W194 en W198 (De Gullwings van Mercedes-Benz)

Een eigen hoekje voor alle klassiekers!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

W194 en W198 (De Gullwings van Mercedes-Benz)

Bericht door Dennis Cavallino » 22 jul 2011, 01:43

Op een ander forum lees ik net een eerste post van ene Mark. Hij toont wat foto'tjes van zijn garage en ik stel wat vragen naar aanleiding van wat ik daar zie. Blijkt het één van de bekendste Mercedes restaurateurs te zijn... Hij is nu bezig om zijn ultieme droom te verwezenlijken, het bouwen van de verwoeste/verdwenen w194 met chassis nummer 1.: http://www.w194.com

Hij is al 25 jaar op zoek naar de meest originele onderdelen en in de tussentijd heeft hij de noodzakelijke restaurtietechnieken (bouwen vanaf scratch) zichzelf eigen gemaakt. Het chassis, de body en alle onderdelen die niet te vinden waren maakt hij zelf. http://www.w194.com/build-progress.html

In de auto komt dezelfde motor als in het origineel, wat op zich al bijzonder is. Hij is te koop en het kan best zijn dat 'ie over de miljoen heen gaat, gezien de waarde van zijn geveilde gerestaureerde 300sl's, die tussen de 7 en 1,3 miljoen dollar schommelen en op Pebble Beach prijs na prijs binnenslepen.
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 07 sep 2012, 09:01, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: W194

Bericht door Dennis Cavallino » 26 sep 2011, 10:12

Een beetje in hetzelfde straatje: Alloy-bodied 1955 Gullwing (van 1e eigenaar) gevonden die achter een partij oude mainframe computers was verstopt; http://blog.hemmings.com/index.php/2011 ... barn-find/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: W194

Bericht door Dennis Cavallino » 26 sep 2011, 21:43

Leesvoer over het Mercedes W194 project van Mark http://www.mummydinosaur.com/html/image ... 202011.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
:clap:
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 09 mei 2012, 08:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: W194

Bericht door Niels » 26 sep 2011, 22:01

Prachtig :D

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Mercedes W194

Bericht door Dennis Cavallino » 09 jan 2012, 23:43


Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: W194

Bericht door Dennis Cavallino » 08 mei 2012, 17:07

The amazing restoration of the second 300 SL ever built

Afbeelding

When Mercedes-Benz rolled out its new-for-2013 SL at the North American International Auto Show on Monday, it would’ve been really cool to show off the very first SL ever produced, in order to illustrate the heritage of the iconic sports car. (Especially because the SL will be celebrating its 60th birthday this year.) Unfortunately, M-B scrapped the first SL many years ago. But the company could drag out and dust off the next best thing: 1952 300 SL Nummer zwei.

Chassis number 194 010 00002/52, the second 300 SL ever built, has stayed with Mercedes-Benz ever since the car was hand assembled in 1951-1952. The car, which holds the distinction of being the oldest SL in existence, recently underwent an extensive restoration at the Mercedes-Benz Classic Center in Fellbach, Germany.

The company wanted the car to look as close to new as it could, without totally removing the 60-year-old patina. Interestingly, back in the day, the car was used as a training and backup vehicle for the race team, and was never involved in an accident, so the chassis and body panels were as straight as original.

The W 194 300 SL number two is one of the two vehicles built by hand in Rudolf Uhlenhaut’s Stuttgart-Untertürkheim racing workshop. The ensuing eight 300s were used mainly for racing in 1952 and were manufactured in the Sindelfingen factory, using pressed parts for the chassis – though they could hardly be called “mass produced.”

Number two looks almost totally hand fabricated: The chassis, the fuel tank, the exhaust, the seat frames, even the windshield washer fluid reservoir are the work of post-war German craftsmen.

Weight-saving tricks were used everywhere on these machines, which tipped the scales at a feathery 2,336 pounds. The body is made of very thin aluminum-magnesium sheetmetal; parts of the front suspension have been drilled to make them lighter; the bellhousing, rear axle center section and steering box are cast out of magnesium; even the handbrake lever was drilled to shave a few ounces.

Afbeelding

The restoration of the original bodywork was particularly complex and took about five months to complete, from May to September of last year. Mercedes-Benz’s experts strove to make the delicate shell look like it was formed out of one piece of sheetmetal as it originally did, working out previous restoration efforts and deformities that happened over the years along the way.

Replicating the car’s paint presented an interesting problem as the original nitro-lacquer “silver bronze” paint is no longer available and its use no longer legal. So the original paint supplier matched the matte finish paint as closely as possible in a modern water-based formula.

The 300 SLs famously ran a 3-liter, overhead cam inline-six from the Mercedes-Benz 300 (W 186) luxury sedan. For this reason, the engine block of this SL has the number “186″ embossed on it, while the modified cylinder head, on the other hand, bears the number “194″ Because the engine was intended for competition, engineers boosted its output to around 170hp by equipping it with three Solex sports carburetors and a specially ground camshaft among other things. The 300 SL engine also used a dry-sump lubrication system and was installed in the tube chassis at 50-degree left tilt so it would fit under the car’s streamlined hood. During the restoration, the SL’s original engine was completely overhauled and then run for 10 hours on a test stand.

The chassis of the W 194 was completed in the course of several months at the Mercedes-Benz Classic Center, with every single component cleaned, examined and reconditioned where necessary. The car’s nickel-plated front suspension was also reconditioned – the plating applied originally to make it easier for hairline cracks to be easily detected on the race track. When the rear axle was disassembled, the gears looked to be in virtually new condition, so they were reinstalled. Likewise, the original Alfin brake drums were tested, trimmed and reinstalled, and the original riveted wheel rims were shod with Dunlop D8 tires.

The interior of the 300 SL boasts new blue tartan seat covers, but the headliner and the rest of the interior fabric were cleaned and replaced. The aluminum seat frames were original and reused without needing any significant work. All of the other appointments, the wooden steering wheel, gearshift knob and gauges, are also original pieces.

Over the course of the nine-month effort, hundreds of details were attended to: The car was given new plexiglass windows and a new plexiglass windshield, provided by the supplier who made the original plastic pieces; The handmade three-pointed star emblem on the radiator was polished and reattached, as were the car’s original 300 SL emblems; and the rear license plate is an original, but the front plate was reproduced.

Afbeelding

The finished product is an amazing piece of automotive history and a testament to the work Mercedes-Benz Classic is performing on old Benzes these days.

The original SL obviously doesn’t have much in common with the luxurious 2013 SL, but at least one aspect of the new car’s construction will impress purists: The latest SL’s body and substructure are made almost entirely of aluminum, making it 275 pounds lighter than the previous roadster.

Afbeelding

Meer plaatjes: http://blog.hemmings.com/index.php/2012 ... ver-built/

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13331
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: W194

Bericht door Tristan » 08 mei 2012, 17:09

Wow. :duh:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: W194

Bericht door GTRene » 09 mei 2012, 14:32

wat een werk, wel een mooi karweitje :D

Gebruikersavatar
Robertdj
Berichten: 3135
Lid geworden op: 04 nov 2009, 10:11
Locatie: NJC

Re: W194

Bericht door Robertdj » 09 mei 2012, 15:37

Die kan wel wat spacers gebruiken :blackeye:

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8885
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: W194

Bericht door Joop » 17 mei 2012, 12:43

Echt een geweldige auto...

...deze SL stond ook op de Techno Classica ter ere van 60 jaar SL:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Joopieboy
Berichten: 1968
Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: W194

Bericht door Joopieboy » 17 mei 2012, 18:39

Wauw indrukwekkend, dat is prachtig!

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: W194

Bericht door Dennis Cavallino » 23 aug 2012, 14:02

Hier maar even plaatsen... ook al betreft 't volgende filmpje een W198. Ik pas de titel wel even aan.

[vimeo]http://www.vimeo.com/42913762[/vimeo]
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 24 aug 2012, 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
ErikMartijn
Berichten: 1816
Lid geworden op: 08 jan 2010, 15:41
Locatie: 323ti
Contacteer:

Re: W194

Bericht door ErikMartijn » 23 aug 2012, 18:54

Dennis Cavallino schreef:Hier maar even plaatsen... ook al betreft 't volgende filmpje een W198. Ik pas de titel wel even aan.

[vimeo]http://www.vimeo.com/42913762[/vimeo]
Prachtig! Geen trailer queen dus. :)

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: W194 en W198 (De Gullwings van Mercedes-Benz)

Bericht door Dennis Cavallino » 24 aug 2012, 09:36

Waarom doet 'ie het bij jou wel en bij mij niet als ik hem invoeg als vimeo bestand?

Gebruikersavatar
ErikMartijn
Berichten: 1816
Lid geworden op: 08 jan 2010, 15:41
Locatie: 323ti
Contacteer:

Re: W194 en W198 (De Gullwings van Mercedes-Benz)

Bericht door ErikMartijn » 24 aug 2012, 11:44

Er moet www. tussen. :wink:

ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: W194 en W198 (De Gullwings van Mercedes-Benz)

Bericht door ErikS » 24 aug 2012, 14:34

Er stond van de week een cabrio versie van dat type sl voor de deur.............

De coupe blijft het mooist! :strong:

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8885
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: W194 en W198 (De Gullwings van Mercedes-Benz)

Bericht door Joop » 25 aug 2012, 11:20

Kijk, hier hou ik nou van. De auto niet ver weg in een garage stoppen en enkel voor een concours de trailer in rijden en op plek er weer uit; maar gewoon gebruiken waar hij voor bedoeld is: rijden! :df:

Blijft gewoon tijdloos schitterend deze W198 SL Coupe...

Online
Gebruikersavatar
EmielS60
Berichten: 1419
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:38
Locatie: Deventer

Re: W194 en W198 (De Gullwings van Mercedes-Benz)

Bericht door EmielS60 » 25 aug 2012, 11:28

:love:

Prachtig!

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: W194 en W198 (De Gullwings van Mercedes-Benz)

Bericht door GTRene » 25 aug 2012, 12:37

idd niet te lang naar die video kijken, ontroerend gave kar :df:

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: W194 en W198 (De Gullwings van Mercedes-Benz)

Bericht door Dennis Cavallino » 31 aug 2012, 12:43

Prachtige foto's van deze Gullwing die te koop staat:
http://www.classicdriver.de/de/find/410 ... ID=1858334

Afbeelding

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: W194 en W198 (De Gullwings van Mercedes-Benz)

Bericht door GTRene » 31 aug 2012, 13:23

das ook meteen de dikste foto :lol:

wel gaaf met die SLR achtige zij uitlaten...is dat ook origineel bij de 300 SL?

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: W194 en W198 (De Gullwings van Mercedes-Benz)

Bericht door Dennis Cavallino » 31 aug 2012, 13:32

Bij de SLR komen ze door 't rooster erboven.

Gebruikersavatar
jaydee
Berichten: 784
Lid geworden op: 21 sep 2007, 11:42
Locatie: Zeewolde

Re: W194 en W198 (De Gullwings van Mercedes-Benz)

Bericht door jaydee » 31 aug 2012, 14:53

Ik denk dat René de McLaren SLR bedoelt, Dennis:

Afbeelding


René, Dennis heeft het over de oude SLR:

Afbeelding

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: W194 en W198 (De Gullwings van Mercedes-Benz)

Bericht door GTRene » 31 aug 2012, 15:05

doelde wel op het oude model, doch meer op de zijuitlaten an sich, ik dacht namelijk dat bij de 300SL gulwing straat versie gewoon de uitlaten achter uit komen....

wel mooi te zien idd dat de moderne SLR de uitlaten wel "precies" zo heeft als die getoonde te koop staand oudje SL, had dus idd goed gekund :D

Ik vind de zijuitlaten iets van stoers hebben, meer ruig zeg maar, doch rijst de vraag waarom hebben ze dat bij die 300sl gedaan als ze normaal achter uit komen, just because it can? of was het toch een speciale optie destijds?
tis immers zo'n exclusieve kar waar je niet snel iets aan veranderd qua originaliteit lijkt me.

edit, ik lees het al
Zusätzlich wurde ein Fächerkrümmer und Sportauspuff mit Side pipes montiert. (auf Wunsch rückrüstbar)

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: W194 en W198 (De Gullwings van Mercedes-Benz)

Bericht door Dennis Cavallino » 07 sep 2012, 09:01

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten