E36 328i trackracer
-
- Berichten: 2315
- Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03
Re: E36 328i trackracer
.
Laatst gewijzigd door Walter op 24 jan 2017, 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.
- Erik dB
- Berichten: 2469
- Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
- Locatie: Amsterdam
Re: E36 328i trackracer
Het is weer APK tijd! Nieuwe voorruit zit erin, en ik moet nog even een claxon werkend krijgen, maar dat gaat wel lukken.
Blijft nog over: een E36 die knipperlichtjes lijkt te vreten. De levensduur van die dingen (alleen LV) lijkt een paar minuten te zijn. Iemand enige idee wat hier de oorzaak van is? Voor de volledigheid: ik spring er niet op
Blijft nog over: een E36 die knipperlichtjes lijkt te vreten. De levensduur van die dingen (alleen LV) lijkt een paar minuten te zijn. Iemand enige idee wat hier de oorzaak van is? Voor de volledigheid: ik spring er niet op
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: E36 328i trackracer
Wat ik zei, gaatje ernaast boren zodat je m strakker vastprikt of van binnenuit vastschroeven.
- Erik dB
- Berichten: 2469
- Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
- Locatie: Amsterdam
Re: E36 328i trackracer
**kick**
Vandaag de 328i maar eens uit de (lange) winterslaap gehaald. Druk met werken, plannen van andere zaken, en weet ik wat meer, maar eindelijk was het zo ver. Hij stond in mijn garage aan een druppellader, dus mijn verwachting was dat het starten/lopen (vd motor) was, en dat was gelukkig ook zo
Bandjes opgepompt, 2.5 bar voor/4 achter, en na een goed half uur warm rijden even gekeken of het sper ook nog werkte. Ook dat ging prima
Dit jaar willen we eens gaan kijken hoe we onszelf en de E36 wat sneller kunnen maken. Vooral aan de onderstel kant kunnen we volgens mij nog een hoop doen/winnen, dus daar willen we beginnen. Wie heeft er een paar goede basis circuit (CPZ in dit geval) settings voor een KW clubsport onder een lege/bekooide E36 328i, van waaruit we kunnen gaan experimenteren?
ps. het duurde iets van 15 mins voordat de motor/kvs op temperatuur kwam. Lijkt me niet normaal? Thermostaat vervangen? Zo ja, wat voor 1 (hoeveel graden), en zal ik dan ook gelijk maar de waterpomp meepakken?
Vandaag de 328i maar eens uit de (lange) winterslaap gehaald. Druk met werken, plannen van andere zaken, en weet ik wat meer, maar eindelijk was het zo ver. Hij stond in mijn garage aan een druppellader, dus mijn verwachting was dat het starten/lopen (vd motor) was, en dat was gelukkig ook zo
Bandjes opgepompt, 2.5 bar voor/4 achter, en na een goed half uur warm rijden even gekeken of het sper ook nog werkte. Ook dat ging prima
Dit jaar willen we eens gaan kijken hoe we onszelf en de E36 wat sneller kunnen maken. Vooral aan de onderstel kant kunnen we volgens mij nog een hoop doen/winnen, dus daar willen we beginnen. Wie heeft er een paar goede basis circuit (CPZ in dit geval) settings voor een KW clubsport onder een lege/bekooide E36 328i, van waaruit we kunnen gaan experimenteren?
ps. het duurde iets van 15 mins voordat de motor/kvs op temperatuur kwam. Lijkt me niet normaal? Thermostaat vervangen? Zo ja, wat voor 1 (hoeveel graden), en zal ik dan ook gelijk maar de waterpomp meepakken?
Laatst gewijzigd door Erik dB op 14 mei 2014, 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: E36 328i trackracer
Zou je niet gewoon zelf gaan proberen? settings noteren, 3 ronden rijden, settings aanpassen (per kant, niet meerdere dingen tegelijk), noteren en weer paar rondjes rijden. Zo heb ik het met AST altijd gedaan, je voelt zelf wat je anders zou willen en daarna kan je zien of het positief of negatief uitpakt.
Zo uit het boekje geloof ik niet zo in, is voor iedereen persoonlijk.
Zo uit het boekje geloof ik niet zo in, is voor iedereen persoonlijk.
