[22-06-12] DF @ Nürburgring, tips & tricks topic!

Alle topics van de DF activiteiten uit het verleden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8230
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

[22-06-12] DF @ Nürburgring, tips & tricks topic!

Bericht door Peter Tunissen » 20 jun 2012, 15:16

Zoals jullie waarschijnlijk al wel wisten organiseren we op vrijdag 22 juni voor de vierde keer een circuitdag op de Nordschleife. Wist je dat nog niet, dan als de wiedeweerga hiernaartoe:
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... =4&t=25670

Om deze dag zo optimaal mogelijk te laten verlopen in dit topic enkele tips & tricks.
De informatie in dit topic kan nog gewijzigd worden, vooral voor wat betreft tijden e.d. omdat we daarvoor afhankelijk zijn van derde partijen, dus lees regelmatig even de openingspost door, die zal zo goed mogelijk up to date gehouden worden.

Inschrijven
Uiteraard hebben de deelnemers zich vooraf allemaal al ingeschreven via het forum, mail of het formulier op de frontpage. Ter plekke moet er echter ook nog eens ingeschreven worden, zodat iedereen een vrijwaring ondertekent en een startnummer, polsbandje en transponder krijgt.
Dat kan op de parkeerplaats van de Touristenfahrten toegang (Hauptstrasse 1, D-53520, Nürburg) in de hospitalitytent van Skylimit events op vrijdagmorgen vanaf 06:30.
Let op: de Devil's Diner zal deze dag zeer waarschijnlijk niet geopend zijn, dus voor koffie, broodjes, fris of andere versnaperingen zul je even een stukje over de openbare weg richting Adenau of tankstation moeten rijden!

Overnachten
Veel mensen willen op donderdag al richting Nürburgring komen of willen de nacht van vrijdag op zaterdag ook nog in de buurt overnachten na een lange en vermoeiende racedag. Qua overnachtingsmogelijkheid kunnen we de Ringvilla van harte aanbevelen; leuke sfeer en op een paar kilometer afstand van de toegang tot de Ring. Arie spreekt Nederlands en deelnemers aan en toeschouwers op de DF circuitdag krijgen nog korting op de overnachtingsprijzen ook!
http://www.ringvilla.de
Mühlenstraβe 27-29
53518 Adenau
Handy: 0049 (0) 1637 41 87 10
2de nummer: 0049 (0) 2691 932 101
info (@) ringpension.de

De dag zelf
We beginnen de dag om 08:00 met rijden. Er zal deze keer geen mondelinge briefing zijn, maar alle deelnemers krijgen bij het inschrijven een schriftelijke briefing. Lees die dan ook goed door s.v.p.!!!
Mocht je nog vragen hebben, dan kun je die uiteraard gedurende de gehele dag aan mij, Rico of iemand anders van de organisatie stellen!

08:00 - 14:00
Om 08:00 beginnen we deze circuitdag meteen met open pitlane rijden; er zullen deze keer geen officiële pacecarlaps zijn. Wel rijden er misschien enkele deelnemers vrijwillig in een treintje om op die manier zo snel mogelijk de ideale lijn te leren. Deze treintjes zijn te herkennen aan een oranje zwaailamp op de voorste auto. Hou er met inhalen s.v.p. extra rekening mee dat dit echte beginners kunnen zijn, dus zorg ervoor dat je helemaal zeker weet dat ze je gezien hebben en ga zo ruim mogelijk om deze deelnemers heen!
De (enige) toegang deze dag zal de Touristenfahrten toegang op het lange rechte stuk zijn.
Dit is dus meteen een heel belangrijk punt; blijf bij het oprijden van de baan uitermate rechts!
We zullen dit ook met pylonen markeren, maar toch, de snelste auto's deze dag zullen op het rechte stuk wel in de buurt van de 300km/u komen, dan is het niet handig om daar als de eerste de beste toerist met 60km/u voor in te voegen. ;)
Sterker nog, wanneer we iemand op die manier in zien voegen waar een snellere auto die op het rechte stuk reed hinder van heeft, dan is dat meteen het einde van de dag voor die invoeger, dus let daar heel erg goed op!

