Porsche 991 GT3 lichter, sneller & zuiniger

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13333
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Porsche 991 GT3 lichter, sneller & zuiniger

Bericht door Tristan » 13 jun 2013, 11:52

Macboy schreef:Ik vraag me serieus af of de kopers wel PDK willen. Van een standaard 911 wel maar een GT3 ? Als ik dat interview zo hoor van die ontwerper dan kwam het op mij over als een gedwongen keus. Waarom immers geen optie open houden ? Misschien bang dat ze dan alsnog voor handbak gaan ?

Wat me verder opviel is dat ze het GT3 logo op de rugleuning van de achterbank weggehaald hebben. Weer een mooie traditie de prullenbak in ...
Mac...auto in filmpje van Chris is een pre-productie auto. Die GT3 logo's zullen er echt wel komen. En m.b.t. de PDK. Andreas Preuninger zegt dat hij tegen de keuze voor PDK was, vanwege het extra gewicht. Maar na testwerk was de keuze unaniem gemaakt voor de PDK, dus ook door hem. Dus was het geen gedwongen keuze.

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Porsche 991 GT3 lichter, sneller & zuiniger

Bericht door Robin » 13 jun 2013, 11:59

Macboy schreef:Ik vraag me serieus af of de kopers wel PDK willen. Van een standaard 911 wel maar een GT3 ? Als ik dat interview zo hoor van die ontwerper dan kwam het op mij over als een gedwongen keus. Waarom immers geen optie open houden ? Misschien bang dat ze dan alsnog voor handbak gaan ?

Wat me verder opviel is dat ze het GT3 logo op de rugleuning van de achterbank weggehaald hebben. Weer een mooie traditie de prullenbak in ...
*veegt koffie van scherm*

Man LOL, geen Mezgerblok , geen handbak, 4 wielbesturing, electrische besturing(alle genoemde bestanddelen super aldus Chris) en jij begint over dat logo:))))))

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Re: Porsche 991 GT3 lichter, sneller & zuiniger

Bericht door Sperdy » 13 jun 2013, 12:30

What a car :D Schitterende velgen zeg :shock:

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13333
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Porsche 991 GT3 lichter, sneller & zuiniger

Bericht door Tristan » 13 jun 2013, 12:53

Tristan schreef:
Macboy schreef:Ik vraag me serieus af of de kopers wel PDK willen. Van een standaard 911 wel maar een GT3 ? Als ik dat interview zo hoor van die ontwerper dan kwam het op mij over als een gedwongen keus. Waarom immers geen optie open houden ? Misschien bang dat ze dan alsnog voor handbak gaan ?

Wat me verder opviel is dat ze het GT3 logo op de rugleuning van de achterbank weggehaald hebben. Weer een mooie traditie de prullenbak in ...
Mac...auto in filmpje van Chris is een pre-productie auto. Die GT3 logo's zullen er echt wel komen. En m.b.t. de PDK. Andreas Preuninger zegt dat hij tegen de keuze voor PDK was, vanwege het extra gewicht. Maar na testwerk was de keuze unaniem gemaakt voor de PDK, dus ook door hem. Dus was het geen gedwongen keuze.
Andreas Preuninger over de PDK:
On the new dual-clutch PDK gearbox…

'I’ve being doing this job for 12 years, I made the first GT3, and everybody knows I’m a very puristic driver. I want the car to be analogue, I want maximum driver involvement. That’s why we chose not to use a PDK ‘box until now – the involvement was not at the point where it should be for the GT3. The weight was another issue, too. So this time, for the first time, we decided to try out the PDK gearbox in parallel with the manual, and really feel what the difference was like. And feel is very important, for customers and myself – a very, very fast car where you don’t have any sensations isn’t worth the money. And coming from the other side we are under pressure from the competition, so I won’t sacrifice any performance just because someone wants to shift with a manual.

'The PDK gearbox is about 30kg heavier than the manual in the 997, and we have saved 25kg from the engine, so I said we should try it. The ‘box itself isn’t from the Carrera: there’s seven driving gears, not six plus overdrive, so you reach the top speed in seventh, And the programmes and hardware are totally different. The upshifts are beyond comparison on the market – less than 100ms – and it’s so much fun to use it: the sensation you get when you drive the car is like having a sequential race gearbox, not a flappy paddle system.

'We added a ‘Hooligan mode’ so you can do donuts in the car. Or, let’s say you have a 2nd gear curve, it’s wet, there’s nobody around and you wanted to drift. How do you do that in the manual? You dip the clutch and press the throttle to get the car around. That’s not possible in a normal automatic, but it is in the GT3: if you pull both paddles it engages neutral so you can 'clutch kick' the GT3. Same for race starts – you can dial up more wheelspin than the computer will give you. This was a major programme with the gearbox development to ensure you could play around with the PDK.'

On when the manual gearbox was ruled out…

'We ruled out the manual gearbox in back to-back comparisons last summer. On every shift with the PDK is more emotional, because for the first time when you shift at 9000rpm there’s a bham! in the exhaust, and this gives you goosebumps. It blips the throttle on the downshifts, and on a road you don’t know you can go very fast with both hands on the wheel. And on a race track the PDK gains three-quarters of a car length with every shift, so after a long straight you’re ahead of the other car and can turn-in in front of him. It just works. This is the big news.

'There’s no chance of a manual. We don’t want to offer too many options on our GT cars. And if you’ve got a manual and a PDK you’ve got to have different set-ups for the suspension, the aero, the tyres, everything. We are a small team and can only concentrate on one car.'
Bron: Car Magazine

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Porsche 991 GT3 lichter, sneller & zuiniger

Bericht door Robin » 13 jun 2013, 13:00

Drift modus, interessant.

aar wel wanneer 't nat is, want anders zetten de (te) dikke achterwalsen je bedoelingen om in onderstuur begreep ik van 'n ex 997 GT3 rijder:)

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Re: Porsche 991 GT3 lichter, sneller & zuiniger

Bericht door Mathieu » 13 jun 2013, 13:11

@ Macboy
Porsche Exclusive en dan heb je zo weer gestikte logo's.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Porsche 991 GT3 lichter, sneller & zuiniger

Bericht door GTRene » 13 jun 2013, 13:31

dus als ik het goed begrijp, om bv met die pdk ff de walsen te laten spinnen/glijden in de bocht kan je even beide flippers intrekken dan wat gas en de flippers loslaten en there you go?

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Porsche 991 GT3 lichter, sneller & zuiniger

Bericht door Robin » 13 jun 2013, 13:45

GTRene schreef:dus als ik het goed begrijp, om bv met die pdk ff de walsen te laten spinnen/glijden in de bocht kan je even beide flippers intrekken dan wat gas en de flippers loslaten en there you go?
Je moet eerst 3 keer claxoneren
dan de ruitesproeier 2 seconden gebruiken op stand interval.

En daarna volgens mij wat jij zegt:)


Elfers zijn niet bedoeld voor hooliganic driftpartijen, daar weet Stefan Roser alles van:)

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12751
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Porsche 991 GT3 lichter, sneller & zuiniger

Bericht door MartijnGizmo » 13 jun 2013, 14:21

Net die video met Harris ff bekeken: prachtig die paar shots van buiten waar ie écht hard langs komt... :headbang:

Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 1987
Lid geworden op: 08 mar 2006, 16:15

Re: Porsche 991 GT3 lichter, sneller & zuiniger

Bericht door Joost » 13 jun 2013, 15:03

Wat een apparaat.

Absolute droomauto.

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Porsche 991 GT3 lichter, sneller & zuiniger

Bericht door Robin » 13 jun 2013, 15:21

Deze zie ik voor 't eerst... :bag:

Repost



Een standaard 991 of S is natuurlijk 'n prima sportwagen(voor velen) Maar superboring wat betreft looks

En ook qua rijden (in dit verhaal) weet je dan dat de GT3 het toch weer anders(véél beter) doet.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13333
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Porsche 991 GT3 lichter, sneller & zuiniger

Bericht door Tristan » 13 jun 2013, 15:32

Overigens dezelfde pk/per liter dan de 4.0 RS. Beide 125pk per liter. Geeft toch wel aan dat ondanks het geen Mezger is, wel een heel speciaal blokje is:
On the new engine…

'There’s a lot of doubt, in the almost devout community of GT3 buyers. It’s not something out of the 911 Carrera with a bigger camshaft: the only parts shared with the 991 Carrera S engine are the casting of the crankcase and the bolts for the cylinder head. Full stop. That’s it. There’s a new crank, titanium con-rods, forged aluminium pistons, and a completely new cylinder head with a revolutionary valvetrain that you won’t find in any other street-legal car – there are no tappets, instead we use rocker arms like in a motorcycle so the weight goes down dramatically. The new engine is around 25kg lighter than the Mezger. And that gives us room for the extra rpms…

'We were very, very aware that this engine needs to have the same character, the same amount of character, the same specialness as the Mezger had. We have absolutely made it: the new engine has the same impatient idle, this ‘Come on, go!’ attitude and it revs even higher – to 9000rpm. You wouldn’t believe the difference between 8500rpm and 9000rpm – it’s only a small difference numerically, but when you’re in the car the experience is a whole new world. The way the engine goes to the redline, the sounds the engine makes is so mechanically crisp and emotional that it brings a totally new personality to the GT3.

'We decided to make an emotional link to the GT3 RS 4.0, the king of the GT3s, so the new GT3 has the same specific output: 123bhp/litre. We’re on par, but I would say 469bhp is conservative. I like ‘low-balling’ with GT3s – we could say 500bhp and that would be perfectly homologatable, but I’d rather say 469bhp and have the GT3 beat all the 550bhp cars. This is more Porsche.'
Bron: Car Magazine

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7027
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: Porsche 991 GT3 lichter, sneller & zuiniger

Bericht door Fabian » 13 jun 2013, 15:45

Ik snap de PDK wel, heb even geleden een 458 Italia op het circuit gereden en wil je daar het maximale uithalen dan moet je wel flippers hebben. Echt bizar snel. Zou niet weten hoe dat met een handbak bij e houden. De manier waarop zo'n motor toeren maakt is gewoon bizar. Dat zal met deze gt3 niet anders zijn.

Ik hou van een handbak, maar in een dergelijke auto zeg ik met de ervaring nu absoluut flipperen.

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: Porsche 991 GT3 lichter, sneller & zuiniger

Bericht door Rupie » 13 jun 2013, 16:06

Zo simpel is het.

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Porsche 991 GT3 lichter, sneller & zuiniger

Bericht door Robin » 13 jun 2013, 16:36

Goede uitleg Fabian.

Toch vind ik 't bij any nieuwe Ferrari 100% vanzelfsprekend(F1 heritage en vooruitstrevende techniek) en moet ik bij een GT3 even wennen(het oldskool principe)

Ik snap het toerenklimmen als 'n bezetene en dan flipperen.

Maar ook denk ik aan de handbak Carrera GT van nog niet eens zo heel lang geleden.

Efficient is de 991 GT3 zeer zeker(4wielbesturing, PDK etc)...maar in 't algemeen is AWD ook 'efficienter' over de hele linie dan rwd. Toch doen ze dat(God behoede) nog niet. Want rwd is (9 van de 10 gevallen) gewoon leuker en lekkerder.

Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 1987
Lid geworden op: 08 mar 2006, 16:15

Re: Porsche 991 GT3 lichter, sneller & zuiniger

Bericht door Joost » 13 jun 2013, 17:11

Basisprijs in Duitsland: 137K.

Basisprijs in Nederland: 195K!

Zo fijn, die Europese regelgeving!

Iemand m'n huis kopen?!?

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Re: Porsche 991 GT3 lichter, sneller & zuiniger

Bericht door Sperdy » 13 jun 2013, 18:25

Joost schreef:Basisprijs in Duitsland: 137K.

Basisprijs in Nederland: 195K!

Zo fijn, die Europese regelgeving!
Precies, gaat toch nergens meer over :shock:
Vreselijk die voice-over bij dat promo-filmpje van Robin.
Maar wat een auto. Ge-wel-di-ge velgen!

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Porsche 991 GT3 lichter, sneller & zuiniger

Bericht door romo » 13 jun 2013, 19:28

Velgen dito, centrale moer, heerlijk dus

Voorkant met die grote gaten vind ik persoonlijk wat minder, maar daar zie je toch niks van als je d`r in zit :tooth: :lol:

Ik ga in in Duitsland wonen, `t is toch f.cking niet normaal out of this EU world dat dat prijsverschil zo allejezus godsallemachtig niet te rechtvaardigen leve de EU zo huge is...........of niet dan............ :shithappens:

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3296
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Porsche 991 GT3 lichter, sneller & zuiniger

Bericht door Martijn M » 13 jun 2013, 19:48

Robin schreef:
Macboy schreef:Ik vraag me serieus af of de kopers wel PDK willen. Van een standaard 911 wel maar een GT3 ? Als ik dat interview zo hoor van die ontwerper dan kwam het op mij over als een gedwongen keus. Waarom immers geen optie open houden ? Misschien bang dat ze dan alsnog voor handbak gaan ?

Wat me verder opviel is dat ze het GT3 logo op de rugleuning van de achterbank weggehaald hebben. Weer een mooie traditie de prullenbak in ...
*veegt koffie van scherm*

Man LOL, geen Mezgerblok , geen handbak, 4 wielbesturing, electrische besturing(alle genoemde bestanddelen super aldus Chris) en jij begint over dat logo:))))))
Dat Mezgerblok is natuurlijk nog wel het meest schandelijke! :tooth:

Gebruikersavatar
DDX
Berichten: 1499
Lid geworden op: 07 sep 2006, 20:04
Contacteer:

Re: Porsche 991 GT3 lichter, sneller & zuiniger

Bericht door DDX » 13 jun 2013, 21:17

Waarom begint die toerenteller pas bij 9k rode gebied en loopt door tot 10k als begrenzer op 9k zit ?

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15877
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Porsche 991 GT3 lichter, sneller & zuiniger

Bericht door Bram » 13 jun 2013, 21:21

Dat staat stoer :tooth:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Porsche 991 GT3 lichter, sneller & zuiniger

Bericht door GTRene » 13 jun 2013, 21:40

DDX schreef:Waarom
moest meteen denken aan een oud liedje :mrgreen:

Waarom...


Gebruikersavatar
DDX
Berichten: 1499
Lid geworden op: 07 sep 2006, 20:04
Contacteer:

Re: Porsche 991 GT3 lichter, sneller & zuiniger

Bericht door DDX » 13 jun 2013, 22:16

Nee dan denk ik eerder aan deze.

Laatst gewijzigd door DDX op 13 jun 2013, 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Porsche 991 GT3 lichter, sneller & zuiniger

Bericht door Macboy » 13 jun 2013, 22:16

Wil over de handbak toch nog wat kwijt.

Het zal een kind duidelijk zijn dat een PDK sneller schakelt en dat daarmee winst te behalen valt. Maar wie bepaalt dat dit bepalend moet zijn ? Zou het een handbak koper interesseren dat hij iets minder snel is ?

Een M135i doet 0-100 in 4,8s en de handbak doet het in 5.0s. Denk je dat het mij boeit dat die automaat sneller is op de 100 ? Het gaat om beleving.

Voor de duidelijkheid: met een PS3 en stuurtje vind ik het ook heerlijk om te flipperen en in de racerij doen ze het al jaren. Flipperen en handen aan het stuur is ook porno. Dus zo bezien begrijp ik wel dat ze PDK aanbieden. Maar het neemt wel heel veel emotie weg.

Het verhaal dat ze niet naast elkaar willen ontwikkelen is flauwekul. Porsche biedt al jaren PDK naast een handbak. Maar bovenal maakt Porsche record winsten dus hadden ze daar best wel iets in kunnen investeren. Ze gaan mij niet wijs maken dat de ontwikkelingskosten zodanig zijn dat van een handbak is afgezien.

Want dan was Porsche wel bij de standaard 911 begonnen waar 90% met een PDK wordt gebouwd terwijl 100% van de GT3 een handbak is geweest.

Er zit gewoon weinig logica in. Steeds maar de snelste willen zijn is gewoon geen argument.

De meest pure rijdersauto: dat was de GT3 in essentie.

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: Porsche 991 GT3 lichter, sneller & zuiniger

Bericht door Rupie » 13 jun 2013, 22:40

Je hebt het niet begrepen Smacboy. Maar maakt niet uit, komt vanzelf.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Bing [Bot] en 249 gasten