Porsche 987 Boxster S 3.4 (p4) + Cayenne 955 3.2 (p5)

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jurjen
Berichten: 1602
Lid geworden op: 31 mei 2007, 16:31
Auto: 987S / 955
Locatie: Cotswolds

Porsche 987 Boxster S 3.4 (p4) + Cayenne 955 3.2 (p5)

Bericht door Jurjen » 12 mei 2012, 19:36

Bij deze een wat lang uitgevallen introductie van mijn nieuwe auto.

Afbeelding

Nadat ik op gedeeltelijk vrijwillige basis afscheid genomen heb van mijn 306 S16 had ik al snel besloten om snel naar iets nieuws op zoek te gaan. Het moest een verstandige keuze zijn qua lasten, maar toch nog enig rijplezier brengen. De eerste route die ik koost was die voor iets uit ’86 of ouder. Hierin zijn leuke auto’s te koop en was er de mogelijkheid om mijn eeuwenoude BMW liefhebberij eens in de praktijk te gaan brengen. Lang heb ik dus een E30 overwogen, een 318i of 320i, maar uiteindelijk viel deze toch af. Liever koop ik iets met airbags, climate control en wat moderne snufjes.

Afbeelding
 
Binnen het budget waren onder andere een Clio RS, Punto HGT, Peugeot 306 GTI en een Rover 200 BRM. Een aantal hiervan hebben toch weer redelijk gevoelige blokken en ondanks dat ze veel fun bieden waren ze in fun per euro toch echt minder. Ik ben nog bezig geweest met een Clio RS, maar daarbij kost een distributiewisseltje 900euro dus die heb ik maar laten staan. Het moet als student een beetje betaalbaar blijven. Uiteindelijk via een tip van een vriend eens naar de 206 GTI gaan kijken. Model heeft veel voordelen. Ziet er leuk uit, extreem veel verkocht en de 2.0 in de GTI is een ‘normaal’ blok dat ook in de 607 en 406coupe geleverd werd, geen speciaal sportblok. Met 136pk en de nodige standaard luxe een prima idee.

Afbeelding
 
Toen de zoektocht eenmaal gestart was verbaasde mij het enorme aanbod. Er staat er werkelijk tientallen op marktplaats en dat aantal groeit dagelijks met +/- 10 nieuwe auto’s. Snel had ik besloten dat ik alle niet standaard auto’s op voorhand af zou schrijven, wat zo ongeveer een halvering van het aanbod bleek. Een nette bleek moeilijk te vinden. De wens was een zwarte of donkerblauwe met ouragan wielen, maar de algehele staat van de auto zou de doorslag geven. Ik had een afspraak gemaakt met een hele nette lichtblauwe op de standaard wielen, maar uiteindelijk werd ik daar niet hebberig genoeg van. Ik heb toen nog net naast een perfecte gegrepen welke binnen 1 uur verkocht was, en toen op een bewuste donderdag een aantal afspraken gemaakt om er meerdere op 1 dag te bekijken. Eentje dichtbij in Assen, een in Coevorden en als laatste een zwarte van een particulier in Rijssen (bij Almelo).

Afbeelding
 
Aangekomen in Assen bij ‘Jessy auto’s’ (ik had er op voorhand al geen vertrouwen in, maar dit was lekker dichtbij) bleek het een leuke auto om te zien met een kleine verlaging en mooi panoramadak. De algehele staat was echter belabberd, overal kleine schades, een ‘mooi’ geluidsysteem en genoeg instapschade om de afgelezen tellerstand van 114k op het dubbele te schatten. Ik heb de proefrit maar laten zitten, mede ook omdat ik niet in een 206 pas met dat mooie panoramadak. Zonde van de tijd, maar het was lekker dichtbij en ik wist nu in ieder geval wat ik niet wilde kopen.