Op het circuit
Verder gelden er op het circuit een aantal regels die niet veel anders zijn dan die op andere DF dagen.

Inhalen
Inhalen is in principe overal toegestaan, zowel links als rechts. Met het mes tussen de tanden uitremacties willen we echter niet zien; het is een trackday en geen Cup-race. Ideaal is dat je een langzamere deelnemer nadert, je ervan verzekert dat deze je gezien heeft en er dan voor de remzone al voorbij gaat.
Ben je de langzamere deelnemer, hou dan gewoon je eigen lijn en ga zeker niet zomaar opeens op de rem staan op een punt waar dat niet nodig is; de snellere auto moet om jou heen. Eventueel kun je met je knipperlicht je bedoeling aangeven. Knipper je naar links, dan ga je dus zelf naar links, knipper je naar rechts, dan ga je zelf naar rechts.Ben je nu (veel) sneller op de rechte stukken, maar rijdt iemand in de bochten steeds naar je toe, dan betekent dat dat diegene als hij voor je zou rijden allang weg zou zijn, maar de pk's niet heeft om je op een veilige manier voorbij te komen. Laat zo iemand dan gewoon even voorbij, dat voorkomt over en weer irritaties en gevaarlijke situaties.

Vlaggen
Rond het circuit staan 21 marshalls met vlaggen om de deelnemers te waarschuwen op de meest onoverzichtelijke punten. Voor alle duidelijkheid nog even de belangrijkste vlaggen en hun betekenis:

Gele vlag: Pas op, gevaar! Pas je snelheid aan zodat je je auto tot stilstand kunt brengen over de afstand waarover je het circuit voor je kunt overzien. Aangezien dit een circuitdag is en geen race, betekent dat dat je bij het zien van een gele vlag ruimschoots van je gas af gaat en/of bijremt. In een race betekent geel even liften, kijken of je er langs kan en dan weer vol op het gas, maar dat willen we dus zeker niet zien!
Het einde van een gele vlag situatie kan aangegeven worden door een groene vlag op de volgende marshall post, maar dat hoeft niet.
Trap bij een gele vlag situatie ook niet zomaar meteen vol op je rem, zonder eerst in je spiegels gekeken te hebben! Op een circuit geldt geen twee seconde afstand regel en er kan dus best een auto op een paar meter achter je rijden....

Blauwe vlag: Er nadert een snellere deelnemer achter je. Hou je eigen lijn, maar laat deze deelnemer zo snel mogelijk op een veilige manier passeren.

Rode vlag: Een rode vlag betekent dat er iets ernstigs gebeurt is voor het opruimen waarvan het circuit helemaal afgesloten moet worden. Rij dus extreem rustig (de kans bestaat dat het circuit voor je helemaal geblokkeerd is o.i.d.) en ga bij de eerst mogelijke gelegenheid de pitstraat in.

Geel/rood gestreepte vlag: Pas op, glad wegdek. Dit kan duiden op olie, koelvloeistof of andere troep op de baan.

Witte vlag: Let op, er rijdt een langzame auto in het baanvak voor je, vaak een ambulance, rescue-auto of deelnemende auto met een technisch mankement. Hou hier dus een beetje rekening mee door niet als een of andere Stevie Wonder volgas blinde stukken in te duiken.

Veiligheid
Zoals net al gezegd staan er deze dag 21 marshalls langs het circuit om de rijders met vlagsignalen te waarschuwen. Daarnaast zijn er twee rescue-auto's met bemanning en een EHBO-arts met chauffeur aanwezig.
Maar je kunt zelf ook veel bijdragen aan (je eigen) veiligheid.
* Een helm is gedurende de gehele dag verplicht; zowel voor rijders als bijrijders.
* Uiteraard is het dragen van een gordel ook verplicht, zowel voor rijders als bijrijders.
* Ga nooit met een vloeistoffen lekkende auto de baan op; zeker op de Ring worden olie of koelvloeistof sporen spekglad. Kom je er ergens op het circuit achter dat je auto vloeistof lekt, parkeer dan zo snel mogelijk op een veilige manier en plaats langs de kant van het circuit; een rescue-auto komt je zo snel mogelijk halen. Rij in geen geval door tot de pitstraat, ook niet als je daar al bijna bent!


Praktische zaken
Daarnaast nog enkele praktische zaken.
* Om 14:00 moet de baan helemaal leeg zijn, inclusief de verwijdering van eventueel gestrande auto's. Dat betekent dat de allerlaatste ronde in ieder geval voor 13:40 aangevangen moet worden; daarna kun je de baan niet meer op. Dit is een eis van de Nürburgring en wij kunnen als organisatie hier dus ook geen enkele invloed op uitoefenen.
* Er geldt deze dag een geluidslimiet van 115dB voor alle deelnemende auto's. Dit is ook een absolute limiet, geen waarschuwingen o.i.d. Zit je hierboven, dan word je van de baan gehaald en is het einde dag of je moet zodanige modificaties aan je auto kunnen doorvoeren dat je alsnog onder deze limiet komt (115dB is overigens wel erg veel geluid, met een niet GT1 of GT2 racer of formule racer zul je daar niet snel aan komen). Krijg je een zwarte vlag vanwege overschrijding van deze geluidsnorm, maar denk je, dikke vinger, ik rij toch nog een rondje door, dan staan daar vaste boetes op tot een bedrag van €20.000, dus beter kom je in dat geval gewoon meteen binnen, anders wordt het een erg dure dag....
* Bij inschrijving krijg je een polsbandje (zonder polsbandje mag je het circuit niet op, niet als rijder en ook niet als bijrijder!), startnummer en transponder; de laatste twee moeten allebei op je auto geplakt worden, anders mag je de baan niet op. Het startnummer plak je bovenaan op je voorruit, aan de passagierskant en de transponder rechts in je auto ter hoogte van de onderkant van je zijraam.
Daarnaast moet je drie vrijwaringen ondertekenen, eentje voor de organisatie, eentje voor de Nürburgring GmbH en eentje voor wat betreft de geluidsproductie.
Let op: ook eventuele bijrijders moeten inschrijven en een vrijwaring voor de organisatie ondertekenen!
* Aan het circuit, vangrails, bandenstapels enz. enz. toegebrachte schade dient direct aan de organisatie gemeld te worden!
* Mocht je stil komen te staan langs de baan als gevolg van een ongeval, technische problemen of kom je er onderweg achter dat je auto vloeistof lekt, probeer dan niet alsnog op eigen kracht de pits te bereiken, want als we kilometers olie, koelvloeistof of andere rommel op moeten gaan ruimen wordt dat alsnog een duur geintje en een langzame auto op een onoverzichtelijk circuit als de Ring kan voor levensgevaarlijke situaties zorgen.
Bel in dat geval iemand van de organisatie en wacht bij je auto, achter de vangrail. We komen je zo snel mogelijk halen. De organisatie is bereikbaar op de volgende nummers.
Peter Tunissen: +31 6 50 21 28 47
Rico van Velzen: + 31 6 51 03 18 80
Andy Jaenen: + 32 4 75 41 92 76
* Willen we dit soort dagen vaker mogen organiseren (en dat willen we!), dan is het de bedoeling dat we aan het eind van de dag alles weer in minstens zo nette staat achterlaten als het aan het begin van de dag was. En daar kunnen jullie aan meehelpen door alle flesjes, blikken, papiertjes en andere rommel even netjes in een vuilnisbak te gooien, geen gebruikte olie in de afwatering te kieperen, geen stickers rond te plakken enz. enz. Je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen rommel en als we iemand troep ins Botanik zien dumpen, dan is het ook meteen het einde van de dag voor diegene.


Instelling
De belangrijkste bijdrage aan de veiligheid is echter je eigen instelling.
Het is geen race, er is niks te winnen, alleen maar te verliezen.
Hou rekening met elkaar en dan kan iedereen aan het eind van de dag weer met zijn eigen auto en een geweldige ervaring rijker terug naar huis!

Als hier nog vragen over zijn hoor ik het graag! :thumbup:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast