Welke M3 hoofdremcilinder op een E36 328i?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7987
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Welke M3 hoofdremcilinder op een E36 328i?

Bericht door MParallel » 03 jun 2012, 02:28

Omdat ik toch wel weer verlang naar een fermer rempedaal en nu de remmen eerst moet "primen" en dan vervolgens pas dat lekkere pedaal gevoel heb, wil ik dus mijn HRC vervangen.

Nu weet ik dat het een populair mod is na een 330i conversie, maar ik kan geen definitief antwoord vinden.

De een zegt je hebt een M3 3.0 nodig, de ander weer een M3 Evo versie.

Nu blijken er ook nog verschillende varianten reservoirs te zijn met wel/geen extra aansluitingen die naar de ABS/ASC-T hydro unit gaan en die passen ook weer niet allemaal op elke HRC.

Dus ik ben het een beetje kwijt.

Ben benieuwd wat de mensen hier gedaan hebben.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9347
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Welke M3 hoofdremcilinder op een E36 328i?

Bericht door Bert ///M3 » 03 jun 2012, 13:33

Volgens mij heeft een M3 3.0 2 aparte aansluitingen die van het reservoir naar de ABS unit gaan.

Een M3 3,2 heeft die niet.

Kijk ik bij een 328i dan hebben de auto's met ASC+T hetzelfde systeem als die van een M3 3.0 en de auto's zonder hebben hetzelfde systeem als een M3 3,2. Vermoedelijk omdat de M3 3,2 3 kanaals ABS heeft en de ASC+T wagens 4 kanaals hebben. Een europese M3 heeft nooit ASC+T. Op een facelift E36 is ASC+T standaard volgens mij dus daaruit zou ik concluderen dat je een M3 3.0 HRC nodig hebt.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10779
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Welke M3 hoofdremcilinder op een E36 328i?

Bericht door Joy » 03 jun 2012, 14:34

Ik heb nog een M3 3.0 hoofdremcilinder liggen. Onnodig vervangen destijds tijdens de zoektocht naar remproblemen. Werking was nog prima.

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Welke M3 hoofdremcilinder op een E36 328i?

Bericht door Jussi » 03 jun 2012, 15:44

Hoe weet je eigenlijk dat je de hoofdremcilinder moet aanpassen bij bv. het monteren van een BBK? Zijn daar maatstaven of manieren voor?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9347
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Welke M3 hoofdremcilinder op een E36 328i?

Bericht door Bert ///M3 » 03 jun 2012, 17:20

Kan je uitrekenen aan de hand van de zuigeroppervlaktes.

Formule voor de oppervlakte van een circel is Phi maal de straal in het kwadraat.

E36 M3 heeft 60mm singlepots voor. Die moet je in je rekenvoorbeeld verdubbelen omdat je de speling aan beide kanten van je schijf met 1 pot op moet vullen.

Dus: 2 x Phi x (30x30) = 5654 mm2.

AP Racing klauwen hebben bijvoorbeeld 4 zuigers, 2x 38.1mm en 2x 41.3mm.

(2 x Phi x (19,05 x 19,05))+(2 x Phi x (20,65 x 20,65)) = 4959 mm2.

In mijn geval heb ik dus zelfs minder zuigeroppervlak (87% van origineel) en komt je pedaal dus ook sneller op druk. Als je geen ABS hebt die dat zelf regelt dan veranderd je rembalans dus ook.

Sommige populaire Brembo klauwen hebben 2x40mm en 2x44mm zuigers.

Dan word het dus:

(2 x Phi x (20 x 20))+(2 x Phi x (22 x 22))= 5554 mm2

Iets kleiner als origineel maar het scheelt niet veel.

Kom je dus op een heel fors verschil met wat je origineel hebt, dus veel meer oppervlakte bij een BBK dan is dat al een hint dat je je HRC aanpassen moet.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7987
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Welke M3 hoofdremcilinder op een E36 328i?

Bericht door MParallel » 03 jun 2012, 17:32

Jussi,

Dat is eigenlijk altijd zo. Een BBK of 330 conversie heeft simpelweg grotere dan wel meerdere zuigers. Om die een gelijke afstand te verplaatsen zoals standaard, moet je meer vloeistof verplaatsen. Dus heb je onder je voet ook een grotere zuiger nodig om die meer vloeistof te verplaatsen over dezelfde afstand. Of je slag wordt langer.

