Straatbanden of semi-slicks op circuit bij regen?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
EJ_b16a
Berichten: 17
Lid geworden op: 02 sep 2008, 20:55

Straatbanden of semi-slicks op circuit bij regen?

Bericht door EJ_b16a » 15 okt 2012, 12:30

Beste heren,

Ik weet dat hier al veel onderwerpen over zijn, maar twijfel nog wat te doen.

Ik ben nog op zoek naar een setje banden die goed presteren op het circuit bij een natte baan (lees kletsnat/plassen) voor op een Honda Civic met 250pk. Ook moet er gewoon mee naar het circuit kunnen worden gereden op de openbare weg (droog of nat), dus regenslicks worden hem niet.

Nu zit ik te twijfelen tussen de toyo r1r, die voor een semi-slick goed presteert op nat doordat deze een redelijk zacht compound rubber heeft en meer profieldiepte vergeleken met andere semi-slicks of gewoon een straatband. Nadeel van de straatband is alleen dat de wang redelijk slap is. Wat raden jullie aan en eventueel welke semi slick of straatband?

Voor droog/vochtig asfalt heb ik al een set R888 banden die hierop goed presteren, maar bij een zeiknatte baan wordt het toch wel erg glibberen.

thanks!

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11441
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Straatbanden of semi-slicks op circuit bij regen?

Bericht door Hielke » 15 okt 2012, 12:46

Voor een zeiknatte baan moet je altijd voor straatbanden gaan. Types die erom bekend staan dat ze het in de regen erg goed doen.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Straatbanden of semi-slicks op circuit bij regen?

Bericht door Dennis Cavallino » 15 okt 2012, 12:56

Gewone straatbanden vallen soms helemaal door de mand op een nat circuit. Zeker als 't zeiknat is. Door 't harde rubber glijden ze alle kanten op en heb je werkelijk geen grip. Minder dan de Toyo R1R die je noemt. Bridgestone had vroeger de RE720 die erg goed was in de regen en wisselende omstandigheden (en op droog/straat ook nog eens). De RE50 vond ik minder fijn.

Je hebt een paar mogelijkheden. Denk in jouw geval ook aan de optie om voor en achter met verschillende type banden te rijden. Denk aan Tom Coronel die in de WTTC weleens met (semi)slicks voor en regenbanden achter reed, met succes. Omdat de voorbanden wel hitte genereren en grip krijgen, maar de achterbanden volledig koud bleven. Daarnaast heb je voor veel meer wieldruk. Enige wat je zelf zult moeten ervaren is het voorkomen van aquaplaning. Bij de R888 en Trampio's werden weleens extra profiel gesneden in Cup-klassen. Altijd de nieuwste band voorop scheelt ook.

Gebruikersavatar
tuurgtt
Berichten: 694
Lid geworden op: 13 aug 2009, 03:46
Auto: M140i
Locatie: Headvillage

Re: Straatbanden of semi-slicks op circuit bij regen?

Bericht door tuurgtt » 15 okt 2012, 15:54

Dennis Cavallino schreef:Gewone straatbanden vallen soms helemaal door de mand op een nat circuit. Zeker als 't zeiknat is. Door 't harde rubber glijden ze alle kanten op en heb je werkelijk geen grip.
Kijk, nou moet Tuur ff opletten, dit vond ik een goeie vraag en een verrassend antwoord.

Vraag ik nu iets heel doms als ik me afvraag of voor een paar NATTE rondjes NS bij temperaturen onder de tien graden zoals nu een setje winterbanden niet goed zouden kunnen werken?
Die zijn zachter en worden mss wel een beetje warm maar ook weer niet te warm op een natte baan en voeren water af als geen andere band?
Of gaan die in 20.8 km zelfs in the wet snel smeren?

Heb jij ervaring met de Conti SC 3 Dennis? Lijkt mij nu best of both worlds (straat en track, droog en nat) zoals de RE720 dat vroegah was?
Dat was de OEM band voor de ouwe Impreza GTT , idd geweldig, net als de S-01 en 2.

En om OT te blijven, ik reed vorige maand tijdens de DF avondsessie op een verzopen CPZ op de hier welbekende Federal RSR (semi-) semi-slicks onder de Clio Cup en ik vond de grip ontzettend meevallen ook al bleven de bandjes ijskoud.
Het enige echte probleem bij semi's is natuurlijk aquaplaning, maar ik denk dat een UHP band zoals een P-Zero, F1-Assymm of een CSC3 het die avond ook niet was gelukt om overal aan de grond te blijven.

En moeten echte regenbanden niet juist koud blijven? Je ziet tijdens wedstrijden veel coureurs die op wets of intermediates staan bij een opdrogende baan juist veel over de natte plekken rijden om de banden koel te houden?

Veel vragen zo, maar ik hoop ook in de lijn van TS?

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3567
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Straatbanden of semi-slicks op circuit bij regen?

Bericht door HJ2 » 15 okt 2012, 16:08

Ik was werkelijk verbaasd over de grip van de R1R's bij een zeiknat zandvoort...
On the other hand... Veel referentiemateriaal heb ik niet, maar met mijn straatbanden had ik al lang in de grindbak gestaan :kikker:

EJ_b16a
Berichten: 17
Lid geworden op: 02 sep 2008, 20:55

Re: Straatbanden of semi-slicks op circuit bij regen?

Bericht door EJ_b16a » 15 okt 2012, 17:00

Ik zoek banden in de maat 195/55-15 of 205/50-15 voor in de regen. Voor straatbanden blijven er dan maar weinig goede keuzes over die in deze maten te verkrijgen zijn. Eigenlijk de enige band die dan overblijft is de Bridgestone re002. Al denk dat ik dat toch nog voor de R1R banden ga.

Winterbanden hebben wel veel grip op nat maar worden veel te warm en slijten enorm. En extra groeven in mn R888 maken heeft denk ik ook niet heel veel zin meer aangezien ze al voor 50% versleten zijn. Die hou ik dan mooi voor droog of vochtige baan.

Mochten er mensen zijn die nog betere alternatieven weten, ben ik hier altijd benieuwd naar :D

Gebruikersavatar
Jesper
Berichten: 822
Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
Auto: BMW M135i

Re: Straatbanden of semi-slicks op circuit bij regen?

Bericht door Jesper » 15 okt 2012, 17:03

tuurgtt schreef:En om OT te blijven, ik reed vorige maand tijdens de DF avondsessie op een verzopen CPZ op de hier welbekende Federal RSR (semi-) semi-slicks onder de Clio Cup en ik vond de grip ontzettend meevallen ook al bleven de bandjes ijskoud.
Wij hebben ook uitstekende ervaringen met de Federal 595-rsr. Bevielen uitstekend. Hebben wat dieper profiel dan een echte semi en daardoor ook geen last gehad van aqua planning op een zeiknat Spa. Daarna nog met Michelin ps2 op een nat zandvoort gereden en ik kan niet zeggen dat die het beter deden dan de Federals...

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: Straatbanden of semi-slicks op circuit bij regen?

Bericht door steve smith » 15 okt 2012, 17:17

Zowel met semi's als met nieuwe zachte straatbanden kun je prima gaan op nat. Vanmorgen heerlijk op NS gereden op Dunlop SP Sport Maxx TT. De clue is dat de banden in beide gevallen niet intensief op droog gebruikt moeten zijn. Met een beetje droog gummen rij je 80% van de weekmakers er uit, en doen ze op nat niks meer.

Hier nog een Federal believer, op nat is er heel weinig straat legaals wat in de buurt komt van een verse RS-R.

Gebruikersavatar
tuurgtt
Berichten: 694
Lid geworden op: 13 aug 2009, 03:46
Auto: M140i
Locatie: Headvillage

Re: Straatbanden of semi-slicks op circuit bij regen?

Bericht door tuurgtt » 15 okt 2012, 17:24

EJ_b16a schreef: Mochten er mensen zijn die nog betere alternatieven weten, ben ik hier altijd benieuwd naar :D
Ik hoor hier altijd goeie dingen over, en ze zullen toch ook niet voor niks zo heten?
http://www.topbanden.com/goedkope-bande ... 33333.html

En in een test voor kleinere bandenmaten bij Auto Motor und Sport was de Pirelli Cinturato verreweg de winnaar.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12550
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Straatbanden of semi-slicks op circuit bij regen?

Bericht door Downforce Hans » 15 okt 2012, 18:38

De waterafvoer van een winterband kan behoorlijk tegen vallen wat je vaak in bandentests ook kan lezen.
Een grof profiel staat dus niet garant voor goed in de regen.
Onder mijn Impreza deden op hoge snelheid in de regen, mijn s03 het veel beter als mijn Pirelli winterband die als zeer goed getest was.......

Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

Re: Straatbanden of semi-slicks op circuit bij regen?

Bericht door MX5T » 15 okt 2012, 20:27

Veel water: Federals
Minder water: R1R

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11441
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Straatbanden of semi-slicks op circuit bij regen?

Bericht door Hielke » 15 okt 2012, 20:37

Is dit een parodie op een Godwin of zo? Iedere keer wanneer er een bandentopic voorbij komt duurt het minder dan 10 replies voordat het weer op Federals uitdraait :?

Zal donderdag met zo'n Casperstrack E36 op Assen rijden. God verhoede dat daar die krengen ook onder zitten!

:tooth:

Gebruikersavatar
Arjan B
Berichten: 206
Lid geworden op: 28 jan 2010, 22:05
Locatie: Brabant

Re: Straatbanden of semi-slicks op circuit bij regen?

Bericht door Arjan B » 15 okt 2012, 20:45

Hier ook goede ervaring met Federal rsr, meerdere malen op de snelweg door een plas/ goot water gereden en geen centje pijn met 185 breed op de crx (900kg, met 2.5 graden neg camber).
Wat denk ik ook scheelt is een paar graden negatief camber, ik kan me voorstellen dat de wieldruk aan de binnenkant van de band veel hoger is bij rechtuit/ hoge snelheid rijden en dit kan aquaplaning voorkomen.

Gebruikersavatar
PD power
Berichten: 1967
Lid geworden op: 03 sep 2006, 19:53
Locatie: Coevorden
Contacteer:

Re: Straatbanden of semi-slicks op circuit bij regen?

Bericht door PD power » 15 okt 2012, 20:57

Op een circuit als Assen, zou ik bij een beetje nat gewoon 888 gebruiken en bij zeiknat Conti cs3 of cs5.

Op de NS zou ik bij wat vocht altijd voor Conti cs3 of cs5 gaan.

Nooit voor een winterband, die doet het alleen beter op ijs en sneeuw, op nat is een goede zomerband een heel stuk beter, zoals Hans ook al aangaf.

Je moet soms wel klooien met banden druk, ook zal het gewicht van de auto en de gewichtsverdeling in combenatie met vermogen invloed hebben op de juiste bandenkeuze.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Straatbanden of semi-slicks op circuit bij regen?

Bericht door Bert ///M3 » 16 okt 2012, 09:51

R1R doet het goed bij regen maar dan moeten ze wel vol profiel zijn, voorbij de helft van het profiel zijn ze useless en ze slijten ook nog eens als een dolle. Ze zijn super zacht en hebben al snel de neiging tot smeren als je ze wel een keer op droog gebruikt.

Die 595RS-R doet het ook prima met regen, zijn voor mijn gevoel minimaal net zo goed als die R1R. Als all round band vind ik ze sowieso veel beter als die R1R.

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: Straatbanden of semi-slicks op circuit bij regen?

Bericht door Rupie » 16 okt 2012, 09:59

Dat hoor ik graag. R1r is overrated.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Straatbanden of semi-slicks op circuit bij regen?

Bericht door GTRene » 16 okt 2012, 10:54

ik weet niet meer zeker wie het was doch ik denk dat het die bandenboer was met z'n E36 race M3...
euh hoe heet die ook alweer?
edit...Hogendoorn oid?

anyways, die had destijds (jaar of 2 a 3?) geleden tijdens een regendag op CPZ een paar regenbanden onder zijn racer zitten die hadden een ongelofelijke grip :shocking:
echt niet normaal zo hard die nog kon in de regen en gewoon veel grip had ten opzichte van de anderen en helemaal mijn kar, ik weet nog dat ik hem daarna vroeg hoe die met dat weer nog zo ongelofelijk hard kon in verhouding.

hij zit alleen niet meer of niet qua actief meedoen? op DF, anders kon je hem eens vragen.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Straatbanden of semi-slicks op circuit bij regen?

Bericht door Dennis Cavallino » 16 okt 2012, 11:30

Echte regenbanden zijn echt helemaal niet te vergelijken met straatbanden en semi slicks.

Met echte regenbanden kun je gewoon nagenoeg al je droogweer rempunten aanhouden en je gordel zit strak om je lijf als je voluit remt.

Zodra 't droog wordt zijn ze snel op.

Zoals hierboven ook staat. Splinternieuwe semi slicks zijn echt een goed alternatief voor droog weer, maar dan moet je ze dus niet op straat gebruiken.

Conti Sport van de laatste generatie vind ik zelf geen fijne banden. Past in ieder geval niet bij mijn rijstijl. Als je niet op de limiet rijdt zijn ze erg prima, maar op de limiet (ook met regen) vond ik de RE720 echt subliem (Dat is wel tig jaar geleden), mits de bandenspanning perfect was.

Dat is trouwens wel 't nadeel van blind advies geven en opvolgen. Je kunt wel je eigen ervaring delen, maar de variabelen zijn te groot (auto, rijstijl, ervaring in de regen, car control, maatvoering band, omstandigheden). Ik ben zelf iemand die in de regen echt snoeihard kan rijden, maar dat is vooral in de bochten. Op rechte stukken ben ik in de regen een mega watje. Ook in dagelijks verkeer. Ik weet wat aquaplaning is en probeer dat altijd te voorkomen. Op de Ring heb ik door aquaplaning weleens mijn rempunt gemist tijdens een max attack regenrondje. Dan mis je gewoon in 1 keer meer dan 50 meter remweg. Scary shit en door kunst en vliegwerk kon ik net voor 't einde van 't asfalt insturen. Goede banden hadden aquaplaning kunnen voorkomen.

Winterbanden op circuit is echt no-go. Of er moet sneeuw en ijs liggen, of het moeten knalharde driftbanden achterop zijn. :)
En dat zeg ik dus als iemand die 365 dagen per jaar met winterbanden rijdt op de daily drivers.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31255
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Straatbanden of semi-slicks op circuit bij regen?

Bericht door JP » 16 okt 2012, 12:19

Met de GTi reed ik de rondjes NS het liefst in de stromende regen zelfs, en daar vond ik de Pzero Neros het erg goed doen !

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Straatbanden of semi-slicks op circuit bij regen?

Bericht door Dennis Cavallino » 16 okt 2012, 13:48

Ja Ring + Regen is gewoon het leukste. De baan is leeg. Op pk's verlies je het dan niet van snellere auto's. Daarnaast is de spanning/sensatie groter. Regenrijden is een kunst. Dat moet je liggen, je hebt er een sterk gevoel voor grip voor nodig. Al ben ik van mening dat 't ook te leren is.

EJ_b16a
Berichten: 17
Lid geworden op: 02 sep 2008, 20:55

Re: Straatbanden of semi-slicks op circuit bij regen?

Bericht door EJ_b16a » 16 okt 2012, 14:01

Ah ja de Federals had ik even over het hoofd gezien.
Ik zie dat de profieldiepte van bijde banden 6.5mm is. Alleen zou de 595RS-R minder hard slijten dan de R1R en de R1R snel slechter worden in de regen zodra de profieldiepte afneemt. Dan is de keus snel gemaakt en worden het 205/50-15 Federal 595RS-R banden!

Gebruikersavatar
Nutkees
Berichten: 4293
Lid geworden op: 19 aug 2006, 12:02
Auto: Dodge Viper
Locatie: Middenmeer
Contacteer:

Re: Straatbanden of semi-slicks op circuit bij regen?

Bericht door Nutkees » 16 okt 2012, 15:24

Kumho V70A doen het ook prima bij nat weer! en nog beter bij Droog weer.

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3567
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Straatbanden of semi-slicks op circuit bij regen?

Bericht door HJ2 » 08 dec 2016, 20:56

En, wat is het geworden en vooral: hoe is het bevallen?

Gebruikersavatar
Corsa_GSi
Berichten: 63
Lid geworden op: 29 aug 2010, 15:14
Locatie: Regio 010
Contacteer:

Re: Straatbanden of semi-slicks op circuit bij regen?

Bericht door Corsa_GSi » 09 dec 2016, 15:49

Ik weet wel dat je geen 2 rondjes achter elkaar op je winterbanden (185-55-15 Vredestein Snowtrac) moet rijden, het 2de rondje ga je alle kanten op behalve de goede....

Overigens vind ik de genoemde P Zero Nero een super goede band voor op straat (zeer goed op nat ten opzichte van T1R/T1S) en bij droog super goed. Ook veel rondjes met deze Pirelli's op de NS gereden met genoeg grip.

Auto wordt nu niet meer als straatauto / daily gebruikt en rijdt nu op Interstate SemiSlicks TW80 voor en Toyo T1R achter.

vester86
Berichten: 2719
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Straatbanden of semi-slicks op circuit bij regen?

Bericht door vester86 » 11 dec 2016, 00:28

Ik vond die Pzero Nero juist een enorm slechte band op mn mx5, de chinese bandjes achterop gavn bij regen meer grip dän de pirelli's

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Berry1000RR, Brutus the Legend, daNpy, frankie, Jaws, JdBn, Joost H., MarcF, MarcH en 127 gasten