LOL. Jimmy is leuk inderdaad, maar helaas geen 5 deurs.
Hot or Not: Dacia Duster DCi 4x4 (Anniversare)
-
- Berichten: 9981
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
- Contacteer:
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Contacteer:
Re: Hot or Not: Dacia Duster DCi 4x4 (Anniversare)
Geniaal toch voor €16.000 all in
- WJ
- Berichten: 11745
- Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
- Locatie: WeeWeeWee
-
- Berichten: 9981
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
- Contacteer:
Re: Hot or Not: Dacia Duster DCi 4x4 (Anniversare)
Dusty, trailer en boot voor 16K?
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Hot or Not: Dacia Duster DCi 4x4 (Anniversare)
Ja. Alleen in Zwitserland als ik me niet vergis.
- WJ
- Berichten: 11745
- Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
- Locatie: WeeWeeWee
Re: Hot or Not: Dacia Duster DCi 4x4 (Anniversare)
I hate this country.. Dat kost hier een UP onderhand..
Laatst gewijzigd door WJ op 05 sep 2017, 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Hot or Not: Dacia Duster DCi 4x4 (Anniversare)
Je wilde. een Duster? Die Opel oogt ook niet slecht hoor.
- WJ
- Berichten: 11745
- Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
- Locatie: WeeWeeWee
Re: Hot or Not: Dacia Duster DCi 4x4 (Anniversare)
De prijzen, dat je daar zo'n ding koopt met aanhanger en boot en hier een UP met een highline pakketje voor hetzelfde geld..
- JP
- Berichten: 31360
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
Re: Hot or Not: Dacia Duster DCi 4x4 (Anniversare)
Wat een pareltje !!
-
- Berichten: 6276
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
- Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
- Locatie: Noord Oost boven Opatija.
Re: Hot or Not: Dacia Duster DCi 4x4 (Anniversare)
Veel waar voor je geld zeg. Betrouwbaarheid zal dik in orde zijn met de bewezen techniek.
-
- Berichten: 3982
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: Hot or Not: Dacia Duster DCi 4x4 (Anniversare)
Beetje Jeep Renegade achtig qua looks.
-
- Berichten: 2737
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: Hot or Not: Dacia Duster DCi 4x4 (Anniversare)
tsja, das tegenwoordig ook meer fiat dan jeep.... de 500X heeft (bijna) dezelfde achterlichtjes als deze schoonheid
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Hot or Not: Dacia Duster DCi 4x4 (Anniversare)
Meer Fiat dan Jeep of niet, ik heb filmpjes gezien van dat stukje speelgoed en offroad staat dat ding nog best z'n mannetje (in een dure 4x4 uitvoering dan).
-
- Berichten: 2737
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: Hot or Not: Dacia Duster DCi 4x4 (Anniversare)
De goedkoopste panda 4x4 ook
(Hoewel ik niet weet hoe het met het nieuwste model panda gesteld is)
(Hoewel ik niet weet hoe het met het nieuwste model panda gesteld is)
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Contacteer:
Re: Hot or Not: Dacia Duster DCi 4x4 (Anniversare)
Looks vind ik dikke prima. Als je dan kijkt wat het kost ben je eigenlijk bijna gek als je iets anders neemt.
-
- Berichten: 9981
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
- Contacteer:
- Arthur
- Berichten: 39832
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Hot or Not: Dacia Duster DCi 4x4 (Anniversare)
Die lijkt me een stuk kleiner. Over de looks zal ik het niet hebben.
-
- Berichten: 6276
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
- Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
- Locatie: Noord Oost boven Opatija.
Re: Hot or Not: Dacia Duster DCi 4x4 (Anniversare)
Kost ook nog een beetje meer.
- Arthur
- Berichten: 39832
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Hot or Not: Dacia Duster DCi 4x4 (Anniversare)
Dat is een non discussie Als je dat er voor over hebt. De 1 eet in een sterrenrestaurant, de ander in de snackbar
- MartijnGizmo
- Berichten: 12759
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Hot or Not: Dacia Duster DCi 4x4 (Anniversare)
De (nog net) huidige Jimny werd gewoon in 1997 gepresenteerd op de Tokio Auto Salon!
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Contacteer:
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Hot or Not: Dacia Duster DCi 4x4 (Anniversare)
Die Jimny is nog een echt ouderwets en echte 4x4. Vrees dat z'n opvolger, die ik er ook goed uit vind zien, dat niet meer zal zijn vanwege de milieu- en veiligheidssh!t waar iedereen tegenwoordig teveel mee bezig is.
- Eeuwe
- Berichten: 4549
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Hot or Not: Dacia Duster DCi 4x4 (Anniversare)
Nieuwe Duster!
Na een ruime zes jaar mag de tweede generatie Dacia Duster met pensioen. Er is nu namelijk een fonkelnieuwe. De nieuwe Dacia Duster breekt zowel onderhuids als vanbuiten sterk met zijn voorganger, maar voelt toch vertrouwd.
Highlights Dacia Duster
Afmetingen
Over het uiterlijk en de techniek van de nieuwe Dacia Duster straks meer. We beginnen bij de afmetingen, want op dat vlak is er iets opvallends aan de hand. De nieuwe Dacia Duster is met zijn lengte van 4,34 meter namelijk praktisch net zo lang als de Duster die hij vervangt. Interessant, want veelal maken auto's bij een generatiewissel een kleine groeispurt. De Duster dus niet. Niet nodig, vindt Dacia.
Bij zijn generatiewissel ruimt de Duster de oude basis van het uitgaande model om voor Dacia's variant van het CMF-B-platform, dat Renault toepast onder modellen als de Clio en Captur. Dacia past zijn versie daarvan al toe onder de Sandero en Jogger (en de hier niet leverbare Logan). Die nieuwe basis levert de nieuwe Duster namelijk meer interieurruimte op. Zo hebben inzittenden voorin meer schouderruimte en profiteren de passagiers achterin van 3 centimeter meer beenruimte dan de uitgaande Duster biedt.
De bagageruimte is volgens Dacia 6 procent groter dan die van het model dat hij vervangt. Het merk communiceert een laadvolume van 472 liter voor de Duster met enkel voorwielaandrijving. Maar wacht even, de uitgaande Dacia Duster lust als voorwielaandrijver volgens de Nederlandse specificaties 478 liter. 'Hoe kan Dacia dan roepen dat de nieuwe ruimer is?',horen we je denken. Welnu. De door Dacia gecommuniceerde 472 liter is de zogenoemde VDA-waarde. Volgens diezelfde VDA-notering bedraagt de bagageruimte van de uitgaande Duster 445 liter. Dat de bagageruimte van de nieuwe Duster dus 6 procent groter is, lijkt daarmee te kloppen. Tellen we 6 procent op bij de voor ons Nederlanders gebruikelijkere niet-NDA-waarde, dan komen we uit op een bagageruimte van 507 liter. Bepaald niet verkeerd dus.
Design
Voor de fervente bezoeker van AutoWeek.nl is het uiterlijk van de nieuwe Duster wellicht geen grote verrassing meer. Al in mei 2021 kon AutoWeek je patenttekeningen laten zien van wat we destijds dachten dat de productieversie van de Bigster Concept – de later te verschijnen langere broer van de Duster – moest zijn. Later concludeerden we dat het om de nieuwe Duster moest gaan. Op basis van die platen gaven we onze illustrator de opdracht een productieversie voor te stellen. Dat digitale tekenwerk bleek behoorlijk accuraat. De nieuwe Dacia Duster lijkt namelijk sprekend op die virtuele vooruitblik. Toch wandelen we tekstueel een rondje rond de nieuwe Duster. Er valt namelijk genoeg over te vertellen.
De nieuwe Dacia Duster is direct als Duster te herkennen, maar toch is nagenoeg alles anders. Deze Duster is de eerste Dacia die van meet af aan het huidige familiegezicht van het merk – compleet met de nieuwe emblemen – krijgt aangemeten. De Jogger had immers kortstondig nog 'het oude Dacia-neusje.' Het inmiddels van alle Dacia's bekende front is op de nieuwe Duster echter net even strakker. Kijk maar eens naar de wijze waarop de nieuwe Y-vormige ledsignatuur optisch aansluit op de sierelementen in de grille. Over strakker gesproken: Dacia heeft tijdens het ontwerpen van de nieuwe Duster vaker een liniaal gebruikt dan tijdens het tekenen van het uitgaande model. De sterk aflopende motorkap is vrijwel volledig recht afgesneden, de koplampen sluiten met een strakke verticale lijn aan op de grille en in de voorbumper zien we verticale koelsleuven. Ook het in contrasterende kleur uitgevoerde sierelement rond de onderste grille is hoekiger dan het exemplaar van de Duster zoals je die al jaren kent.
Meer hoeken en vouwen? Zeker! Dacia geeft de nieuwe Duster opvallend hoekig gevormde en stevig uitgebouwde wielkasten. Ze geven de Duster net even dat visuele zetje de stoere kant op. Ook de puntige, driehoekvormige achterlichten – net als de het gros van de Duster afgekeken van de Bigster Concept – zijn in Duster-land volledig nieuw. Ook totaal nieuw trouwens: de in de raamstijlen van de achterportieren verstopte deurgrepen. Centraal in de achterklep vinden we – hoger dan voorheen – een flinke uitsparing waarin de kentekenplaat is gehuisvest. De achterruit duikt minder diep de achterklep in en bovenaan de achterruit zien we een geïntegreerde dakspoiler met aan weerszijden een verhoging. Dacia geeft de Duster een achterbumper waar optisch meer werk van is gemaakt en kleedt zijn SUV-achtige niet alleen aan met brede kunststof randen rond de wielkasten en dorpels, maar plakt ook een flink stuk kunststof aan de voorzijde van het voorportier. Het is een verwijzing naar het sierelement dat bij de uitgaande Duster juist op het voorscherm zit. Basisversie Essential moet het overigens zonder lichtmetaal doen, maar dat is niet zo verwonderlijk.
Aandrijflijnen: hybride, mild-hybride én lpg
De Jogger is niet langer de enige Dacia die met een hybride aandrijflijn leverbaar is. Ook de nieuwe Dacia Duster komt namelijk als Hybrid 140 beschikbaar. Die heeft een 94 pk sterke 1.6-benzinemotor die bijval krijgt van een 49 pk krachtige elektromotor én een potente starter-generator. Het systeemvermogen bedraagt 141 pk en 148 Nm. Net als de hybride versie van de Jogger start ook de Dacia Duster Hybrid 140 direct met elektrokracht. Een 1,2 kWh accupakket verzorgt de (tijdelijke) energieopslag.
Geen behoefte aan een volledig hybride aandrijflijn? Geen probleem. De nieuwe Duster is namelijk de eerste Dacia die ook met een mild-hybride aandrijflijn beschikbaar komt. Die versie heet Dacia Duster TCe 130. Deze 130 pk sterke variant heeft een 48V mild-hybride systeem en moet tot 10 procent zuiniger zijn dan de niet-mild-hybride TCe 130-motor van de uitgaande Duster. De nieuwe mild-hybride TCe 130-benzinemotor is overigens geen 1.3-viercilinder meer, maar een 1.2-driepitter. De Dacia Duster TCe 130 heeft een 0,8 kWh accu, heeft een handgeschakelde zesbak en komt als voorwielaandrijver en als vierwielaandrijver beschikbaar. De versie met vierwielaandrijving heeft 21,7 centimeter bodemspeling en heeft voor avonturen op en naast het asfalt rijmodi als Snow, Mud/Sand en Off-Road. Downhill Speed Control houdt de snelheid tijdens het afdalen van minder prettig begaanbaar terrein onder de 30 km/h. Op het infotainmentscherm van de 4x4-versie is onder meer te zien hoe het vermogen over alle vier de wielen wordt verdeeld en hoe de laterale kanteling van de auto ervoor staat.
Wie niets van elektrificatie wil weten – of gewoon extra voordelig wil rijden – kan uiteraard ook bij de Duster terecht. Dacia hangt namelijk ook de Eco-G 100-krachtbron in de Duster. In tegenstelling tot de Sandero met lpg-machine heeft de Duster Eco-G 100 'Bi-fuel' geen lpg-tank van 40 liter, maar een exemplaar van 50 liter. Die zit onder de laadvloer en neemt de plek in van het reservewiel. De bagageruimte blijft dus intact. Ook heb je een 50 liter grote benzinetank. Rij je ze allebei leeg, dan kun je volgens Dacia tot 1.300 kilometer afleggen.
Interieur
Vanbuiten naar binnen. Ook ín de Duster is het een feest van vernieuwde herkenning. Net als de uitgaande Duster is ook het dashboard van het nieuwe model vrij verticaal van opzet. Het geheel is meer 'vormgegeven' dan het vooral rustige binnenst van zijn voorganger. Zo keren in de uitstroomopeningen van het ventilatiesysteem de Y-vormen die je ook aan de buitenkant aantreft terug, evenals op de deurpanelen. Het deel ter rechterzijde van de bestuurder ligt wat verzonken. Hoewel je in de cockpit van de nieuwe Duster geen schermenorgie aantreft, maakt de Duster wat displays betreft toch een flinke stap. Zo is de nieuwe Duster leverbaar met een tot 10 inch groot infotainmentscherm. Je treft het straks aan vanaf de Expression-uitvoering. Het grootste scherm in de huidige Duster is 8-inch groot. Net als de Jogger Hybrid heeft de Duster een digitaal instrumentarium. Die heeft een diagonaal van 7 inch. Ga je voor basisversie Essential? Dan krijg je analoge klokken met een 3,5-inch display ertussen. Cruise control is voortaan overigens standaard op de basisversie.
Een Duster-noviteit: de hybride Duster heeft geen traditionele keuzehendel voor de automaat, maar een moderner ogend en aanzienlijk kleiner keuzeknuppeltje in de middentunnel. Fysieke knoppen blijven in Duster-land gewoon bestaan. In de middenconsole zien we een netjes gerangschikte reeks knoppen waarmee je de klimaatregeling aanstuurt. Wel lijkt de bediening van veel andere systemen ondergebracht in het infotainmentscherm.
Welterusten
Ben je voornemens om ín je Duster de nacht door te brengen, ergens diep in een weiland, bos of misschien wel gewoon op een industrieterrein? Dan is het optionele Sleep Pack interessant. Dit van de Jogger bekende extraatje bestaat uit een eenvoudig te monteren 'doos' die 1,9 meter lang en 1,3 meter breed is. Hij kan functioneren als bed, heeft een klaptafeltje én opbergmogelijkheden. Avontuurlijk hoor! Ook profiteert de Duster van de modulaire dakdragers die je wellicht al van andere Dacia's kent.
Geen nieuw model zonder passage over de toepassing van milieuvriendelijke materialen. Ook Dacia pakt stevig uit. Zo is zo'n 20 procent van de kunststof die Dacia in en op de Duster toepast gerecycled en past het geen chroomwerk toe. Diverse uiterlijke details – zoals de skidplates en de wielkastranden – zijn van een materiaal gemaakt dat Dacia Starkle noemt. Het is niet geverfd en bestaat voor 20 procent uit gerecyclede kunststof. Leuk weetje: zelfs het instructieboekje is aanzienlijk dunner om papier (en geld) te besparen.
