Auto met teruggedraaide KM gekocht, dealer verantwoordelijk?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Zjeraaar

Auto met teruggedraaide KM gekocht, dealer verantwoordelijk?

Bericht door Zjeraaar » 31 mei 2011, 15:43

Beste mede DFer`s,

Ik heb een probleem en ik wil door middel van dit topic even jullie meningen en ervaringen peilen, de titel van dit topic doet misschien al het een en ander vermoeden, het volgende is aan de hand:

Mijn ouders hebben zo`n anderhalf jaar geleden een auto gekocht bij een groot occasion centrum hier in de omgeving, onderdeel van een groot netwerk Audi en Volkswagen dealers dus niet een achteraf handelaartje, een bekend bedrijf wat we even bedrijf X noemen. Nu willen ze de auto (VW Passat TDI) verkopen om een kleinere benzineauto te gaan rijden met een hoge instap (hun oog is gevallen op een Suzuki SX4). Nu komen ze er vandaag via een potentiële koper achter dat de kilometerstand vóórdat ze hem bij bedrijf X gekocht hebben maar liefst een ton is teruggedraaid! De potentiële koper kent iemand die bij Audi werkt en heeft dit via de nationale autopas op weten te vragen, de auto heeft een registratie van rond de 234.000km vóór de afleverbeurt met kilometerstand rond de 134.000km. Meer details krijgen we nog (datum, dealer en dergelijke staat er wellicht bij) maar in ieder geval ronduit kut als dit waar is, die auto is gewoon een ton teruggedraaid :x

Nu is mijn eerste gedachte, dat moeten ze bij het occasion centrum van bedrijf X geweten hebben! Ze hebben mijn vader mondeling toegezegd dat de kilometerstand klopt en het kilometerboekje is ook geloofwaardig ingevuld met beurten en stempels, allen bij verschillende vestigingen van bedrijf X. Over het gat van een jaar wat in de standen zit werd gezegd dat de auto die tijd binnen het dealernetwerk gestaan heeft. Nu lijkt het me (hopelijk) sterk dat zo`n megabedrijf zelf die kilometerstanden terug draait, dat zal misschien gebeurt zijn voordat men de auto ingeruild heeft (puur speculatie, geen idee). Maar dan checkt zo`n dealer neem ik aan altijd de kilometerstanden via NAP voordat deze in de showroom komt (daar adverteren ze ook vollop mee) en ze zouden toen dus gezien moeten hebben dat de KMstand niet klopt.. hierover is dus gelogen tegen mijn vader, hem werd voorgedaan alsof de KMstand klopte. Als hij geweten had dat er een ton meer op de teller stond had hij de auto niet gekocht.

Om nu een lang verhaal kort te maken: uiteraard willen we met dit verhaal terug gaan naar de dealer om verhaal te halen, maar waar kunnen we ons op berusten? Zijn er wetten of regels voor zulke dingen? Kunnen we hier na anderhalf jaar nog iets van maken? Mijn vader is compleet laaiend en wil de auto niet voor weinig via internet ofzo doorverkopen en daarmee iemand anders oplichten, dit moet in zijn ogen door de dealer opgelost worden. Hij heeft expres nog niet gebeld of iets dergelijks om eerst even rond te kijken wat de mogelijkheden zijn, vandaar dat ik ook even de vraag hier post.

Graag dus jullie kijk op dit verhaal en daarbij de simpele vraag: wat moeten we hier nou mee? :protest:

Groeten,
Gerard

Martijn_bmw

Re: Auto met teruggedraaide KM gekocht, dealer verantwoordel

Bericht door Martijn_bmw » 31 mei 2011, 15:49

lastige zaak.. juridisch gezien heb je zelf ook een onderzoekplicht als je een auto koopt.

aan de andere kant als je bij een groot gerenomeerd bedrijf een auto koopt en ze vertellen je dat de km-stand klopt en de prijs is ook comform de staat/kilometerstand dan mag je als consument ter goeder trouw verwachten dat het klopt...

maar hoe dit verder aan te pakken heb ik ook niet echt een idee van :hmmm:

Zjeraaar

Bericht door Zjeraaar » 31 mei 2011, 16:58

phoe, mijn excuses mensen m`n vader belt me net, het is vals alarm :hammer:

Pa is naar een dealer in de buurt gegaan met het verhaal en die hebben alles uitgeprint voor `m, NAP standen vanaf 0km, eigenaren historie enzo en daaruit blijkt dat er wel een fout in zit, gelukkig niet van 100.000km maar van 1km :bag: Vandaar dat ie de NAP fout aangeeft, er staat een stand van 132773km en daarna (1 dag later) een stand van 132772km.. handig gedaan :thumbup: Hoe die potentiele koper verder aan z`n foute informatie komt weten we niet, daar word nog over getelefoneerd.

Excuses voor het uiteindelijk valse alarm, wellicht een topic om over dit onderwerp verder te praten onder het mom van "wat als?" maar anders mogen de admins hier een slot op gooien of het topic verwijderen.

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 31 mei 2011, 17:04

Moet je eerlijk bekennen dat, na het lezen van de openingspost, mijn eerste gedachte was " er zal wel een fout gemaakt zijn met het invoeren van de KM standen in het systeem"

Dit komt vaker voor dan je denkt.

Cijfertjes die worden omgedraait e.d......
NAP systeem is in veel gevallen een handig hulpmiddel, maar ook daar ben je overgeleverd aan de nauwkeurigheid van degene die achter het toetsenbord zit. ( het grootste virus zit ook meestal achter de PC )

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 31 mei 2011, 18:03

klopt en als je een keer een foutje maakt met invoeren zie het dan maar eens terug te draaien :bag:

wij hebben het ook wel eens gehad met een auto in de bedrijfsvoorraad nemen, perongeluk de km-stand verkeerd ingevuld... nou wat een drama en papierwinkel komt er daarna aan te pas om die fout terug te draaien :?

Zjeraaar

Bericht door Zjeraaar » 01 jun 2011, 10:12

Sjah het gaat inderdaad vaak fout bij de cijfertjes en dat blijkt ook nu, het verhaal krijgt nog een staartje. We waren natuurlijk wel benieuwd hoe die man aan een KMstand van 100.000km hoger komt, dat is wel wat anders dan 1km verschil. Nu blijkt na een hoop bellen en een hoop stugge onwillende mensen van Dealer X aan de telefoon (service? fuck you very much) dat de fout zit in het Elsa reparatie systeem, blijkbaar een of ander Audi systeem waar alleen audi dealers bij kunnen.. daarin hebben ze 2x (!) een veel hogere stand ingevuld, op 19 mei 230.000km en op 3 nov 248.000km. Het rare vind ik nu, zo`n foutje maak je één keer, maar niet twee keer achter elkaar op data die zo ver uit elkaar liggen en niet op de uitdraai van de NAP voorkomen.. misschien zijn we achterdochtig maar het riekt mij naar opzet, m`n vader heeft weleens wat discussie over een beurt gehad en is uiteindelijk naar een andere dealer gegaan (Van de Udenhout in Den Bosch, prima geholpen daar), ze zouden toch niet daarom expres in de standen hebben zitten rommelen?

Vanavond hoor ik meer, gister kwamen we niet verder dan het debieletje aan de bali ("nee het systeem klopt gewoon meneer, daar ga ik niks aan veranderen") dus vandaag weer eens bellen, hopelijk een chef werkplaats of wat dan ook aan de telefoon want we willen het wel gecorrigeerd hebben natuurlijk, om te voorkomen dat m`n pa nog meer boze tukkers aan de telefoon krijgt :P

Macboy

Bericht door Macboy » 01 jun 2011, 19:42

Door je vals alarm post dacht ik later wel een keer te reageren want het vraagstuk is interessant. Juridisch is het niet heel lastig mits je een en ander kan aantonen. En daar wringt hem de schoen vaak.

Als koper mag je verwachten dat de km-stand van een auto bij een officiële dealer moet kloppen. Je mag daar als koper ook wel vanuit gaan. Als achteraf blijkt dat het product niet voldoet aan hetgeen je ervan had verwacht (hier dus de km-stand) en indien je die wetenschap wel had gehad je het product niet zou hebben gekocht dan heb je juridisch een zaak.

Daarbij komt dat de dealer zelf eenvoudig moet kunnen kijken of de km-stand deugt. Daar ligt de primaire verantwoordelijkheid die versterkt wordt als dit ook nog eens door de dealer expliciet wordt bevestigd. Mondeling is dan minder sterk want dat kun je niet hardmaken maar desondanks is het voor een dealer eenvoudiger te controleren dus je staat al vrij snel sterk. Maar wat een dealer niet weet of kan weten kun je hem natuurlijk ook niet aanrekenen.

Enig probleem is dat je ook van een koper een en ander mag verwachten. Als ook voor de koper zeer eenvoudig te controleren is (NAP) of een km-stand klopt, dan mag je ook van die partij iets verwachten. Hangt ook van de ervaring van de koper af. Van een (semi) professionele partij mag je immers eerder iets verwachten.

Hopelijk heb je hier een beetje aan als leidraad.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 06 jun 2011, 23:38

Zjeraaar schreef:.. daarin hebben ze 2x (!) een veel hogere stand ingevuld, op 19 mei 230.000km en op 3 nov 248.000km. Het rare vind ik nu, zo`n foutje maak je één keer, maar niet twee keer achter elkaar op data die zo ver uit elkaar liggen en niet op de uitdraai van de NAP voorkomen.. misschien zijn we achterdochtig maar het riekt mij naar opzet,
Mij verbaast het niet echt anders. Een foutje is zo gemaakt en niet te herstellen in het systeem. Bij grotere dealers typt men de ene na de andere stand in en je verwart zo het ene kenteken met het andere. Als de boekjes kloppen zou ik er iig niet al te lang wakker van liggen en 134.000km ex-lease VAG of 234.000km merk je imho wel (helaas) :wink:

wjn

Bericht door wjn » 07 jun 2011, 12:11

Het beste is waarschijnlijk de originele rekeningen bewaren, daar staat immers ook de km-stand op (wel controleren bij afhalen of dat klopt, want ook dat gaat wel eens fout. Kan lastig zijn als je geen prive rijdt met een lease auto en de belasting controleert het een keer.)

Plaats reactie