Van S60 T5 naar S80 T6.

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
EmielS60
Berichten: 1421
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:38
Locatie: Deventer

Van S60 T5 naar S80 T6.

Bericht door EmielS60 » 26 jul 2012, 13:28

Dat is dus Zweeds voor brandweerauto, zoals ene Tim N de auto zo graag noemt.
Dit 'mijn auto' topic gaat dus over mijn brandweerrode S60 2.4T uit 2002. Ik kwam uit een '94 850 T-5 en wilde graag iets anders, wel weer een Volvo, met turbo, donker interieur, open dak en een handbak. Een paar S60 T5's proefgereden, die net niet aan die eisen voldeden. Uiteindelijk bij een collega dealer een rode S60 gevonden. Een keer wat anders dan antraciet, of zwart. De 2.4T is het minder snelle broertje van de T5, standaard 200pk met een lowpressure turbo.

Ik ga even door 2.5 jaar heenvliegen met foto's... :tong:

Gekocht eind 2009 met 154000 kilometers op de klok, zo stond ie erbij in de advertentie;

Afbeelding

Wheelgapkills? :lol:

Dat kan natuurlijk niet, na eerste inspectie op de zaak bleek dus dat er nivomats (belasting afhankelijke schokdempers) achter zaten icm met verlaginsveren, en die combinatie kan niet. Snel via een vriend standaard sport schokdempers eronder gevrot. Oude wielen heel snel verkocht en een setje oem Capella's eronder gezet;

Afbeelding

Het is inmiddels 2010 en begin met aan bepaalde dingen te ergeren, die puist van de afneembare trekhaak en dat lullige uitlaatpijpje dat verchroomd naar beneden staat te kijken.

Afbeelding

S60R achterbumper gescoord voor veel en een JT catback eronder. Beetje geluid erbij, uitlaat die recht achter de auto uitkomt en de trekhaak weg
Achterkant klaar! Nu die voorkant...een S60R voorbumper is natuurlijk mooi, maar bijna 700 euro voor een bumper zonder randdelen is te gek. Met veel geluk op MP een S60 Sport voorspoiler gevonden, dat is een uitvoering met net iets teveel tupperware gehalte, maar die lip staat wel lekker. Tuinhuisje ingericht als spuitcabine en gaan.

Afbeelding

In twee delen zodat het niet teveel rood werd, op de auto (het aanmeren op de stoepranden is begonnen):

Afbeelding

Maart 2010 was de eerste Ringdoop (bij Pension Sonnewende, aanrader);

Afbeelding

Standaard 305mm schijven zijn dus onder de maat voor de Ring, de wegligging was wel veel beter dan de 850.

Via de US voor een schijtprijs een set 330mm R klauwen op de kop getikt. Aangezien ik de velgen wel wilde behouden moest ik naar een 10mm spacer.

Afbeelding

Eind 2010 was daar de eerste aanraking met de term Driving-Fun.com, eerste trackday;

Afbeelding

Leuk hoor, in de regen. Leer ik iedere keer veel van.

Af en toe moet je bloeden (maart 2011);

Afbeelding

Afbeelding

De bak lekte iets op de bakhelften, bij de Volvo M56 bak is dat redelijk eenvoudig los te halen. Tevens begon mijn dubbelmassa vliegwiel te klapperen en was de krukaskeerring aan het zweten...dus de hele koppelingbende vervangen, bak losgehaald en opnieuw afgekit, daar zat af-fabriek heel weinig kit op. :?

In de zomer van 2011 nog deelgenomen aan de trackday van DF op Zandvoort:

Afbeelding

Lekker rollen met die body... :lol:

Na de grote reparatie gewoon lekker kilometers kunnen maken, ondertussen alle turboslangen en vacuumslangen vervangen, remblokken rondom vervangen en schijven afgedraaid. Ondanks die ene rib uit m'n lijf probleemloos. Geen rammeltjes, kraakjes, niks.
Wel wat plannetjes voor 2012, velgen, banden en toch iets met die rijhoogte doen.
Laatst gewijzigd door EmielS60 op 14 jul 2022, 14:35, 9 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
EmielS60
Berichten: 1421
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:38
Locatie: Deventer

Re: Brand bil! Het verhaal van de rode S60...

Bericht door EmielS60 » 26 jul 2012, 13:31

2012!

Nieuwe wielen dus, zo saai als ik ben;

Afbeelding

Precies dezelfde, maar dan nieuw. Heb nu een vaste winterset en een zomerset.

Nieuwe banden ingerubd op de Ring In maart, 1 dag voor de DF dag aldaar;

Afbeelding

Afbeelding

Hoe ie het doet op de Ring...eigenlijk best lekker, met de 240pk en 1500 kg is het geen sprinter, vooral bovenin de toeren doet ie niet heel veel, met dat kleine turbootje onder de kap, maar het koppel dat onderin beschikbaar is rijd erg lekker. Wegligging is natuurlijk niet echt ringwaardig te noemen, maar met een beetje moeite krijg je de lage 9 minuten wel in zicht.

Wbt, de zilvere spiegels, in een onoplettend ogenblik één van die olifantoren (de orginele zijn echt huge) kapot gereden, nota bene tegen de V50 van m'n vader... :?
En dit lag een een 2 jaar klaar.

Via het forum waar ik verblijf/woon hebben we een paar weken geleden een groupbuy georganiseerd van schroesets van BC Racing. Dingen waren in de UK dermate veel goedkoper dan in NL dat we ze daar hebben besteld en opgehaald. Dagje heen en weer via de Eurotunnel. :gek:
Natuurlijk haalt BC het niet tov de gerenomeerde merken van ruim boven de 1500 euro, maar dit was zo een koopje dat ik het proberen wel waard vond. Plus dat dit de enige schroefset leverbaar is voor een S60 waar de achterkant ook kan zakken.

Dus sinds afgelopen weekend staat iet beter op z'n wielen. Nu ben ik niet op zoek naar 'stance' (sorry Tim). Bij bij staat rijdbaarheid hoger dan euh...laagheid. Vind een mooi verlaagde 'vlakke' auto mooier om te zien. Ik zit nu al regelmatig aan de grond met de voorkant en aangezien Nijkerk een belachelijk drempel-dichtheid heeft... :x

Een paar avond/nachtfoto's om het af te sluiten, helemaal een droge strot van al dat typen..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Interieurfeutaux;

Afbeelding

Een overbelichte foto, maar het geeft aardig aan hoe ie nu staat.

Afbeelding

Zal het proberen wat beter bij te houden, scheelt een hoop werk.. :wink:
Laatst gewijzigd door EmielS60 op 26 jul 2012, 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12746
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Brand bil! Het verhaal van de rode S60...

Bericht door MartijnGizmo » 26 jul 2012, 13:52

Gave bak hoor, staat er prima bij zo. Tegen droge stront kun je vezeltabletten proberen.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7748
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Brand bil! Het verhaal van de rode S60...

Bericht door Tim N » 26 jul 2012, 13:54

EmielS60 schreef: bla bla veel foto's bla bla....droge stront van al dat typen.
:lollerdelol:

Gebruikersavatar
EmielS60
Berichten: 1421
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:38
Locatie: Deventer

Re: Brand bil! Het verhaal van de rode S60...

Bericht door EmielS60 » 26 jul 2012, 14:02

Lol, sjezus..dat is er 1 voor in de boeken.. :shock: :duh:

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7748
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Brand bil! Het verhaal van de rode S60...

Bericht door Tim N » 26 jul 2012, 14:03

Hij heeft de weg naar je huis al gevonden :drieling:

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4924
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Brand bil! Het verhaal van de rode S60...

Bericht door Roy RS » 26 jul 2012, 16:12

MartijnGizmo schreef:Gave bak hoor, staat er prima bij zo. Tegen droge stront kun je vezeltabletten proberen.

het mooiste is dat je dat alleen weet als je zelf een rood-rozig sterretje hebt gekregen van de harde klonten eruit persen :lollerdelol:

gaat het inmiddels al weer wat beter Martijn?


leuke volvo, mooi dat er een liefhebber mee aan de gang is.

Gebruikersavatar
Joopieboy
Berichten: 1968
Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Brand bil! Het verhaal van de rode S60...

Bericht door Joopieboy » 26 jul 2012, 22:42

Kijk eens aan, eindelijk een eigen topic. Wat een prachtige S60 zeg, complimenten!

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Brand bil! Het verhaal van de rode S60...

Bericht door Knot » 26 jul 2012, 22:51

Die laatste paar zijn schitterende platen hoor!

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Brand bil! Het verhaal van de rode S60...

Bericht door ///Joost » 27 jul 2012, 09:57

Hehe, ik zat ook al tijden te wachten op een eigen topic van de S60. Ik heb dit altijd al een nette, maar toch sportieve auto gevonden. Iets leuks wat niet iedereen heeft (lees: BMW) ! :thumbup:

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26696
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Brand bil! Het verhaal van de rode S60...

Bericht door Martijn_bmw » 27 jul 2012, 17:18

Leuk topic!

foto in de tunnel in A'foort genomen?

Gebruikersavatar
EmielS60
Berichten: 1421
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:38
Locatie: Deventer

Re: Brand bil! Het verhaal van de rode S60...

Bericht door EmielS60 » 27 jul 2012, 19:03

Thanx all!
///Joost schreef:Hehe, ik zat ook al tijden te wachten op een eigen topic van de S60. Ik heb dit altijd al een nette, maar toch sportieve auto gevonden. Iets leuks wat niet iedereen heeft (lees: BMW) ! :thumbup:
Lol, ik had zo een reactie verwacht...eigenlijk van iemand anders... :lol:
Martijn_bmw schreef:Leuk topic!

foto in de tunnel in A'foort genomen?
Klopt, vlak bij de Ikea, uitgestorven daar rond dat tijdstip.
Ben helemaal geen fotograaf ofzo, ik heb af en toe mazzel dat die camera er iets moois van maakt. :wink:

Moet nu weer wat nieuws verzinnen, alle dingen die ik gepland had zijn gedaan. :|

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26696
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Brand bil! Het verhaal van de rode S60...

Bericht door Martijn_bmw » 27 jul 2012, 19:19

Dacht hem al te herkennen inderdaad!!

Leuk idee, moet ik ook eens uitvoeren :-)

En trouwens een gave auto je s60 zo in het rood en mooi origineel lichtmetaal

Gebruikersavatar
EmielS60
Berichten: 1421
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:38
Locatie: Deventer

Re: Brand bil! Het verhaal van de rode S60...

Bericht door EmielS60 » 31 jul 2012, 23:18

Zo, dat rooie ding heeft de Ring overleeft afgelopen zondag;

Afbeelding
groot formaat; http://nordicturbo.nl/gallery/albums/us ... 2/38~5.jpg

Afbeelding
currywursttijd!

3 rondes gereden, beetje met de demping voor zitten klooien, het stond voor te los. De status van m'n wielkasten is nog onbekend, maar ik vermoed dat er niet veel plastic meer aanwezig is op bepaalde plekken. :D
Achter is echt een hele verbetering tov de orginele pompjes, die anderhalve graad achter is precies goed, niet nerveus als ie over richels gaat en lekker veel grip. Geeft heel veel vertrouwen.
Wielvlucht voor is duidelijk wel te weinig, aangezien ik toch nog moet uitlijnen omdat het stuur nog scheef staat, ga ik toch nog een poging wagen met de camberplates. Andere optie is om de draagarmen te vervangen door die van een S80, die zijn iets langer waardoor je standaard al anderhalve graad neg. camber krijgt. S80 draagarmen hebben ook solide bussen als het goed is ipv. de soepele rubbers die er nu inzitten.

Tevens ga ik toch maar achter een 3" downpipe aan met racekat. Je merkt dat het kleine turbootje er moeite mee heeft met het afdragen van zijn warmte. De standaard kat werkt restrictief waardoor de turbo zichzelf op aan het warmen is. Met een beetje mazzel (en een achterste lambdafoppert) hoef ik er geen remap voor de ecu voor te halen.

hendri
Berichten: 67
Lid geworden op: 01 apr 2010, 00:35

Re: Brand bil! Het verhaal van de rode S60...

Bericht door hendri » 31 jul 2012, 23:39

Hele gave auto is dit geworden man! Heb ooit een paar jaartjes geleden zitten twijfelen aan dit model, ook in turbo natuurlijk.
EmielS60 schreef: Andere optie is om de draagarmen te vervangen door die van een S80, die zijn iets langer waardoor je standaard al anderhalve graad neg. camber krijgt. S80 draagarmen hebben ook solide bussen als het goed is ipv. de soepele rubbers die er nu inzitten..
In één keer genoeg voor straatband denk ik. Zo makkelijk, zo dicht bij het vuur :D

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12746
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Brand bil! Het verhaal van de rode S60...

Bericht door MartijnGizmo » 01 aug 2012, 11:23

Die S80-draagarmen klinkt idd als een goede oplossing, ook weinig compromis qua comfort/duurzaamheid waarschijnlijk...

voetbalboer87
Berichten: 157
Lid geworden op: 10 jul 2012, 22:50

Re: Brand bil! Het verhaal van de rode S60...

Bericht door voetbalboer87 » 01 aug 2012, 22:02

Gave auto om te zien, en waarschijnlijk ook om te rijden :) Zondag toevallig nog even langs gelopen bij de ring!

Gebruikersavatar
EmielS60
Berichten: 1421
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:38
Locatie: Deventer

Re: Brand bil! Het verhaal van de rode S60...

Bericht door EmielS60 » 11 sep 2012, 19:49

Zo de vakantie zit er weer op;

Afbeelding

Afbeelding

Even een week naar Zwitserland om de mtb (en mezelf) uit te laten:

Afbeelding

Auto heeft 6 dagen stilgestaan. Heen en terug ging prima. Lekker rustig aan gedaan met een schikbarend laag verbruik tot gevolg...8.2/100km... :shock: . Onderstel doet het na 5000 km prima, je zou het haast comfortabel gaan vinden. 1 probleem heb ik er wel bij gekregen met de nieuwe rijhoogte. Met iets teveel insturen trek ik de hele wielkasten bovenin leeg, die zijn nu dus behoorlijk ontdaan van het kunststof en gaat verder op het metaal. Normaal gesproken heb je dat met maximale stuuruitslag bij de Volvo's maar die is nog ruim voor ie maximaal instuurt. Het ziet er nogal vreemd uit als je nu een parkeervak uit wilt draaien en je 2 keer moet steken om weg te kunnen. :tooth:
Word wel een probleem met APK, ondanks dat ik dat zelf doen kies ik er dan toch voor de orginele poten eronder te zetten, ik wil dat risico niet lopen.

Aankomend weekend in zo'n Landal huisje in de buurt van de Ring, dus een paar rondjes zullen we wel moeten doen. :hot:

Gebruikersavatar
Joël D.
Berichten: 3438
Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
Locatie: Waddinxveen

Re: Brand bil! Het verhaal van de rode S60...

Bericht door Joël D. » 11 sep 2012, 20:54

Erg gaaf! Waar zat je precies in Zwitserland?

Gebruikersavatar
EmielS60
Berichten: 1421
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:38
Locatie: Deventer

Re: Brand bil! Het verhaal van de rode S60...

Bericht door EmielS60 » 12 sep 2012, 21:06

Davos.
Stikt daar van de mtb-routes, varieerend van pittig tot erg zwaar. Door een zonsvloed waren merendeel van de routes erg zwaar. Uitzicht maakte veel goed. :cool:

Koeien daar zijn wel gek.

Afbeelding

:lol:

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Brand bil! Het verhaal van de rode S60...

Bericht door Petrolhead Tom » 12 sep 2012, 21:13

Idworkx mooie fietsjes.

Gebruikersavatar
Luc B
Berichten: 1404
Lid geworden op: 23 jun 2008, 09:31

Re: Brand bil! Het verhaal van de rode S60...

Bericht door Luc B » 12 sep 2012, 21:50

EmielS60 schreef:1 probleem heb ik er wel bij gekregen met de nieuwe rijhoogte. Met iets teveel insturen trek ik de hele wielkasten bovenin leeg, die zijn nu dus behoorlijk ontdaan van het kunststof en gaat verder op het metaal. Normaal gesproken heb je dat met maximale stuuruitslag bij de Volvo's maar die is nog ruim voor ie maximaal instuurt. Het ziet er nogal vreemd uit als je nu een parkeervak uit wilt draaien en je 2 keer moet steken om weg te kunnen. :tooth:
Bekend euvel , ook bij monteren van grotere velgen is dit normaal al een probleem . Heb 18'' velgen onder mijn s80 gezet, en lopen nu ook al net voor maximale uitslag tegen de kuipen aan.

Wat voor type velgen zijn dat trouwens die je er nu onder hebt ? Zelf ook maar eens zo'n setje scoren. !

Gebruikersavatar
EmielS60
Berichten: 1421
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:38
Locatie: Deventer

Re: Brand bil! Het verhaal van de rode S60...

Bericht door EmielS60 » 12 sep 2012, 23:09

Zijn idd aardige fietsen Tom, ben er nog steeds erg blij mee.

Aanlopen met max insturen kan je heel goed oplossen met dikke stuurstops op de draagarm of ringen in het stuurhuis. Zover kom ik nu niet meer. :)

Wielen zijn Capella's, orgineel Volvo. Stond pas geleden nog een set antraciete te koop op 't 850forum voor 350 euro...gevonden; http://www.volvo850forum.nl/index.php/t ... 348.0.html

Gebruikersavatar
EmielS60
Berichten: 1421
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:38
Locatie: Deventer

Re: Brand bil! Het verhaal van de rode S60...

Bericht door EmielS60 » 27 sep 2012, 22:10

Na 210K een nieuwe voorruit, wat een verschil zeg. :shock:

Afbeelding

Verder niet veel bijzonders te melden, alleen een spiegel in een parkeergarage eraf gereden omdat ik er weer achteruit uit moest, auto te laag :roll: . Spiegel wel weer in elkaar kunnen klikken, maar vraag me niet hoe.

ErikS
Berichten: 18530
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Brand bil! Het verhaal van de rode S60...

Bericht door ErikS » 27 sep 2012, 22:13

Van wie is die rallye? :-)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 89 gasten