E36 328i trackracer

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2468
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: E36 328i trackracer

Bericht door Erik dB » 01 aug 2012, 23:35

HT-10 is ook wel agressief voor de schijven, begreep ik? Op zich is dat prima, het moet ergens vandaan komen/naartoe, toch? :-)

MDM heeft nog wat dingen aangepast aan de auto sinds aanschaf, en we hebben zelf ook nog het een en ander gedaan:
- airco verwijderd (lekte, dus dan maar exit ivm gewicht)
- nieuwe radiateur + koelslangen (better safe than sorry)
- verse motorsteunen
- nieuwe bakrubbers
- nieuwe stuurkogel
- remleiding LA vervangen
- nieuwe bougies
- motorolie (TWS) en bakolie
- fris luchtfilter

Het volgende staat nog op de planning:
- subframe achter versterken
- sper
- sinterplaat koppeling
- nieuwe hardyschijf
- remschijven + blokken voor
- nieuwe banden (semi-slicks)

Een groot deel van de aanpassingen was preventief, andere zaten er op termijn toch aan te komen (de koppeling bijvoorbeeld), en sommige moesten gewoon gebeuren. Dan kun je het maar beter goed doen :-). Het idee was om er een budget-racer van te maken, maar dat is geloof ik een beetje uit de hand gelopen. :whistle:

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E36 328i trackracer

Bericht door Knot » 02 aug 2012, 07:54

Remleidingen meteen staalomvlochten gedaan of zat dat er al op? zo niet --> doen
Bakolie weet je wat daarin gegaan is? Ik ging naar Castrol SMX (dacht ik), schakelde soepeler en ging niet meer aan de kook op assen daarna (kwam eerst rook uit de middentunnel!)
Luchtfitler meteen K&N inlegfilter erin?

Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2468
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: E36 328i trackracer

Bericht door Erik dB » 02 aug 2012, 09:12

Knot schreef:Remleidingen meteen staalomvlochten gedaan of zat dat er al op? zo niet --> doen
Bakolie weet je wat daarin gegaan is? Ik ging naar Castrol SMX (dacht ik), schakelde soepeler en ging niet meer aan de kook op assen daarna (kwam eerst rook uit de middentunnel!)
Luchtfitler meteen K&N inlegfilter erin?
Stalen remleidingen zaten er al op. Vind ik sowieso fijn remmen, heb het zelfs op de Bertone :-)

Bakolie moet ik even opzoeken, Castrol nochetwas. Die K&N dingen geloof ik wel, er zit nu een mooi OEM papieren filter in, misschien nog eens zo'n BMC CDA erop.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E36 328i trackracer

Bericht door Knot » 02 aug 2012, 09:26

Heb je wel dat blokje uit de filterbak gehaald (niet die snorkelpijp, alleen dat tuutje wat in de bak geklikt zit)? Samen met de K&N mat hoor je m wel meer aanzuigen vind ik.

Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2468
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: E36 328i trackracer

Bericht door Erik dB » 25 aug 2012, 11:31

Zo met een geldwagen richting Vlasblom voor wat nieuwe goodies :-)
- carbonsinterkoppeling + verse hardyschijf
- sperretje :-)
- versterkt subframe
- rondje powerflex en excentrische draagarmrubbers voor

Komende dagen nog even de ATE Powerdiscs en CL RC6 blokken monteren en we kunnen er woensdag weer tegenaan!

Breien is wel goedkoper dan trackdayen, kwam ik achter :-)

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E36 328i trackracer

Bericht door Knot » 25 aug 2012, 13:35

Die koppeling is het enige uit de rij die ik niet heb... ga je wel lol van hebben met driften/opschakelen/shiftlocken/bijkoppelen.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: E36 328i trackracer

Bericht door Peric » 25 aug 2012, 16:02

Erik dB schreef:Breien is wel goedkoper dan trackdayen, kwam ik achter :-)
Brei je ook nog dan? Of heb je dat nu op moeten geven? :P

Gebruikersavatar
Jesper
Berichten: 822
Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
Auto: BMW M135i

Re: E36 328i trackracer

Bericht door Jesper » 25 aug 2012, 19:31

Erik dB schreef:
Knot schreef:Het is toch je/jullie track racer dus ik zou voor dik spul gaan en niet teveel opstraat rijden zodat je door de hardheid de schijven niet teveel opvreet.

ATE powerdiscs met Hawk HT10 i.c.m. ATE blue en staalomvlochten leidingen... beter wordt t niet in standaard maten.
We rijden alleen van-en-naar circuits, dus dat moet goedkomen. HT-10 beter dan RC6?
Wij reden eerst ook met rc6, daar hadden we vrij snel trillingen van. Nu rijden we al redelijk lang met HT10 en die bevallen ons prima, geen last meer van trillingen.

Deze winter gaan we de voorremmen vervangen door een 330i setje, ben benieuwd hoeveel verschil dat zal zijn.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E36 328i trackracer

Bericht door Knot » 25 aug 2012, 23:06

Ik ben ook echt fan van Hawk blokken hoor. HT10 deden het altijd voortreffelijk alleen scheuren de schijven er na een setje van omdat het materiaal te grof is en te heet wordt maar dat kan ook niet anders met dergelijke remkrachten op standaard schijven en enkelzuiger klauwen.

HPplus heb ik nu op de E36 remt minder grof van HT10 maar voor sportief straatgebruik, keertje een trackday en driftdagen prima.

HPS heb ik op de E46, dat is geen performance blok maar een verbeterd straatblok maar daar had ik toch meer van verwacht. Het zal misschien langer meegaan en iets beter tegen kleine vorm van hitte kunnen maar had net zo goed oem/textar kunnen nemen voor op straat.

Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2468
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: E36 328i trackracer

Bericht door Erik dB » 26 aug 2012, 19:04

Zo....remmetjes ingeremd.....het lijkt wel alsof je een anker uitgooit! Hij ging wel erg rapido in het ABS voor...

Tijdens dezelfde rit ook maar even van de gelegenheid gebruik gemaakt om het 3.15 sper in-te-driften. Hij maakt wel een wat onheilspellend geluid als ik de auto in de achteruit heb staan, maar sperren gaat vrij aardig. "De" bocht naar schiphol vol schuin in de 3 leverde een schaterlachende en buiging-makende chauffeur uit de auto voor me op. :drieling:

CPZ here we come!

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E36 328i trackracer

Bericht door Knot » 26 aug 2012, 21:01

Lekker is dat he?

Koud het verhaal van remt niet... dat is dus nog beter dan oem blokken en de 2e keer bijt het echt grof in de schijven :)

Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2468
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: E36 328i trackracer

Bericht door Erik dB » 29 aug 2012, 20:18

Zo. Remmetjes goedgekeurd, sper ook :-)

Heerlijk gereden vandaag, maar ik vond het wel te druk op de baan. In alle drukte nog wel 2 seconde sneller gereden dan tijdens de vorige trackday....op naar de volgende!!

Afbeelding

Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2468
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: E36 328i trackracer

Bericht door Erik dB » 12 sep 2012, 12:46

We blijven toch wat problemen houden met de remmen, met name doordat het pedaal heel lang zacht blijft en pas bij goed doortrappen (voor mijn gevoel tot op het schutbord) remt ie. Dat laatste doet hij dan wel goed, maar heel veel vertrouwen geeft zo'n lange slag niet.

Wat kan dit zijn?
- remblokken + schijven (voor) zijn nieuw
- remmen zijn (meerdere malen) ontlucht
- geen waarneembare lekkage

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13333
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: E36 328i trackracer

Bericht door Tristan » 12 sep 2012, 12:50

Erik, wat zijn de spec's van je remmen?

Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2468
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: E36 328i trackracer

Bericht door Erik dB » 12 sep 2012, 12:55

Tristan schreef:Erik, wat zijn de spec's van je remmen?
Very standaard, anders dan staalomvlochten remleidingen, ATE Powerdiscs voor met CL RC6, en standaard schijven met (volgens mij) DS2500 achter.

ATE Super Blue Racing remvloeistof

Bij rustig rijden op straat gebeurt er de eerste 5-10(?) cm helemaal niets, daarna hapt ie.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13333
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: E36 328i trackracer

Bericht door Tristan » 12 sep 2012, 12:58

Oke, ik had toen onder mijn E36 tracktool M3 3.2 schijven + Hawk HT10 blokken en remde perfect. Jou opzet ken ik niet, helaas.

Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2468
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: E36 328i trackracer

Bericht door Erik dB » 12 sep 2012, 13:04

Tristan schreef:Oke, ik had toen onder mijn E36 tracktool M3 3.2 schijven + Hawk HT10 blokken en remde perfect. Jou opzet ken ik niet, helaas.
Dit zou ook prima moeten remmen. Nu kunnen we wel (bijvoorbeeld) voor een paar tientjes een hoofdremcilindertje vervangen, maar ik weet het graag zeker :-).

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E36 328i trackracer

Bericht door Knot » 12 sep 2012, 13:17

Zitten en voor en achter wel al staalomvlochten leidingen op?
Zit er al remvloeistof met hoger kookpunt in (280gr of hoger)?

Zo JA en JA dan zou ik idd eens naar de hoofdremcilinder kijken.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: E36 328i trackracer

Bericht door Dennis Cavallino » 12 sep 2012, 13:17

Klinkt als een remcilinder die 't niet goed doet, of ontluchten dat niet goed is uitgevoerd. Aangezien je dat laatste meerdere keren hebt gedaan zou ik idd beginnen met hoofdremcilinder vervangen. Kan geen kwaad als dat nieuw is.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7749
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: E36 328i trackracer

Bericht door Tim N » 12 sep 2012, 15:04

Heb idd een tijd hetzelfde gehad (met de mini) maar zou ook met de HRC beginnen te vervangen.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: E36 328i trackracer

Bericht door Dennis Cavallino » 12 sep 2012, 15:20

Bij mijn Mini classic was 't juist het in de verkeerde volgorde ontluchten, in combinatie met het niet goed afstellen van de trommelremmen. RTFM was het uiteindelijke devies. :hot:

Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2468
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: E36 328i trackracer

Bericht door Erik dB » 12 sep 2012, 15:50

Dennis Cavallino schreef:Bij mijn Mini classic was 't juist het in de verkeerde volgorde ontluchten, in combinatie met het niet goed afstellen van de trommelremmen. RTFM was het uiteindelijke devies. :hot:
Ok, HRC vervangen it is :-). Nu nog een juiste vinden (de 328i heeft ASC+T, en de HRC is dan net ff weer anders volgens realoem.com)

Heeft het nog zin om er een hoofdremcilinder van een E36 M3 op te schroeven?
Laatst gewijzigd door Erik dB op 12 sep 2012, 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 127
Lid geworden op: 25 aug 2006, 14:31

Re: E36 328i trackracer

Bericht door Tim » 12 sep 2012, 16:16

Weet je zeker dat je geen kartonnen bremsen hebt?

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E36 328i trackracer

Bericht door Knot » 13 sep 2012, 08:48

Lekker K*T dat het weer anders is. Ik heb ook een facelift maar toch geen ASC+T.. wat is dat dan?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: E36 328i trackracer

Bericht door Bert ///M3 » 13 sep 2012, 10:34

Zou eerst nog eens een keer proberen te ontluchten. Als dat even helpt switchen naar een andere vloeistof.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: frank de jonge, Google [Bot], GRzep, smiley en 82 gasten