Ik heb een probleem en ik wil door middel van dit topic even jullie meningen en ervaringen peilen, de titel van dit topic doet misschien al het een en ander vermoeden, het volgende is aan de hand:
Mijn ouders hebben zo`n anderhalf jaar geleden een auto gekocht bij een groot occasion centrum hier in de omgeving, onderdeel van een groot netwerk Audi en Volkswagen dealers dus niet een achteraf handelaartje, een bekend bedrijf wat we even bedrijf X noemen. Nu willen ze de auto (VW Passat TDI) verkopen om een kleinere benzineauto te gaan rijden met een hoge instap (hun oog is gevallen op een Suzuki SX4). Nu komen ze er vandaag via een potentiële koper achter dat de kilometerstand vóórdat ze hem bij bedrijf X gekocht hebben maar liefst een ton is teruggedraaid! De potentiële koper kent iemand die bij Audi werkt en heeft dit via de nationale autopas op weten te vragen, de auto heeft een registratie van rond de 234.000km vóór de afleverbeurt met kilometerstand rond de 134.000km. Meer details krijgen we nog (datum, dealer en dergelijke staat er wellicht bij) maar in ieder geval ronduit kut als dit waar is, die auto is gewoon een ton teruggedraaid

Nu is mijn eerste gedachte, dat moeten ze bij het occasion centrum van bedrijf X geweten hebben! Ze hebben mijn vader mondeling toegezegd dat de kilometerstand klopt en het kilometerboekje is ook geloofwaardig ingevuld met beurten en stempels, allen bij verschillende vestigingen van bedrijf X. Over het gat van een jaar wat in de standen zit werd gezegd dat de auto die tijd binnen het dealernetwerk gestaan heeft. Nu lijkt het me (hopelijk) sterk dat zo`n megabedrijf zelf die kilometerstanden terug draait, dat zal misschien gebeurt zijn voordat men de auto ingeruild heeft (puur speculatie, geen idee). Maar dan checkt zo`n dealer neem ik aan altijd de kilometerstanden via NAP voordat deze in de showroom komt (daar adverteren ze ook vollop mee) en ze zouden toen dus gezien moeten hebben dat de KMstand niet klopt.. hierover is dus gelogen tegen mijn vader, hem werd voorgedaan alsof de KMstand klopte. Als hij geweten had dat er een ton meer op de teller stond had hij de auto niet gekocht.
Om nu een lang verhaal kort te maken: uiteraard willen we met dit verhaal terug gaan naar de dealer om verhaal te halen, maar waar kunnen we ons op berusten? Zijn er wetten of regels voor zulke dingen? Kunnen we hier na anderhalf jaar nog iets van maken? Mijn vader is compleet laaiend en wil de auto niet voor weinig via internet ofzo doorverkopen en daarmee iemand anders oplichten, dit moet in zijn ogen door de dealer opgelost worden. Hij heeft expres nog niet gebeld of iets dergelijks om eerst even rond te kijken wat de mogelijkheden zijn, vandaar dat ik ook even de vraag hier post.
Graag dus jullie kijk op dit verhaal en daarbij de simpele vraag: wat moeten we hier nou mee?

Groeten,
Gerard