E36 328i trackracer

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Walter
Berichten: 2315
Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03

Re: E36 328i trackracer

Bericht door Walter » 25 mar 2013, 10:04

.
Laatst gewijzigd door Walter op 24 jan 2017, 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2468
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: E36 328i trackracer

Bericht door Erik dB » 25 jul 2013, 19:10

Het is weer APK tijd! Nieuwe voorruit zit erin, en ik moet nog even een claxon werkend krijgen, maar dat gaat wel lukken.

Blijft nog over: een E36 die knipperlichtjes lijkt te vreten. De levensduur van die dingen (alleen LV) lijkt een paar minuten te zijn. Iemand enige idee wat hier de oorzaak van is? Voor de volledigheid: ik spring er niet op :-)

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E36 328i trackracer

Bericht door Knot » 25 jul 2013, 20:31

Wat ik zei, gaatje ernaast boren zodat je m strakker vastprikt of van binnenuit vastschroeven.

Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2468
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: E36 328i trackracer

Bericht door Erik dB » 14 mei 2014, 22:12

**kick**

Vandaag de 328i maar eens uit de (lange) winterslaap gehaald. Druk met werken, plannen van andere zaken, en weet ik wat meer, maar eindelijk was het zo ver. Hij stond in mijn garage aan een druppellader, dus mijn verwachting was dat het starten/lopen (vd motor) was, en dat was gelukkig ook zo :-)

Bandjes opgepompt, 2.5 bar voor/4 achter, en na een goed half uur warm rijden even gekeken of het sper ook nog werkte. Ook dat ging prima :df:

Dit jaar willen we eens gaan kijken hoe we onszelf en de E36 wat sneller kunnen maken. Vooral aan de onderstel kant kunnen we volgens mij nog een hoop doen/winnen, dus daar willen we beginnen. Wie heeft er een paar goede basis circuit (CPZ in dit geval) settings voor een KW clubsport onder een lege/bekooide E36 328i, van waaruit we kunnen gaan experimenteren?

ps. het duurde iets van 15 mins voordat de motor/kvs op temperatuur kwam. Lijkt me niet normaal? Thermostaat vervangen? Zo ja, wat voor 1 (hoeveel graden), en zal ik dan ook gelijk maar de waterpomp meepakken?
Laatst gewijzigd door Erik dB op 14 mei 2014, 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E36 328i trackracer

Bericht door Knot » 14 mei 2014, 22:15

Zou je niet gewoon zelf gaan proberen? settings noteren, 3 ronden rijden, settings aanpassen (per kant, niet meerdere dingen tegelijk), noteren en weer paar rondjes rijden. Zo heb ik het met AST altijd gedaan, je voelt zelf wat je anders zou willen en daarna kan je zien of het positief of negatief uitpakt.

Zo uit het boekje geloof ik niet zo in, is voor iedereen persoonlijk.

Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2468
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: E36 328i trackracer

Bericht door Erik dB » 14 mei 2014, 22:16

Knot schreef:Zou je niet gewoon zelf gaan proberen? settings noteren, 3 ronden rijden, settings aanpassen (per kant, niet meerdere dingen tegelijk), noteren en weer paar rondjes rijden. Zo heb ik het met AST altijd gedaan, je voelt zelf wat je anders zou willen en daarna kan je zien of het positief of negatief uitpakt.

Zo uit het boekje geloof ik niet zo in, is voor iedereen persoonlijk.
Eens, maar volgens mij zijn de settings nu dusdanig van het padje dat ik graag eerst een mooie basis heb :mrgreen:

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: E36 328i trackracer

Bericht door Peric » 14 mei 2014, 22:24

't Is voor jezelf ook wel leuk om zoiets uit te vinden Erik. Wat Rody schrijft, je merkt zelf of het effect heeft wat je net aangepast hebt.

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: E36 328i trackracer

Bericht door Reind » 15 mei 2014, 09:46

Je settings zijn van het padje. Wat bedoel je daarmee? Sporing, camber, veren, stabi, uitwegen, wagenhoogte, dempersetting etc.

Kortom, en zijn nogal wat parameters.

Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2468
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: E36 328i trackracer

Bericht door Erik dB » 18 mei 2014, 10:47

Reind schreef:Je settings zijn van het padje. Wat bedoel je daarmee? Sporing, camber, veren, stabi, uitwegen, wagenhoogte, dempersetting etc.

Kortom, en zijn nogal wat parameters.
Auto is afgelopen jaar uitgelijnd door Vlasblom, ik heb het uitlijnrapport niet bij de hand maar ga er even vanuit dat de sporing en camber "goed" staan. Qua veersterkte heb ik ook niet direct een reden om aan te nemen dat de standaard Clubsport veren niet zouden voldoen voor mijn gebruik. Uitwegen is niet gedaan.

Ik doelde vooral op de dempersettings (ingaande/uitgaande slag) en wagenhoogte. In feite: hoe zorg ik ervoor dat ik (voor mij/ons) het maximale uit het nu beschikbare materiaal haal. Vervolgens kunnen we dan wel kijken of/welk materiaal geupgrade moet/kan worden.

Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2468
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: E36 328i trackracer

Bericht door Erik dB » 15 jul 2014, 17:16

De 328i maar weer eens uit de stalling gehaald voor 4 uurtjes CPZ komende vrijdag en voorzien van een vers setje **zet zware stem op** Carbone Loraine (wat een geweldige merknaam) blokken. Clubsport in de "basissetting" zoals door KW opgegeven gezet en dan maar eens wat testen vrijdag.

Er begint nu wel erg veel speling in de versnellingsbak/pook te komen. Heeft/weet iemand ergens toevallig een DIY staan om de busjes/rubbers hiervan te vervangen? Vlasblom heeft dit op mijn toenmalige M3 gedaan, maar ik moet toch IETS meer kunnen doen dan alleen remblokjes vervangen :)

Verder veel het mij ook op dat het gaspedaal "stroef" lijkt te gaan. Tips/suggesties zijn meer dan welkom!

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Re: E36 328i trackracer

Bericht door Steven N. » 16 jul 2014, 21:12

Kijk voor je pook even op Youtube met als zoekterm "e36 short shift install" dan zie je in ieder geval hoe alles uit elkaar en in elkaar moet. Kan je er evt voor kiezen een andere pook in te duwen :wink:

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: E36 328i trackracer

Bericht door Riceaux » 16 jul 2014, 21:15

Erik dB schreef:De 328i maar weer eens uit de stalling gehaald voor 4 uurtjes CPZ komende vrijdag en voorzien van een vers setje **zet zware stem op** Carbone Loraine (wat een geweldige merknaam) blokken. Clubsport in de "basissetting" zoals door KW opgegeven gezet en dan maar eens wat testen vrijdag.

Er begint nu wel erg veel speling in de versnellingsbak/pook te komen. Heeft/weet iemand ergens toevallig een DIY staan om de busjes/rubbers hiervan te vervangen? Vlasblom heeft dit op mijn toenmalige M3 gedaan, maar ik moet toch IETS meer kunnen doen dan alleen remblokjes vervangen :)

Verder veel het mij ook op dat het gaspedaal "stroef" lijkt te gaan. Tips/suggesties zijn meer dan welkom!
Voor de pook moet je gewoon even de etk erbij pakken. Kan er ook direct een z3 schakelstang in.
Gaspedaal de hele weg stroef of alleen een bepaald stuk? Bij mij werd ie laatst et laatste stuk geblokkeerd door de isolatie van et dashboard die wat was verschoven.

Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2468
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: E36 328i trackracer

Bericht door Erik dB » 16 jul 2014, 22:39

Zal even kijken, tnx. Gaspedaal is vooral het eerste stuk stroef
.

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 968
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: E36 328i trackracer

Bericht door yorick » 16 jul 2014, 23:16

Ik kan beamen dat een z3 schakel stang en rubbertjes een goede upgrade is voor de é36. Ik heb er welgeteld 3 rondjes Nürburgring plezier van gehad, daarna reed ik hem kort.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E36 328i trackracer

Bericht door Knot » 17 jul 2014, 08:51

Ik dacht dat de Z3 juist wat aan de korte kant was. Moet je even aan Bas Roos of Xander vragen wat in de gele straatracer compact zit, diezelfde heeft hij in mijn 328i gezet, was een 35% kortere schakelslag, vond ik heerlijk. Moet ook niet te kort zijn dan ga je misschakelen in het heetst van de strijd.

Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2468
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: E36 328i trackracer

Bericht door Erik dB » 21 dec 2014, 17:32

**schop**

Vandaag voor het eerst eens een camera in de auto gehangen om mijn gepruts te filmen. Het geluid is nog niet echt om over naar huis te schrijven (camera zat in een waterdichte behuizing), maar het gaat om het idee.

Heren circuitridders: in het filmpje rij ik een paar rondjes CPZ op (excuusmodus aan) oude Bridgestone Potenza's. Grip was dus niet enorm. Ik ben nu echter wel op een punt dat ik niet echt meer sneller ga (zo rond de 2:10-2:11), en dat wil ik wel :-). Waar laat ik de meeste tijd liggen? Overige kritiek/opmerkingen zijn ook welkom.

Alvast bedankt!

https://www.youtube.com/watch?v=KvDvKqL ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Hansv (Hans van Velzen)
Berichten: 721
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:05
Locatie: IJmuiden

Re: E36 328i trackracer

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 21 dec 2014, 19:36

Ha, die Erik;

Geen tips & trucs van mijn kant. Ziet er op zich strak uit, en ik denk dat je onder deze omstandigheden (koud & vochtig is wel leuk voor de motor, maar minder voor de grip) niet te hooggespannen verwachtingen moet hebben.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9349
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: E36 328i trackracer

Bericht door Bert ///M3 » 24 dec 2014, 04:37

Later remmen. Op een aantal punten, bijvoorbeeld Tarzan, Scheivlak, Masters, Audi-S enz kan je gewoon insturen met de voet nog op de rem richting apex. Evt een beetje met remblokken goochelen om de juiste rembalans te krijgen en met je onderstel. Ik heb mijn auto iets onderstuurd staan bij wijze van spreken, dan werk je dmv inremmen het initiele onderstuur weg en als bonus heb je wat meer tractie bij uitkomen.

Lijnen zijn op zich wel oke.

En anders andere banden. Je rijd nu nog op straatbanden in weze dat gaat je op den duur wel vervelen. Trouwens als je bedenkt dat een 325i cupauto zo'n 2:05 rijd dan zit je er met een 2:10 in een auto op straatbanden ook weer niet zo heel ver van af. Cupauto staat waarschijnlijk ook nog stijver op zijn veren en aggressiever uitgelijnd. Paar seconden door wat later remmen en een paar seconden in banden/onderstel.

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: E36 328i trackracer

Bericht door Reind » 24 dec 2014, 16:48

Overall ziet het er uitstekend uit. Het zit hem nu nog in de fijntuning van je rijstijl en wat Bert al zegt kunt je tijd winnen met inremmen. Met name kun je dan in de audi s veel winnen. En dan is er nog de scheivlak truc die je een paar tiende kunnen brengen.

Oja, snel semies kopen

Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2468
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: E36 328i trackracer

Bericht door Erik dB » 03 apr 2016, 15:09

**schop**

Zojuist de auto maar weer eens uit de stalling gehaald, en tot de conclusie gekomen dat mijn subframerubbers achter op zijn. Met een Papenburg sessie komende zondag in het vooruitzicht niet echt ideaal...

Iemand een idee wie dit op korte termijn (deze week :-)) zou kunnen vervangen in omgeving Amsterdam? Ik ga morgen eens een rondje bellen.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9349
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: E36 328i trackracer

Bericht door Bert ///M3 » 03 apr 2016, 15:25

Ik heb er hardere in zitten van Koopman, maar is wel even rijden van Amsterdam. (Winkel, kop van noord Holland)

MDM misschien, die zitten ook niet ver van Amsterdam.

Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2468
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: E36 328i trackracer

Bericht door Erik dB » 03 apr 2016, 15:32

Bert ///M3 schreef:Ik heb er hardere in zitten van Koopman, maar is wel even rijden van Amsterdam. (Winkel, kop van noord Holland)

MDM misschien, die zitten ook niet ver van Amsterdam.
Goed idee, heb ze een mailtje gestuurd (in 2012 hebben ze ook 1 en ander aan de auto gedaan, en ze zitten op nog geen 5 km van mijn huis).

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E36 328i trackracer

Bericht door GTRene » 03 apr 2016, 16:09

Erik dB schreef:
Bert ///M3 schreef:Ik heb er hardere in zitten van Koopman, maar is wel even rijden van Amsterdam. (Winkel, kop van noord Holland)

MDM misschien, die zitten ook niet ver van Amsterdam.
Goed idee, heb ze een mailtje gestuurd (in 2012 hebben ze ook 1 en ander aan de auto gedaan, en ze zitten op nog geen 5 km van mijn huis).
mazzelkont, wou dat er hier in de buurt op zo'n korte afstand van dat soort bedrijven zaten. :D

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E36 328i trackracer

Bericht door Knot » 03 apr 2016, 20:10

Bij die drifter die ik een paar keer mee had lag dat er al een hele tijd uit, leer je wel mee omgaan in het opvangen op hoge snelheid ;)

Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2468
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: E36 328i trackracer

Bericht door Erik dB » 03 apr 2016, 20:22

Knot schreef:Bij die drifter die ik een paar keer mee had lag dat er al een hele tijd uit, leer je wel mee omgaan in het opvangen op hoge snelheid ;)
Afgelopen keer op Papenburg en CPZ gedaan inderdaad, maar ideaal is het niet :df:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 161 gasten