Vraag aan de juristen hier

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Vraag aan de juristen hier

Bericht door Eric H » 04 okt 2012, 09:30

In het kort :

Ik heb mijn scooter weg gebracht voor reparaties.
Dinsdag gebeld met de scooter zaak om te vragen of de scooter al klaar was.
Scooter was klaar, ik kon hem ophalen.

Ik kom woensdag bij de scotter zaak, hangt er een briefje op het raam :
"wegens omstandigheden gesloten"
Vanochtend kom ik er achter dat de tent failliet is verklaard ( Insolventiesnr. F 12 686 )

Wat nu ??
Ik heb al geprobeerd contact op te nemen met de curator, echter deze is slecht bereikbaar.

Graag zou ik willen weten wat mijn rechten ( en plichten ) zijn in deze, zoals :

Op welke, redelijke, termijn kan ik mijn scooter terug verwachten ? ( staat gewoon op mijn naam, dus behoort naar ik aanneem niet tot de failliete boedel )
Hoe zit het met de kosten voor de reparatie, ik neem aan dat ik deze gewoon moet voldoen ?

Wie kan mij inzicht verschaffen in de procedures ?

Dennis Cavallino

Re: Vraag aan de juristen hier

Bericht door Dennis Cavallino » 04 okt 2012, 09:36

Als 't net zo gaat als bij autobedrijven, dan ben je je scooter tijdelijk kwijt als je pech hebt. Is bij autobedrijven ook zo, als je auto net in onderhoud is als de tent wordt gesloten.

Correct me if I'm wrong.
ANWB waarschuwt leden vanwege faillissementen
23-01-2009 11:09

De ANWB brengt het advies uit aan zijn leden voorzichtig te zijn bij het kopen of in onderhoud brengen van hun auto. In het AD van vandaag zegt de bond dat klanten van bedrijven die in surseance van betaling raken of failliet gaan, in de problemen kunnen komen. “We geven onze leden het advies bij aankoop van een nieuwe auto hun oude auto pas in te ruilen en de nieuwe te betalen bij overhandiging van de sleutel”, aldus ANWB-woordvoerder Markus van Tol. “Auto’s die in ouderhoud zijn, staan natuurlijk op naam van de consument. Maar als die auto wordt weggehaald door de curator, moet hij worden teruggevorderd.”

Volgens de ANWB was het nodig dit advies uit te brengen. “Het is natuurlijk niet onze bedoeling de autobranche het leven zuur te maken, maar we moeten opkomen voor de belangen van onze leden. Bij een faillissement komen zij op de laatste plaats onder de schuldeisers, en zijn dan misschien hun geld kwijt. We zijn de afgelopen tijd zo’n tien keer per week gebeld door bezorgde leden, het leeft dus wel degelijk onder hen.”

Terecht
Mr. Christiaan Glas van Trip Advocaten, curator van de failliete Toyota-dealer Royal, vindt dat de ANWB een terechte waarschuwing geeft. “Als een consument een aanbetaling doet op een nieuwe auto en deze door een faillissement niet geleverd wordt, dan komt de vordering van de consument bij de overige vorderingen en is het afwachten in hoeverre er geld overblijft om de aanbetaling terug te betalen.” Bij Royal deed zich volgens Glas nog een andere situatie voor. “Een klant had zijn inruilauto al ingeleverd en kreeg tot de levering van zijn nieuwe auto een leenauto mee. Maar zowel de leen- als inruilauto waren eigendom van Royal toen het bedrijf failliet ging. En de financieringsmaatschappij heeft er dan pandrecht op. Deze klant viste dus achter het net. Maar situaties als deze komen niet vaak voor, meestel wordt er bij autobedrijven pas betaald bij aflevering.”