- Erik dB
- Berichten: 2469
- Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
- Locatie: Amsterdam
Re: E36 328i trackracer
Eens, maar volgens mij zijn de settings nu dusdanig van het padje dat ik graag eerst een mooie basis hebKnot schreef:Zou je niet gewoon zelf gaan proberen? settings noteren, 3 ronden rijden, settings aanpassen (per kant, niet meerdere dingen tegelijk), noteren en weer paar rondjes rijden. Zo heb ik het met AST altijd gedaan, je voelt zelf wat je anders zou willen en daarna kan je zien of het positief of negatief uitpakt.
Zo uit het boekje geloof ik niet zo in, is voor iedereen persoonlijk.
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: E36 328i trackracer
't Is voor jezelf ook wel leuk om zoiets uit te vinden Erik. Wat Rody schrijft, je merkt zelf of het effect heeft wat je net aangepast hebt.
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: E36 328i trackracer
Je settings zijn van het padje. Wat bedoel je daarmee? Sporing, camber, veren, stabi, uitwegen, wagenhoogte, dempersetting etc.
Kortom, en zijn nogal wat parameters.
Kortom, en zijn nogal wat parameters.
- Erik dB
- Berichten: 2469
- Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
- Locatie: Amsterdam
Re: E36 328i trackracer
Auto is afgelopen jaar uitgelijnd door Vlasblom, ik heb het uitlijnrapport niet bij de hand maar ga er even vanuit dat de sporing en camber "goed" staan. Qua veersterkte heb ik ook niet direct een reden om aan te nemen dat de standaard Clubsport veren niet zouden voldoen voor mijn gebruik. Uitwegen is niet gedaan.Reind schreef:Je settings zijn van het padje. Wat bedoel je daarmee? Sporing, camber, veren, stabi, uitwegen, wagenhoogte, dempersetting etc.
Kortom, en zijn nogal wat parameters.
Ik doelde vooral op de dempersettings (ingaande/uitgaande slag) en wagenhoogte. In feite: hoe zorg ik ervoor dat ik (voor mij/ons) het maximale uit het nu beschikbare materiaal haal. Vervolgens kunnen we dan wel kijken of/welk materiaal geupgrade moet/kan worden.
- Erik dB
- Berichten: 2469
- Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
- Locatie: Amsterdam
Re: E36 328i trackracer
De 328i maar weer eens uit de stalling gehaald voor 4 uurtjes CPZ komende vrijdag en voorzien van een vers setje **zet zware stem op** Carbone Loraine (wat een geweldige merknaam) blokken. Clubsport in de "basissetting" zoals door KW opgegeven gezet en dan maar eens wat testen vrijdag.
Er begint nu wel erg veel speling in de versnellingsbak/pook te komen. Heeft/weet iemand ergens toevallig een DIY staan om de busjes/rubbers hiervan te vervangen? Vlasblom heeft dit op mijn toenmalige M3 gedaan, maar ik moet toch IETS meer kunnen doen dan alleen remblokjes vervangen
Verder veel het mij ook op dat het gaspedaal "stroef" lijkt te gaan. Tips/suggesties zijn meer dan welkom!
Er begint nu wel erg veel speling in de versnellingsbak/pook te komen. Heeft/weet iemand ergens toevallig een DIY staan om de busjes/rubbers hiervan te vervangen? Vlasblom heeft dit op mijn toenmalige M3 gedaan, maar ik moet toch IETS meer kunnen doen dan alleen remblokjes vervangen
Verder veel het mij ook op dat het gaspedaal "stroef" lijkt te gaan. Tips/suggesties zijn meer dan welkom!
-
- Berichten: 6324
- Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
- Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
- Locatie: Friesland
Re: E36 328i trackracer
Kijk voor je pook even op Youtube met als zoekterm "e36 short shift install" dan zie je in ieder geval hoe alles uit elkaar en in elkaar moet. Kan je er evt voor kiezen een andere pook in te duwen
- Riceaux
- Berichten: 8121
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: E36 328i trackracer
Voor de pook moet je gewoon even de etk erbij pakken. Kan er ook direct een z3 schakelstang in.Erik dB schreef:De 328i maar weer eens uit de stalling gehaald voor 4 uurtjes CPZ komende vrijdag en voorzien van een vers setje **zet zware stem op** Carbone Loraine (wat een geweldige merknaam) blokken. Clubsport in de "basissetting" zoals door KW opgegeven gezet en dan maar eens wat testen vrijdag.
Er begint nu wel erg veel speling in de versnellingsbak/pook te komen. Heeft/weet iemand ergens toevallig een DIY staan om de busjes/rubbers hiervan te vervangen? Vlasblom heeft dit op mijn toenmalige M3 gedaan, maar ik moet toch IETS meer kunnen doen dan alleen remblokjes vervangen
Verder veel het mij ook op dat het gaspedaal "stroef" lijkt te gaan. Tips/suggesties zijn meer dan welkom!
Gaspedaal de hele weg stroef of alleen een bepaald stuk? Bij mij werd ie laatst et laatste stuk geblokkeerd door de isolatie van et dashboard die wat was verschoven.
- Erik dB
- Berichten: 2469
- Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
- Locatie: Amsterdam
Re: E36 328i trackracer
Zal even kijken, tnx. Gaspedaal is vooral het eerste stuk stroef
.
.
- yorick
- Berichten: 970
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
Re: E36 328i trackracer
Ik kan beamen dat een z3 schakel stang en rubbertjes een goede upgrade is voor de é36. Ik heb er welgeteld 3 rondjes Nürburgring plezier van gehad, daarna reed ik hem kort.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: E36 328i trackracer
Ik dacht dat de Z3 juist wat aan de korte kant was. Moet je even aan Bas Roos of Xander vragen wat in de gele straatracer compact zit, diezelfde heeft hij in mijn 328i gezet, was een 35% kortere schakelslag, vond ik heerlijk. Moet ook niet te kort zijn dan ga je misschakelen in het heetst van de strijd.
- Erik dB
- Berichten: 2469
- Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
- Locatie: Amsterdam
Re: E36 328i trackracer
**schop**
Vandaag voor het eerst eens een camera in de auto gehangen om mijn gepruts te filmen. Het geluid is nog niet echt om over naar huis te schrijven (camera zat in een waterdichte behuizing), maar het gaat om het idee.
Heren circuitridders: in het filmpje rij ik een paar rondjes CPZ op (excuusmodus aan) oude Bridgestone Potenza's. Grip was dus niet enorm. Ik ben nu echter wel op een punt dat ik niet echt meer sneller ga (zo rond de 2:10-2:11), en dat wil ik wel . Waar laat ik de meeste tijd liggen? Overige kritiek/opmerkingen zijn ook welkom.
Alvast bedankt!
https://www.youtube.com/watch?v=KvDvKqL ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Vandaag voor het eerst eens een camera in de auto gehangen om mijn gepruts te filmen. Het geluid is nog niet echt om over naar huis te schrijven (camera zat in een waterdichte behuizing), maar het gaat om het idee.
Heren circuitridders: in het filmpje rij ik een paar rondjes CPZ op (excuusmodus aan) oude Bridgestone Potenza's. Grip was dus niet enorm. Ik ben nu echter wel op een punt dat ik niet echt meer sneller ga (zo rond de 2:10-2:11), en dat wil ik wel . Waar laat ik de meeste tijd liggen? Overige kritiek/opmerkingen zijn ook welkom.
Alvast bedankt!
https://www.youtube.com/watch?v=KvDvKqL ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Berichten: 721
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:05
- Locatie: IJmuiden
Re: E36 328i trackracer
Ha, die Erik;
Geen tips & trucs van mijn kant. Ziet er op zich strak uit, en ik denk dat je onder deze omstandigheden (koud & vochtig is wel leuk voor de motor, maar minder voor de grip) niet te hooggespannen verwachtingen moet hebben.
Geen tips & trucs van mijn kant. Ziet er op zich strak uit, en ik denk dat je onder deze omstandigheden (koud & vochtig is wel leuk voor de motor, maar minder voor de grip) niet te hooggespannen verwachtingen moet hebben.
- Bert ///M3
- Berichten: 9352
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: E36 328i trackracer
Later remmen. Op een aantal punten, bijvoorbeeld Tarzan, Scheivlak, Masters, Audi-S enz kan je gewoon insturen met de voet nog op de rem richting apex. Evt een beetje met remblokken goochelen om de juiste rembalans te krijgen en met je onderstel. Ik heb mijn auto iets onderstuurd staan bij wijze van spreken, dan werk je dmv inremmen het initiele onderstuur weg en als bonus heb je wat meer tractie bij uitkomen.
Lijnen zijn op zich wel oke.
En anders andere banden. Je rijd nu nog op straatbanden in weze dat gaat je op den duur wel vervelen. Trouwens als je bedenkt dat een 325i cupauto zo'n 2:05 rijd dan zit je er met een 2:10 in een auto op straatbanden ook weer niet zo heel ver van af. Cupauto staat waarschijnlijk ook nog stijver op zijn veren en aggressiever uitgelijnd. Paar seconden door wat later remmen en een paar seconden in banden/onderstel.
Lijnen zijn op zich wel oke.
En anders andere banden. Je rijd nu nog op straatbanden in weze dat gaat je op den duur wel vervelen. Trouwens als je bedenkt dat een 325i cupauto zo'n 2:05 rijd dan zit je er met een 2:10 in een auto op straatbanden ook weer niet zo heel ver van af. Cupauto staat waarschijnlijk ook nog stijver op zijn veren en aggressiever uitgelijnd. Paar seconden door wat later remmen en een paar seconden in banden/onderstel.
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: E36 328i trackracer
Overall ziet het er uitstekend uit. Het zit hem nu nog in de fijntuning van je rijstijl en wat Bert al zegt kunt je tijd winnen met inremmen. Met name kun je dan in de audi s veel winnen. En dan is er nog de scheivlak truc die je een paar tiende kunnen brengen.
Oja, snel semies kopen
Oja, snel semies kopen
- Erik dB
- Berichten: 2469
- Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
- Locatie: Amsterdam
Re: E36 328i trackracer
**schop**
Zojuist de auto maar weer eens uit de stalling gehaald, en tot de conclusie gekomen dat mijn subframerubbers achter op zijn. Met een Papenburg sessie komende zondag in het vooruitzicht niet echt ideaal...
Iemand een idee wie dit op korte termijn (deze week ) zou kunnen vervangen in omgeving Amsterdam? Ik ga morgen eens een rondje bellen.
Zojuist de auto maar weer eens uit de stalling gehaald, en tot de conclusie gekomen dat mijn subframerubbers achter op zijn. Met een Papenburg sessie komende zondag in het vooruitzicht niet echt ideaal...
Iemand een idee wie dit op korte termijn (deze week ) zou kunnen vervangen in omgeving Amsterdam? Ik ga morgen eens een rondje bellen.
- Bert ///M3
- Berichten: 9352
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: E36 328i trackracer
Ik heb er hardere in zitten van Koopman, maar is wel even rijden van Amsterdam. (Winkel, kop van noord Holland)
MDM misschien, die zitten ook niet ver van Amsterdam.
MDM misschien, die zitten ook niet ver van Amsterdam.
- Erik dB
- Berichten: 2469
- Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
- Locatie: Amsterdam
Re: E36 328i trackracer
Goed idee, heb ze een mailtje gestuurd (in 2012 hebben ze ook 1 en ander aan de auto gedaan, en ze zitten op nog geen 5 km van mijn huis).Bert ///M3 schreef:Ik heb er hardere in zitten van Koopman, maar is wel even rijden van Amsterdam. (Winkel, kop van noord Holland)
MDM misschien, die zitten ook niet ver van Amsterdam.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: E36 328i trackracer
mazzelkont, wou dat er hier in de buurt op zo'n korte afstand van dat soort bedrijven zaten.Erik dB schreef:Goed idee, heb ze een mailtje gestuurd (in 2012 hebben ze ook 1 en ander aan de auto gedaan, en ze zitten op nog geen 5 km van mijn huis).Bert ///M3 schreef:Ik heb er hardere in zitten van Koopman, maar is wel even rijden van Amsterdam. (Winkel, kop van noord Holland)
MDM misschien, die zitten ook niet ver van Amsterdam.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: E36 328i trackracer
Bij die drifter die ik een paar keer mee had lag dat er al een hele tijd uit, leer je wel mee omgaan in het opvangen op hoge snelheid
- Erik dB
- Berichten: 2469
- Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
- Locatie: Amsterdam
Re: E36 328i trackracer
Afgelopen keer op Papenburg en CPZ gedaan inderdaad, maar ideaal is het nietKnot schreef:Bij die drifter die ik een paar keer mee had lag dat er al een hele tijd uit, leer je wel mee omgaan in het opvangen op hoge snelheid