Bert: ik zal nog eens onder de kap kijken. BMW maakt ook weer onderscheid in modellen met ASC+T van voor en na 9/96 qua reservoirs, wat aan zou duiden dat de een wel, de ander niet de extra aansluitingen heeft. Ik zal het tis nog eens bekijken, ik herinner me nu dat daar ook een hoop instond.

Ik hoop dat ik de 3.0 kan gebruiken, daar zijn de aansluitingen vd remleidinge gelijk, die van de evo staan onder een hoek naar elkaar toe gericht.

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Welke M3 hoofdremcilinder op een E36 328i?

Bericht door Jussi » 03 jun 2012, 19:30

Aha, dat komt overeen met wat ik al verwachtte qua effect.

De reden waarom ik het vroeg is omdat ik een vriend heb die een E34 Hartge H5 aan het restaureren is. Die had standaard 535i remmerij met vooraan een 1-zuiger met 300x22 schijven en achteraan 300x10. Nu gaat ie naar 850csi remmerij vooraan en M5 remmerij achteraan. Vooraan zijn dat gigantische 4-zuiger klauwen met 345x30 schijven en achteraan 300x20 1-zuiger. Na verhalen op internet gelezen te hebben, denkt hij niet dat de HRC aangepast moet worden.

Hoe weet je of het debiet van de 535i HRC voldoende is? Moest dat niet zo zijn, hoe weet je welke dan wel voldoet?

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7987
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Welke M3 hoofdremcilinder op een E36 328i?

Bericht door MParallel » 03 jun 2012, 20:06

Bert, hoe zit dat met die x2 voor de single pot? Je moet het verschil dan wel aan beide kanten wel vullen, maar je hebt nog steeds maar 1 zuiger, dus kun je toch dat cijfer niet zomaar maal 2 doen? Het zuigeroppervlak verdubbelt toch niet, omdat je 2 kanten moet opvullen? Maar de zuiger zelf moet toch een 2x zo grote afstand afleggen om beide blokken tegen de schijf te drukken?

Nu lijkt het alsof een single pot M3 klauw een groter zuigeroppervlak heeft, dan een 4 pots klauw.

Dan kan het dus best zo zijn dat de M3 meer vloeistof verplaatst, maar dan is dat dus alleen nog onvoordeliger dan een meer-pots klauw die meer zuigeroppervlak heeft, en minder vloeistof hoeft te verplaatsen om de blokken tegen de schijf te drukken.

...?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9347
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Welke M3 hoofdremcilinder op een E36 328i?

Bericht door Bert ///M3 » 03 jun 2012, 21:02

Ja die zuiger moet 2x de afstand afleggen daarom reken je het als 2 pot als je over vloeistof verplaatsing praat. Immers je hebt speling aan beide kanten van de schijf. Verplaatsing is niet hetzelfde als de kracht die je zet met remmen.

Je zuigeroppervlak is natuurlijk niet groter alleen je verplaatst meer afstand.

Bij een 4 pots klauw is je zuigeroppervlak +/- 2 keer zo groot dus je zet veel meer kracht als je dezelfde pedaaldruk gebruikt. De kracht die je zet is simpelweg lijndruk keer oppervlakte.

Heb je 5000 mm2 zuigeroppervlak = 50cm2, stel dat je 80 bar leidingdruk trapt dan zet je dus 4000 KG kracht, heb je single pot met 2500 mm2 dan is dat dus maar de helft.

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Welke M3 hoofdremcilinder op een E36 328i?

Bericht door Jussi » 03 jun 2012, 21:58

Ok. Hoe weet je nu welke HRC je moet gebruiken? Zijn er ergens specificaties te vinden van OEM HRC's? Is alles onderling zo maar uitwisselbaar, gegeven dat er voldoende ruimte is?

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7987
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Welke M3 hoofdremcilinder op een E36 328i?

Bericht door MParallel » 04 jun 2012, 23:48

Ik hoop het antwoord snel te weten.

Je kunt sowieso het beste de HRC+servo in 1x swappen. De HRC's passen onderling ook niet op elke servo.

De HRC zelf is ook langer van een M3. Als je (of het was een andere combi) de HRC van een evo combineert met een standaard servo, dan zijn je remmen geblokkeerd.

Bert: in je voorbeeld spreek je steeds over zuigeroppervlak en geef je zelfs aan dat je AP's 87% zuigeroppervlak t.o.v. origineel hebt.

Maar zoals je nu weer uitlegd (eigenlijk mij bevestigd) heb je het niet over zuigeroppervlak, maar wat je aan vloeistof moet verplaatsen. Oftwel jouw 4 pots AP's met groter zuigeroppervlak dan origineel, maar je hoeft maar 87% van de hoeveelheid vloeistof te verplaatsen.

Of zijn we hier semantisch bezig?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9347
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Welke M3 hoofdremcilinder op een E36 328i?

Bericht door Bert ///M3 » 05 jun 2012, 02:03

Klopt, vloeistof verplaatsing is 87% van origineel, maar het zuigeroppervlak is dus groter.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7987
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Welke M3 hoofdremcilinder op een E36 328i?

Bericht door MParallel » 05 jun 2012, 02:35

Helder!

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7987
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Welke M3 hoofdremcilinder op een E36 328i?

Bericht door MParallel » 09 jun 2012, 23:19

Updateje:

Na een zelfde topic gevolgd te hebben op een engels forum, en even bij me eigen auto gekeken te hebben, blijkt dat mijn auto maar een enkele lijn vanuit het potje heeft gaan (die naar de koppeling) en geen 2 extra lijnen naar de ABS/ASC unit en mijn servo heeft ook niet die rempedaal sensor erin zitten.

Dat betekent dat ik de setup nodig heb van een Evo, HRC + servo.

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Welke M3 hoofdremcilinder op een E36 328i?

Bericht door Jussi » 09 jun 2012, 23:28

MParallel schreef:Jussi,

Dat is eigenlijk altijd zo. Een BBK of 330 conversie heeft simpelweg grotere dan wel meerdere zuigers. Om die een gelijke afstand te verplaatsen zoals standaard, moet je meer vloeistof verplaatsen. Dus heb je onder je voet ook een grotere zuiger nodig om die meer vloeistof te verplaatsen over dezelfde afstand. Of je slag wordt langer.

Maar.. Als je een BBK zet op een M3 heeft die toch ook een grotere zuiger onder de voet nodig dan normaal? Hoe kan je die dan upgraden aangezien dit de 'zwaarste' uit de modellenreeks is?

Gebruikersavatar
Friso
Berichten: 200
Lid geworden op: 15 sep 2008, 23:49
Locatie: niet zover van groningen

Re: Welke M3 hoofdremcilinder op een E36 328i?

Bericht door Friso » 09 jun 2012, 23:42

Je hebt alleen de hoofdremcilinder van een m3 3.0 nodig.en een latere upgrade naar een bbk is geen probleem.zelfs niet als je de achteras van een M3 e36 3.0 met de remmerij van een m3 gaat gebruiken.
aangezien je waarschijnlijk achter nog steeds de remmen gebruikt van een 328 heb je geen ideale rem verdeling t.o.v. de geupgrade voorzijde.dus upgrade voorzijde in combinatie met m3 achteras is prettiger vooral met NS gebruik zoals aanremmen SW of FP

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7987
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Welke M3 hoofdremcilinder op een E36 328i?

Bericht door MParallel » 09 jun 2012, 23:53

Friso: het is echt enorm uitgebreid besproken, maar misschien zitten er nog gaten.

Een M3 3.0 HRC past niet op de servo die ik heb. Dan zou je dus een M3 3.0 + servo moeten hebben, zou je zeggen. Echter, die hebben een reservoir met 3 aansluitingen, ik heb er maar twee.

Dan wissel je het reservoir om zeg je dan. Dat gaat dus niet, want de afstand tussen de voorste en achterste aansluiting komen niet overeen.

Die 3.0 servo heeft ook een sensor erin, die heb ik niet. Goed, die zou ik gewoon onaagesloten kunnen laten.

Maar snap je het probleem? Of ik zou nog die 2 extra aansluitingen van het 3.0 reservoir moeten afblokken, maar dat lijkt me ook niet ideaal.

Dus waarom zou ik niet gewoon simpel de hele M3 evo HRC+Servo monteren? Dan is het in 1x klaar. Behalve dat de leidingen die op de HRC komen iets gebogen moeten worden.

Maar andere bouwjaren 328i hebben dus wél die zaken als 3 aansluitingen op potje e.d.

Jussi: dat klopt uiteraard. Een houdt ergens op. Maar misschien dat bijvoorbeeld een E34 M5 HRC ook past? (al ken ik die maten niet).


EDIT: nog eens zitten denken. Ik zou natuurlijk gewoon de M3 3.0 servo+hrc kunnen monteren. Dat die sensor niet aangesloten wordt maakt niks uit, want mijn auto gebruikt dat signaal niet. Dus de kan gewoon blijven zitten. En die 2 extra aansluiting op het reservoir hoef ik niet te blokken. Ik kan simpelweg een stukje slang pakken en ze gewoon met elkaar verbinden.

Weet iemand trouwens of de 328/M3 HRC's een zelfde diamater zuiger hebben voor beide kanalen of een "stepped bore" hebben (voor groter dan achter?)

EDIT2: Er blijkt nog iets een rol te spelen, niet eerder genoemd. M3 3.0 HRC heeft 2x M10 aansluitingen, terwijl de Evo een M10 en M12 aansluiting heeft.

Afhankelijk van het bouwjaar 328i heb je ook een van die 2 varianten... dan zou mijn ene optie van die 3.0 no niet opgaan, want dan zou ook een leiding van HRC naar ABS/ASC unit vervangen moeten worden.

Maar er moet toch wel een 328i eigenaar met dezelfde HRC die ik heb deze mod al hebben gedaan?

Gebruikersavatar
Friso
Berichten: 200
Lid geworden op: 15 sep 2008, 23:49
Locatie: niet zover van groningen

Re: Welke M3 hoofdremcilinder op een E36 328i?

Bericht door Friso » 10 jun 2012, 11:46

er moet toch wel een 328i eigenaar zijn ..............


Ja ik.
en ik heb de twee extra aansluiting gewoon afgedopt. Ik heb 2 jaar gereden met M3 remmen aan de voorzijde + achterzijde. Voorzijde sinds iets meer dan een jaar voorzien van MO'Vit 4 pots met dezelfde HRC van een M3 3.0. Ik heb 25 euri betaald voor de HRC dus misschien is het,het proberen waard.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9347
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Welke M3 hoofdremcilinder op een E36 328i?

Bericht door Bert ///M3 » 10 jun 2012, 12:44

Ik vraag me af of het wijs is om die slangen door te verbinden die normaal op het reservoir zitten, volgens mij zijn dat namelijk de aan en afvoer van je ABS systeem maar ik kan het mis hebben :)

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Welke M3 hoofdremcilinder op een E36 328i?

Bericht door Jussi » 10 jun 2012, 13:05

MParallel schreef: Jussi: dat klopt uiteraard. Een houdt ergens op. Maar misschien dat bijvoorbeeld een E34 M5 HRC ook past? (al ken ik die maten niet).
Ik heb net even gekeken en zie dat de master cylinder voor alle E34's hetzelfde is, ongeacht het remsysteem.

http://bmwfans.info/parts/catalog/E31/C ... sion_tank/

Ik neem aan dat er dan geen aanpassingen nodig zijn? Of kijk ik iets over het hoofd?

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7987
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Welke M3 hoofdremcilinder op een E36 328i?

Bericht door MParallel » 10 jun 2012, 16:31

Bert ///M3 schreef:Ik vraag me af of het wijs is om die slangen door te verbinden die normaal op het reservoir zitten, volgens mij zijn dat namelijk de aan en afvoer van je ABS systeem maar ik kan het mis hebben :)
Bert, heb je dan niet gelezen? Mijn 328 heeft op het potje die aansluitingen niet die naar de abs unit gaan, dat is alleen bij 328's tot de facelift.
Dus niet afdoppen of met elkaar verbinden, dan loopt het potje snel leeg en valt er helemaal niks te remmen.
Anders zou je ook 2 slangen overhouden, terwijl je die zo zou kunnen aansluiten...

Zo te lezen geldt dat ook voor Friso.

Friso zou je mijn een favor willen doen en een foto maken van je setup?

Want als jouw auto die aansluitingen niet had, dan klopt er iets niet. Heb je wel of geen facelift model?


Jussi schreef:
MParallel schreef: Jussi: dat klopt uiteraard. Een houdt ergens op. Maar misschien dat bijvoorbeeld een E34 M5 HRC ook past? (al ken ik die maten niet).
Ik heb net even gekeken en zie dat de master cylinder voor alle E34's hetzelfde is, ongeacht het remsysteem.

http://bmwfans.info/parts/catalog/E31/C ... sion_tank/

Ik neem aan dat er dan geen aanpassingen nodig zijn? Of kijk ik iets over het hoofd?
Die diagrammen gebruiken allemaal een generiek plaatje. De E31 heeft weer compleet andere HRC's. Twee typen. Misschien dat 1 wel past.
Maar ik weet dat er een type is waarbij 1 aansluiting aan onder kant zit en een aan de zijkant of bovenkant. Deze hebben niet V/A gescheiden maar een kruislinkse scheiding.

Gebruikersavatar
Friso
Berichten: 200
Lid geworden op: 15 sep 2008, 23:49
Locatie: niet zover van groningen

Re: Welke M3 hoofdremcilinder op een E36 328i?

Bericht door Friso » 10 jun 2012, 18:33

je hebt pb.facelift model? productie datum is 03/96 geen asr of asc

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7987
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Welke M3 hoofdremcilinder op een E36 328i?

Bericht door MParallel » 10 jun 2012, 20:57

Dan klopt het dus dat jij een 3.0 kon monteren.

Net nog even onder de kap gekeken. Ik heb dus wel de setup a la M3 Evo. Dus M10 op de V leiding, M12 op de H leiding.

Dat wordt dus of een Evo hrc monteren en dan heb ik ook de booster nodig, of ik moet 5mm van de "pin" achterop de hrc afhalen, of een 3.0 setup, dan heb ik alleen de hrc nodig, dan moet ik alleen de H aansluiting vergroten van M10 naar M12.

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Welke M3 hoofdremcilinder op een E36 328i?

Bericht door Jussi » 13 jun 2012, 18:55

Jussi schreef:
MParallel schreef: Jussi: dat klopt uiteraard. Een houdt ergens op. Maar misschien dat bijvoorbeeld een E34 M5 HRC ook past? (al ken ik die maten niet).
Ik heb net even gekeken en zie dat de master cylinder voor alle E34's hetzelfde is, ongeacht het remsysteem.

http://bmwfans.info/parts/catalog/E31/C ... sion_tank/

Ik neem aan dat er dan geen aanpassingen nodig zijn? Of kijk ik iets over het hoofd?
Die diagrammen gebruiken allemaal een generiek plaatje. De E31 heeft weer compleet andere HRC's. Twee typen. Misschien dat 1 wel past.
Maar ik weet dat er een type is waarbij 1 aansluiting aan onder kant zit en een aan de zijkant of bovenkant. Deze hebben niet V/A gescheiden maar een kruislinkse scheiding.[/quote]


Ik had een foutje gemaakt. Het is deze link.
http://bmwfans.info/parts/catalog/E34/S ... sion_tank/

Via het onderdelennummer blijkt dat dezelfde hrc voor iedere E34 wordt gebruikt, zelfs bij de speciale remmerij van de 3.8. http://bmwfans.info/parts/catalog/E34/S ... ad_sensor/

Ook de brake booster blijkt voor alle prefacelift modellen hetzelfde. Mag er dan aangenomen worden dat er geen aanpassingen diende te gebeuren of heeft BMW zijn werk niet goed gedaan?

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4520
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Welke M3 hoofdremcilinder op een E36 328i?

Bericht door Eeuwe » 23 okt 2022, 13:58

Kickje, situatie: E36 van 07/92 (met ABS zonder ASC+T) met E46 330i/d remmen op de voorzijde heeft lange pedaalslag, bekende symptoom na deze modificatie. Overal op internet lees je M3 hoofdremcilinders plaatsen. Maar welke nou uiteindelijk? In dit topic word ik er ook niet echt wijzer uit.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BartMS, Kasteel en 36 gasten