Dacia Duster en Nederland
De nieuwe Dacia Duster komt in het voorjaar van 2024 naar Nederland. De prijzen volgen in aanloop naar de marktintroductie. Hij wordt leverbaar als Essential, Expression, Extreme én als extra riant uitgeruste Journey.
Overigens noemden we de nieuwe Duster in dit artikel 'de derde' generatie. Daar valt nog over te discussiëren. Zo zou je kunnen beargumenteren dat de uitgaande 'tweede generatie' Duster meer een grondige facelift is van de eerste Duster. Over die eerste in 2010 gelanceerde Duster kun je weer zeggen dat dat helemaal niet de eerste was. Denk maar eens terug aan de ook in Nederland geleverde verre voorvader van die Dacia, de de Roemeense Aro 10. Die offroader maakte immers al gebruik van Renault-techniek en ging in het Verenigd Koninkrijk al als Dacia Duster door het leven.
Hoe dan ook: sinds 2010 zijn er in Nederland bijna 14.000 Dusters gekentekend. In het topjaar van de Duster – 2011 – gingen er 2.137 stuks van over de toonbank. Na 2011 zakten de registratiecijfers van die eerste moderne Duster gestaag terug naar 725 stuks in 2017. De introductie van de tweede/uitgaande Duster zorgde voor een opleving. Vanaf 2018 tot en met 2022 kwamen de registratiecijfers – coronajaar 2020 uitgezonderd – niet meer onder de 1.000 exemplaren.
Bron
Persoonlijke mening? Fucking cool. Zo'n khaki-kleurige Extreme, zet maar neer. Alleen jammer dat die fijne Renault 1.3 (vooralsnog) vervallen lijkt. Maar gewoon super stoere bak. Het merk is laatste jaren gewoon erg goed bezig. Ze krijgen een cool imago, en de Duster an sich heeft al een redelijke cult status verworven. Super knappe prestatie gelet op de prijsstrategie.
Na een ruime zes jaar mag de tweede generatie Dacia Duster met pensioen. Er is nu namelijk een fonkelnieuwe. De nieuwe Dacia Duster breekt zowel onderhuids als vanbuiten sterk met zijn voorganger, maar voelt toch vertrouwd.
Highlights Dacia Duster
- Vertrouwd concept...
...maar actueler en scherper dan ooit
Voor- én vierwielaandrijving, ook weer op lpg
Ook als hybride én als mild-hybride
Voorjaar 2024 in Nederland
Afmetingen
Over het uiterlijk en de techniek van de nieuwe Dacia Duster straks meer. We beginnen bij de afmetingen, want op dat vlak is er iets opvallends aan de hand. De nieuwe Dacia Duster is met zijn lengte van 4,34 meter namelijk praktisch net zo lang als de Duster die hij vervangt. Interessant, want veelal maken auto's bij een generatiewissel een kleine groeispurt. De Duster dus niet. Niet nodig, vindt Dacia.
Bij zijn generatiewissel ruimt de Duster de oude basis van het uitgaande model om voor Dacia's variant van het CMF-B-platform, dat Renault toepast onder modellen als de Clio en Captur. Dacia past zijn versie daarvan al toe onder de Sandero en Jogger (en de hier niet leverbare Logan). Die nieuwe basis levert de nieuwe Duster namelijk meer interieurruimte op. Zo hebben inzittenden voorin meer schouderruimte en profiteren de passagiers achterin van 3 centimeter meer beenruimte dan de uitgaande Duster biedt.
De bagageruimte is volgens Dacia 6 procent groter dan die van het model dat hij vervangt. Het merk communiceert een laadvolume van 472 liter voor de Duster met enkel voorwielaandrijving. Maar wacht even, de uitgaande Dacia Duster lust als voorwielaandrijver volgens de Nederlandse specificaties 478 liter. 'Hoe kan Dacia dan roepen dat de nieuwe ruimer is?',horen we je denken. Welnu. De door Dacia gecommuniceerde 472 liter is de zogenoemde VDA-waarde. Volgens diezelfde VDA-notering bedraagt de bagageruimte van de uitgaande Duster 445 liter. Dat de bagageruimte van de nieuwe Duster dus 6 procent groter is, lijkt daarmee te kloppen. Tellen we 6 procent op bij de voor ons Nederlanders gebruikelijkere niet-NDA-waarde, dan komen we uit op een bagageruimte van 507 liter. Bepaald niet verkeerd dus.
Design
Voor de fervente bezoeker van AutoWeek.nl is het uiterlijk van de nieuwe Duster wellicht geen grote verrassing meer. Al in mei 2021 kon AutoWeek je patenttekeningen laten zien van wat we destijds dachten dat de productieversie van de Bigster Concept – de later te verschijnen langere broer van de Duster – moest zijn. Later concludeerden we dat het om de nieuwe Duster moest gaan. Op basis van die platen gaven we onze illustrator de opdracht een productieversie voor te stellen. Dat digitale tekenwerk bleek behoorlijk accuraat. De nieuwe Dacia Duster lijkt namelijk sprekend op die virtuele vooruitblik. Toch wandelen we tekstueel een rondje rond de nieuwe Duster. Er valt namelijk genoeg over te vertellen.
De nieuwe Dacia Duster is direct als Duster te herkennen, maar toch is nagenoeg alles anders. Deze Duster is de eerste Dacia die van meet af aan het huidige familiegezicht van het merk – compleet met de nieuwe emblemen – krijgt aangemeten. De Jogger had immers kortstondig nog 'het oude Dacia-neusje.' Het inmiddels van alle Dacia's bekende front is op de nieuwe Duster echter net even strakker. Kijk maar eens naar de wijze waarop de nieuwe Y-vormige ledsignatuur optisch aansluit op de sierelementen in de grille. Over strakker gesproken: Dacia heeft tijdens het ontwerpen van de nieuwe Duster vaker een liniaal gebruikt dan tijdens het tekenen van het uitgaande model. De sterk aflopende motorkap is vrijwel volledig recht afgesneden, de koplampen sluiten met een strakke verticale lijn aan op de grille en in de voorbumper zien we verticale koelsleuven. Ook het in contrasterende kleur uitgevoerde sierelement rond de onderste grille is hoekiger dan het exemplaar van de Duster zoals je die al jaren kent.
Meer hoeken en vouwen? Zeker! Dacia geeft de nieuwe Duster opvallend hoekig gevormde en stevig uitgebouwde wielkasten. Ze geven de Duster net even dat visuele zetje de stoere kant op. Ook de puntige, driehoekvormige achterlichten – net als de het gros van de Duster afgekeken van de Bigster Concept – zijn in Duster-land volledig nieuw. Ook totaal nieuw trouwens: de in de raamstijlen van de achterportieren verstopte deurgrepen. Centraal in de achterklep vinden we – hoger dan voorheen – een flinke uitsparing waarin de kentekenplaat is gehuisvest. De achterruit duikt minder diep de achterklep in en bovenaan de achterruit zien we een geïntegreerde dakspoiler met aan weerszijden een verhoging. Dacia geeft de Duster een achterbumper waar optisch meer werk van is gemaakt en kleedt zijn SUV-achtige niet alleen aan met brede kunststof randen rond de wielkasten en dorpels, maar plakt ook een flink stuk kunststof aan de voorzijde van het voorportier. Het is een verwijzing naar het sierelement dat bij de uitgaande Duster juist op het voorscherm zit. Basisversie Essential moet het overigens zonder lichtmetaal doen, maar dat is niet zo verwonderlijk.
