Het grote 'DF racefiets' topic
- Joop
- Berichten: 8891
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Was vanmiddag eventjes bij Mantel in Arnhem; maar dat is daar echt een kaalslag... Zelfs een hele verdieping helemaal leeg bij gebrek aan fietsen.
-
- Berichten: 2700
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
- Locatie: Leidschendam
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Ik snap de voordelen van DI2 ook wel, zoals gezegd wissel zelf wekelijks tussen mechanisch en DI2. En op het scherpst van de snede is het natuurlijk altijd beter. Maar dan nog denk ik dat je, behalve op pro-continental / world-tour niveau, meer kan winnen op andere vlakken dan met bijvoorbeeld DI2. Marginal gains (waarschijnlijk wel meer dan marginal), maar niet 100% noodzakelijk op het niveau waar wij ons denk ik allemaal begeven///M3 schreef: ↑23 mei 2021, 11:27 Tja….emotie speelt altijd me he...dat is met alles zo.
@KZ33; echt niet eens met jou. Er is een enorm verschil merkbaar tussen schakelen mechanisch 105 en Dura-Ace.... En dan hebben we het nog maar niet over het gewicht, geluid en verschil in remmen! tussen deze groepen.
En t.a.v. races winnen...dat kan zeker ook met een 105 groep...als je maar hard genoeg kunt trappen. Maar als de vermogens gelijk worden, en dat is in de kop van het veld zo gaan andere dingen wel veel meer meespelen. En dan is Di2 een enorm voordeel en maakt echt verschil tussen kunnen winnen of verliezen.
De snelheid van schakelen, nooit mis kunnen schakelen, de automatische correcties bij een verkeerde versnelling rijden......je handen veel beter aan het stuur kunnen houden (wel eens in een keiharde sprint opgeschakeld?) maar vooral de automaat functie . Je stelt in dat je 300 watt wilt trappen en dan schakelt hij vanzelf he. Bij klimmen is dat echt ideaal.
Maar ja., het wordt erg prijzig natuurlijk. Di2 groep, (dubbele) vermogensmeter, Garmin...weer duizenden euro's verder
En dat enorme verschil tussen 105 en Dura Ace mechanisch.... ik vind het meevallen. Natuurlijk wel in gewicht, dat is duidelijk (al moet je ook eens gaan berekenen wat die 500 gram je nu echt daadwerkelijk laat winnen, dat is marginaal).
Kortom, ja het zal allemaal wel schelen, ja het voelt allemaal net wat mooier, ja ik ben er zelf ook heel erg gevoelig voor, maar nee in absolute winst stelt het geen reet voor. Ik accepteer dat, probeer het niet mooier te maken dan het is, maar zeg gewoon dat ik emotie koop
De beste investering die je kan doen als je echt sneller wilt worden is een powermeter en weten hoe je die kan gebruiken.
-
Online
- Berichten: 4999
- Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Welke maat? Hier wel wat op voorraad.Gisae schreef: ↑24 mei 2021, 15:33 Ik ben mij al even aan het oriënteren op een andere fiets. De keuze gaat nu tussen een Focus Izalco 8.7 en een Pinarello Gan K. Beide met 105. De Focus spreekt mij meer aan maar lijkt nergens meer te krijgen te zijn. De Pinarello lees ik wisselende reviews over. Vooral het punt gewicht komt vaak terug.
Zijn er nog goede alternatieven?
https://interbikes.be/focus-izalco-max-disc-8-7
Een M in Duitsland.
https://www.bike-discount.de/en/buy/foc ... 8.7-998368
-
- Berichten: 2700
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
- Locatie: Leidschendam
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Ik ken beide fietsen niet perfect, maar weet wel dat de Izalco een hele diepe en vooral lange zit heeft. De Gan K is volgens mij meer een fiets die gericht is op comfort (wellicht met meer endurance geometrie). Als ik het zo zie, dan denk ik dat beide fietsen eigenlijk niet te vergelijken zijn...Gijzert schreef: ↑24 mei 2021, 20:40Welke maat? Hier wel wat op voorraad.Gisae schreef: ↑24 mei 2021, 15:33 Ik ben mij al even aan het oriënteren op een andere fiets. De keuze gaat nu tussen een Focus Izalco 8.7 en een Pinarello Gan K. Beide met 105. De Focus spreekt mij meer aan maar lijkt nergens meer te krijgen te zijn. De Pinarello lees ik wisselende reviews over. Vooral het punt gewicht komt vaak terug.
Zijn er nog goede alternatieven?
https://interbikes.be/focus-izalco-max-disc-8-7
Een M in Duitsland.
https://www.bike-discount.de/en/buy/foc ... 8.7-998368
Zou eens goed kijken naar de geometrie tabellen en bepalen wat je eigenlijk zoekt. Een echte aero racer, of een iets meer endurance georienteerde geometrie.
-
Online
- Berichten: 364
- Lid geworden op: 28 dec 2007, 16:42
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Budget is ~3k
Helaas moet ik xl hebben. Ik ben 1,95 en moet het zadel op 84cm hebben.Gijzert schreef: ↑24 mei 2021, 20:40
Welke maat? Hier wel wat op voorraad.
https://interbikes.be/focus-izalco-max-disc-8-7
Een M in Duitsland.
https://www.bike-discount.de/en/buy/foc ... 8.7-998368
-
- Berichten: 2700
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
- Locatie: Leidschendam
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Maar wat voor soort fiets zoek je kwa geometrie? Dat is eigenlijk de basis van alles als je een fietskeuze gaat maken.
https://geometrygeeks.bike/compare/focu ... k-2020-59/
Hierbij even de twee fietsen waar je naar kijkt naast elkaar. De Izalco Max is (ik denk in jouw maat) 1,4cm langer en 3,5cm dieper.
Dat zijn dus echt twee COMPLEET verschillende fietsen, niet te vergelijken.
https://geometrygeeks.bike/compare/focu ... k-2020-59/
Hierbij even de twee fietsen waar je naar kijkt naast elkaar. De Izalco Max is (ik denk in jouw maat) 1,4cm langer en 3,5cm dieper.
Dat zijn dus echt twee COMPLEET verschillende fietsen, niet te vergelijken.
- MartijnGizmo
- Berichten: 12747
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Hoezo versnellingen?
Mijn fietsregime bestaat over het algemeen uit doordeweeks 3-4x zo'n 30-60km op m'n Paddy Wagon, die ik fixed met 48-17 rijd. En dan in het weekend een dag op tournee met gravelbike of MTB. Nou had ik dinsdag onverwacht de hele dag vrije tijd, dus mijn theorie dat tegenwind vergelijkbaar is met klimmen maar aan een praktijktest onderworpen.
Paddy Wagon mee achterop de auto, en vanuit Soest een rondje over de heuvelrug gedaan, met in totaal ruim 130km en 1000 hoogtemeters. Af en toe een beetje afzien, maar jarenlang tegen de wind in stoempen (altijd aanwezig hier in Flevoland) bleek inderdaad een prima training. Kon eigenlijk overal prima omhoog fietsen, lastigste was uiteindelijk de Amerongse Berg áf richting het Noorden: ik zie dat ik met 56 km/h op een cadans van 134 kwam, wat voor mij lastig vast te houden is, zeker met weinig weerstand en zonder de mogelijkheid om je benen stil te houden.
Uiteindelijk reed ik na zo'n 120km langs Soesterberg met 870 hoogtemeters op de Garmin... no way dat ik naar huis ging zonder die 1000, dus nog 10 rondjes over de oude spottersberg daar gedaan. Al met al leuke uitdaging, en fysieke inspanning viel me uiteindelijk wel mee! Lekker druilerig weer met paar flinke buien, dus heerlijk rustig overal.
-
- Berichten: 2700
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
- Locatie: Leidschendam
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Pfff, ik vind het heldhaftig. Vooral voor je knieen
Heb ook genoeg fixed gear gereden, maar dan op een velodrome. Die cadans ligt me beter dan fixed gear klimmen denk ik.
Heb ook genoeg fixed gear gereden, maar dan op een velodrome. Die cadans ligt me beter dan fixed gear klimmen denk ik.
- MartijnGizmo
- Berichten: 12747
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Ja, knietjes wel in de gaten gehouden, maar qua cadans niet veel onder de 70 gekomen, en de zware stukken allemaal staand gedaan. Normaal ook vooral rechte fietspaden hier in de polder met 30-35 gemiddeld, da's toch wat comfortabeler (op die wind na dan).
-
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 14 feb 2020, 14:10
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Nieuwe mooi-weer-fiets .
Full carbon De Rosa Avant, voornamelijk afgemonteerd met Campa Record (10-speed). Achterderailleur is Campa Chorus. Campa Eurus G3 wielset. Deda Alanera stuur en stuurpen (geïntegreerde one piece).
Mogelijk dat ik er met kameraden mee naar Limburg ga, fiets weegt slechts 7,5 kg (maat 60). Maar 53-39 met een kleine cassette is niet optimaal .
Full carbon De Rosa Avant, voornamelijk afgemonteerd met Campa Record (10-speed). Achterderailleur is Campa Chorus. Campa Eurus G3 wielset. Deda Alanera stuur en stuurpen (geïntegreerde one piece).
Mogelijk dat ik er met kameraden mee naar Limburg ga, fiets weegt slechts 7,5 kg (maat 60). Maar 53-39 met een kleine cassette is niet optimaal .
- Bijlagen
-
- A33EBA3A-5C6F-4AAA-8D8F-C414068BB12E.jpeg (202.13 KiB) 2688 keer bekeken
-
- 15A25C6A-6AE4-4290-9BF4-F7358A8FD5C7.jpeg (226.32 KiB) 2688 keer bekeken
-
- 082B72E4-D8BB-432E-A9EC-F79AB2220F3C.jpeg (377.93 KiB) 2688 keer bekeken
-
- 93277BD2-42F2-4DA8-9FB8-940D0531D1A0.jpeg (203.87 KiB) 2688 keer bekeken
-
- AF5B87B0-A173-418E-AF0E-B55BC90091F9.jpeg (620.57 KiB) 2688 keer bekeken
- MartijnGizmo
- Berichten: 12747
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Mooi ding, lekker gewichtje ook!
-
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 14 feb 2020, 14:10
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Nieuwe bandjes, keer wat anders dan zwart
- Bijlagen
-
- 47AB885D-841E-42D5-92F5-3A5C56E91699.jpeg (276.95 KiB) 2380 keer bekeken
-
- Berichten: 2700
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
- Locatie: Leidschendam
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Staat prachtig, vind tanwall bandjes er mooi. Vooral op een cleane fiets zoals deze.
-
Online
- Berichten: 4999
- Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Nice.
Ik had de cottons "Hell of the north" op mijn Tarmac zitten voor de reis naar Frankrijk.
Echt super gaaf qua looks en loopt ook super soepel.
Op de MTB vind ik het niet echt mooi.
Ik had de cottons "Hell of the north" op mijn Tarmac zitten voor de reis naar Frankrijk.
Echt super gaaf qua looks en loopt ook super soepel.
Op de MTB vind ik het niet echt mooi.
- Joop
- Berichten: 8891
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
-
Online
- Berichten: 4999
- Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Mijn Tarmac is zwart met witte letters idd.
-
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 14 feb 2020, 14:10
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Dit zijn Challenge Paris Roubaix 27 mm banden. Zaterdag testen tijdens rondje Zuid-Limburg, met velen .
-
Online
- Berichten: 364
- Lid geworden op: 28 dec 2007, 16:42
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Gisteren een nieuwe fiets opgehaald. Het is toch de focus izalco max 8.7 in xxl geworden. Qua zit lang zoals hier boven al aangegeven. Eigenlijk te lang, dus er komt nog een kortere stuurpen op. Dat heb ik ook op mijn oude fiets. Framemaat 61 lijkt verder wel
Prima.
Op onderstaande foto staat het zadel op de juiste hoogte, pedalen en stuurpen staan nog in bestelling.
Prima.
Op onderstaande foto staat het zadel op de juiste hoogte, pedalen en stuurpen staan nog in bestelling.
-
Online
- Berichten: 4999
- Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Nice. Gefeliciteerd!!!Gisae schreef: ↑19 sep 2021, 20:50 Gisteren een nieuwe fiets opgehaald. Het is toch de focus izalco max 8.7 in xxl geworden. Qua zit lang zoals hier boven al aangegeven. Eigenlijk te lang, dus er komt nog een kortere stuurpen op. Dat heb ik ook op mijn oude fiets. Framemaat 61 lijkt verder wel
Prima.
Op onderstaande foto staat het zadel op de juiste hoogte, pedalen en stuurpen staan nog in bestelling.
-
- Berichten: 2700
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
- Locatie: Leidschendam
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Prachtige fiets, maar zoals je zegt (als ik op de foto af ga) niet de beste keuze kwa geometrie.
Hoop dat de stuurpen niet te kort hoeft en dat deze gewoon vlak gemonteerd kan worden (in plaats van nu zo omhoog). Maar denk dat je dat niet gaat redden, want als je die vlak monteert dan kom je vanzelf veel dieper en dus ook weer langer te zitten.
Hoop dat je er straks lekker op zit, maar die Izalco is echt een fiets met een behoorlijk agressieve geometrie.
Hoop dat de stuurpen niet te kort hoeft en dat deze gewoon vlak gemonteerd kan worden (in plaats van nu zo omhoog). Maar denk dat je dat niet gaat redden, want als je die vlak monteert dan kom je vanzelf veel dieper en dus ook weer langer te zitten.
Hoop dat je er straks lekker op zit, maar die Izalco is echt een fiets met een behoorlijk agressieve geometrie.
-
Online
- Berichten: 364
- Lid geworden op: 28 dec 2007, 16:42
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Omhoog is de keuze van de vorige eigenaar. Mijn huidige/oude zit ook iets lager dan deze. Ik kom uit op 80mm ipv 120mm wat er nu op zit. Maar we gaan het zien, mocht het niet bevallen dan gaat deze weer op marktplaats.k33z schreef: ↑20 sep 2021, 09:16 Prachtige fiets, maar zoals je zegt (als ik op de foto af ga) niet de beste keuze kwa geometrie.
Hoop dat de stuurpen niet te kort hoeft en dat deze gewoon vlak gemonteerd kan worden (in plaats van nu zo omhoog). Maar denk dat je dat niet gaat redden, want als je die vlak monteert dan kom je vanzelf veel dieper en dus ook weer langer te zitten.
Hoop dat je er straks lekker op zit, maar die Izalco is echt een fiets met een behoorlijk agressieve geometrie.
Ik fiets overigens veel ‘laag’. Ik zit niet veel boven op de handlebars.
-
- Berichten: 2700
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
- Locatie: Leidschendam
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Nog een mooie tip voor de racefiets liefhebbers. Ik heb een drietal weken geleden de Gran Fondo Shleck gereden in Luxemburg.
Een perfect georganiseerd evenement, wat je kan rijden als Gran Fondo (starten in leeftijdsvak, mogelijkheid tot kwalificatie WK Gran Fondo), of als leasure ride. Het parcours is 160km lang met ongeveer 2.000 hoogtemeters.
Ik reed de Gran Fondo en het was geweldig. Wegen zo goed als afgezet, prachtig asfalt, wel klimmen maar niet enorm lang en stijl, echt prachtig. Voor, tijdens en na de finish perfecte verzorging dus ook dat was dik in orde.
Wel even anders om een Gran Fondo te rijden, normaal doe ik mee aan gewone toertochten, maar dit keer het meer als een wedstrijd benaderd. Het enige wat ik niet goed had geregeld waren blijkbaar mensen langs de weg met eten en drinken. Alle anderen leken dit wel gedaan te hebben en ik moest bij de punten langs de weg stoppen waardoor ik mijn groep kwijt geraakt ben
Uiteindelijk gefinisht na 4 uur en 35 minuten met een gemiddelde van 34,7km/u. Meer dan tevreden met het resultaat, al weet je ook gelijk weer waar je staat als enthousiaste wielertoerist tegen al het serieuze geweld wat aan de start stond...
https://www.strava.com/activities/6016183572
Een perfect georganiseerd evenement, wat je kan rijden als Gran Fondo (starten in leeftijdsvak, mogelijkheid tot kwalificatie WK Gran Fondo), of als leasure ride. Het parcours is 160km lang met ongeveer 2.000 hoogtemeters.
Ik reed de Gran Fondo en het was geweldig. Wegen zo goed als afgezet, prachtig asfalt, wel klimmen maar niet enorm lang en stijl, echt prachtig. Voor, tijdens en na de finish perfecte verzorging dus ook dat was dik in orde.
Wel even anders om een Gran Fondo te rijden, normaal doe ik mee aan gewone toertochten, maar dit keer het meer als een wedstrijd benaderd. Het enige wat ik niet goed had geregeld waren blijkbaar mensen langs de weg met eten en drinken. Alle anderen leken dit wel gedaan te hebben en ik moest bij de punten langs de weg stoppen waardoor ik mijn groep kwijt geraakt ben
Uiteindelijk gefinisht na 4 uur en 35 minuten met een gemiddelde van 34,7km/u. Meer dan tevreden met het resultaat, al weet je ook gelijk weer waar je staat als enthousiaste wielertoerist tegen al het serieuze geweld wat aan de start stond...
https://www.strava.com/activities/6016183572
-
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 14 feb 2020, 14:10
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Wat een gemiddelde met zoveel hoogtemeters! Heel knap . Deze tocht als Fondo rijden (koers) staat ook hoog op mijn lijstje. Wel meer trainen dan. Jong gezin en wielrennen is een lastige combi.
-
Online
- Berichten: 364
- Lid geworden op: 28 dec 2007, 16:42
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
-
Online
- Berichten: 4999
- Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
De stap van Alu naar carbon is gigantisch qua comfort.
Stijf waar nodig en flex en dus comfort waar het kan.
Hoeveel breder zijn je banden? Ook daar zit veel in. Ik rij nu Cottons in 28 waar de fiets origineel op normale band 26 afgeleverd werd.
Heerlijk. Minder bar in de band en je stuitert niet overal keihard overheen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], ED35 en 169 gasten