Afbeelding
       
De tweede was zilverkleurig en van een bouwjaar later, wat zorgt voor een iets mooiere boordcomputer. Auto stond er best netjes bij met wat aparte zaken. Zo stond de auto nog op winterbanden en was er ooit wat geknutseld met de achterbumper. Ook ontbraken de boekjes en waren er enkel een paar losse facturen aanwezig. Geen schokkende zaken in dit segment. De proefrit verliep een stuk minder soepen en dat kwam voornamelijk door de versnellingsbak. Een 206 bak is niet het toonbeeld van strak schakelen, maar deze maakte het echt te bont. In de versnelling was er ook een enorme vrijheid in de pook en het geheel voelde gewoon niet lekker aan. Aangezien lastig in te schatten is wat het was de auto ondanks een goed aanbod van de typische jonge autoverkoper (oorbelletje, A4 1.9TDI op 20”) toch maar laten staan. Ik kon altijd nog eens terugkomen en wilde graag in een keer een goede kopen.

Afbeelding
Afbeelding
 
Driemaal is meestal scheepsrecht en zo ook in dit verhaal. De afspraak in Rijssen was pas vrij laat in de avond, want de verkoper was nog tot laat aan het werk. Overschrijven die avond was dus in ieder geval onmogelijk, maar op het oog was het een nette auto dus ik wilde graag komen kijken. Daar aangekomen vriendelijk ontvangen door de ouders van de verkoper (woonde nog thuis) en onder het genot van koffie en Twentse gezelligheid al een prima indruk gekregen. Je koopt de vorige eigenaar er bij dit soort auto’s toch een beetje bij. Eenmaal aangekomen snel een rondje rond de auto gelopen, die er zeer netjes uitzag. Enige dissonant was een soort sticker op het rechterportier, waar klaarblijkelijk ooit eens ingebroken is.

Afbeelding
Afbeelding

Tijdens het rijden was het me vrij vlot duidelijk. Alles voelde zoveel strakker dan de vorige GTI’s, sturen schakelen remmen en zelfs de richtingaanwijzer. Allemaal kleine dingetjes die gewoon erg veel verschil maken. Bij terugkomst nog een bakje koffie en uiteindelijk in goede harmonie een prijs overeen gekomen. Overschrijven was helaas niet meer mogelijk, dus in goed vertrouwen heb ik in zijn bijzijn het geld overgemaakt, en de belofte gedaan de volgende ochtend om 9 uur de auto direct over te schrijven en de vrijwaring naar hem toe te sturen. Ik was eigenaar van een zwarte 206 GTI, waarvan zelfs het kenteken me erg bevalt.

Afbeelding

Een impressie van het rijgedrag volgt later.
Laatst gewijzigd door Jurjen op 22 feb 2023, 14:18, 7 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26698
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Jurjen: 206 GTI

Bericht door Martijn_bmw » 12 mei 2012, 20:07

Leuke intro van een leuke auto!!

Veel plezier er mee :wave:

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Contacteer:

Re: Jurjen: 206 GTI

Bericht door Robin Hartog » 12 mei 2012, 20:08

Leuk om te lezen allemaal en zeer leuke auto! Gefeliciteerd! :D

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Jurjen: 206 GTI

Bericht door Luco » 12 mei 2012, 20:22

Gefeliciteerd, verstandige keuze voor een leuke gangbare auto :thumbup:

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12747
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Jurjen: 206 GTI

Bericht door MartijnGizmo » 12 mei 2012, 20:26

Mooie kar Jurjen, snel maar eens bekijken! :thumbup:

KoenM
Berichten: 1766
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: Jurjen: 206 GTI

Bericht door KoenM » 12 mei 2012, 20:31

Leuk verhaal om te lezen :)
Auto ziet er goed uit voor zijn leeftijd:)

Veel plezier ermee :df:

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3673
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: Jurjen: 206 GTI

Bericht door Paskal » 12 mei 2012, 20:49

Leuke auto :thumbup: Een 306 gti biedt echter meer fun per euro, maar kan me voorstellen dat je liever eens wat anders en moderners dan een 306 wilde.

Veel plezier ermee!

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Jurjen: 206 GTI

Bericht door dvh » 12 mei 2012, 20:55

Leuke auto !
Blijft een moderne auto om te zien.

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Jurjen: 206 GTI

Bericht door Riceaux » 13 mei 2012, 01:12

Leuke opvolger van de 306 Jurjen! Veel plezier ermee! :thumbup:

Gebruikersavatar
Richard430
Berichten: 668
Lid geworden op: 06 nov 2011, 21:53

Re: Jurjen: 206 GTI

Bericht door Richard430 » 13 mei 2012, 02:37

Zeer leuke en nette auto zo te zien!

Als je het niet erg vindt wil ik je toch wat vragen :)
Ik ben eigenlijk op zoek naar een Saxo Vts 16v, maar aangezien ik nogal lang ben (1,97m) en ietsjes breed uit gevallen is die auto wel wat aan de kleine kant. Een 206 heb ik altijd al een leuke auto gevonden.

Ik heb een anderhalf jaar terug in een 1.4 gereden, dat beviel op zich wel. Maar geen vergelijk met een Gti natuurlijk. Hoe ervaar jij de sportstoelen en de algemene ruimte? En ik ben eigenlijk ook wel nieuwsgierig naar het verbruik. Ik rij vrij rustig met af en toe eens doorhalen, voornamelijk provinciale wegen.

Onderhoud is geen probleem, ik doe alles zelf. Ik vind het ook prettig om te lezen dat hier geen apart blok in ligt, maar dat deze ook in andere auto's te vinden is.

Hopelijk verg ik niet teveel van je :tooth:

Veel plezier met de auto :df:

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4924
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Jurjen: 206 GTI

Bericht door Roy RS » 13 mei 2012, 09:18

Ziet eruit als een net karretje

Gebruikersavatar
Robertdj
Berichten: 3135
Lid geworden op: 04 nov 2009, 10:11
Locatie: NJC

Re: Jurjen: 206 GTI

Bericht door Robertdj » 13 mei 2012, 18:26

Richard430 schreef:Zeer leuke en nette auto zo te zien!

Als je het niet erg vindt wil ik je toch wat vragen :)
Ik ben eigenlijk op zoek naar een Saxo Vts 16v, maar aangezien ik nogal lang ben (1,97m) en ietsjes breed uit gevallen is die auto wel wat aan de kleine kant. Een 206 heb ik altijd al een leuke auto gevonden.

Ik heb een anderhalf jaar terug in een 1.4 gereden, dat beviel op zich wel. Maar geen vergelijk met een Gti natuurlijk. Hoe ervaar jij de sportstoelen en de algemene ruimte? En ik ben eigenlijk ook wel nieuwsgierig naar het verbruik. Ik rij vrij rustig met af en toe eens doorhalen, voornamelijk provinciale wegen.

Onderhoud is geen probleem, ik doe alles zelf. Ik vind het ook prettig om te lezen dat hier geen apart blok in ligt, maar dat deze ook in andere auto's te vinden is.

Hopelijk verg ik niet teveel van je :tooth:

Veel plezier met de auto :df:
Ik ben 1.94 maar niet echt breed uitgevallen. Kan een prima zitpositie in mijn 106gti vinden.

Gebruikersavatar
Jurjen
Berichten: 1602
Lid geworden op: 31 mei 2007, 16:31
Auto: 987S / 955
Locatie: Cotswolds

Re: Jurjen: 206 GTI

Bericht door Jurjen » 14 mei 2012, 08:51

Allereerst iedereen bedankt voor de complimenten!
Richard430 schreef:Zeer leuke en nette auto zo te zien!

Als je het niet erg vindt wil ik je toch wat vragen :)
Ik ben eigenlijk op zoek naar een Saxo Vts 16v, maar aangezien ik nogal lang ben (1,97m) en ietsjes breed uit gevallen is die auto wel wat aan de kleine kant. Een 206 heb ik altijd al een leuke auto gevonden.

Ik heb een anderhalf jaar terug in een 1.4 gereden, dat beviel op zich wel. Maar geen vergelijk met een Gti natuurlijk. Hoe ervaar jij de sportstoelen en de algemene ruimte? En ik ben eigenlijk ook wel nieuwsgierig naar het verbruik. Ik rij vrij rustig met af en toe eens doorhalen, voornamelijk provinciale wegen.

Onderhoud is geen probleem, ik doe alles zelf. Ik vind het ook prettig om te lezen dat hier geen apart blok in ligt, maar dat deze ook in andere auto's te vinden is.

Hopelijk verg ik niet teveel van je :tooth:

Veel plezier met de auto :df:
Sportstoelen en de ruimte heb ik geen problemen mee, ik ben 1,90. Het grootste probleem is dat het stuur niet axiaal verstelbaar is, dus dan zou je echt even moeten passen. Tip die ik je direct mee kan geven is om een versie met schuifdak te laten staan, daar pas ik (en jij dus waarschijnlijk ook) niet in. Verbruik over de eerste 1000km is ongeveer 1 op 12. Veel snelweg en plezierritjes. Iets zuiniger is op provinciale wegen zeker mogelijk. Grootste probleem hier is de erg korte bak, waardoor de auto bij 120 3500 toeren maakt. Bij 80/100 is dat een stuk interessanter.

Gebruikersavatar
JoostSchouten
Berichten: 1389
Lid geworden op: 16 mar 2009, 13:56
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Jurjen: 206 GTI

Bericht door JoostSchouten » 14 mei 2012, 10:22

Gaaf hoor, ziet er erg netjes uit! Zwart staat hem erg goed, RC-spoilertje (± 200,- incl. spuiten) zou hem helemaal af maken.

Heb zelf ook een 206 GTi, uit 2000, al ruim 31.000 km mee gereden want er staat ondertussen 194k op de teller. Op wat kleine probleempjes met rubbers in de ophanging rechtsvoor na nog geen enkel probleem mee gehad.

Hier mijn topic: http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... =2&t=14105
Verbruik zit ik op ongeveer 1 op 10, maar rijd veel binnendoor.

Gebruikersavatar
Jurjen
Berichten: 1602
Lid geworden op: 31 mei 2007, 16:31
Auto: 987S / 955
Locatie: Cotswolds

Re: Jurjen: 206 GTI

Bericht door Jurjen » 14 mei 2012, 12:41

Ja Joost, ik had jouw topic al even doorgelezen voor aankoop! Spoilertje maakt het wel af natuurlijk, maar daar ga ik geen cent aan uitgeven. Ik vind het wel prima zo.

Waar ik wel over nadenk is die supersprint uitlaat die jij ook hebt, de standaard uitlaat is van brakke kwaliteit en degene die hieronder zit zit een klein lekje in. Mag ik vragen wat je +/- kwijt was?

De mijne blijkt overigens gechipt te zijn. Volgens de vorige eigenaar naar 153 pk, en dat zou 15pk extra betekenen. Dat lijkt me overdreven maar de auto is wel lekker fel.

Gebruikersavatar
Jurjen
Berichten: 1602
Lid geworden op: 31 mei 2007, 16:31
Auto: 987S / 955
Locatie: Cotswolds

Re: Jurjen: 206 GTI

Bericht door Jurjen » 14 mei 2012, 12:41

Ja Joost, ik had jouw topic al even doorgelezen voor aankoop! Spoilertje maakt het wel af natuurlijk, maar daar ga ik geen cent aan uitgeven. Ik vind het wel prima zo.

Waar ik wel over nadenk is die supersprint uitlaat die jij ook hebt, de standaard uitlaat is van brakke kwaliteit en degene die hieronder zit zit een klein lekje in. Mag ik vragen wat je +/- kwijt was?

De mijne blijkt overigens gechipt te zijn. Volgens de vorige eigenaar naar 153 pk, en dat zou 15pk extra betekenen. Dat lijkt me overdreven maar de auto is wel lekker fel.

Gebruikersavatar
JoostSchouten
Berichten: 1389
Lid geworden op: 16 mar 2009, 13:56
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Jurjen: 206 GTI

Bericht door JoostSchouten » 14 mei 2012, 13:16

Demperloze middenpijp (maakt het grootste verschil) kostte 130,-, heb ik nieuw via Supersprint.com besteld. Supersprint einddemper was € 50,- tweedehands in prima staat.
Ik heb het ook gedaan omdat de originele uitlaat al ver op was en daarnaast klinkt het echt een stuk mooier.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12747
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Jurjen: 206 GTI

Bericht door MartijnGizmo » 14 mei 2012, 15:47

Vriend van me heeft de middendemper van z'n Cooper S door een rechte pijp laten vervangen bij EPS in Hoogezand, misschien een overweging waard? Geen idee of het qua prijs aan die Supersprint kan tippen...

Gebruikersavatar
Jurjen
Berichten: 1602
Lid geworden op: 31 mei 2007, 16:31
Auto: 987S / 955
Locatie: Cotswolds

Re: Jurjen: 206 GTI

Bericht door Jurjen » 22 mei 2012, 17:47

Paar kleine mods vandaag:

Afbeelding

- Korte antenne
- Kentekenplaat zonder dealerreclame achter.
- Nieuwe wissers (was gewoon tijd).

Binnenkort nog even de huidige platen omruilen voor luxe platen, en dan staat 'ie er weer netjes bij.

De chip blijkt overigens te zijn aangepast door Smidt Autosport uit Vriezenveen. Iemand die het bedrijf kent?

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Jurjen: 206 GTI

Bericht door ///Joost » 22 mei 2012, 20:41

Ik lees je topic nu pas...erg leuke wagen met veel fun en toch redelijk betaalbaar. Ik heb de 206'jes altijd wel mooi gevonden, ondanks het grote aanbod. Zelf heb ik ook wel eens in een GTI gereden, en ik kan me herinneren dat het best goed reed. Veel plezier!!

Gebruikersavatar
michaelvg
Berichten: 379
Lid geworden op: 20 jul 2010, 21:38
Locatie: Oosterhout NB

Re: Jurjen: 206 GTI

Bericht door michaelvg » 23 mei 2012, 09:16

Veel plezier van je 206 maar dat komt wel goed, net exemplaar zo op de foto's en zeker de staat van het leer die tref je wel eens erger helaas.
Zoals hier ook al gezegd is met een 206 gti kan je zuinig rijden alleen moet je dan wel ongeveer 90/100 rijden.

Heb zelf in de 35k+ kilometers die ik gereden heb nog geen technische problemen gehad :)

veel :df:

DF-user-4179
Berichten: 489
Lid geworden op: 02 jul 2009, 21:22

Re: Jurjen: 206 GTI

Bericht door DF-user-4179 » 23 mei 2012, 18:04

hij ziet er beter uit als de 306 :kikker:

Ziet er goed uit ! die supersprint moet je maar ff gil geven !

Gebruikersavatar
Jurjen
Berichten: 1602
Lid geworden op: 31 mei 2007, 16:31
Auto: 987S / 955
Locatie: Cotswolds

Re: Jurjen: 206 GTI

Bericht door Jurjen » 12 jun 2012, 12:24

Jurjen schreef:
Binnenkort nog even de huidige platen omruilen voor luxe platen, en dan staat 'ie er weer netjes bij.
Check!

Afbeelding

Gebruikersavatar
2000USA
Berichten: 957
Lid geworden op: 22 aug 2008, 10:14

Re: Jurjen: 206 GTI

Bericht door 2000USA » 12 jun 2012, 12:31

Netjes, leuke auto's! :thumbup:

Gebruikersavatar
Jurjen
Berichten: 1602
Lid geworden op: 31 mei 2007, 16:31
Auto: 987S / 955
Locatie: Cotswolds

Re: Jurjen: 206 GTI

Bericht door Jurjen » 01 aug 2012, 23:28

Aangezien ik toch minimaal een twee pagina's lang mijn auto topic moet hebben blijf ik stug update's plaatsen.

Interieur iets bruikbaarder gemaakt (het simpel verwijderen van de asbak liet een gat achter dus moest er een vervangingsdeel komen) en een dead pedal erin gezet. Ook zit er nu een bagagenet op de bodem van de kofferbak, wat erg praktisch is. Alles via de dealer.

Afbeelding
Afbeelding

En een extra plaatje als bonus.

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Bombadil, sdh en 165 gasten