Donkervoort D8 GTO

Dit is ons algemene autoforum.
Robin
Berichten: 51338
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Donkervoort D8 GTO

Bericht door Robin » 20 dec 2011, 08:45

Interessante verhalen van Dennis e.a. HKT7 is inderdaad ook leuk Mathieu.

Dat deze Donkervoort weer een turbomotor heeft, maakt 't alleen nog maar bruter(Ik herinner me een S8AT 20 jaar terug ofzo?) . Buiten 't feit dat ik in dit draadje niemand dáár over heb gehoord. :D

Gebruikersavatar
Damir Vukovic
Berichten: 570
Lid geworden op: 18 dec 2006, 10:29
Locatie: Delft

Re: Donkervoort D8 GTO

Bericht door Damir Vukovic » 20 dec 2011, 09:44

Verhaal van Dennis komt voor 100% uit zijn duim en die van J.Donkervoort. Ga er verder geen woorden aan vuil maken omdat ik het verder wel een cool ding vindt. Maar het is en blijft NIKS meer dan een erg dure seven. Leuk dat ie beter afgewerkt is, maar daar gaat ie niks harder van (imho het enige waar zo'n hok goed voor is).

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Donkervoort D8 GTO

Bericht door Petrolhead Tom » 20 dec 2011, 09:48

Ik vraag me altijd af hoe met de veiligheid van zon ding zit.

Robin
Berichten: 51338
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Donkervoort D8 GTO

Bericht door Robin » 20 dec 2011, 09:52

Nu ik 't nog eens doorlees van Dennis, is 't wel 'n hoop marketing mooipraterij eerlijk gezegd. Tuurlijk is 'n 2.5 5 pits Audi TTRS/RS3 blok wat anders dan 'n 4 cylinder Ford 2 liter of zo, maar dat 't de Porsche van de Sevens is, dat is dan voornamelijk z'n prijs?

Is 'n Donkervoort huidig afgewerkt als bijv 'n Wiesmann ofzo?

En Caterham (R500) en Westfield willen /gaan ook niet achterblijven met hun halve racers.

@Tom, de NCAP test, I feel sorry for the crash test dummies inside. :D

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Donkervoort D8 GTO

Bericht door GTRene » 20 dec 2011, 10:04

ik dacht ergens te hebben gelezen dat een deel van de auto een soort crash opvanger is (no kidding) geloof ook van carbon, of dat een deel van de carros als zodanig kan werken, dat zou ook kunnen.
achja met 200+ wil je sowieso niet met wat voor auto dan ook ergens frontaal op crashen lijkt me.

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Re: Donkervoort D8 GTO

Bericht door Mathieu » 20 dec 2011, 10:26

Donkervoort is natuurlijk een hoop marketing.

In mijn ogen is er niets wat de prijs rechtvaardigt. Donkervoort zet zich als premium in de markt met dito prijs.

Herr Höckmayr van Höckmayr Kfz Technik verbeterd zijn auto's ook zelfs als kleinschalige sportwagen fabrikant.

HKT maakte bijvoorbeeld eerder gebruik van Audi motoren dan Donkervoort dat deed.
Bij HKT krijg je ook de auto die je wenst met de specificaties die je wenst. En dit alles is - auf die rennstrecke getestet-.

Drenth seq versnellingbak, sper diff met lammelen, raceonderstel, 390 pk.
Alleen dan zonder opsmuk en op de borstklopperij.

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Donkervoort D8 GTO

Bericht door Petrolhead Tom » 20 dec 2011, 11:10

Mathieu schreef:Donkervoort is natuurlijk een hoop marketing.

In mijn ogen is er niets wat de prijs rechtvaardigt. Donkervoort zet zich als premium in de markt met dito prijs.

Herr Höckmayr van Höckmayr Kfz Technik verbeterd zijn auto's ook zelfs als kleinschalige sportwagen fabrikant.

HKT maakte bijvoorbeeld eerder gebruik van Audi motoren dan Donkervoort dat deed.
Bij HKT krijg je ook de auto die je wenst met de specificaties die je wenst. En dit alles is - auf die rennstrecke getestet-.

Drenth seq versnellingbak, sper diff met lammelen, raceonderstel, 390 pk.
Alleen dan zonder opsmuk en op de borstklopperij.
Klinkt verleidelijk maar als je dan vervolgens bij de eerste de beste kus met de vangrail tussen zes planken naar huis gaat neem ik liever genoeg met wat minder snelheid en beleving en vooral veel staal om je heen.

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Re: Donkervoort D8 GTO

Bericht door Mathieu » 20 dec 2011, 11:17

Vanaf de HKT 7 RS is er ook een rolkooi in het assortiment. :wink:

Afbeelding

Botsen en Super 7 gaan volgens mij terecht niet samen.
Echter een ex-collega heeft in de Westfield cup geracet en die vertelde me over de klappers die er zijn gemaakt met geen letsel, dus het kan wel - veilig - ?!?!?!?

Afbeelding

De beste man stapte ongedeerd uit.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Donkervoort D8 GTO

Bericht door Dennis Cavallino » 21 dec 2011, 12:34

Dat is een cup-kooi. Die kun je ook bij Piet de Lasser laten lassen. Niet te vergelijken met een straatauto.


Imho zit 't verschil tussen kitcars en Donkervoorts (ik acht HKT gelijk aan Donkervoort, net als Superformance e.d. fabrikanten) in de afwerking van zaken als:
- lastechniek
- kwaliteit materiaal (ik heb 't niet over de toeters en bellen, maar zaken als ophangingsdelen incl bijbehorende geometrie, afstellingen af-fabriek etc.)
- stijfheid
- composiet/kevlar/carbon materialen ipv kunststof
- betrouwbaarheid (naast motortechniek is het vooral elektronica dat je in zo'n open auto al snel nekt...)
- zitpositie (blijft ruk, maar in een Donkervoort zit ik toch echt beter dan in een Westfield)

Een Westfield of Caterham is echt niet te vergelijken met een Donkervoort of HKT als je alle zaken naast elkaar legt.

Neem 't Caterham draadje van Allen als voorbeeld. Sorry Allen.

Tom
Berichten: 21718
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Donkervoort D8 GTO

Bericht door Tom » 21 dec 2011, 13:23

Alleen praat je over een factor 2 of 3 duurder tov een Westfield/Caterham/HKT.. dat is nogal een heftig verschil voor iets waar zo weinig op en aan zit en veel standaard onderdelen heeft (wat maken ze bij Donkervoort nu echt zelf? Het chassis/frame..?).
Maar ze zullen bij Donkervoort wel iets goeds doen want volgens mij hebben ze wel een trouwe kopersgroep :)

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: Donkervoort D8 GTO

Bericht door Michel P » 21 dec 2011, 14:02

Tom schreef:Alleen praat je over een factor 2 of 3 duurder tov een Westfield/Caterham/HKT.. dat is nogal een heftig verschil voor iets waar zo weinig op en aan zit en veel standaard onderdelen heeft (wat maken ze bij Donkervoort nu echt zelf? Het chassis/frame..?).
Maar ze zullen bij Donkervoort wel iets goeds doen want volgens mij hebben ze wel een trouwe kopersgroep :)

+1 Allen zijn Caterham draadje heeft hier niets mee te maken.

Het aantal Donkervoort kopers dat de auto ook echt gebruikt is beperkt denk ik, dat zal bij Caterham wel anders zijn in de regel.

Michel

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Donkervoort D8 GTO

Bericht door Dennis Cavallino » 21 dec 2011, 14:33

Dat is een aanname die nergens op is gebaseerd.
Zowel bij Caterham ed als bij Donkervoort/Hkt ed heb je posers en talentvolle rijders.

Ik hoef Donkervoort niet te verdedigen. Ik wil alleen verduidelijken dat het verschil tussen een kitcar en Donkervoort nogal groot is.

@Tom: Donkervoort maakt de auto zelf, op motor en bak na. Dus geen donorauto zoals bij een kitcar bouwer.

Gebruikersavatar
Linc (Bas)
Berichten: 894
Lid geworden op: 05 mei 2008, 10:07

Re: Donkervoort D8 GTO

Bericht door Linc (Bas) » 21 dec 2011, 23:31


allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Donkervoort D8 GTO

Bericht door allen » 22 dec 2011, 13:22

Dennis Cavallino schreef:Neem 't Caterham draadje van Allen als voorbeeld. Sorry Allen.
Dat een garagebedrijf zo lang blijft tobben met 1 en hetzelfde probleem van het blok, maakt een merk in mijn ogen nog niet slecht hoor. Dat het blok daarna na een revisie klapt op de bank is dikke pech. Ik heb een probleem met olieverlies gehad met de E39. Altijd dealer onderhouden. Plotsklaps lage oliedruk en weer 1,5 liter foetsie. Terwijl de wagen altijd rustig warm gereden werd. Garage is er weken mee bezig geweest en uiteindelijk van ellende maar een nieuw blok besteld. Maakt dat BMW als merk per definitie slecht?
Het nieuwe blok draait overigens perfect, ondanks dat de wagen tegenwoordig meer ter decoratie staat op de oprit. Iig heb ik om diezelfde reden nu gewoon een geheel nieuw blok besteld / opgehaald met alle toebehoren voor Lewinsky.
Wat de veiligheid van dit soort wagens betreft, dat weet je vantevoren. Maar motorrijden is niet minder gevaarlijk. Moet wel zeggen dat ik op termijn toch een kooi wil plaatsen nu ik wat extra verantwoordelijkheden heb. Want 1 ding moet je niet doen met dit soort wagens zonder kooi. Dat is op je kop belanden.
Wat ik verder dan van de Donkervoort vind? Ik vind de wagen prachtig, maar het zou nooit iets voor mij zijn. Ze komen voor mijn gevoel over als een auto voor mensen met worstenvingers en een driedubbele onderkin van het ganzenlever. Nee, doe mij dan maar een R500. Zonder dak graag.
Bij HKT heb ik overigens ook het gevoel alsof het auto's zijn voor de man zonder kapsones, in z'n spijkerbroek en afgetrapte sneakers. Een tikkeltje overdreven gezegd.

---
Oh, en in tegenstelling tot bijv. een Ferrari, is die Donkervoort dan weer wel een auto waarbij ik wel even zou blijven staan om te kijken. Ik denk om dezelfde reden dat sommigen blijven kwijlen op een 120d die ze op de parking zien staan bij de Albert Heijn.

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: Donkervoort D8 GTO

Bericht door Rupie » 22 dec 2011, 15:41

Dat van die worstenvingers en drie dubbele onderkin is gewoon kift. Iets dat jij nooit zal kunnen bereiken :mrgreen:

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010
Contacteer:

Re: Donkervoort D8 GTO

Bericht door Stéphane » 22 dec 2011, 15:52

Deze GTO klinkt goed en de specs zijn ook goed. Lijkt me een gaaf ding om mee te rijden.

Net zoals Hans heb ik afgelopen jaar ook eens wat rond zitten kijken naar Donkervoorts als alternatief voor de Elise. Ik ben het met hem eens over de kwaliteit van het product. De prijs/product verhouding klopt in mijn ogen totaal niet. Ben wel wat gewend met een Lotus in dat opzicht, maar als ik zie wat voor een 2e hands D8 van 10-15 jaar oud voor €30k+ krijg zie ik dat niet helemaal terug.

Online
KoenM
Berichten: 1765
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: Donkervoort D8 GTO

Bericht door KoenM » 22 dec 2011, 15:56

Mijn buurman heeft toevallig een Donkervoort.
Heb het met hem weleens gehad over het prijsverschil, en hij gaf aan dat hij er heel weinig mee rijdt.
Echter wil hij wel dat hij het per se doet wanneer hij wil rijden.

Als hij een dag vrij neemt om een trackday te rijden, wil hij ook echt kunnen rijden, en niet met een kapotte auto staan.
Natuurlijk kan een Donkervoort ook kapot, maar de kans is wel minder groot.

Robin
Berichten: 51338
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Donkervoort D8 GTO

Bericht door Robin » 22 dec 2011, 16:31

@allen, volgens mij ben jij Soduko fan?















Ook allemaal hokjes. :bag:

Afbeelding

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Donkervoort D8 GTO

Bericht door allen » 22 dec 2011, 16:39

:mrgreen:

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27867
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Donkervoort D8 GTO

Bericht door Luco » 22 dec 2011, 16:41

Robin schreef:@allen, volgens mij ben jij Soduko fan?















Ook allemaal hokjes. :bag:

Afbeelding
Zegt de man die elke keuze van een ander betiteld met "centenkwestie".

Robin
Berichten: 51338
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Donkervoort D8 GTO

Bericht door Robin » 22 dec 2011, 16:42

Een Donkervoort is gewoon stukken duurder.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Donkervoort D8 GTO

Bericht door GTRene » 22 dec 2011, 18:14

zo'n chassis van de donkervoort is gewoon stalen buis, hoe gaat dat met roesten? is dat ala TVR en als je hem zeg veel rijd in weer en wind gaat het chassis op bekende plekken roesten?
of wordt het chassis ala Wiesmann verzinkt...

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Donkervoort D8 GTO

Bericht door Dennis Cavallino » 22 dec 2011, 23:35

Vroeger werden de chassis' bij Gerritsen in Nijkerk gepoedercoat. Of dat nog zo is weet ik niet.

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3016
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Donkervoort D8 GTO

Bericht door alt » 23 dec 2011, 12:21

Vind de nieuwe donkervoort een aparte auto.
Knap van Joop om een baksteen, dat zijn die 7-ven kloon toch, om daar vorm aan te geven.
Kopen? Een auto met 100 kg op de achterwielen 300 plus pk's, liever niet op de (natte) weg.
Maar toch overheerst het chauvinisme (ik haat eigenlijk alles wat op wat een isme eindigd).
De prijs, knap om de db8 gto voor die prijs te verkopen.
Kan ik wel bewondering voor hebben.

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Re: Donkervoort D8 GTO

Bericht door Mathieu » 23 dec 2011, 20:59

alt schreef:Vind de nieuwe donkervoort een aparte auto.
Knap van Joop om een baksteen, dat zijn die 7-ven kloon toch, om daar vorm aan te geven.
Kopen? Een auto met 100 kg op de achterwielen 300 plus pk's, liever niet op de (natte) weg.
Maar toch overheerst het chauvinisme (ik haat eigenlijk alles wat op wat een isme eindigd).
De prijs, knap om de db8 gto voor die prijs te verkopen.
Kan ik wel bewondering voor hebben.
Baksteen, ikke nie begrijp?
Verklaar je nader, aub?
Wat is er baksteen aan een 7-en? De vorm in ieder geval niet!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Alex, ErikS, erwin20vt, MHJVS, RS-Ron en 78 gasten