Winterbandjes opdriften, ideaal of niet???

Slowly sideways, maar oh zo leuk om te doen. Hier vind je alles over driften.
Plaats reactie
hanske
Berichten: 1019
Lid geworden op: 09 nov 2011, 15:45

Winterbandjes opdriften, ideaal of niet???

Bericht door hanske » 19 apr 2012, 21:43

Geplaatst: do feb 26, 2009 13:11
Quote: Andre
ja winterbanden gaat goed.

winterband laat zijdelingse grip redelijk snel los. Komt wel bruter erin dan zomerband zeg maar.

En als je bijna recht staat pakt de winterband weer meer grip dan je dacht.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vond bovenstaande quote uit 2009 van Andre die reageerd op de vraag of iemand ervaring heeft met het driften op winterbandjes. Nu iedereen weer gewisseld heeft naar zomerbandjes liggen er in het garagebedrijf van mijn broer verschillende setjes winterbanden (ook in mijn maat 235-45-17) die als winterband geen functie meer hebben maar nog altijd een milimetertje of 4-5 profiel over hebben. Lijkt me zonde om weg te gooien, zijn dit soort bandjes nog wel geschikt voor het driften of rijd ik er de lappen rubber zo vanaf???

Iemand anders hier nog ervaringen mee of mag ik blind gaan op bovenstaande reactie van Andre?

Gebruikersavatar
Tom van H.
Berichten: 1813
Lid geworden op: 02 apr 2007, 17:43
Locatie: Wijchen

Re: Winterbandjes opdriften, ideaal of niet???

Bericht door Tom van H. » 19 apr 2012, 22:00

Heb dit jaar nog een driftdag gedaan op mijn winterbanden, die ik ook gewoon nog dagelijks gebruik(te) en dus ook gewoon mee op en neer gereden. Ging prima! Achterbandjes netjes afgesleten alsof je in 1 dag een hele winter rijdt, maar verder nix bijzonders. (uiteraard achter wel wat extra lucht toegevoegd)

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: Winterbandjes opdriften, ideaal of niet???

Bericht door G Kolkman » 19 apr 2012, 22:22

Ik heb vorig jaar de rallycursus ook met winterbanden op de achteras gedaan. Ging prima, alleen slijt op het droog knettersnel. Het was een noodoplossing (ik reed lek, en ik reed al met m'n backupauto), maar na 2 dagen waren ze als winterbanden niet meer geschikt. Maar wil prima, er hingen geen stukken bij aan, al was de temperatuur toen natuurlijk een redelijk koele 8-10 graden.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Winterbandjes opdriften, ideaal of niet???

Bericht door Knot » 20 apr 2012, 09:16

Heb met winterbanden op droog gedrift dat vond ik niks, zo instabiel als wat en profiel was helemaal naar de kl**te na een uurtje.

Op nat gaat het beter maar ben ik toch voorstander van een wanli/roadhog/save zomerband, die verliezen hun grip mooier (welke grip?) en slijten haast niet (6 driftdagen op nat en 10.000km op straat in mijn geval met deze 3 merken).

Walter
Berichten: 2315
Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03

Re: Winterbandjes opdriften, ideaal of niet???

Bericht door Walter » 20 apr 2012, 09:19

.
Laatst gewijzigd door Walter op 18 feb 2014, 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Winterbandjes opdriften, ideaal of niet???

Bericht door Dennis Cavallino » 20 apr 2012, 09:53

Je kunt inderdaad beter kijken naar hoe goedkoop 't is, dan naar wat voor type band je neemt.

Mijn ideale driftband was altijd een band die je op 't circuit al kaal had gereden. Klinkt gek, maar dan slijten ze langzamer dan als er nog profiel op zit.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Winterbandjes opdriften, ideaal of niet???

Bericht door Knot » 20 apr 2012, 10:02

Ik heb het wel aardig uitgezocht dat ik zo en soms slijt een band het laatste deel niet goed af waardoor je van die slepende draden krijgt die je lak en je wielkast stukslaan, of er vliegen stukken loopvlak vanaf etc, zo ver ga ik zelfs ;)

Sava is geweldig, slijt bijna niet, redelijke wang, alleen op het laatst laat dus wel een lap profielbaan los....

Afbeelding

Volgens mij gaat dat bij een winterband ook sneller gebeuren door de hoge temperatuur waar ze niet tegen kunnen.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Winterbandjes opdriften, ideaal of niet???

Bericht door Dennis Cavallino » 20 apr 2012, 10:08

Bij hoge temperatuur wordt een goede winterband juist hard. Veel winterbanden zijn echter niets meer dan gewone banden waarbij er nerfjes in de blokjes van 't profiel zitten.

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3845
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: Winterbandjes opdriften, ideaal of niet???

Bericht door markk » 20 apr 2012, 10:18

Ik vond de winterbanden op de EVO op droog/nat niet lekker driften. Smeert erg veel en duurt lang voordat ze weer wat grip pakken. Ik ben in jaren niet meer rondgegaan omdat ik de drift niet kon opvangen maar idd afgelopen winter met de EVO op winterbanden in het nat dus wel. Niets aan de hand verder, maar toch.

In de sneeuw daarentegen waren ze echt fantastisch...


Mark.
...droomt verder van een volledig met sneeuw bedekte Nurburgring en een exclusief ticket voor een middag met de EVO en sneeuwbanden...

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Winterbandjes opdriften, ideaal of niet???

Bericht door Dennis Cavallino » 20 apr 2012, 10:20

Gewoon naar Zweden op vakantie Markk. Dat is één grote besneeuwde Nurburgring in de winter.

Als je dan een bijrijder nodig hebt... :whistle:

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Re: Winterbandjes opdriften, ideaal of niet???

Bericht door Aernoudt » 20 apr 2012, 11:25

markk schreef:I...

Mark.
...droomt verder van een volledig met sneeuw bedekte Nurburgring en een exclusief ticket voor een middag met de EVO en sneeuwbanden...
Die droom koesteren meerdere mensen ;) (zij het niet met een evo, maar dat terzijde)

Met de e34 heel wat driftdagen gedaan op oude winterbanden. Gaat prima. 4,5bar er in en je hoeft zelfs met een 525i maar naar je gaspedaal te kijken of je gaat al :D

Waren Nokian's die je voor weinig koopt in Duitsland incl de stalen velgen (setje meestal 50 a 60 euro). Op droog is het niet 'je dat' maar het gaat nog wel.

hanske
Berichten: 1019
Lid geworden op: 09 nov 2011, 15:45

Re: Winterbandjes opdriften, ideaal of niet???

Bericht door hanske » 20 apr 2012, 12:46

Dennis Cavallino schreef:Veel winterbanden zijn echter niets meer dan gewone banden waarbij er nerfjes in de blokjes van 't profiel zitten.

Is dat zo, volgens mij hebben ze wel degelijk een andere compound. Het rubber zou als het goed is bij lage temperaturen veel soepeler moeten blijven t.o.v. zomerbandjes die keihard worden. Ik ga het gewoon proberen, de bandjes kosten mij niets dus veel goedkoper kan het niet worden. :blink:

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Winterbandjes opdriften, ideaal of niet???

Bericht door Peric » 23 apr 2012, 15:58

Dacht ook dat winterbanden een zachtere compound hebben hoor..

Gewoon proberen Hans, dan zie je 't vanzelf.. :)

ThomasRX8
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 nov 2012, 21:49

Re: Winterbandjes opdriften, ideaal of niet???

Bericht door ThomasRX8 » 29 nov 2012, 18:47

Winterbanden tegen de draairichting in op droog...ideaal!
Veel rook, en doordat ze tegen de draairichting inlagen geen kans op van die losslaande stukken die je sideskirts eraf zouden meppen, althans viel er bij mij meteen vanaf. Ook aardig grippy, maar..gaan idd niet al te lang mee.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten