Zo, even stof af blazen. Niet zoveel gebeurd met de Megane, t is nog een maandje wachten tot er wat groot onderhoud gedaan wordt en de remmerij geupgrade wordt. Maar in de tussentijd stil zitten...?
De Megane had bij aankoop een aftermarket radio met 2 versterkers in de kofferbak, 1 versterker die de 4 boxen en 2 tweeters aanstuurde en 1 versterker die de subwoofer aanstuurde. De subwoofer en bijbehorende versterker snel uit de auto gegooid, later de radio vervangen door een Pioneer radio, de 4 boxen ook vervangen door Pioneer boxen en de schrale versterker vervangen door een 4 kanaals JBL versterker. Dat klonk opzich best goed, vooral vergeleken met het geknutsel van de vorige eigenaar.
Het enige dat ik een beetje miste was wat laag. Dus eigenlijk wilde ik wel weer een subwoofer. Het liefste eentje die in een reservewiel past, om ruimte te besparen.
Kwam uit bij een JBL Basspro Hub. Kant en klaar, bekabeling ligt er al dus dat zou er zo in moeten prikken. Alleen die prijs, €350, dat is het me niet waard...
Na wat googlen er achter gekomen dat er veel auto's met een Bose pakket, een mooie Bose subwoofer in de reservewielbak hebben. Onderdelenlijn aangeslingerd en voor 50 pegels een Bose subwoofer uit een Renault Talisman Estate gescoord. Waarom die van een Talisman Estate? Die heeft geen ingebouwde versterker, waar die van andere merken/modellen dat wel hebben. Toen kon het knutselen beginnen.
De desbetreffende subwoofer
De binnenkant, met 2 subs en 1 stekker met een + en - draad.
+ en - draad aan beide subs gemaakt, voor 2 verschillende kanalen
Kleppie er weer op
Aangesloten in de kofferbak en voila, mooi laag tijdens het afspelen van muziek. Na wat afstellen op de versterker en via de headunit klinkt het nu mooi vol. Erg blij mee, kleine investering, groot resultaat.
En ja, de bekabeling in de kofferbak moet ik nog opruimen. Maar ik moet eerst een volwaardig reservewiel scoren die ik in de bak kan plaatsen, waar de sub dan weer in kan. Volgende projectje