Toyota GT 86 en Subaru BRZ
- Youp
- Berichten: 2975
- Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ
Moet ook eerlijk bekennen dat ik sinds juni niet meer gezocht heb.
-
- Berichten: 2939
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ
Kwam het tegen ja, maar 230pk.. echter wel 980kg! Zal wel niet te betalen zijn zo'n compleet TRD pakket. In Japan zou je verwachten dat er meer tuners zijn die n/a serieus vermogen eruit weten te pulken.. of zouden die nog steeds aan het R&D'en zijn?Youp schreef: ↑19 dec 2017, 09:03 Klopt, bruikbaar vermogen is nu eenmaal niet zo spannend. Maar, het blok is echt wel een stuk interessanter om te rijden dan de 1ZZ die in mijn ZZW30 MR2 lag. Dat was een erg leuke auto, maar het blok... Mèh... De FA20 uit de GT86 lijkt in mijn herinnering qua beleving veel meer op de 4AGE uit mijn AW11 MR2 (en de AE86)... En dat is een goed iets. Toeren draaien.
De Griffon is vooral lichter. Het ding heeft misschien 20pk meer, that's it. Die 20pk zijn te vinden met een uitlaatsysteem en motormanagement update. De GT86 CS-R3 (rally versie) heeft ongeveer 240pk (en weegt 1080kg, reglementair minimum), maar dan heb je het echt wel gehad NA.
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Contacteer:
Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ
Youp leuke, sterke en inhoudelijke posts van jou op de vorige pagina
-
- Berichten: 9980
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
- Contacteer:
Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ
De GT86/BRZ zijn echt gave wagens, met een mooie filosofie. Laag gewicht, fanatieke motor en speels weggedrag. Die Rally versie is een tof ding zeg. Hier meer info: https://www.toyota-motorsport.com/en/la ... k-to-rally
Ook in CS-up uitvoering:
GT86 Cup:
Ook in CS-up uitvoering:
GT86 Cup:
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ
Foto's doen het hier niet..
Wel een gaaf ding inderdaad!
Wel een gaaf ding inderdaad!
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Contacteer:
Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ
Dat ding zit in GT sport als het goed is. Erg gaaf ding !
- Youp
- Berichten: 2975
- Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ
Ik denk het niet... 230-240pk is echt wel enorm veel voor een 2.0 met een vierkante boring/slag verhouding (86mm*86mm). Ik denk dat er qua vulling weinig te bereiken valt, qua injectie ook (hij heeft al PI + DI) en de compressie is ook al 12.5:1... Dus dan moet je het in toerentallen gaan zoeken, vermogen is immers slechts een functie van koppel en toerental. Maar, met 7500rpm (standaard toerenbegrenzer) noteert hij al 21,5m/s gemiddelde zuigersnelheid. Dat is behoorlijk hoog voor een straatauto. Ik denk dat de rally versie dankzij andere nokkenassen en nog wat tweaks rond de 8000 uitkomt, dat komt neer op 23m/s. Wil je nog meer vermogen uit de GT86 halen, dan moet het toerental verder omhoog. En dan loop je tegen allerlei nieuwe kritische grenzen aan... Zuigersnelheid, vulling, betrouwbaarheid...TLRS schreef: ↑19 dec 2017, 21:49Kwam het tegen ja, maar 230pk.. echter wel 980kg! Zal wel niet te betalen zijn zo'n compleet TRD pakket. In Japan zou je verwachten dat er meer tuners zijn die n/a serieus vermogen eruit weten te pulken.. of zouden die nog steeds aan het R&D'en zijn?Youp schreef: ↑19 dec 2017, 09:03 Klopt, bruikbaar vermogen is nu eenmaal niet zo spannend. Maar, het blok is echt wel een stuk interessanter om te rijden dan de 1ZZ die in mijn ZZW30 MR2 lag. Dat was een erg leuke auto, maar het blok... Mèh... De FA20 uit de GT86 lijkt in mijn herinnering qua beleving veel meer op de 4AGE uit mijn AW11 MR2 (en de AE86)... En dat is een goed iets. Toeren draaien.
De Griffon is vooral lichter. Het ding heeft misschien 20pk meer, that's it. Die 20pk zijn te vinden met een uitlaatsysteem en motormanagement update. De GT86 CS-R3 (rally versie) heeft ongeveer 240pk (en weegt 1080kg, reglementair minimum), maar dan heb je het echt wel gehad NA.
Een andere route is de cilinderinhoud vergroten. Maar er is erg weinig vlees rondom de cilinders om de boring te vergroten, immers het blok moest binnen de grenzen van het betrouwbare zo licht mogelijk worden geconstrueerd dus overdimensioneren was een no-go.
Laten we even terug kijken naar Honda zij deden het uiteraard met het S2000 blok ook, 240pk atmosferisch. Daarvoor gebruikte ze een korte slag motor (84mm slag en 87mm boring) en moesten ze tot een zuigersnelheid van 25,76m/s gaan (@ 9200rpm toerenbegrenzer). Dat zijn letterlijk F1 zuigersnelheden...
Wat we hieruit kunnen opmaken is dat de 240pk voor de GT86 Rally auto extreem knap is. Deze 240pk produceert het ding bij grofweg 7500 toeren (gokje, de straatauto doet 200pk @ 7000). De vulling en het rendement van de GT86 motor zijn dan echt wel weer van een andere klasse dan bij de Honda die de 240pk "pas" bij 8600rpm leverde.
Uiteindelijk zal het wel mogelijk zijn, maar het is voor een tuner kostentechnisch niet te verantwoorden om zo'n heel blok praktisch te herontwerpen met bijvoorbeeld een andere krukas (kortere slag, lagere zuigersnelheid) en andere zuigers om vervolgens héél misschien 260pk bij 9000rpm te leveren terwijl de compressor en turbo opties veel goedkoper, rijdbaarder en betrouwbaarder zijn...
- MartijnGizmo
- Berichten: 12759
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ
De conclusie is idd "dan maar drukvulling", maar toch bedankt voor de technische toelichting!
-
OnlineKasteel
- Berichten: 5290
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
- Contacteer:
Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ
MartijnGizmo schreef: ↑20 dec 2017, 15:00 De conclusie is idd "dan maar drukvulling", maar toch bedankt voor de technische toelichting!
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Contacteer:
Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ
Top betoog weer Youp
- Enrico
- Berichten: 3335
- Lid geworden op: 26 sep 2010, 15:01
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Contacteer:
Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ
En niet duur !!!
- Arthur
- Berichten: 39819
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ
En sneller dan de ToySub! Ik zeg win-win
-
- Berichten: 9980
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
- Contacteer:
- Arthur
- Berichten: 39819
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ
Nou, lelijker? Kan bijna niet
- Youp
- Berichten: 2975
- Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ
De ST is een leuk ding. Maar ik heb al een verkeerdwielaangedreven "ouderwetse" hot-hatch.
- Arthur
- Berichten: 39819
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ
Stang je maar wat hè! Zo'n ToySub is een gaaf ding natuurlijk. Concept prima en zal ook prima rijden
- Erik
- Berichten: 1920
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
- Locatie: NL centraal
Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ
Als je bij hogere RPM meer vermogen wilt draaien moet je wat aan je VE doen want je kunt verwachten dat die boven de 7000rpm aan het inkakken is. Een speciaal inlaatspruitstuk waarbij de zweetspot bijv bij 8000rpm ligt zou zomaar kunnen (helmholz resonantie) uiteraard met een spruitstuk wat het zelfde doet bij dat rpm.
86x86 is wel een mooie boring/slag in een boxer, de ez30R die in mijn Legacy lag had ook die boring, super fraai blok met echt veel koppel voor een 3 liter NA (na tunen ca 350Nm)
Ik heb het genoegen gehad in een BRZ met een cosworth compressor (ziet er OEM uit onder de kap) te rijden, absoluut een blast. Wat een gaaf ding. 280pk. Enorme fun!!!
86x86 is wel een mooie boring/slag in een boxer, de ez30R die in mijn Legacy lag had ook die boring, super fraai blok met echt veel koppel voor een 3 liter NA (na tunen ca 350Nm)
Ik heb het genoegen gehad in een BRZ met een cosworth compressor (ziet er OEM uit onder de kap) te rijden, absoluut een blast. Wat een gaaf ding. 280pk. Enorme fun!!!
- Downforce Dennis
- Berichten: 1248
- Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
- Locatie: Zolder(B)
Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ
Lang geleden dat ik hier nog ben geweest, tijd ontbreekt me echt helemaal
Ik heb een van de eerste GT86's, ding is ergens half 2012 gebouwd. Altijd een heel leuke auto gevonden, maar als je van een M3/M5 komt mis je wel wat poeier natuurlijk In 2014 besloten om full retard te gaan, Full Blown Motorsport een op maat gemaakte turbo kit laten leveren en voor de motor Mark Verhoeven van EMS tuning onder de arm te nemen. Om een lang verhaal kort te maken duwt de FA20 nu 510 pk op de achterwielen, met 560 Nm koppel. Dat koppel heeft Mark bewust begrenst om extreme krachten op de aandrijflijn te vermijden. De GT86 is, om het zacht uit te drukken, niet overengineered zoals ik dat van mijn Duitse en zelfs Italiaanse auto's gewend ben. Uiteindelijk is er weinig origineel aan de auto overgebleven, op het uiterlijk na dan. Want regel 1 in de bouw van dit project was dat de auto niet van origineel te onderscheiden mocht worden. Ik hou van het underdog-effect zeg maar.
Ondertussen loopt de GTT86 al meer dan 20k km vrolijk rond, zonder noemenswaardige problemen en perfect betrouwbaar. Ik gebruik em wanneer het mij uitkomt dus ook in regen, sneeuw, korte en extreem lange afstanden. Hoogtepunt was een 6000 km road trip vorig jaar, door Oostenrijk, Slovenië en Italië. Geen centje pijn, zelfs geen druppel olie moeten bijvullen.
Het is door al de aanpassingen inmiddels wel een erg scherpe maar ook listige auto geworden, ik leen em dan ook onder geen enkele voorwaarde uit. Wordt eigenlijk ook nooit naar bruikleen gevraagd door mijn vrienden en familie, want iedereen is er eigenlijk gewoon doodsbang van.
Fotocredits gaan trouwens uit naar the one and only Dennis Noten, genomen voor een artikel in een Belgisch autoblad.
Ik heb een van de eerste GT86's, ding is ergens half 2012 gebouwd. Altijd een heel leuke auto gevonden, maar als je van een M3/M5 komt mis je wel wat poeier natuurlijk In 2014 besloten om full retard te gaan, Full Blown Motorsport een op maat gemaakte turbo kit laten leveren en voor de motor Mark Verhoeven van EMS tuning onder de arm te nemen. Om een lang verhaal kort te maken duwt de FA20 nu 510 pk op de achterwielen, met 560 Nm koppel. Dat koppel heeft Mark bewust begrenst om extreme krachten op de aandrijflijn te vermijden. De GT86 is, om het zacht uit te drukken, niet overengineered zoals ik dat van mijn Duitse en zelfs Italiaanse auto's gewend ben. Uiteindelijk is er weinig origineel aan de auto overgebleven, op het uiterlijk na dan. Want regel 1 in de bouw van dit project was dat de auto niet van origineel te onderscheiden mocht worden. Ik hou van het underdog-effect zeg maar.
Ondertussen loopt de GTT86 al meer dan 20k km vrolijk rond, zonder noemenswaardige problemen en perfect betrouwbaar. Ik gebruik em wanneer het mij uitkomt dus ook in regen, sneeuw, korte en extreem lange afstanden. Hoogtepunt was een 6000 km road trip vorig jaar, door Oostenrijk, Slovenië en Italië. Geen centje pijn, zelfs geen druppel olie moeten bijvullen.
Het is door al de aanpassingen inmiddels wel een erg scherpe maar ook listige auto geworden, ik leen em dan ook onder geen enkele voorwaarde uit. Wordt eigenlijk ook nooit naar bruikleen gevraagd door mijn vrienden en familie, want iedereen is er eigenlijk gewoon doodsbang van.
Fotocredits gaan trouwens uit naar the one and only Dennis Noten, genomen voor een artikel in een Belgisch autoblad.
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ
Kijk nou! Het leeft! Welkom terug..
Wát een gave bak is het zo! En wát een vermogen! Gaaf! Ook gelijk het stopvermogen aangepakt.
Heb je ook filmpjes?
Wát een gave bak is het zo! En wát een vermogen! Gaaf! Ook gelijk het stopvermogen aangepakt.
Heb je ook filmpjes?
-
- Berichten: 2315
- Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03
Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ
.
Laatst gewijzigd door Walter op 12 apr 2018, 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.
- Downforce Dennis
- Berichten: 1248
- Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
- Locatie: Zolder(B)
Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ
Thx Peric! Het leeft inderdaad nog
Filmpjes heb ik er niet echt van, ik wil niet dat de auto "berucht en beroemd" wordt. Trekt verkeerd volk aan
Enige filmpje wat ik er van vind is van een kansloos stukje rechtdoor op de Autobahn. Is gefilmd vanuit een Focus MK2 RS met 500 pk.
https://photos.google.com/album/AF1QipN ... ltywOJFiCi
Filmpjes heb ik er niet echt van, ik wil niet dat de auto "berucht en beroemd" wordt. Trekt verkeerd volk aan
Enige filmpje wat ik er van vind is van een kansloos stukje rechtdoor op de Autobahn. Is gefilmd vanuit een Focus MK2 RS met 500 pk.
https://photos.google.com/album/AF1QipN ... ltywOJFiCi
-
Onlinemrbbs
- Berichten: 1481
- Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
- Locatie: belgie
- Contacteer:
Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ
Ik heb er al van gehoord via Dennis. Hij was erg onder de indruk. De toyobaru is en blijft een fantastische stuurmans auto, al weet ik niet of dat met +500pk nog te doseren valt?
- Downforce Dennis
- Berichten: 1248
- Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
- Locatie: Zolder(B)
Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ
Elke andere auto met 500+ pk is moeilijker te doseren natuurlijk. Ik heb mijn best gedaan om het vermogen zo goed mogelijk onder controle te houden. De auto staat rondom op uniball ophanging, Bilstein PSS12, alle bussen vervangen door polyurethaan en verstelbare camberplates vooraan. Je kan er echt hard mee gaan, maar dan moet je wel een goed gevulde balzak meebrengen. Op nat is natuurlijk een moeilijk verhaal, maar ik kan de ECU on the fly op 300 of 400 pk modus zetten om de verassende factor wat te beperken. Feit blijft dat je met een vrij grote turbo zit icm met een relatief lage cilinderinhoud. Nu moet ik wel zeggen dat hij zeker niet meer turbolag heeft dan mijn stock-ish Lancer EVO 8.
-
- Berichten: 2315
- Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03
Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ
.
Laatst gewijzigd door Walter op 12 apr 2018, 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten