf een setje gekocht om de test te doen. Ik heb met deze banden met opzet geen circuit km gereden om ze niet meteen een knoei te geven.
Ze bevielen me uitermate goed. De prijs via de reguliere bandenhandel was prima de grip was goed en de stuur precisie in vergelijk tot normale straatbanden was veel beter. Ik moet zeggen dat ik echt tevreden was met deze banden. Totdat de scheuren ook bij mijn banden voorkwamen.
Ze zijn nooit extreem heet geweest. Maar je ziet dat de oppervlakte scheur al over het loopvlak gaat. Dit onstaat dus al bij straat gebruik.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Contacteer:
Re: De federal banden test.
Bizar. Nooit eerder zoiets gezien bij een band.
-
- Berichten: 6494
- Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
- Locatie: Emmen e.o.
Re: De federal banden test.
Ik blijf het vreemd vinden die scheur. Ook raar dat sinds de Federal soap er dus nog geen verbetering is doorgevoerd in het productie proces.
Ook vraag ik mij af hoe kwalijk het is. Het is natuurlijk geen mooi gezicht en niet goed voor je gevoel, maar als de scheur niet verder doorzit dan dit lijkt me er weinig aan de hand.
Hoeveel kilometer heb je er nu mee gemaakt en blijf je er mee door rijden?
Ook vraag ik mij af hoe kwalijk het is. Het is natuurlijk geen mooi gezicht en niet goed voor je gevoel, maar als de scheur niet verder doorzit dan dit lijkt me er weinig aan de hand.
Hoeveel kilometer heb je er nu mee gemaakt en blijf je er mee door rijden?
-
- Berichten: 11233
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
Re: De federal banden test.
ca. 1000km straat.
Ik drift ze wel een keer op op papenburg maar op straat kom ik niet meer met deze banden. En op een droog circuit al helemaal niet.
Ik drift ze wel een keer op op papenburg maar op straat kom ik niet meer met deze banden. En op een droog circuit al helemaal niet.
Laatst gewijzigd door Andre op 21 nov 2012, 13:57, 2 keer totaal gewijzigd.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: De federal banden test.
als de leverancier nu garantie tegen scheuren geeft zwart op wit, zolang de band nog straat legaal is en je dus weer nwe banden krijgt van hen mocht het gebeuren, gaan ze het proces wellicht aanpassen
-
- Berichten: 3957
- Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
- Locatie: fwd sucks
Re: De federal banden test.
Grip op nat was helemaal niet verkeerd, zeker niet voor de prijs, maar als ze inderdaad zo gaan scheuren is het niet echt wat... Wat staat er in de garantie voorwaarden over dat scheuren en hoe ze daarmee omgaan?
- wjn
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24
Re: De federal banden test.
Binnen 6 maanden na aankoop moet een leverancier aantonen het geen fout is die al aanwezig was.
.
Lijkt me geen probleem om andere banden (Federal) te krijgen dus. Denk alleen niet dat dat gewenst is
.
Lijkt me geen probleem om andere banden (Federal) te krijgen dus. Denk alleen niet dat dat gewenst is
- Hielke
- Berichten: 11441
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: De federal banden test.
Inleveren bij de verkoper en nieuwe banden eisen is nog niet eens zo raar bedacht.
Die scheurvorming treedt dus nog steeds op. En niet alleen in de kleine maten. Federal Nederland, Europa, Taiwan hadden ook kunnen zeggen dat er niks aan de hand is. Dat de scheuren geen voorbode van een groter onheil zijn. Dat ze dat niet doen zegt mij genoeg.
Die scheurvorming treedt dus nog steeds op. En niet alleen in de kleine maten. Federal Nederland, Europa, Taiwan hadden ook kunnen zeggen dat er niks aan de hand is. Dat de scheuren geen voorbode van een groter onheil zijn. Dat ze dat niet doen zegt mij genoeg.
Laatst gewijzigd door Hielke op 21 nov 2012, 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: De federal banden test.
zoals "gemonteerd" niet nee
- Hielke
- Berichten: 11441
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: De federal banden test.
Sry Rene, foto eerst maar even verwijderd
-
- Berichten: 11233
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
Re: De federal banden test.
Ik moet zeggen dat ik heel erg tevreden was met de Federals. De auto heeft iets onderstuur gekregen maar zowel in regen als droog een heerlijke band.
Als het scheuren verhaal opgelost zou worden is het een fijne band.
Als het scheuren verhaal opgelost zou worden is het een fijne band.
- frank de jonge
- Berichten: 9718
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
- Contacteer:
Re: De federal banden test.
Kheb dat met de motor wel eens gehad bij de BT-016's en de race attacks van conti. Dacht dat het aan de band lag maar in mijn geval was het een route waar ik vaak ff losging. Zat een naad in het wegdek waar ik telkens vol over uit accelereerde wat deze scheuren deden maken. Paar maanden en 4000km verder was er trouwens niks meer van te zien. Toen had ik ze al rondom kaal
-
- Berichten: 1019
- Lid geworden op: 09 nov 2011, 15:45
Re: De federal banden test.
De scheuren in de Federal's heb ik zelf ook, meerdere per band en veel groter zelfs dan op de foto van Andre. Zijn er nou ook echt verhalen/voorbeelden bekend waarbij het in de praktijk ook daadwerkelijk fout is gegaan? Ik geef eerlijk toe, bij de aanblik van de scheuren geeft het weinig vertrouwen natuurlijk maar er iets van merken doe ik (nog) niet op het circuit.
Deze bandjes doen echt niet veel onder t.o.v. de R888 Toyo's. Zeker niet als je de prijzen tussen deze twee banden vergelijkt (alle waar naar zijn geld natuurlijk).
Voor het geld van één set Toyo's koop ik twee!!! sets Federal's wat toch wel prettig is voor een self-supported hobby rijder. Natuurlijk realiseer ik me dat ik bij een klapband mijn auto in één keer vervroegd af kan schrijven en dat het kopen van een duurdere semi-slick dit dan achteraf had kunnen voorkomen.
Als iemand mij voorbeelden uit de praktijk aan kan leveren waarbij het falikant mis is gegaan ben ik meteen overtuigd en verhuist mijn setje direct naar de kliko!!!
Deze bandjes doen echt niet veel onder t.o.v. de R888 Toyo's. Zeker niet als je de prijzen tussen deze twee banden vergelijkt (alle waar naar zijn geld natuurlijk).
Voor het geld van één set Toyo's koop ik twee!!! sets Federal's wat toch wel prettig is voor een self-supported hobby rijder. Natuurlijk realiseer ik me dat ik bij een klapband mijn auto in één keer vervroegd af kan schrijven en dat het kopen van een duurdere semi-slick dit dan achteraf had kunnen voorkomen.
Als iemand mij voorbeelden uit de praktijk aan kan leveren waarbij het falikant mis is gegaan ben ik meteen overtuigd en verhuist mijn setje direct naar de kliko!!!
- tuurgtt
- Berichten: 694
- Lid geworden op: 13 aug 2009, 03:46
- Auto: M140i
- Locatie: Headvillage
Re: De federal banden test.
Ik heb er inmiddels bijna 4000km opzitten met deze banden onder de Clio Cup, waarvan 3 track sessie's.
Eén keer Nordschleife en twee keer CPZ, zowel soaking wet als droog, en ik vind het onder alle omstandigheden prima banden.
Nog geen scheuren gezien, maar de Clio weegt nog geen 1200kg en ik hou de bandendruk op het circuit vrij laag, rond de 2,1 bar voor en 1,8 achter.
Hoger dan dat en de auto begint bij warme banden zowel voor als achter te schuiven en de achterkant wordt dan ook onrustig bij het aanremmen.
Als ik er dan wat lucht uit laat lopen is het schip weer helemaal steady.
Voor 95 euro per stuk is de prijs/kwaliteit verhouding wmb super.
Eén keer Nordschleife en twee keer CPZ, zowel soaking wet als droog, en ik vind het onder alle omstandigheden prima banden.
Nog geen scheuren gezien, maar de Clio weegt nog geen 1200kg en ik hou de bandendruk op het circuit vrij laag, rond de 2,1 bar voor en 1,8 achter.
Hoger dan dat en de auto begint bij warme banden zowel voor als achter te schuiven en de achterkant wordt dan ook onrustig bij het aanremmen.
Als ik er dan wat lucht uit laat lopen is het schip weer helemaal steady.
Voor 95 euro per stuk is de prijs/kwaliteit verhouding wmb super.
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: De federal banden test.
Weet dat het best link is om uit te proberen, maar ik zou wel willen zien of het verdergaat. En zoja, wat dan de gevolgen zijn.
Dan weet je pas écht of het kwaad kan.
Dan weet je pas écht of het kwaad kan.
- Joost
- Berichten: 1987
- Lid geworden op: 08 mar 2006, 16:15
Re: De federal banden test.
Ik heb onder de Clio ook 2 sets Federals gehad. Heb goede ervaringen met de band totdat ze ook bij mij begonnen te scheuren, exact zoals bij Andre.
Nu kwam ik laatst toevallig in gesprek met iemand over deze banden die er mee gereden heeft in de E46 M3 cup. Zijn advies, koud wegrijden met 2,8-2,9 bar!
Nu kwam ik laatst toevallig in gesprek met iemand over deze banden die er mee gereden heeft in de E46 M3 cup. Zijn advies, koud wegrijden met 2,8-2,9 bar!
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: De federal banden test.
Semislicks op bijna 3 bar
- Joost
- Berichten: 1987
- Lid geworden op: 08 mar 2006, 16:15
Re: De federal banden test.
Het zijn geen semislicks. Daar heeft Federal de Corsa FZ-201 voor.
- Hielke
- Berichten: 11441
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: De federal banden test.
En heeft die 2,8 a 2,9 bar dan tot gevolg dat de scheurvorming niet optreedt?
- Joost
- Berichten: 1987
- Lid geworden op: 08 mar 2006, 16:15
Re: De federal banden test.
Volgens hem sindsdien geen scheuren meer in de banden.
Ik heb een nieuwe set liggen. Die gaan volgend jaar onder de Clio om te testen of het werkt.
Ik heb een nieuwe set liggen. Die gaan volgend jaar onder de Clio om te testen of het werkt.
-
- Berichten: 3957
- Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
- Locatie: fwd sucks
Re: De federal banden test.
Ben benieuwd, lijkt mij wel heel erg hard....
- Hielke
- Berichten: 11441
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: De federal banden test.
Voor een gewone sportband (en dat is het) is die luchtdruk vrij normaal. Althans volgens de oude stelregel dat je een sportieve band voor circuitgebruik een halve bar meer dan standaard moet geven.
- Joost
- Berichten: 1987
- Lid geworden op: 08 mar 2006, 16:15
Re: De federal banden test.
Ik rijd met de Falkens die nu onder de Clio zitten ook met een spanning van 2,8 bar koud. Vind ik zelf het best rijden.
-
- Berichten: 3957
- Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
- Locatie: fwd sucks
Re: De federal banden test.
Dat betekent ruim 3 bar warm... lijkt mij niet wenselijk.
- WJ
- Berichten: 11742
- Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
- Locatie: WeeWeeWee
Re: De federal banden test.
Ik heb twee jaar op straat gereden met deze Federals onder mijn Leon (4motion, 1485kg leeg). Bepaald niet rustig aan gedaan, 2,7bar bij de pomp erin.
En bij mij is er geen een ontploft.
En bij mij is er geen een ontploft.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 417 gasten