Bangmakerij
Woordvoerder Paul de Waal van de Bovag vindt het jammer dat de ANWB de waarschuwing heeft uitgesproken: “Het is onnodige bangmakerij. Het komt zelden voor dat consumenten een aanbetaling doen op een auto zoals in het AD staat. En een auto die in onderhoud is, is nog steeds eigendom van de consument.”
http://www.automotive-onl(...)faillissementen.html

Bangmakerij, maar toch niet helemaal dus. Ik zie zo'n curator er wel voor aan gewoon de hele zooi mee te nemen, inclusief jouw auto. Leuk dat je hem dan terug kan vorderen, maar daar zit je natuurlijk helemaal niet op te wachten.

Eric H

Bericht door Eric H » 04 okt 2012, 10:03

Ik hoop dat het zo'n vaart niet loopt.

Ik houd me wat dat betreft maar vast aan het feit dat de scooter op mijn naam staat, dus dat ik die in ieder geval niet zo maar kwijt ben.
Dat het wat lastiger wordt om mijn bezit weer in "mijn bezit" te krijgen geloof ik ook wel.

Ik vraag me alleen af hoe lang dit kan en mag duren.
Dus wat wordt er gezegd over de redelijke termijn waarbinnen het afgehandeld moet zijn.
Tevens ben ik benieuwd naar wat mijn rechten zijn, dus wat ik van de curator kan en mag eisen/verwachten.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 04 okt 2012, 10:32

Als je een nette curator tegenover je hebt dan heb je hem vrij snel weer terug. Het is duidelijk dat deze Scooter niet in de boedel hoort en dus geretourneerd dient te worden aan de rechtmatige eigenaar. Schrijf een brief dat gaat het snelst. Heb je ook op papier dat je de scooter, je eigendom, terugeist.

PB me anders even je gegevens.

Macboy

Bericht door Macboy » 04 okt 2012, 11:03

Inderdaad zou ik me geen zorgen maken. Mailen werkt misschien nog het snelst tenzij je pech hebt met een curator die niet zo modern is. In dat geval ook altijd even bellen met de secretaresse en probleem uitleggen. Als ze geen 300 scooters hebben die gerepareerd worden dan moet het heel snel goedkomen.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 04 okt 2012, 11:25

Wij delen dat soort goederen zo snel mogelijk uit aan de rechtmatige eigenaren. Curatoren zitten niet op dat soort rompslomp te wachten dat kost toch alleen maar geld. Indien het te lang duurt wil ik wel even voor je bellen.

Eric H

Bericht door Eric H » 04 okt 2012, 12:29

Volgens mij is het wel een redelijk groot en modern kantoor dat de afhandeling doet ( Ploum Lodder Princen Advocaten en Notarissen in Rotterdam / www.plp.nl )

Heb vanochtend al twee keer gebeld, maar de behandelend advocaat/curator is lastig te pakken te krijgen.
Ga er denk ik ook nog maar een mailtje aan wagen.

Tnks voor de aangeboden hulp tot zo ver in ieder geval.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 04 okt 2012, 12:36

Vraag anders naar een faillissementsmedewerker. ;) Ik kan je uit ervaring melden dat die vaak meer van dit soort dingen weten dan de curator zelf. ;)

Kevin20v

Bericht door Kevin20v » 04 okt 2012, 14:11

Ik heb dit met mijn vorige auto gehad, die kwam via de dealer bij een schadeherstel bedrijf terecht dat 1 dag na aflevering failliet verklaard werd.
Je krijgt je auto iig weer netjes terug, maar ik moest er wel even 2 weken op wachten. :boogie:

GTRene

Bericht door GTRene » 04 okt 2012, 16:08

das ook lullig...van de 1 op de andere dag.
je zou dan denken dat ze al wat weten (het bedrijf)

RutgerK

Bericht door RutgerK » 04 okt 2012, 18:40

Naast het vaststellen dat de scooter niet tot de inboedel behoort zal de curatoren ook nog wel moeten vaststellen of geld gevorderd kan worden. Omdat in dit geval de scooter al gerepareerd is zal de curator willen weten hoe hoog de factuur is als deze nog niet opgemaakt is.

Eric H

Bericht door Eric H » 05 okt 2012, 10:58

UPDATE :

Zojuist ben ik gebeld door de assistent van de curator.

Hij is nu aan het inventariseren hoe veel mensen er een scooter hebben staan bij het bedrijf.
Planning is om een dag te prikken waarop mensen hun scooter kunnen komen ophalen.

De beste man kon mij alleen totaal geen planning geven waarbinnen dit gaat gebeuren....... :please:

V.w.b. de reparaties :
Tot op heden heb ik nog geen bewijs dat de reparaties daadwerkelijik zijn uitgevoerd.
Sterker, toen ik afgelopen disndag belde om navraag te doen naar de status van mijn scooter dacht de medewerker in eerste instantie dat mijn scooter al was opgehaald.
Na enig nazoek werk kreeg ik te horen dat de bon die bij mijn scooter hoorde was zoekgeraakt / weg gegooid ( er was volgens de medewerker olie overheen gevallen, en daardoor was de bon onleesbaar geworden )

Ze waren dus ook blij dat ik zelf belde, aangezien ze ook mijn telefoon nummer niet meer hadden ( stond op de bon )

Er bestaat dus zelfs een kans dat :
A : mijn scooter er niet meer staat ( medewerker dacht dat de scooter al was opgehaald )
B : er helemaal niets aan gedaan is

Vooralsnog baal ik er wel van, ik gebruik de scooter namelijk om op mijn werk te komen.
Afgelopen periode kon ik gelukkig met een collega meerijden, maar daar komt op een gegeven moment ook een eind aan.

Jajaja, tuurlijk heb ik een auto, maar reistijd met auto is ( in dit jaargetijde ) 1,5 uur, reistijd met scooter 40 á 45 minuten !!
Heb dit dus ook aangegeven bij de curator. ( niet dat ik ook een auto heb, maar wel dat ik de scooter gebruik voor woon-werk verkeer )
Zoals verwacht, en eigenlijk ook begrijpelijk is dit niet iets waar hij bij de afhandeling rekening mee kan houden.....

Vervolgens zit ik me dus te bedenken :
Je zal dus echt afhankelijk zijn van een scooter om op je werk te komen. en je hebt een baan tegen minimum inkomen, dus ook niet echt ruimte om even een alternatief te regelen.....
Dan ben je dus nu echt zuur..... :shithappens:

allen

Bericht door allen » 05 okt 2012, 11:02

Er is toch vast wel een Df'er die z'n histerische Spaanse brommer kan uitlenen totdat je je scooter terug hebt? :mrgreen:

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 05 okt 2012, 11:06

Dat is inderdaad vervelend. Helaas kan een curator zich niet met dit soort "triviale problematiek" bezighouden. Wat de curator nu aan het regelen is komt heel vaak voor. Zo snel mogelijk zo veel mogelijk losse eindjes afwikkelen.

Eric H

Bericht door Eric H » 05 okt 2012, 11:22

allen schreef:Er is toch vast wel een Df'er die z'n histerische Spaanse brommer kan uitlenen totdat je je scooter terug hebt? :mrgreen:
Joh, anders trek ik gewoon de GTI weer uit de stalling, op m'n werk komen doe ik wel. :popcorn:
Ik weet alleen nu al dat ik me na 5 minuten in de auto weer kapot ga ergeren aan mijn medeweggebruikers die met hand en tand hun vierkante metertje willen verdedigen, de meest bizarre capriolen uithalen om maar vooral proberen eerder 10 meter verder te komen, die achter het stuur bezig zijn met van alles en nog wat behalve autorijden, die onnodig links rijden, die op mijn bumper gaan hangen terwijl ik al iemand voor me heb die niet doorrijdt, die kilometers op de middelste baan blijven rijden om die ene vrachtwagen, die 6 kilometer verderop rijdt, met een minimaal snelheidsverschil in te halen, etc. etc.

Tevens is de ring Rotterdam ( A29, A15, A4 en A20 ) waar ik overheen moet nou niet echt een weinig gebruikt trajectje.....

Eigenlijk rijdt ik dus scooter om mijn hart te sparen :lol: :lol: :lol:

@Tom : ach, dat snap ik ook wel, kan me er wel druk over maken maar dat veranderd de situatie toch niet.
Ik heb meer te doen met de persoon die ik mijn vorige post beschreef ( minimum inkomen, echt afhankelijk van de scooter om op z'n werk te komen.... )

Die heeft echt een probleem, ik niet.
Ik heb een luxe probleem.

RVV

Bericht door RVV » 05 okt 2012, 11:44

Jajaja, tuurlijk heb ik een auto, maar reistijd met auto is ( in dit jaargetijde ) 1,5 uur, reistijd met scooter 40 á 45 minuten !!
Heb dit dus ook aangegeven bij de curator. ( niet dat ik ook een auto heb, maar wel dat ik de scooter gebruik voor woon-werk verkeer )
Zoals verwacht, en eigenlijk ook begrijpelijk is dit niet iets waar hij bij de afhandeling rekening mee kan houden.....
Je had beter kunnen zeggen dat je GEEN auto hebt, en dat je 100% afhankelijk bent van de scooter, en dat je op deze manier niet op je werk kunt komen en daardoor forse schade lijdt.

dvh

Bericht door dvh » 05 okt 2012, 11:46

Eerlijk duurt het langst!
Oneerlijk zijn dus!

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 05 okt 2012, 12:00

RVV schreef:
Je had beter kunnen zeggen dat je GEEN auto hebt, en dat je 100% afhankelijk bent van de scooter, en dat je op deze manier niet op je werk kunt komen en daardoor forse schade lijdt.
Rico daar wordt een curator echt niet warm of koud van. Die krijgt 100 van dat soort telefoontjes op een dag bij dit soort faillissementen. Als een curator zich op dat soort situaties moet storten blijft er geen cent over voor de crediteuren.

Macboy

Bericht door Macboy » 05 okt 2012, 12:07

Eric H schreef:Ik weet alleen nu al dat ik me na 5 minuten in de auto weer kapot ga ergeren aan mijn medeweggebruikers die met hand en tand hun vierkante metertje willen verdedigen, de meest bizarre capriolen uithalen om maar vooral proberen eerder 10 meter verder te komen, die achter het stuur bezig zijn met van alles en nog wat behalve autorijden, die onnodig links rijden, die op mijn bumper gaan hangen terwijl ik al iemand voor me heb die niet doorrijdt, die kilometers op de middelste baan blijven rijden om die ene vrachtwagen, die 6 kilometer verderop rijdt, met een minimaal snelheidsverschil in te halen, etc. etc.
:dood:

RVV

Bericht door RVV » 05 okt 2012, 12:20

TOm dat zal best, maar niet geschoten is altijd mis, en maak je het ze makkelijk dan is het altijd achter in de rij aan sluiten..

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 05 okt 2012, 12:22

Volgens mij begrijp je het niet helemaal Rico. Een curator is er op gebrand om dit soort dingen, die geen geld opleveren, zo snel en zo netjes mogelijk op te lossen. Feit is alleen dat wanneer je tien keer op een dag gaat bellen dat je het proces alleen maar vertraagd in plaats van dat je het versneld.

Eric H

Bericht door Eric H » 05 okt 2012, 12:28

RVV schreef:
Rico, ik heb niet gezegd dat ik een auto heb, maar heb ook niet gezegd dat ik geen auto heb.....
Verder houdt ik niet zo van zaken anders voor te doen dan ze daadwerkelijk zijn.

Stel dat ik inderdaad had gezegd dat ik GEEN auto heb.
Ik weet de curator te bewegen om mij voorrang te geven om mijn scooter eerder op te halen...
Puur de gedachte dat ik daarmee iemand anders ( die het wel echt zwaar heeft ) kan benadelen, zorgt er voor dat ik dit niet doe. ( ben nou eenmaal sociaal en niet a-sociaal )

Waar ik me trouwens wel enorm over verbaas :
Hoe krijg je het in hemelsnaam voor elkaar om in deze tijd een scooterzaak failliet te laten gaan.
Half Nederland laat de auto staan en stapt op een scooter.
Er worden complete containerladingen Chinese scooters hierheen gehaald om aan de enorme vraag te voldoen. De zaak in kwestie heeft/had een zeer goede naam en het was/is er altijd retedruk.

RVV

Bericht door RVV » 05 okt 2012, 12:47

Petrolhead Tom schreef:Volgens mij begrijp je het niet helemaal Rico. Een curator is er op gebrand om dit soort dingen, die geen geld opleveren, zo snel en zo netjes mogelijk op te lossen. Feit is alleen dat wanneer je tien keer op een dag gaat bellen dat je het proces alleen maar vertraagd in plaats van dat je het versneld.
Ik zeg toch niet dat je 10 keer op een dag moet bellen?

Je kunt aangeven wat je belang is. Eric H, geeft aan dat hij een belang er bij heeft dat hij de scooter zo snel mogelijk terug wil hebben. Dat is toch niet meer dan je goed recht lijkt me? Buiten dat gaat er nogal wel eens wat fout bij dit soort kwesties. Dan kun je er als eigenaar maar beter boven op zitten. Helemaal als ik lees dat er bonnetjes onleesbaar zijn door olievlekken en/of de scooter nou wel of niet is gemaakt/afgehaald.

GTRene

Bericht door GTRene » 05 okt 2012, 12:48

Eric H schreef:
V.w.b. de reparaties :
Tot op heden heb ik nog geen bewijs dat de reparaties daadwerkelijik zijn uitgevoerd.
Sterker, toen ik afgelopen disndag belde om navraag te doen naar de status van mijn scooter dacht de medewerker in eerste instantie dat mijn scooter al was opgehaald.
Na enig nazoek werk kreeg ik te horen dat de bon die bij mijn scooter hoorde was zoekgeraakt / weg gegooid ( er was volgens de medewerker olie overheen gevallen, en daardoor was de bon onleesbaar geworden )

Ze waren dus ook blij dat ik zelf belde, aangezien ze ook mijn telefoon nummer niet meer hadden ( stond op de bon )

Er bestaat dus zelfs een kans dat :
A : mijn scooter er niet meer staat ( medewerker dacht dat de scooter al was opgehaald )
B : er helemaal niets aan gedaan is
en
Dinsdag gebeld met de scooter zaak om te vragen of de scooter al klaar was.
Scooter was klaar, ik kon hem ophalen.
vreemde zaak...je belt en ze weten dat die klaar is en wie ze aan de foon hebben en dat je hem op kan halen...

dan nu het verhaal van dat je niet weet of die wel klaar was en dat papiertje kwijt zogenaamd olie er over...
en die zaak draaide goed denk je...
lijkt of er heel wat anders achter zit...of ie wellicht grote schulden had vanwege andere zaken dan een slecht lopend bedrijf...en of dat ie de klanten een beetje heeft voor gelogen op het eind om??

Ik vind het uiterst vreemd van die bon en olie blabla...het kan... doch niet echt geloofwaardig.

strange story.

Spijkerhard
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Bericht door Spijkerhard » 05 okt 2012, 12:53

Macboy schreef:
Eric H schreef:Ik weet alleen nu al dat ik me na 5 minuten in de auto weer kapot ga ergeren aan mijn medeweggebruikers die met hand en tand hun vierkante metertje willen verdedigen, de meest bizarre capriolen uithalen om maar vooral proberen eerder 10 meter verder te komen, die achter het stuur bezig zijn met van alles en nog wat behalve autorijden, die onnodig links rijden, die op mijn bumper gaan hangen terwijl ik al iemand voor me heb die niet doorrijdt, die kilometers op de middelste baan blijven rijden om die ene vrachtwagen, die 6 kilometer verderop rijdt, met een minimaal snelheidsverschil in te halen, etc. etc.
:dood:
Ik erger me alleen nog maar aan mezelf, als ik me weer eens erger aan 't verkeer :df:

Plaats reactie