Het grote MX-5 topic op DF
- matthyssie
- Berichten: 6011
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Het grote MX-5 topic op DF
Ben ik met je eens Tom. Al vind ik het nog okay gaan. Nadeel van de NB is wel dat je de deurgreep niet zomaar kunt verwijderen, omdat deze geïntegreerd zit in het deurpaneel. Custom deurpanelen zou nog een optie zijn, maar zie ik ook weer niet echt zitten.
Ach, met een kleiner stuurtje en het stuur wat meer naar me toe, scheelt het al heel wat.
Ach, met een kleiner stuurtje en het stuur wat meer naar me toe, scheelt het al heel wat.
- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: Het grote MX-5 topic op DF
Je kunt natuurlijk een plaat carbon op eBay bestellen en er een deurkaart van knippen. De originele gewoon netjes bewaren. Paar touwtjes om de deur te bedienen en extra ruimte is een feit. Omdat raceauto enzo.matthyssie schreef:Ben ik met je eens Tom. Al vind ik het nog okay gaan. Nadeel van de NB is wel dat je de deurgreep niet zomaar kunt verwijderen, omdat deze geïntegreerd zit in het deurpaneel. Custom deurpanelen zou nog een optie zijn, maar zie ik ook weer niet echt zitten.
Ach, met een kleiner stuurtje en het stuur wat meer naar me toe, scheelt het al heel wat.
- matthyssie
- Berichten: 6011
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Het grote MX-5 topic op DF
Dat is natuurlijk een oplossing. Scheelt ook weer gewicht
- TNThomas
- Berichten: 321
- Lid geworden op: 15 okt 2010, 16:34
Re: Het grote MX-5 topic op DF
Misschien een beetje vreemde vraag, maar wat verbruiken die MX-5'en nou?
- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: Het grote MX-5 topic op DF
100 smiles per gallon. En Google enzo.ThomasNürburgring schreef:Misschien een beetje vreemde vraag, maar wat verbruiken die MX-5'en nou?
- matthyssie
- Berichten: 6011
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Het grote MX-5 topic op DF
Mijn NB 1.8 (10th anniversary) verbruikt bij normaal/sportief straatgebruik 1 op 12. Bij zeer sportief straatgebruik (driftjes neerleggen, voluit knallen ed) ongeveer 1 op 10. Allebei gemeten met Firezone 102, mocht dat van invloed zijn.
Wat hij op het circuit doet, weet ik niet.
Wat hij op de straat kan halen als je altijd rustig doet, weet ik ook niet.
Wat hij op het circuit doet, weet ik niet.
Wat hij op de straat kan halen als je altijd rustig doet, weet ik ook niet.
- TNThomas
- Berichten: 321
- Lid geworden op: 15 okt 2010, 16:34
Re: Het grote MX-5 topic op DF
Valt me best mee!
Zo een MX-5 NB zou wel eens mijn eerste eigen auto kunnen worden.
Lijken me toch wel erg leuk en niet al te duur in verbruik, onderhoud etc.
Misschien als de NC nog wat zakt in prijs is dat ook een optie.
Hebben jullie misschien tips welke uitvoeringen/versies en motoren goed (of juist minder goed) zijn om te kopen?
Ik ga de komende tijd ook eens wat buying guides en fora uitpluizen voor info.
Eerst maar eens goed erin verdiepen, haast met een auto kopen heb ik namelijk totaal niet.
Zo een MX-5 NB zou wel eens mijn eerste eigen auto kunnen worden.
Lijken me toch wel erg leuk en niet al te duur in verbruik, onderhoud etc.
Misschien als de NC nog wat zakt in prijs is dat ook een optie.
Hebben jullie misschien tips welke uitvoeringen/versies en motoren goed (of juist minder goed) zijn om te kopen?
Ik ga de komende tijd ook eens wat buying guides en fora uitpluizen voor info.
Eerst maar eens goed erin verdiepen, haast met een auto kopen heb ik namelijk totaal niet.
- matthyssie
- Berichten: 6011
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Het grote MX-5 topic op DF
Ik zou kiezen:
Ofwel een NA 1.6 in de meest pure vorm: Ramen met de hand naar beneden slingeren, geen stuurbekrachtiging etc. Rijdt super en geeft je een hoop lol op elke snelheid. Fantastische gooi-en-smijtwagen. Ondanks dat hij (op papier) maar 50 kg lichter is dan mijn Tenny, voelt hij veel lichtvoetiger aan. Motor is onderin niet zo sterk als de 1.8, maar heerlijk rev-happy.
Ofwel een NB 1.8 met 6 bak en sper. (dan kom je eigenlijk automatisch uit op een 10th anniversary). Net even wat meer comfort. De mijne is vrij stil (zowel met kap open als dicht), stereo klinkt bijzonder goed en 1.8 motor met 140 pk is onderin lekker sterk om relaxed te rijden en vlot op te schakelen. De overbrengingen van de 6-bak zijn lekker kort: Je knalt lekker snel door de versnellingen heen en je kunt in een relatief hoge versnelling uit de bocht komen. Het sperretje maakt hem heerlijk speels als het nat is, kontje gaat zonder moeite om en hij is ook perfect dwars te houden. Stuurgevoel is top, stuurt ook lekker direct.
Ik weet niet wat je budget tegen die tijd gaat worden, maar ik zou zeker eens een stukje in een MX-5 rijden. Ik zie dat je in Limburg woont, dat is nogal een eindje vanaf hier. Maar je bent altijd welkom eens een stukje te rijden.
*Edit: Ohja, als je gaat kijken naar MX-5'jes zijn er 2 dingen waar je op moet letten: Rookt de motor als je vol op het gas gaat (bij hoge toeren)? Zo ja, laat 'm staan. Ook als hij rookt wanneer je bij hoge toeren het gas juist los laat, zou ik hem laten staan. Daarnaast is het 5 dubbel checken op roest. Dorpels, draagbalken ed. Kijk ook eens goed in de wielkasten voor. Daar zie je een balk lopen (anti-rollbar) is er aan bevestigd. Als je daar roest onder de lak ziet, is hij van binnenuit doorgerot. Is wel te fixen, maar wel even op letten.
Ofwel een NA 1.6 in de meest pure vorm: Ramen met de hand naar beneden slingeren, geen stuurbekrachtiging etc. Rijdt super en geeft je een hoop lol op elke snelheid. Fantastische gooi-en-smijtwagen. Ondanks dat hij (op papier) maar 50 kg lichter is dan mijn Tenny, voelt hij veel lichtvoetiger aan. Motor is onderin niet zo sterk als de 1.8, maar heerlijk rev-happy.
Ofwel een NB 1.8 met 6 bak en sper. (dan kom je eigenlijk automatisch uit op een 10th anniversary). Net even wat meer comfort. De mijne is vrij stil (zowel met kap open als dicht), stereo klinkt bijzonder goed en 1.8 motor met 140 pk is onderin lekker sterk om relaxed te rijden en vlot op te schakelen. De overbrengingen van de 6-bak zijn lekker kort: Je knalt lekker snel door de versnellingen heen en je kunt in een relatief hoge versnelling uit de bocht komen. Het sperretje maakt hem heerlijk speels als het nat is, kontje gaat zonder moeite om en hij is ook perfect dwars te houden. Stuurgevoel is top, stuurt ook lekker direct.
Ik weet niet wat je budget tegen die tijd gaat worden, maar ik zou zeker eens een stukje in een MX-5 rijden. Ik zie dat je in Limburg woont, dat is nogal een eindje vanaf hier. Maar je bent altijd welkom eens een stukje te rijden.
*Edit: Ohja, als je gaat kijken naar MX-5'jes zijn er 2 dingen waar je op moet letten: Rookt de motor als je vol op het gas gaat (bij hoge toeren)? Zo ja, laat 'm staan. Ook als hij rookt wanneer je bij hoge toeren het gas juist los laat, zou ik hem laten staan. Daarnaast is het 5 dubbel checken op roest. Dorpels, draagbalken ed. Kijk ook eens goed in de wielkasten voor. Daar zie je een balk lopen (anti-rollbar) is er aan bevestigd. Als je daar roest onder de lak ziet, is hij van binnenuit doorgerot. Is wel te fixen, maar wel even op letten.
- G Kolkman
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
- Locatie: Eindhoven
Re: Het grote MX-5 topic op DF
Met mijn 1.8 haalde ik nooit de 1:12, meestal schommelde het tussen de 1:10.5 en 1:11, zat ook weinig verloop in over circa 110.000 km. Wel veel snelwegverbruik, als ik met een tank veel over 80-km wegen gereden had zag ik dat daadwerkelijk terug (uitschieters naar 1:11.hoog.
NA 1.8jes zijn er wat minder van waardoor je wat minder keus hebt als je een keer een groot motorisch onderdeel nodig hebt. Aandrijflijn is ook iets steviger. Hou wat budget over voor onderhoud hoewel het an sich wel meevalt. Mijn grootste onkostenposten waren stomme dingetjes zoals een kachelventilator-motor, koelfan, plastic rand onder de voorruit, een heel scala aan pakkingen.
NA 1.8jes zijn er wat minder van waardoor je wat minder keus hebt als je een keer een groot motorisch onderdeel nodig hebt. Aandrijflijn is ook iets steviger. Hou wat budget over voor onderhoud hoewel het an sich wel meevalt. Mijn grootste onkostenposten waren stomme dingetjes zoals een kachelventilator-motor, koelfan, plastic rand onder de voorruit, een heel scala aan pakkingen.
- matthyssie
- Berichten: 6011
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Het grote MX-5 topic op DF
De hartoperatie van mijne is nog steeds bezig. Over een aantal weken weet ik wat hij verbruikt na de revisie.
- TNThomas
- Berichten: 321
- Lid geworden op: 15 okt 2010, 16:34
Re: Het grote MX-5 topic op DF
Heel erg bedankt voor de info!
Tegen de tijd dat ik echt eentje wil gaan kopen ga ik zeker een proefritje maken ergens in de buurt.
Bedankt voor het aanbod, maar Fryslân is erg ver.
Edit:
Ik vind de NC toch wel het mooist.
Jammer dat de 2.0 modellen nog relaftief duur zijn.
Hopelijk zakken de prijzen van de NC als de ND een tijdje op de markt is.
Tegen de tijd dat ik echt eentje wil gaan kopen ga ik zeker een proefritje maken ergens in de buurt.
Bedankt voor het aanbod, maar Fryslân is erg ver.
Edit:
Ik vind de NC toch wel het mooist.
Jammer dat de 2.0 modellen nog relaftief duur zijn.
Hopelijk zakken de prijzen van de NC als de ND een tijdje op de markt is.
- matthyssie
- Berichten: 6011
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Het grote MX-5 topic op DF
De NC schijnt qua rijden veel minder leuk te zijn dan de NA en de NB. Heb er zelf nog nooit in gereden.
- Paskal
- Berichten: 3675
- Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
- Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
- Locatie: ZO-Brabant
Re: Het grote MX-5 topic op DF
Net zoals bij vele auto's gaat de DF met de modellen er niet echt op vooruit. NA puur en lichtgewicht, NB al weer wat zwaarder en luxer en NC zou je bijna als een comfortabel cruiser kunnen beschouwen. Het agiele van de NA is daarbij heel ver te zoeken.
Ieder zo zijn voorkeur, maar ook na diverse keren in een NB te hebben gereden blijf ik mooi bij de pure NA. Zoals hierboven ook al aangegeven voelt hij veel lichter aan ook al scheelt het qua papieren kilo's niet zo heel veel. Verbruik van mijn 116 pk NA 1.6 ligt gemiddeld op 1:12,7 met uitschieters naar 1:11,2 en 1:13,7.
Ieder zo zijn voorkeur, maar ook na diverse keren in een NB te hebben gereden blijf ik mooi bij de pure NA. Zoals hierboven ook al aangegeven voelt hij veel lichter aan ook al scheelt het qua papieren kilo's niet zo heel veel. Verbruik van mijn 116 pk NA 1.6 ligt gemiddeld op 1:12,7 met uitschieters naar 1:11,2 en 1:13,7.
- matthyssie
- Berichten: 6011
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Het grote MX-5 topic op DF
Mee eens Paskal. Als ik de kosten van m'n motorrevisie niet had gehad, had ik die blauwe NA hier van DF erbij gehaald. Een heerlijk gooi- en smijtwagentje.
-
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 02 nov 2012, 11:45
Re: Het grote MX-5 topic op DF
kun je voor die onderdelen dan niet bij de NB kijken?G Kolkman schreef:NA 1.8jes zijn er wat minder van waardoor je wat minder keus hebt als je een keer een groot motorisch onderdeel nodig hebt.
- TNThomas
- Berichten: 321
- Lid geworden op: 15 okt 2010, 16:34
Re: Het grote MX-5 topic op DF
Wederom bedankt voor de info!
Tegen de tijd dat ik echt zou gaan kopen zal ik proberen in alle drie de generaties een proefrit te maken.
Tegen de tijd dat ik echt zou gaan kopen zal ik proberen in alle drie de generaties een proefrit te maken.
- matthyssie
- Berichten: 6011
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Het grote MX-5 topic op DF
Een hoop onderdelen zijn inderdaad uitwisselbaar.creon schreef:kun je voor die onderdelen dan niet bij de NB kijken?G Kolkman schreef:NA 1.8jes zijn er wat minder van waardoor je wat minder keus hebt als je een keer een groot motorisch onderdeel nodig hebt.
- TNThomas
- Berichten: 321
- Lid geworden op: 15 okt 2010, 16:34
Re: Het grote MX-5 topic op DF
De versies die er zijn van de NA en NB zijn me nu duidelijk, maar over de NC lijkt wat minder te vinden...
Als ik het goed heb, is alleen een 6-bak te krijgen als optie bij de NC 2.0 (niet 1.8 dus).
En als de 6-bak is gekozen kan als optie een limited slip diff. worden gekozen.
Maar ik las ergens dat er versies zijn die geleverd werden met Blisteins eronder.
Welke zijn dit dan?
Sorry voor alle vragen.
Als ik het goed heb, is alleen een 6-bak te krijgen als optie bij de NC 2.0 (niet 1.8 dus).
En als de 6-bak is gekozen kan als optie een limited slip diff. worden gekozen.
Maar ik las ergens dat er versies zijn die geleverd werden met Blisteins eronder.
Welke zijn dit dan?
Sorry voor alle vragen.
- matthyssie
- Berichten: 6011
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Het grote MX-5 topic op DF
Heb je het nou over de NC? Volgens mij heeft elke 2.0 een 6 bak en een sper.
Bij de NB zit een sper op bepaalde uitvoeringen. Zo uit m'n hoofd weet ik alleen de 10th Anniversary. Bij de NBFL heb je de Sportive uitvoering, deze is voorzien van een bilstein sportonderstel, een 6 bak en een sper. (net als de 10th anniversary)
Bij de NB zit een sper op bepaalde uitvoeringen. Zo uit m'n hoofd weet ik alleen de 10th Anniversary. Bij de NBFL heb je de Sportive uitvoering, deze is voorzien van een bilstein sportonderstel, een 6 bak en een sper. (net als de 10th anniversary)
- TNThomas
- Berichten: 321
- Lid geworden op: 15 okt 2010, 16:34
Re: Het grote MX-5 topic op DF
Ja ik had het over de NC...
Maar als ik jouw reactie lees haal ik info over de NB door elkaar met die van de NC.
Edit:
Als het inderdaad klopt dat klopt de 2.0 standaard 6-bak en sper heeft, is dat wel de verie 'to get'.
Ik zie op de internationale wikipedia dat de 5-bak echter ook kan in een 2.0...
Die Bilsteins waar ik het over had zitten in een pakket in de VS, dus dat doet er niet toe hier.
Maar als ik jouw reactie lees haal ik info over de NB door elkaar met die van de NC.
Edit:
Als het inderdaad klopt dat klopt de 2.0 standaard 6-bak en sper heeft, is dat wel de verie 'to get'.
Ik zie op de internationale wikipedia dat de 5-bak echter ook kan in een 2.0...
Die Bilsteins waar ik het over had zitten in een pakket in de VS, dus dat doet er niet toe hier.
- smiley
- Berichten: 9106
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
- Auto: Opel Speedster Supercharged
- Locatie: Etten-Leur
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Het grote MX-5 topic op DF
1200hp
zal mij benieuwen bij hoeveel rpm van die rotors.
zal mij benieuwen bij hoeveel rpm van die rotors.
- Jeroen
- Berichten: 1086
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37
Re: Het grote MX-5 topic op DF
matthyssie schreef:Heb je het nou over de NC? Volgens mij heeft elke 2.0 een 6 bak en een sper.
Bij de NB zit een sper op bepaalde uitvoeringen. Zo uit m'n hoofd weet ik alleen de 10th Anniversary. Bij de NBFL heb je de Sportive uitvoering, deze is voorzien van een bilstein sportonderstel, een 6 bak en een sper. (net als de 10th anniversary)
Ok, reactie op een oud stukkie tekst uit november, maar bij mijn weten is een 1.8 nb standaard voorzien van een sper. Mijn 1.8 NB was in ieder geval voorzien van een Torsen sper. Je hoeft dus niet per se een tiende verjaardagsfeestje NB voor aan te schaffen.
- matthyssie
- Berichten: 6011
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Het grote MX-5 topic op DF
Een sper is op elke MX-5 een optie, behalve degenen die er standaard 1 hebben. Dus als je een 10 jarige neemt of een NBFL Sportive, weet je zeker dat er een sper onder zit. Bij 'normale' modellen kan het zo zijn, maar in 90% van de gevallen is het niet zo.
Ik ben in ieder geval erg blij dat ik een MX-5 heb genomen die wel een sper heeft.
Ik ben in ieder geval erg blij dat ik een MX-5 heb genomen die wel een sper heeft.
- Riceaux
- Berichten: 8121
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: Het grote MX-5 topic op DF
Volgens mij is een sper goedkoper dan een motorrevisie.matthyssie schreef:Een sper is op elke MX-5 een optie, behalve degenen die er standaard 1 hebben. Dus als je een 10 jarige neemt of een NBFL Sportive, weet je zeker dat er een sper onder zit. Bij 'normale' modellen kan het zo zijn, maar in 90% van de gevallen is het niet zo.
Ik ben in ieder geval erg blij dat ik een MX-5 heb genomen die wel een sper heeft.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten