Het grote 'DF racefiets' topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Forza
Berichten: 1008
Lid geworden op: 04 nov 2014, 21:02

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Forza » 19 okt 2021, 11:37

Iemand tips voor een goede (professionele) bikefitting? In het zuiden des lands.

Ben van plan een nieuwe fiets aan te schaffen, dus van te voren wil ik een bikefitting om de juiste geometry te kiezen. Zo te zien zijn er een aantal, iemand ervaringen mee?

Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Gijzert » 19 okt 2021, 12:08

Forza schreef: 19 okt 2021, 11:37 Iemand tips voor een goede (professionele) bikefitting? In het zuiden des lands.

Ben van plan een nieuwe fiets aan te schaffen, dus van te voren wil ik een bikefitting om de juiste geometry te kiezen. Zo te zien zijn er een aantal, iemand ervaringen mee?
Zoek een retul bike-fitting.
Die kan zeer uitgebreid. https://www.retul.com/

Echter is een bike fitting niet perse bedoeld om een geometrie te kiezen maar meer om de gekozen geometrie aan je lichaam aan te passen.

Wat zoek je in een fiets is dan meer de vraag.

Gisae
Berichten: 364
Lid geworden op: 28 dec 2007, 16:42

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Gisae » 19 okt 2021, 12:27

Gijzert schreef: 19 okt 2021, 11:34
Gisae schreef: 17 okt 2021, 17:31
k33z schreef: 20 sep 2021, 09:16 Hoop dat je er straks lekker op zit, maar die Izalco is echt een fiets met een behoorlijk agressieve geometrie.
Eerste ritten zitten er op en deze fiets is veel comfortabeler dan mijn oude. Had ik niet verwacht om eerlijk te zijn. Ik heb er nu 90mm op zitten en dit lijkt prima. Marginaal langer dan mijn oude, maar vooralsnog zit dit fijner.
Afbeelding
Afbeelding
De stap van Alu naar carbon is gigantisch qua comfort.
Stijf waar nodig en flex en dus comfort waar het kan.

Hoeveel breder zijn je banden? Ook daar zit veel in. Ik rij nu Cottons in 28 waar de fiets origineel op normale band 26 afgeleverd werd.
Heerlijk. Minder bar in de band en je stuitert niet overal keihard overheen.
Banden zijn van 23 tube naar 25 tubeless gegaan. Qua bandendruk hou ik wel 8,5-9 bar aan ondanks dat tubeless lager zou moeten kunnen.

Gebruikersavatar
Jesper
Berichten: 822
Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
Auto: BMW M135i

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Jesper » 19 okt 2021, 12:30

https://www.bikemedical.nl/ in Geleen. Hebben collega's en een vriend zeer goede ervaringen mee.

k33z
Berichten: 2681
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
Locatie: Leidschendam

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door k33z » 19 okt 2021, 12:52

https://www.jurrian.bike/

Misschien iets verder voor je rijden, maar extreem goed.

Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Gijzert » 19 okt 2021, 13:17

Gisae schreef: 19 okt 2021, 12:27
Gijzert schreef: 19 okt 2021, 11:34
Gisae schreef: 17 okt 2021, 17:31

Eerste ritten zitten er op en deze fiets is veel comfortabeler dan mijn oude. Had ik niet verwacht om eerlijk te zijn. Ik heb er nu 90mm op zitten en dit lijkt prima. Marginaal langer dan mijn oude, maar vooralsnog zit dit fijner.
Afbeelding
Afbeelding
De stap van Alu naar carbon is gigantisch qua comfort.
Stijf waar nodig en flex en dus comfort waar het kan.

Hoeveel breder zijn je banden? Ook daar zit veel in. Ik rij nu Cottons in 28 waar de fiets origineel op normale band 26 afgeleverd werd.
Heerlijk. Minder bar in de band en je stuitert niet overal keihard overheen.
Banden zijn van 23 tube naar 25 tubeless gegaan. Qua bandendruk hou ik wel 8,5-9 bar aan ondanks dat tubeless lager zou moeten kunnen.
Ik zit op 6,5 bar, Heerlijk comfortabel

Gebruikersavatar
Jesper
Berichten: 822
Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
Auto: BMW M135i

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Jesper » 19 okt 2021, 13:23

Hier ook 25 tubeless en rijd op 5,5 bar (ben +/- 75 kg afhankelijk van hoe de ochtend is geweest :D ), heerlijk comfortabel en zeker niet langzamer met tube en 7,5 bar!

k33z
Berichten: 2681
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
Locatie: Leidschendam

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door k33z » 19 okt 2021, 14:14

8,5 tot 9 bar? haha, dat is bizar! 25mm gewoon op 6 bar rijden inderdaad, 28mm rond de 5 bar.

Valt me wel op dat dit draadje alleen tot leven komt als het om techniek en spullen gaat. Wat we met die spullen doen, dat leeft minder :)

Wout309t
Berichten: 1142
Lid geworden op: 05 feb 2010, 17:52
Auto: V70 III 270PS/Passat GTE

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Wout309t » 19 okt 2021, 15:38

Ik bleek al jaren op 3,5 bar te rijden. Blijkbaar niet zo'n goede meter op de pomp... Sinds een paar weken op 7 bar (85Kg) gezet en ik vind het echt niet fijner of sneller rijden. Ik rijd 25mm met biba's. Ik ga lekker terug naar een bar of 5 denk ik.
k33z schreef: 19 okt 2021, 14:14
Valt me wel op dat dit draadje alleen tot leven komt als het om techniek en spullen gaat. Wat we met die spullen doen, dat leeft minder :)
Dat is met de auto's hier toch ook. Allemaal snelle projectielen, en maar een enkeling die hem echt goed gebruikt.
Ik ook niet.. :tooth:
En als ik dan zo'n ritje van jou zie in Luxemburg, dan heb ik weinig zin om dat getob van mij te posten, haha.

Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Gijzert » 19 okt 2021, 15:59

k33z schreef: 19 okt 2021, 14:14 8,5 tot 9 bar? haha, dat is bizar! 25mm gewoon op 6 bar rijden inderdaad, 28mm rond de 5 bar.

Valt me wel op dat dit draadje alleen tot leven komt als het om techniek en spullen gaat. Wat we met die spullen doen, dat leeft minder :)
Nja. Afgelopen zomer met de fiets van huis naar de Alpe d' Huez gefietst.

Wie doet er 4-1 mee met de winterelfstedentocht?

Noodlez
Berichten: 30
Lid geworden op: 14 feb 2020, 14:10

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Noodlez » 19 okt 2021, 19:20

k33z schreef: 19 okt 2021, 14:14 8,5 tot 9 bar? haha, dat is bizar! 25mm gewoon op 6 bar rijden inderdaad, 28mm rond de 5 bar.

Valt me wel op dat dit draadje alleen tot leven komt als het om techniek en spullen gaat. Wat we met die spullen doen, dat leeft minder :)
Vorige week aantal dagen rondom Marseille gefietst. Geweldige omgeving en heerlijk weer! Kameraad die daar woont had dit jaar nog weinig gefietst, dus de ritten langer gekund, maar dat komt in maart 2022 wel ;).

Absolute aanraders: Corniche/Routes des Crêtes vanuit Cassis en de Col de la Gineste vanuit Marseille. Geweldige afdaling naar Cassis, met de Middellandse Zee in zicht.

Forza
Berichten: 1008
Lid geworden op: 04 nov 2014, 21:02

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Forza » 21 okt 2021, 08:07

Gijzert schreef: 19 okt 2021, 12:08 Zoek een retul bike-fitting.
Die kan zeer uitgebreid. https://www.retul.com/
Jesper schreef: 19 okt 2021, 12:30 https://www.bikemedical.nl/ in Geleen. Hebben collega's en een vriend zeer goede ervaringen mee.
k33z schreef: 19 okt 2021, 12:52 https://www.jurrian.bike/

Misschien iets verder voor je rijden, maar extreem goed.
Bedankt voor de tips! Ik ga eens informeren.
Gijzert schreef: 19 okt 2021, 12:08 Echter is een bike fitting niet perse bedoeld om een geometrie te kiezen maar meer om de gekozen geometrie aan je lichaam aan te passen.

Wat zoek je in een fiets is dan meer de vraag.
Nou, ik heb wat problemen met mn rug en kan daardoor geen extreem racy houding aannemen (dan kan ik niet meer naar voren kijken). Daarvoor loop ik al even bij de chiropractor en fysiotherapeut. Het zal dus zeer waarschijnlijk een meer op endurance gericht frametype worden. Zoals ik begrijp kan een pro-bikefitter dan helpen bij het kiezen van de juiste geometrie en frame afmeting. En na aankoop ook inderdaad de juiste afstelling bepalen.

Gisae
Berichten: 364
Lid geworden op: 28 dec 2007, 16:42

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Gisae » 21 okt 2021, 08:27

k33z schreef: 19 okt 2021, 14:14 8,5 tot 9 bar? haha, dat is bizar! 25mm gewoon op 6 bar rijden inderdaad, 28mm rond de 5 bar.

Valt me wel op dat dit draadje alleen tot leven komt als het om techniek en spullen gaat. Wat we met die spullen doen, dat leeft minder :)
Lager vind ik niet fijn. De fiets reageert dan anders en ik heb telkens het gevoel dat achter leeg loopt. Met 5 bar zit je met een kleine hobbel al op de velg.

Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Gijzert » 21 okt 2021, 09:01

Forza schreef: 21 okt 2021, 08:07
Gijzert schreef: 19 okt 2021, 12:08 Zoek een retul bike-fitting.
Die kan zeer uitgebreid. https://www.retul.com/
Jesper schreef: 19 okt 2021, 12:30 https://www.bikemedical.nl/ in Geleen. Hebben collega's en een vriend zeer goede ervaringen mee.
k33z schreef: 19 okt 2021, 12:52 https://www.jurrian.bike/

Misschien iets verder voor je rijden, maar extreem goed.
Bedankt voor de tips! Ik ga eens informeren.
Gijzert schreef: 19 okt 2021, 12:08 Echter is een bike fitting niet perse bedoeld om een geometrie te kiezen maar meer om de gekozen geometrie aan je lichaam aan te passen.

Wat zoek je in een fiets is dan meer de vraag.
Nou, ik heb wat problemen met mn rug en kan daardoor geen extreem racy houding aannemen (dan kan ik niet meer naar voren kijken). Daarvoor loop ik al even bij de chiropractor en fysiotherapeut. Het zal dus zeer waarschijnlijk een meer op endurance gericht frametype worden. Zoals ik begrijp kan een pro-bikefitter dan helpen bij het kiezen van de juiste geometrie en frame afmeting. En na aankoop ook inderdaad de juiste afstelling bepalen.
Dan kom je automatisch een beetje in de Roubaix varianten. (Dit is de Specialized maar volgens mij hebben alle merken die wel.)
https://www.specialized.com/nl/en/shop/ ... /c/roubaix

Je kunt ook onderhandelen dat de fit gratis is bij aankoop van een fiets.

zegmaarboris
Berichten: 446
Lid geworden op: 15 feb 2008, 00:53

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door zegmaarboris » 22 okt 2021, 09:36

Forza schreef: 19 okt 2021, 11:37 Iemand tips voor een goede (professionele) bikefitting? In het zuiden des lands.

Ben van plan een nieuwe fiets aan te schaffen, dus van te voren wil ik een bikefitting om de juiste geometry te kiezen. Zo te zien zijn er een aantal, iemand ervaringen mee?
http://velofysics.nl/ is mij zeer goed bevallen.

Zed240
Berichten: 2920
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Zed240 » 12 mei 2022, 23:17

Zo dit topic is wel een eindje weggezakt. Hopelijk is niet iedereen uitgezakt? :D

Ik ben me al een tijdje aan het inlezen om een gravelbike te kopen. Aangezien de prijzen momenteel hard stijgen, en er nu weer wat beschikbaar kom wil ik nu dan toch vlot de daad bij het woord voegen. Mijn oog is gevallen op de Canyon Grizl (7/CF SL7), of evt. de Grail.

Mijn grootste twijfelpunt is echter, of ik de meerprijs voor carbon moet betalen. Heeft iemand van jullie daar iets zinnigs over te zeggen, vooral bij een gravelbike/slechte wegen?
Dat kilootje gewichtsverschil lijkt mij niet zo interessant, maar lees toch wel veel over een significant comfortverschil. Echter is 500 euro ook niet weinig, zeker aangezien de prijs daarmee over de psychologische grens van 2k heen gaat.

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8885
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Joop » 12 mei 2022, 23:24

Wat ben je er mee van plan? Bike packen… Vooral lichte gravelpaden en snelheid maken, of af en toe ook een stuk mountainbike route mee pakken? In dat eerste geval zou ik een carbonnen fiets pakken, zeker gezien het lichte prijsverschil bij de Grizl modellen. In het tweede geval is die licht verende voorvork optie op de Grizl wel fijn als je een paar wortels over stuitert. De Grail is wel de meer racer van de twee

Ben er vorig jaar ook wel mee bezig geweest en had mij zinnen gezet op de Grizl CF SL 8 (2by ofwel dubbel), maar iedere keer schoof de verkrijgdatum op, of was deze binnen een paar uur naar beschikbaar komen al weer uitverkocht. Heb ‘m in de ijskast gezet en ben vooral op de racer onderweg. Zeker ook daar de Émonda die ik heb overigens ook prima over licht gravel heen wil op zelfs 25mm GP5000 bandjes. De mountainbike staat de laatste maanden ook vooral stil.
Laatst gewijzigd door Joop op 12 mei 2022, 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Gijzert » 12 mei 2022, 23:27

Zed240 schreef: 12 mei 2022, 23:17 Zo dit topic is wel een eindje weggezakt. Hopelijk is niet iedereen uitgezakt? :D

Ik ben me al een tijdje aan het inlezen om een gravelbike te kopen. Aangezien de prijzen momenteel hard stijgen, en er nu weer wat beschikbaar kom wil ik nu dan toch vlot de daad bij het woord voegen. Mijn oog is gevallen op de Canyon Grizl (7/CF SL7), of evt. de Grail.

Mijn grootste twijfelpunt is echter, of ik de meerprijs voor carbon moet betalen. Heeft iemand van jullie daar iets zinnigs over te zeggen, vooral bij een gravelbike/slechte wegen?
Dat kilootje gewichtsverschil lijkt mij niet zo interessant, maar lees toch wel veel over een significant comfortverschil. Echter is 500 euro ook niet weinig, zeker aangezien de prijs daarmee over de psychologische grens van 2k heen gaat.
Zou ik liever op zoek gaan naar een carbon wielset. Maar ik denk dat je op dit topic heel veel verschillende meningen gaat vinden.
Zelfde met DI2 of carbon wielen met disc. Iedereen die de ene heeft geeft daar prio aan en iedereen die het andere heeft geeft daar prio aan.

Comfort heb je door je dikke gravel banden sowieso wel.
Heb alleen ervaring met mtb en racefiets en bij mtb was de upgrade naar een carbon wielset geniaal.

Zed240
Berichten: 2920
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Zed240 » 12 mei 2022, 23:40

@ Joop
Goede vraag. Ik mijn geval momenteel is het een groot deel straat, maar wel bijzonder slecht asfalt (ik woon in Dld) en 1/3 tot 1/4 gravelpaden, die hier erg grof zijn. Trails pak ik eigenlijk nooit.

Trips zijn vaak 40-80 kilometer lang. Maar bij een geschikte fiets is een enkele bikepacking trip zeker een plan, maar absoluut ondergeschikt.

Leverdatum is inderdaad bizar. De alu Grizl 7 is ook alweer van juli naar de herfst verschoven zag ik (wat de keuze al weer makkelijker maakt...). Maar de andere frames zouden in Juli in mijn maat weer leverbaar moeten zijn. Rose heeft een maand geleden alle prijzen met 20% omhoog gegooid, dus ik verwacht dat Canyon ook nog wel volgt.

@ Gijzert
Dat is waar. Mijn prio is op dit moment vooral ease of use en betrouwbaarheid aangezien ik veel alleen fiets. Qua comfort kan het ook eigenlijk alleen een upgrade zijn, aangezien ik momenteel nog op een vintage alu race frame rijd.

Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Gijzert » 13 mei 2022, 08:40

De markt is idd nog steeds gekkenwerk.

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8885
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Joop » 13 mei 2022, 11:57

Rose heeft de laatste jaren inderdaad ook flink de prijzen omhoog laten schieten. Wat ik ook wel jammer vind is dat het (wellicht door de schaarste of krapte in de markt) niet meer mogelijk is om de fiets helemaal naar eigen zin samen te stellen, waar dat juist in het verleden de grote kracht van het bedrijf was.

Die Backroad modellen zijn overigens wel tof, maar zijn al wel prijziger dan een vergelijkbare Canyon.

Maar goed als ik het zo lees dan kun je met beide modellen van Canyon wel goed uit de voeten en zou naar mijn idee de Grail beter bij je passen, tenzij je dat dubbeldek stuur op de carbonnen variant niet fraai vind. ;-) Die werkt overigens wel goed om de klappen op te vangen, net als die 'flexibele' zadelpen.

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4495
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Eeuwe » 13 mei 2022, 12:44

Aan de kenners onder ons advies gevraagd. Wil eigenlijk beginnen met wielrennen. Omdat ik niet helemaal weet of ik er op de lange termijn plezier aan beleef wil ik eigenlijk niet meer dan 1000 euro aan uitgeven (fiets+kleding). Waar moet ik overal rekening mee houden (franehoogte etc)? Ben zelf 1,92m lang en ca. 84 kg zwaar. Kleding uiteraard alleen nieuw, fiets mag ook jong gebruikt zijn (als het maar een fris ding is, en als het prijsverschil met nieuw klein is dan uiteraard ook gewoon een nieuwe fiets). Dealer in de omstreken van Drachten zou ook top zijn.

Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door Eeuwe op 13 mei 2022, 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4495
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Eeuwe » 13 mei 2022, 12:45

Dubbel

Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Gijzert » 13 mei 2022, 12:52

Maat 61.
1000 euro all in nieuw....... Gaat heel lastig worden ben ik bang.
Dat wordt dan 2e hands.

Niet representatieve qua prijs maar vergis je niet wat het fietsen kost.
Kleding van 1 set e.d. kostte mij alleen al:
Helm: 299
Schoenen: 430
Broek: 189
Shirt: 160
Bril: 120
Sokken: 20

Rocketmonkey
Berichten: 301
Lid geworden op: 18 nov 2015, 17:29

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Rocketmonkey » 13 mei 2022, 12:58

Eeuwe schreef: 13 mei 2022, 12:44 Aan de kenners onder ons advies gevraagd. Wil eigenlijk beginnen met wielrennen. Omdat ik niet helemaal weet of ik er op de lange termijn plezier aan beleef wil ik eigenlijk niet meer dan 1000 euro aan uitgeven (fiets+kleding). Waar moet ik overal rekening mee houden? Ben zelf 1,92m lang en ca. 84 kg zwaar. Kleding uiteraard alleen nieuw, fiets mag ook jong gebruikt zijn (als het maar een fris ding is, en als het prijsverschil met nieuw klein is dan uiteraard ook gewoon een nieuwe fiets).

Alvast bedankt!
Onorthodox advies, maar dan zou een mooie gebruikte stalen of (als, je er eentje kunt vinden) titanium fiets met moderne afmontage wel eens wat kunnen zijn. Is een nichemarkt, maar hebben voor liefhebbers vaak een wat hogere restwaarde dan alu en carbon (dus wellicht raak je 'm dan ook makkelijker kwijt als je het toch nix vindt).

Mijn mtb en racefiets zijn allebei stalen Surly's. Mijn racefiets heeft zilverkleurige Campa 11 speed en zilverkleurige Chris King R45 afmontage (nergens zwarte of carbon hardware, voor een leek is het gewoon een mooi bewaard gebleven 70s fiets van de kringloop :) ), maar staal met wat simpelere afmontage is ook wel te vinden hoor. Maar je moet ervan houden uiteraard!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Dimitri, Eeuwe, Kocheler, Majestic-12 [Bot], Sabberjoch, tomgtr, Wimo en 159 gasten