"even" het knipperlicht van de X5 vervangen...

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Paskal
Auto: meerdere

"even" het knipperlicht van de X5 vervangen...

Bericht door Paskal » 24 aug 2011, 23:49

Vandaag over de 25.000 km heen gegaan in een half jaartje tijd en warempel een defectje naar voren gekomen: knipperlicht ging te snel dus dat moest een defect knipperlicht zijn. Correct, dus op onze klusavond aan de racers dacht ik die wel even te vervangen. Fout gedacht :(

Om het knipperlicht van een face-lift-X5 aan de voorzijde te vervangen moet de complete bumper gedemonteerd worden omdat je anders de koplampunit er niet uit kunt halen :wtf: Welke mafkees bedenkt nu zoiets?

Gelukkig heb ik geen twee linker handen, dus dat gaat uiteindelijk wel lukken maar anders ben je bij de stealer mooi in de aap gelogeerd. Kan je zo maar eens 200€ aan arbeidsloon kosten voor een lampje van een paar Euro :(

Helaas zit de X5-bumper wat degelijker gemonteerd dan die van 205 want die zit slechts met een paar schroeven vast. Bij de X5 zijn het er bijna 20 :)

Het frappante is echter dat vanmiddag ook mijn Xenon dimlicht aan die zijde overleden is... Toeval of zou er toch een verband zijn? Wilde toch twee nieuwe Xenons ivm licht kleurverschil dus heb nog wat te doen dit weekend...

Afbeelding

ThomasGTT

Re: "even" het knipperlicht van de X5 vervangen...

Bericht door ThomasGTT » 25 aug 2011, 00:54

Moet je het eens bij een Renault Megane proberen. Heb je ook zoiets.

Xave30

Bericht door Xave30 » 25 aug 2011, 02:19

ThomasGTT schreef:Moet je het eens bij een Renault Megane proberen. Heb je ook zoiets.
Zo zijn er natuurlijk meerdere auto modellen... :)

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 25 aug 2011, 07:49

Nou, die megane is wel heeel erg hoor...........kost je een uur.
Moet je ff bij de stealert laten doen, ben je 50 euro kwijt om een lampje te vervangen.........

Knot

Bericht door Knot » 25 aug 2011, 07:57

Bizar dat ze daar bij het ontwerp niet beter over nagedacht hebben zeg!

Rupie

Bericht door Rupie » 25 aug 2011, 08:31

De vraag is, ze weten het, waarom hebben ze er voor gekozen om jou dit leed aan te doen. :devil: :coffee:

JDMCharade

Bericht door JDMCharade » 25 aug 2011, 08:32

Renault Megane, Modus en nog eentje weet alleen even niet welke.
Bij nieuwe Volkswagens precies t zelfde verhaal. Tegenwoordig kan je zelf weinig doen aan je auto waarbij echt een monteur aan te pas moet komen. Tenzij je zelf wat handig bent natuurlijk :mrgreen: :wink:

Paskal

Bericht door Paskal » 25 aug 2011, 08:35

Begreep dat je bij een Megane via het binnenscherm door een luikje blindelings met je hand de lamp moet vervangen. Eén van mijn mede-klussers van gisteravond wist dat te vertellen aangezien hij een Megane rijdt.

Aparte is dat ze bij de pre-facelift-modellen (< 2004) een mooi stripje onder de koplamp hebben gemaakt wat je aan de kant kunt schuiven zodat je de complete koplamp er zo uit kunt schuiven. De face-lift-modellen hebben dat niet meer en dus moet de complete bumper eraf :(

Eigenlijk van de zotte dat je zoveel moet demonteren om een simpel lampje te vervangen.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 25 aug 2011, 08:42

Misschien klopt het niet maar mijn gedachte is dan weer dat ze dat met opzet moeilijk maken, stukje extra inkomsten voor hun dealers?

k33z

Bericht door k33z » 25 aug 2011, 08:42

Bij de E91 met Xenon moet je ook dergelijke toeren uithalen. Dan moet het scherm in de wielkast eruit, wel minder werk dan de complete bumper, erg prettig...

Kan dat bij de X5 ook niet op die manier?

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 25 aug 2011, 08:58

Verschilt de facelift hierin van de pfl dan? Bij de pfl dacht ik dat de unit er met 5 schroeven los uit kan.

Luco

Bericht door Luco » 25 aug 2011, 09:05

Paskal schreef:Begreep dat je bij een Megane via het binnenscherm door een luikje blindelings met je hand de lamp moet vervangen. Eén van mijn mede-klussers van gisteravond wist dat te vertellen aangezien hij een Megane rijdt.

Aparte is dat ze bij de pre-facelift-modellen (< 2004) een mooi stripje onder de koplamp hebben gemaakt wat je aan de kant kunt schuiven zodat je de complete koplamp er zo uit kunt schuiven. De face-lift-modellen hebben dat niet meer en dus moet de complete bumper eraf :(

Eigenlijk van de zotte dat je zoveel moet demonteren om een simpel lampje te vervangen.
Bij renault neem je gewoon een pasje van 10 euro, hoef je alleen lampje te betalen en arbeid is dan gratis :wave:

Paskal

Bericht door Paskal » 25 aug 2011, 09:53

Ravin ///M schreef:Verschilt de facelift hierin van de pfl dan? Bij de pfl dacht ik dat de unit er met 5 schroeven los uit kan.
Ja, daarin zit helaas een verschil. Bij beiden is het een kwestie van 4 schroeven en dan is lampunit los. Vervolgens moet de lampunit naar voren eruit en daar komt het verschil. Bij de pre-facelift zit onder de lamp een stuk meegespoten plastic wat je aan de kant kunt schuiven en dan kun je de hele unit eruit halen. Bij de facelift zit dat losse stuk plastic er niet meer en is de bumper doorgetrokken tot tegen de lampunit. Door de rand aan de onderzijde van de koplamp-unit kun je hem er dus niet uitschuiven :( Voor vervangen van groot licht, angel eyes en Xenon is demontage van de bumper niet nodig. Dit is uitsluitend noodzakelijk bij het vervangen van het knipperlicht...

@k33z: helaas gaat die vlieger bij een X5 niet op want het knipperlicht zit helemaal in het hoekje verstopt en de enige mogelijkheid is de hele unit eruit halen.

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 25 aug 2011, 10:23

Dit is typisch een aanpassing van een bestaand design waarbij niet alles even goed is doordacht.

Paskal

Bericht door Paskal » 25 aug 2011, 10:40

Ravin ///M schreef:Dit is typisch een aanpassing van een bestaand design waarbij niet alles even goed is doordacht.
+1,

Zie onderstaande foto's voor het verschil. Het pre-faclift-model heeft nog zo'n kiertje onder de koplampen. Het deel onder de lamp richting het midden van de auto kun je er dus uitschuiven om de lampunit eruit te halen.

Die kier is natuurlijk niet fraai dus weg ermee bij het facelift-model met noodzaak tot bumper-removal tot gevolg :(

Afbeelding

Afbeelding

Marius

Bericht door Marius » 25 aug 2011, 11:48

Paskal schreef:Het frappante is echter dat vanmiddag ook mijn Xenon dimlicht aan die zijde overleden is... Toeval of zou er toch een verband zijn? Wilde toch twee nieuwe Xenons ivm licht kleurverschil dus heb nog wat te doen dit weekend...
De oorzaak zit hier bij bmw vaak in of de stekkeraansluiting of een soort los verdeelkastje/trafotje waar je meestal wel makkelijk bij kan.
1 van mijn m3 xenon lampen deed het ook niet/slecht 1tkm geleden. Toen heeft een paar tikken met de vlakke hand op het lamphuis geven goed geholpen, doet het nu nog steeds prima :-)

RVV

Bericht door RVV » 25 aug 2011, 11:55

Bij mij was zo'n lichtring stuk, angel eye toch? Meneer zullen we gelijk de andere vervangen nu de bumper er toch af is. Ik zeg beetje onzin iets te vervangen wat niet stuk is.... 2 weken later.. andere lichtring ook stuk arrghh :bag:

Paskal

Bericht door Paskal » 25 aug 2011, 12:06

@ Marius: dat zou zo maar eens kunnen inderdaad. Op de koplamp-unit zit één centrale stekker voor alle verlichting. Als hier iets aan mankeert dan doen meerdere zaken het niet. Stekker gister ook los gehad en weer gemonteerd maar bood geen oplossing tot op heden. Feit dat zowel knipper als Xenon op 1 dag defect zijn geraakt (terwijl de Xenon aan deze kant nog mooi blauw en dus redelijk nieuw was) roept bij mij wel wat vraagtekens op.

Vanavond de Xenon links en rechts dus maar eens wisselen om te kijken of het lampje echt kaduuk is. Zo niet, dan maar aan de stekker-analyse.

@RVV: gelukkig hoeft bij mij de bumper er alleen af om de knippers te vervangen :) De rest kan ik relatief eenvoudig vervangen.

Knot

Bericht door Knot » 25 aug 2011, 12:38

Marius schreef:Toen heeft een paar tikken met de vlakke hand op het lamphuis geven goed geholpen, doet het nu nog steeds prima :-)
Dat zijn de oplossingen, tikken met de vlakke hand :D

Chris van S.

Bericht door Chris van S. » 25 aug 2011, 12:59

De arbeid voor het vervangen van een knipperlicht voor een X5 staat iets langer dan een uur voor. Dat mag de dealer doorbelasten. Dus uurtarief x 14 pe + lampje = (zeker geen € 200,-)
RVV schreef:Bij mij was zo'n lichtring stuk, angel eye toch? Meneer zullen we gelijk de andere vervangen nu de bumper er toch af is. Ik zeg beetje onzin iets te vervangen wat niet stuk is.... 2 weken later.. andere lichtring ook stuk arrghh :bag:
Klassiek! Bij klanten deed ik altijd hetzelfde verzoek. 9 van de 10 klanten zag ik binnen zeer kort tijdsbestek weer.... Geeft niet! Het was hun eigen "keuze" :wink:

Paskal

Bericht door Paskal » 25 aug 2011, 13:06

Chris,

Ik geloof je op je woord met dat uurtarief x 14 pe, maar hoe dan ook wordt het een dure aangelegenheid voor een simpel lampje wisselen. En nu niet komen met de cliché dat iemand die zo'n bak rijd zoiets wel kan betalen hè ;) ?

Chris van S.

Bericht door Chris van S. » 25 aug 2011, 13:13

Cliche verhaal kom ik zeker niet mee, want daar heb ik een hekel aan. Maar ik bedoelde even een correctie op de € 200,- euro in de startpost.

Het is zeker stom dat de bumper er vanaf moet. Maar het komt voor. Megane heeft het, Clio 2 phase 2 heeft het ook. Maar nog een extremer voorbeeld is bijvoorbeeld een Range Rover TDV8. Als de turbo vervangen moet worden moet de koets van het chassis worden gelift wat heel wat uurtjes arbeid met zich meebrengt.

Ow ja, nog een leuke; Espace V6 120.000km beurt = distributie vervangen moet motorblok worden gede- en monteerd. Dus is gewoon 2 dagen werk.....

steve smith

Bericht door steve smith » 25 aug 2011, 13:45

Chris van S. schreef: Ow ja, nog een leuke; Espace V6 120.000km beurt = distributie vervangen moet motorblok worden gede- en monteerd. Dus is gewoon 2 dagen werk.....
Espace 3.0 24V oud hok bedoel je? En diens broertje Avantime?

"Huidige" Espace 3.5 is namelijk een Nissan VQ35DE en die heeft een ketting....

RVV

Bericht door RVV » 25 aug 2011, 14:11

Chris van S. schreef: Klassiek! Bij klanten deed ik altijd hetzelfde verzoek. 9 van de 10 klanten zag ik binnen zeer kort tijdsbestek weer.... Geeft niet! Het was hun eigen "keuze" :wink:

Ware het niet dat de receptionist werkplaats 2 tellen daarvoor tegen mij vertelde, goh dat die dingen stuk gaan :ongeveer als: dat heb ik nog nooit meegemaakt bij een Z4 :kikker:

Chris van S.

Bericht door Chris van S. » 25 aug 2011, 16:36

@Steve: inderdaad de V6 met riem, dus de ouwe versie...

@RVV: Dat is dan geen handige opmerking geweest, haha!

Plaats reactie