Draagarm bussen ( rose joints )

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Emiel

Draagarm bussen ( rose joints )

Bericht door Emiel » 26 jan 2012, 13:16

Zijn er hier mensen die rijden met zo genoemde "rose joints" ipv draag arm rubbers ? Wat zijn de ervaringen ?

Ik ben een fast road / circuit auto aan het opbouwen en onderstel revisie is 1 deel ervan.
De auto word ook gebruikt voor weekenden swarchwald en zuid frankrijk, maar ook op circuit dagen.

Ik ben benieuwd of de hardere montage oplossing niet zorgt voor veel stress op het chasis, draag armen, etc. bij kuilen in de weg, curbstones, etc. etc. en snelle slijtage voor de rose joints.
Ze zijn geseald dus er komt geen vuil in.
Iedere winter uit elkaar halen om er vet in te stoppen vind ik geen probleem overigens.

Beetje de voor en nadelen aan het afwegen. Of OEM Lotus of Rose joints. Ik ga niet beginnen aan powerflex/pu en dat soort dingen.

Afbeelding
Afbeelding

Luco

Re: Draagarm bussen ( rose joints )

Bericht door Luco » 26 jan 2012, 13:27

Ja, er staat niet voor niks, voor racing use only.

Naar mijn mening een aantal redenen.

1 Een circuit is veel vlakker en strakker dan de openbare weg, ik denk dat alles het heel zwaar te verduren krijgt op de openbare weg, vanwege geen flexibiliteit meer.

2 Ze kunnen dan wel geseald zijn, maar ik denk dat als je ermee op de openbare weg rijdt er gewoon vuil en vocht in komt.

3 Allemaal mooi spul, maar denk niet dat het gemaakt is voor bv 20k per jaar?

GTRene

Bericht door GTRene » 26 jan 2012, 13:55

geen ervaring met dat spul, op PH zie je de term rose jointed? regelmatig voorkomen, dacht altijd dat ze harde rubbers bedoelden dus zeg maar niet standaard bussen :D
doen ze regelmatig bij TVR en Lotus dacht ik...

persoonlijk zou ik als je nog meer gevoel wil, Lotus Motorsport bussen/rubbers erin jensen :df:

Emiel

Bericht door Emiel » 26 jan 2012, 14:18

Luco : Ik heb met race spullen op een motorfiets gereden ( pvm full floating schijven, etc) en op circuit was het 2 seizoenen, op straat na een 500km stuk.

Dus ik heb wat vraagtekens bij de rose joints, probleem is dat de Engelse lotus en speedster rijders enorm positief zijn erover en na 5000 mijl nog geen problemen hebben ermee.

Ik twijfel, wat harder en meer herrie is prima , maar te duur om na seizoen weg te gooien.

Rene : dan kom je bij pu bussen en zo. De standaard lotus bussen zijn prima. Maar heb meer vermogen maar daar integen ook lichtere wagen gekregen.

Maarja is beter nu ook echt beter....

GTRene

Bericht door GTRene » 26 jan 2012, 14:23

waar rijden die S1 rijders dan mee op de circuits? zoals die Simon met 350 pk en of die 400pk S1 rijders...ook rose jointed?

Emiel

Bericht door Emiel » 26 jan 2012, 14:36

Van std tot pu tot rose joints.

Maar vermogen hebben en gebruiken is een verschil. Niet iedereen gaat zijn/haar limiet op zoeken.

Aan het mailen met een Engelsman erover. Voor mij stof tot nadenken.

Denk dat ik het extra geld maar bespaar en extra circuit dagen boek.
Wil het risico niet lopen ergens.

Niels v D

Bericht door Niels v D » 26 jan 2012, 14:56

Nou weet ik niet precies hoe een Elise* chassis en ophaning in elkaar zit.. Maar straatgebruik zonder rubbers in een aluminium chassis lijkt me wel een gevaarlijke combi. Alle klappen die je rubbers opvangen worden doorgegeven op je chassis. Risico op scheuren wordt dan wel groter..

*Het gaat toch om een Elise, neem ik aan?

GTRene

Bericht door GTRene » 26 jan 2012, 15:17

ik zou dan in jou geval niet die rose joints nemen...op een biljartlaken vlak wellicht strak...maar op de normale weg to much en niet lekker voor waar ie inzit denk :D en met acceleratie op oneffen dek eerder springen?

TLRS

Bericht door TLRS » 26 jan 2012, 15:24

Mij lijkt het ook té voor (deels) op straat in een auto die gemaakt is on a diet.

Emiel

Bericht door Emiel » 26 jan 2012, 21:24

Ja Elise met motorsport body en 2 liter Duratec.

Ik ga er nog eens nacht over slapen.

Plaats reactie