Aandrijflijnen: hybride, mild-hybride én lpg
De Jogger is niet langer de enige Dacia die met een hybride aandrijflijn leverbaar is. Ook de nieuwe Dacia Duster komt namelijk als Hybrid 140 beschikbaar. Die heeft een 94 pk sterke 1.6-benzinemotor die bijval krijgt van een 49 pk krachtige elektromotor én een potente starter-generator. Het systeemvermogen bedraagt 141 pk en 148 Nm. Net als de hybride versie van de Jogger start ook de Dacia Duster Hybrid 140 direct met elektrokracht. Een 1,2 kWh accupakket verzorgt de (tijdelijke) energieopslag.
Geen behoefte aan een volledig hybride aandrijflijn? Geen probleem. De nieuwe Duster is namelijk de eerste Dacia die ook met een mild-hybride aandrijflijn beschikbaar komt. Die versie heet Dacia Duster TCe 130. Deze 130 pk sterke variant heeft een 48V mild-hybride systeem en moet tot 10 procent zuiniger zijn dan de niet-mild-hybride TCe 130-motor van de uitgaande Duster. De nieuwe mild-hybride TCe 130-benzinemotor is overigens geen 1.3-viercilinder meer, maar een 1.2-driepitter. De Dacia Duster TCe 130 heeft een 0,8 kWh accu, heeft een handgeschakelde zesbak en komt als voorwielaandrijver en als vierwielaandrijver beschikbaar. De versie met vierwielaandrijving heeft 21,7 centimeter bodemspeling en heeft voor avonturen op en naast het asfalt rijmodi als Snow, Mud/Sand en Off-Road. Downhill Speed Control houdt de snelheid tijdens het afdalen van minder prettig begaanbaar terrein onder de 30 km/h. Op het infotainmentscherm van de 4x4-versie is onder meer te zien hoe het vermogen over alle vier de wielen wordt verdeeld en hoe de laterale kanteling van de auto ervoor staat.
Wie niets van elektrificatie wil weten – of gewoon extra voordelig wil rijden – kan uiteraard ook bij de Duster terecht. Dacia hangt namelijk ook de Eco-G 100-krachtbron in de Duster. In tegenstelling tot de Sandero met lpg-machine heeft de Duster Eco-G 100 'Bi-fuel' geen lpg-tank van 40 liter, maar een exemplaar van 50 liter. Die zit onder de laadvloer en neemt de plek in van het reservewiel. De bagageruimte blijft dus intact. Ook heb je een 50 liter grote benzinetank. Rij je ze allebei leeg, dan kun je volgens Dacia tot 1.300 kilometer afleggen.
Interieur
Vanbuiten naar binnen. Ook ín de Duster is het een feest van vernieuwde herkenning. Net als de uitgaande Duster is ook het dashboard van het nieuwe model vrij verticaal van opzet. Het geheel is meer 'vormgegeven' dan het vooral rustige binnenst van zijn voorganger. Zo keren in de uitstroomopeningen van het ventilatiesysteem de Y-vormen die je ook aan de buitenkant aantreft terug, evenals op de deurpanelen. Het deel ter rechterzijde van de bestuurder ligt wat verzonken. Hoewel je in de cockpit van de nieuwe Duster geen schermenorgie aantreft, maakt de Duster wat displays betreft toch een flinke stap. Zo is de nieuwe Duster leverbaar met een tot 10 inch groot infotainmentscherm. Je treft het straks aan vanaf de Expression-uitvoering. Het grootste scherm in de huidige Duster is 8-inch groot. Net als de Jogger Hybrid heeft de Duster een digitaal instrumentarium. Die heeft een diagonaal van 7 inch. Ga je voor basisversie Essential? Dan krijg je analoge klokken met een 3,5-inch display ertussen. Cruise control is voortaan overigens standaard op de basisversie.
Een Duster-noviteit: de hybride Duster heeft geen traditionele keuzehendel voor de automaat, maar een moderner ogend en aanzienlijk kleiner keuzeknuppeltje in de middentunnel. Fysieke knoppen blijven in Duster-land gewoon bestaan. In de middenconsole zien we een netjes gerangschikte reeks knoppen waarmee je de klimaatregeling aanstuurt. Wel lijkt de bediening van veel andere systemen ondergebracht in het infotainmentscherm.
Welterusten
Ben je voornemens om ín je Duster de nacht door te brengen, ergens diep in een weiland, bos of misschien wel gewoon op een industrieterrein? Dan is het optionele Sleep Pack interessant. Dit van de Jogger bekende extraatje bestaat uit een eenvoudig te monteren 'doos' die 1,9 meter lang en 1,3 meter breed is. Hij kan functioneren als bed, heeft een klaptafeltje én opbergmogelijkheden. Avontuurlijk hoor! Ook profiteert de Duster van de modulaire dakdragers die je wellicht al van andere Dacia's kent.
Geen nieuw model zonder passage over de toepassing van milieuvriendelijke materialen. Ook Dacia pakt stevig uit. Zo is zo'n 20 procent van de kunststof die Dacia in en op de Duster toepast gerecycled en past het geen chroomwerk toe. Diverse uiterlijke details – zoals de skidplates en de wielkastranden – zijn van een materiaal gemaakt dat Dacia Starkle noemt. Het is niet geverfd en bestaat voor 20 procent uit gerecyclede kunststof. Leuk weetje: zelfs het instructieboekje is aanzienlijk dunner om papier (en geld) te besparen.
Dacia Duster en Nederland
De nieuwe Dacia Duster komt in het voorjaar van 2024 naar Nederland. De prijzen volgen in aanloop naar de marktintroductie. Hij wordt leverbaar als Essential, Expression, Extreme én als extra riant uitgeruste Journey.
Overigens noemden we de nieuwe Duster in dit artikel 'de derde' generatie. Daar valt nog over te discussiëren. Zo zou je kunnen beargumenteren dat de uitgaande 'tweede generatie' Duster meer een grondige facelift is van de eerste Duster. Over die eerste in 2010 gelanceerde Duster kun je weer zeggen dat dat helemaal niet de eerste was. Denk maar eens terug aan de ook in Nederland geleverde verre voorvader van die Dacia, de de Roemeense Aro 10. Die offroader maakte immers al gebruik van Renault-techniek en ging in het Verenigd Koninkrijk al als Dacia Duster door het leven.
Hoe dan ook: sinds 2010 zijn er in Nederland bijna 14.000 Dusters gekentekend. In het topjaar van de Duster – 2011 – gingen er 2.137 stuks van over de toonbank. Na 2011 zakten de registratiecijfers van die eerste moderne Duster gestaag terug naar 725 stuks in 2017. De introductie van de tweede/uitgaande Duster zorgde voor een opleving. Vanaf 2018 tot en met 2022 kwamen de registratiecijfers – coronajaar 2020 uitgezonderd – niet meer onder de 1.000 exemplaren.
Bron
Persoonlijke mening? Fucking cool. Zo'n khaki-kleurige Extreme, zet maar neer. Alleen jammer dat die fijne Renault 1.3 (vooralsnog) vervallen lijkt. Maar gewoon super stoere bak. Het merk is laatste jaren gewoon erg goed bezig. Ze krijgen een cool imago, en de Duster an sich heeft al een redelijke cult status verworven. Super knappe prestatie gelet op de prijsstrategie.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Hot or Not: Dacia Duster DCi 4x4 (Anniversare)
Lijkt wel een beetje op zo'n BMW XM... maar dan betaalbaar.
- Eeuwe
- Berichten: 4549
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Hot or Not: Dacia Duster DCi 4x4 (Anniversare)
..en wél mooi en stoer..
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten