BMW M2

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Emilio
Berichten: 975
Lid geworden op: 23 feb 2020, 10:55
Auto: M2 LCI

Re: BMW M2

Bericht door Emilio » 19 jun 2022, 12:21

Robin schreef: 19 jun 2022, 12:08
Emilio schreef: 19 jun 2022, 12:03
Robin schreef: 19 jun 2022, 11:10 Ah de discussie omtrent de Giulia QV, ik zei een paar pagina's terug(hier?) ook al dat de QV in real life '1650' weegt of meer. En waarvan akte(bovenstaande info)

Ik vind een Giulia zowieso 'mooi', maar een F80 M3 vs een QV die we op Parkplatz zagen(@Eeuwe) zeiden we beiden dat de F80 een dikkere stoerdere auto is, zij aan zij, weet je nog. Ik ben verre van anti Alfa btw! Maar ook die superlaptime Nordschleife van hun is qua video mee geknoeid:-)
Beetje off topic maar ben wel benieuwd in welke kleur die Q daar stond?

In het grijs of zwart echt een saaie auto vond ik, omdat hij niet zo uitgebouwd is als een m3 maar in dat Rosso competizione staat er wel echt een indrukwekkende auto.
Deze was ook zwart/donker. Maarja een F80 in zwart is nog steeds dikker om te zien dan.....
Eens, doordat die body ook echt is uitgebouwd tov een f30.

Daar had alfa best iets meer werk van mogen maken.

Robin
Berichten: 51213
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: BMW M2

Bericht door Robin » 19 jun 2022, 12:26

Ja, en die GTAM is toppie, maar zonder achterbank(in een sedan) en die enorme wing, vind ik dat weer niet niet het semi understatement:)

Andre
Berichten: 11225
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: BMW M2

Bericht door Andre » 19 jun 2022, 13:37

De groei van elk nieuw model bij BMW ligt het probleem.

Kijk vanaf de E30 tot nu hoe een 3 serie er nu uitziet.

Alles wat groter en breder is betekend heel simpel meer materiaal en dus meer gewicht. Daarom was de 1m coupe als kleine coupe een prima formaat.

Als de 1m coupe voor mensen te klein is dan kan je makkelijk een m3/m4 of M5 / M6 / M8 kiezen.

Ik ben klaar met BMW, omdat elke BMW in formaat moet groeien en ik wil geen boot als fun auto. Als ik dat interessant zou vinden stond er wel een M8 in de garage.

Kleine hatchback of een kleine coupe met de aandrijving op de juiste plaats zijn de parels. Westfield is niet zo gaaf voor een tripje naar zweden of een nat circuit dus dat is voor mij niet geschikt.

Toyota komt precies met wat ik zoek. BMW vult de behoefte voor dagelijks nog mooi in. De X1 brengt de fun naar het circuit achterop de auto ambulance!

Wouter81
Berichten: 9049
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: BMW M2

Bericht door Wouter81 » 19 jun 2022, 13:59

Klopt André.

Ik was 2 weken terug nog even met mijn zoontje bij De Beier, auto's kijken. Maar toen schrok ik weer, zo lomp groot moderne BMW's (maar ook Mini's, die allang niet meer mini zijn) zijn geworden. Stond ook een nieuwe M3. Natuurlijk behoorlijk dik om te zien maar ook letterlijk een dikzak. Om over de prijs (€ 168.000,=) nog maar te zwijgen...

Ik kijk echt uit naar de GR86. :df:

DFJEF
Berichten: 853
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Re: BMW M2

Bericht door DFJEF » 19 jun 2022, 14:40

Naast dat de auto's fysiek groeien, pompen ze er natuurlijk ook flink wat meer vermogen uit dan "vroegah". De nieuwe M2 krijgt er dus ook weer ca. 40pk bij als de geruchten kloppen. Een flink deel van de auto krijgt daar spontaan obesitas van. Grotere remmen, dikkere assen, zwaardere ophanging/dempers/veren/stabi's, breder en groter rubber etc. zijn het onontkoombare gevolg.

Andre
Berichten: 11225
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: BMW M2

Bericht door Andre » 19 jun 2022, 15:08

Klopt.

Sweetspot voor een kleine coupe zou voor mij zijn ca. 1200kg en 300pk

Klein diff, dunnere assen, smallere wielen en banden, kleinere remmen, Kleinere koets etc etc.

Alles wat je nu vooral bij bmw ziet is inderdaad wat DF JEF zegt. En ja dan krijg je een zware lompe baffer als auto die door veel pk wel hard gaat maar buiten een groot circuit nergens het potentieel meer kan benutten. Te veel vermogen en te brede banden.

Zie een 1m coupe formaat met een 300pk 4 cil m motor voor je die lichter is als zijn voorganger. Dan stond ik weer met de neus tegen het showroom raam aan bij BMW. Maar nu kom ik er alleen nog voor een suv en een onderhoudsbeurt. Er is niks speciaals meer waar ik warm voor loop ook een CSL niet met 500 pk die meer als 1600kg weegt en 2 ton plus kost.

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: BMW M2

Bericht door Tom » 19 jun 2022, 15:16

Alpine A110 al gereden Andre?
Normale is 1100kg en 250pk, de S is 1190kg en 300pk.
Na aanpassingen van https://life110.co.uk (voormalig engineer van onderstellen voor Jaguar/LR) helemaal goed.

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5272
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: BMW M2

Bericht door Kasteel » 19 jun 2022, 16:29

Eeuwe schreef: 19 jun 2022, 10:23
Kadett schreef: 19 jun 2022, 10:03 Daar geloof ik niet zoveel van, niet in die aantallen aan kg's. Het is meer dat er gewoon minder lichtgewicht materialen worden gebruikt (meer marge) en auto's per generatie breder en langer worden.

Veiligheids eisen anno 2005 waren wel in orde afgezien van de assistent systemen.

Milieueisen zit je aan een OPF filter en wat meer dempings materiaal vanwege geluidsnormen. Die 2 zaken zullen hooguit 20kg op de schaal leggen.

Maar blijft het verhaal dat het nieuwe chassis puur als coupe ontworpen kon worden zonder de consessies van cabrio chassis wat de vorige 2 serie wel had.
Ja en nee. Pak eens een Alfa Romeo Giulia Q versus 'n M3C. Beide zelfde kaliber auto, beide 510 pk. Waarom lukt het AR wél om die auto 300 kilo lichter te krijgen tov. de BMW?
300? 500!

Kadett
Berichten: 4591
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: BMW M2

Bericht door Kadett » 19 jun 2022, 16:48

DFJEF schreef: 19 jun 2022, 12:16 Over "dikker" gesproken, wordt de nieuwe M2 ook breder dan de M240i ? Hoort er bij een echte M toch wel bij vind ik, dat extra brede.
Als je goed kijkt bij de achterlichten is het plaatwerk al 2-3cm breder daar om de lijn van de bredere wielkasten mooi uit te laten komen.

Dus ja :)

DFJEF
Berichten: 853
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Re: BMW M2

Bericht door DFJEF » 19 jun 2022, 18:53

Dank je. :thumbup:
Ik had het nog nergens gelezen en met camouflagepak aan lastig te zien, maar is inderdaad breder (zoals het hoort :) ).

Afbeelding

Afbeelding

Kadett
Berichten: 4591
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: BMW M2

Bericht door Kadett » 19 jun 2022, 19:06

DFJEF schreef: 19 jun 2022, 18:53 Dank je. :thumbup:
Ik had het nog nergens gelezen en met camouflagepak aan lastig te zien, maar is inderdaad breder (zoals het hoort :) ).

Afbeelding

Afbeelding
Ik zei dat wel hardop maar na een Google zoektocht naar M240i info op een forum.
I confirmed the fit. The 275/35-19 on a 9.5 et45 wheel fit awesome in back. Still plenty of room everywhere. Front it was a totally different outcome. Hit the strut, even after adding another 15mm of spacers.

Probably would need to add 30mm of spacers to clear with enough room to be safe. At that point it would be need fender flares the wheels would poke so much. 255 on an 8.5 inch wheel is probably the best we can hope for up front. Even thats going to be iffy at best.
Dat is al meer dan de huidige M2. Nieuwe M3 heeft 275 voor en 285 achter. Dus denk eigenlijk dat het niet perse zoveel breder is als M240i. Verschilt de M240i misschien al in breder plaatwerk tegen een 220i?

DFJEF
Berichten: 853
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Re: BMW M2

Bericht door DFJEF » 19 jun 2022, 19:36

Hier worden bredere wielkasten toch ook bevestigd:
https://youtu.be/1lb-D-hU3fs?t=109

DFJEF
Berichten: 853
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Re: BMW M2

Bericht door DFJEF » 19 jun 2022, 19:39

En nog even een Google zoekresultaat op "wider track". Had ik natuurlijk al eerder kunnen doen, ipv de vraag hier eerder intypen...... :lezen: :angel:

"The G87 M2 comes with a shorter wheelbase than the M4 (4.3 inches / 110 mm), but it has the same track width in the front and in the rear. But much bigger than the normal 2 Series – around 2.2 inches wider (54 mm). BMW used the same tires and wheels from the M4 – 19 inches in the front with 275 / 35 mm tires, and 20 inches in the back with 285 mm / 30 rubber. There is no additional wheel option for the M2, but you can order the car with the Michelin Sport Cup 2 tires."

https://www.bmwblog.com/2022/06/12/2023-bmw-m2-review/

Kadett
Berichten: 4591
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: BMW M2

Bericht door Kadett » 19 jun 2022, 19:52

Dit keer dus wel dezelfde bandenmaat, want de huidide M2 had voor en achter 1cm smallere banden tov de F80.

Online
Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: BMW M2

Bericht door Gijzert » 20 jun 2022, 06:24

Andre schreef: 19 jun 2022, 13:37 De groei van elk nieuw model bij BMW ligt het probleem.

Kijk vanaf de E30 tot nu hoe een 3 serie er nu uitziet.

Alles wat groter en breder is betekend heel simpel meer materiaal en dus meer gewicht. Daarom was de 1m coupe als kleine coupe een prima formaat.

Als de 1m coupe voor mensen te klein is dan kan je makkelijk een m3/m4 of M5 / M6 / M8 kiezen.

Ik ben klaar met BMW, omdat elke BMW in formaat moet groeien en ik wil geen boot als fun auto. Als ik dat interessant zou vinden stond er wel een M8 in de garage.

Kleine hatchback of een kleine coupe met de aandrijving op de juiste plaats zijn de parels. Westfield is niet zo gaaf voor een tripje naar zweden of een nat circuit dus dat is voor mij niet geschikt.

Toyota komt precies met wat ik zoek. BMW vult de behoefte voor dagelijks nog mooi in. De X1 brengt de fun naar het circuit achterop de auto ambulance!
Straks komt de bmw 0 serie uit die er weer onder past.
Kunnen we weer opnieuw beginnen met groeien.

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2850
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: BMW M2

Bericht door Jan Terwolde » 20 jun 2022, 09:44

Gijzert schreef: 20 jun 2022, 06:24
Andre schreef: 19 jun 2022, 13:37 De groei van elk nieuw model bij BMW ligt het probleem.

Kijk vanaf de E30 tot nu hoe een 3 serie er nu uitziet.

Alles wat groter en breder is betekend heel simpel meer materiaal en dus meer gewicht. Daarom was de 1m coupe als kleine coupe een prima formaat.

Als de 1m coupe voor mensen te klein is dan kan je makkelijk een m3/m4 of M5 / M6 / M8 kiezen.

Ik ben klaar met BMW, omdat elke BMW in formaat moet groeien en ik wil geen boot als fun auto. Als ik dat interessant zou vinden stond er wel een M8 in de garage.

Kleine hatchback of een kleine coupe met de aandrijving op de juiste plaats zijn de parels. Westfield is niet zo gaaf voor een tripje naar zweden of een nat circuit dus dat is voor mij niet geschikt.

Toyota komt precies met wat ik zoek. BMW vult de behoefte voor dagelijks nog mooi in. De X1 brengt de fun naar het circuit achterop de auto ambulance!
Straks komt de bmw 0 serie uit die er weer onder past.
Kunnen we weer opnieuw beginnen met groeien.
Graag maar wel rwd natuurlijk

Kadett
Berichten: 4591
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: BMW M2

Bericht door Kadett » 20 jun 2022, 09:57

Komt niets meer onder. Alles wordt hybride/elektrisch. Dus we moeten het doen met wat we nu nog krijgen wat al in de pijplijn zit of wat gemaakt wordt. Hierna is het echt voorbij bij BMW.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26615
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW M2

Bericht door Martijn_bmw » 20 jun 2022, 10:48

Misschien komt er wel weer een krimp als de energie crisis aan blijft houden.

Zie ook langer terug in de tijd tm jaren 70 werden auto’s steeds groter totdat zuinigheid ineens belangrijk (er) werd door de oliecrisis. Ineens werden auto’s weer kleiner waarna ze weer zijn gaan groeien tm nu.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31035
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: BMW M2

Bericht door JP » 20 jun 2022, 10:56

Nog even en de M2 model 2026 krijgt een 2cylinder met duracell-ondersteuning….. :coffee:

Kadett
Berichten: 4591
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: BMW M2

Bericht door Kadett » 20 jun 2022, 11:05

Martijn_bmw schreef: 20 jun 2022, 10:48 Misschien komt er wel weer een krimp als de energie crisis aan blijft houden.

Zie ook langer terug in de tijd tm jaren 70 werden auto’s steeds groter totdat zuinigheid ineens belangrijk (er) werd door de oliecrisis. Ineens werden auto’s weer kleiner waarna ze weer zijn gaan groeien tm nu.
De winst tov toen was wel enorm. Je hebt nu 2 liters die als je rustig aan doet 1:16 doen en Toyota met hybride doet met 2 vingers in neus 1:20. Toen had je luxe als je 4 versnellingen automaat had ;)

Veel winst is er niet meer te behalen bij de verbrandingsmotor. Hooguit een opleving in A/B segment auto's. Maar ja, A segment is ten dode opgeschreven omdat niemand er meer in investeerd omdat het platform te klein is voor hybride/uitgebreide technieken.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26615
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW M2

Bericht door Martijn_bmw » 20 jun 2022, 11:09

Kadett schreef: 20 jun 2022, 11:05
Martijn_bmw schreef: 20 jun 2022, 10:48 Misschien komt er wel weer een krimp als de energie crisis aan blijft houden.

Zie ook langer terug in de tijd tm jaren 70 werden auto’s steeds groter totdat zuinigheid ineens belangrijk (er) werd door de oliecrisis. Ineens werden auto’s weer kleiner waarna ze weer zijn gaan groeien tm nu.
De winst tov toen was wel enorm. Je hebt nu 2 liters die als je rustig aan doet 1:16 doen en Toyota met hybride doet met 2 vingers in neus 1:20. Toen had je luxe als je 4 versnellingen automaat had ;)

Veel winst is er niet meer te behalen bij de verbrandingsmotor. Hooguit een opleving in A/B segment auto's. Maar ja, A segment is ten dode opgeschreven omdat niemand er meer in investeerd omdat het platform te klein is voor hybride/uitgebreide technieken.
Klopt maar bij electric is nog wel veel winst te behalen bij veel merken, dat bedoelde ik eigenlijk ook want benzine is idd uitontwikkeld en met een einddatum op de kalender gaan fabrikanten daar ook geen bakken geld meer in investeren.
Volvo / polstar doet bijvoorbeeld erg slecht met 25-30kwh per 100 km waar een tesla model3 die het erg goed doet met gelijke omstandigheden 15kwh per 100km doet dat is bijna een factor 2 verschil.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39596
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: BMW M2

Bericht door Arthur » 20 jun 2022, 11:12

Kadett schreef: 20 jun 2022, 09:57 Komt niets meer onder. Alles wordt hybride/elektrisch. Dus we moeten het doen met wat we nu nog krijgen wat al in de pijplijn zit of wat gemaakt wordt. Hierna is het echt voorbij.
Iets ingekort :wink:

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26615
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW M2

Bericht door Martijn_bmw » 20 jun 2022, 11:15

Arthur schreef: 20 jun 2022, 11:12
Kadett schreef: 20 jun 2022, 09:57 Komt niets meer onder. Alles wordt hybride/elektrisch. Dus we moeten het doen met wat we nu nog krijgen wat al in de pijplijn zit of wat gemaakt wordt. Hierna is het echt voorbij.
Iets ingekort :wink:
Haha eens, niet alleen BMW maar alle merken.
Overigens kan elektrisch rijden ook echt wel leuk zijn hoor maar je moet wel even andere mindset instappen omdat de motor klinisch is en stil maar de zee aan koppel altijd en overal maakt ook wel weer leuk :df:

Ik vind zelf de combinatie prima, elektrisch daily en een dinosaurus 6 pitter in de garage voor plezier ritten :df: :D

Kadett
Berichten: 4591
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: BMW M2

Bericht door Kadett » 20 jun 2022, 11:49

Martijn_bmw schreef: 20 jun 2022, 11:09
Kadett schreef: 20 jun 2022, 11:05
De winst tov toen was wel enorm. Je hebt nu 2 liters die als je rustig aan doet 1:16 doen en Toyota met hybride doet met 2 vingers in neus 1:20. Toen had je luxe als je 4 versnellingen automaat had ;)

Veel winst is er niet meer te behalen bij de verbrandingsmotor. Hooguit een opleving in A/B segment auto's. Maar ja, A segment is ten dode opgeschreven omdat niemand er meer in investeerd omdat het platform te klein is voor hybride/uitgebreide technieken.
Klopt maar bij electric is nog wel veel winst te behalen bij veel merken, dat bedoelde ik eigenlijk ook want benzine is idd uitontwikkeld en met een einddatum op de kalender gaan fabrikanten daar ook geen bakken geld meer in investeren.
Volvo / polstar doet bijvoorbeeld erg slecht met 25-30kwh per 100 km waar een tesla model3 die het erg goed doet met gelijke omstandigheden 15kwh per 100km doet dat is bijna een factor 2 verschil.
Ook qua EV zullen we geen mega verschillen kunnen verwachten. Een auto heeft tussen de 20 en 25pk nodig om 120km/h te rijden. Extreme aparte auto's zoals de VW XL1 niet natuurlijk maar een huis tuin en keuken auto wel.
De eerste Hyudai Ioniq deed al rond de 16kwh/100km. Dat is een vrij lage, aerodynamische auto.

Arthur schreef: 20 jun 2022, 11:12
Kadett schreef: 20 jun 2022, 09:57 Komt niets meer onder. Alles wordt hybride/elektrisch. Dus we moeten het doen met wat we nu nog krijgen wat al in de pijplijn zit of wat gemaakt wordt. Hierna is het echt voorbij.
Iets ingekort :wink:
:mrgreen:

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26615
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW M2

Bericht door Martijn_bmw » 20 jun 2022, 13:01

Kadett schreef: 20 jun 2022, 11:49
Martijn_bmw schreef: 20 jun 2022, 11:09
Kadett schreef: 20 jun 2022, 11:05
De winst tov toen was wel enorm. Je hebt nu 2 liters die als je rustig aan doet 1:16 doen en Toyota met hybride doet met 2 vingers in neus 1:20. Toen had je luxe als je 4 versnellingen automaat had ;)

Veel winst is er niet meer te behalen bij de verbrandingsmotor. Hooguit een opleving in A/B segment auto's. Maar ja, A segment is ten dode opgeschreven omdat niemand er meer in investeerd omdat het platform te klein is voor hybride/uitgebreide technieken.
Klopt maar bij electric is nog wel veel winst te behalen bij veel merken, dat bedoelde ik eigenlijk ook want benzine is idd uitontwikkeld en met een einddatum op de kalender gaan fabrikanten daar ook geen bakken geld meer in investeren.
Volvo / polstar doet bijvoorbeeld erg slecht met 25-30kwh per 100 km waar een tesla model3 die het erg goed doet met gelijke omstandigheden 15kwh per 100km doet dat is bijna een factor 2 verschil.
Ook qua EV zullen we geen mega verschillen kunnen verwachten. Een auto heeft tussen de 20 en 25pk nodig om 120km/h te rijden. Extreme aparte auto's zoals de VW XL1 niet natuurlijk maar een huis tuin en keuken auto wel.
De eerste Hyudai Ioniq deed al rond de 16kwh/100km. Dat is een vrij lage, aerodynamische auto.
Niet mee eens, tuurlijk die ong 25pk om 120kmh te rijden blijft een vast gegeven bij dezelfde cw waarde maar hoe efficiënt je die 25pk opwekt daar staat elektrisch rijden pas aan het begin waar fossiel rijden al 100jr ontwikkeling heeft meegemaakt.
Naast constant rijden heb je optrekken en als accu’s lichter worden (nieuwe technieken) dan kan de rest ook lichter worden ontwikkeld en ga je wel degelijk minder stroom verbruiken in een complete rit met optrekken en constant rijden.

Maar goed we dwalen nu wel erg af van het onderwerp M2 :tooth:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Dimitri, KoenM, matthyssie, nielsdf en 163 gasten